Jump to content
Ménemszól.hu

Zenei Baleseti Helyszínelők 9. epizód: Otthon, édes otthon (2015. április)


A/D

Recommended Posts

Ha sok pénz van...analog persze.

 

Azt kellene megérteni végre rendesen, hogy nem a "hangzás" vagy a "minöség" a lényegi különbség az analog és a digital között a végeredményt tekintve, hanem a workflow (munkafolyamat). Emiatt van az, hogy a végén "lényegi" különbségek alakulnak ki. Mivel analogban az ember egészen más dolgokat fog csinálni, mint pluginekkel. Analogban a "torzitás" és a "szélsöséges hangzás" automatikusan úgy müködik, ahogyan az ember azt elvárná, hiszen az elektron "programozás nélkül" is vágja a fizikát, és a fizikai környezetre van tervezve az emberi érzékelés. Digitalban sajnos "el kell magyarázni" a biteknek, hogy mi "valóságos", "megengedett" és  mi nem, azaz "mire vágyik az ember". Az hogy ezt mennyire jól és pontosan és részletesen "értetik" meg a bitekkel, nagyjából determinálja is az adott digitalis cucc szerethetöségét.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...úgy látom kissé félreérthetö a "mondanivaló". 

Inkább az a kérdés, hogy ha már nüansznyi a különbség a vasak meg pl az UAD pluginek közt és ért is hozzá valaki mit hogy állítgasson, mer a hülyének hiába adunk aranyat a kezébe, azt is csak leadja 1Ft-ér a MÉH-be mint rézhulladék, szóval akkor ez a majd 1 órás videó mennyire szól a vasak reklámjáról tulajdonképp?

Csak azért, mert ha egy független hangász nyilatkozna ezekről, az is teljesen más lenne, mint így hogy a vak is látja, hogy a háttérben ott a Hitspace birodalom, oszt jó vóna ha vinnék is mán a felhalmozott milliós kütyüket! Vagy tévednék??? ...mer az meg emberi dolog! :D

Link to comment
Share on other sites

Nekem pont úgy jött le az egész videó, hogy normális pluginekkel normális tudással igen is lehet normális zenét összerakni. Persze az előfok részét nem lehet egyáltalán megúszni, mert ott muszáj analógnak lenni a megfelelő felvétel előállításához. Erről volt szó rendesen a videóban. Viszont számomra is kérdés, hogy pluginokkal mennyire lehet csinálni egy jó mastert, vagy ahhoz már ténylegesen vasat kell használni a megfelelő minőség eléréséhez?

Persze értem én, hogy a master már nem jár annyi nyűggel mint amikor 1-1 sávot szeretnénk kezelni valamilyen analóg módon...

Link to comment
Share on other sites

Személy szerint nagyon örülnék egy olyan résznek, ahol egy kisebb költségvetésből felépített házi, amatőr stúdióban lenne "masterelve" egy kész anyag. Nekem pl. van otthon egy MR5 Mk3 hangfalpár, egy Saffire Pro 26 hangkari, és két db. UAD-2 Solo kártya Analog Classic csomaggal, valamint Saffire pluginek. Arra lennék kíváncsi, hogy egy hozzá értő ember, mit tud ebből kihozni. Én sajnos hiába olvasok utána ezer helyen, hogy a compressor meg a limiter, nagyon sokszor ráteszek egy plugint a sávra és addig tekergetem amíg nem tetszik hallásra. Sokszor tudom, hogy mit szeretnék hallani, de nem tudom mi kell hozzá! És sokszor esem abba a hibába, hogy tele szóróm felesleges pluginekkel a sávokat, illetve, hogy egyesével jól szólnak a sávok, együtt meg katyvasz :) Gondolom ilyen problémákkal más is küzd :)

Link to comment
Share on other sites

Személy szerint nagyon örülnék egy olyan résznek, ahol egy kisebb költségvetésből felépített házi, amatőr stúdióban lenne "masterelve" egy kész anyag. Nekem pl. van otthon egy MR5 Mk3 hangfalpár, egy Saffire Pro 26 hangkari, és két db. UAD-2 Solo kártya Analog Classic csomaggal, valamint Saffire pluginek. Arra lennék kíváncsi, hogy egy hozzá értő ember, mit tud ebből kihozni. Én sajnos hiába olvasok utána ezer helyen, hogy a compressor meg a limiter, nagyon sokszor ráteszek egy plugint a sávra és addig tekergetem amíg nem tetszik hallásra. Sokszor tudom, hogy mit szeretnék hallani, de nem tudom mi kell hozzá! És sokszor esem abba a hibába, hogy tele szóróm felesleges pluginekkel a sávokat, illetve, hogy egyesével jól szólnak a sávok, együtt meg katyvasz :) Gondolom ilyen problémákkal más is küzd :)

Én szívesen jelentkeznék is, hogy nálam forgassunk :)

Link to comment
Share on other sites

Nekem ez a fő bajom a Hitspacesekkel, hogy csak a top pro cuccokat nyomják mindig, mint ha mindenkinek ez volna az egy szem problémája hogy az 1 vagy 2 milkós mikrofont meg előfokot vegye-e meg (jó bornak amúgy sem kell cégér), viszont mióta Casiot meg low end termékeket is forgalmaznak, mert rájöttek hogy a 10-20 pénzember, országos sztáron kívül akiknek amúgy is stabil bejáratott setupjuk van és max szökőévente vesznek már csak vmi lájtosabb ezt-azt, addig a balga nép, azaz a vevők nagy része 5-10 ezreken spórolva, morfondírozva néz ki a fejéből hogy hogyan is legyen.

Persze értem pl. a Silk filozófiáját is, hogy az ő szintjén sz@arból nem fog várat építeni, de kontrasztnak simán el tudnék én is képzelni olyat, ami megmutatná a burzsuj nagy vasak előnyét, hogy kérem szépen, itt vannak fél misivel bezárólag alsó osztályú cuccok komplett (de ami még vállalható és nem kuka), ezekből ezt így és ezért lehet kihozni és többet miért nem...

Szóval nekem az egyensúly hiányzik a két véglet között amit a bolt meg objektíve tart és árul, ill. hogy ezeken meg azokon a szinteken mi mire elég vagy nem elég.

Link to comment
Share on other sites

Nekem ez a fő bajom a Hitspacesekkel, hogy csak a top pro cuccokat nyomják mindig, mint ha mindenkinek ez volna az egy szem problémája hogy az 1 vagy 2 milkós mikrofont meg előfokot vegye-e meg (jó bornak amúgy sem kell cégér), viszont mióta Casiot meg low end termékeket is forgalmaznak, mert rájöttek hogy a 10-20 pénzember, országos sztáron kívül akiknek amúgy is stabil bejáratott setupjuk van és max szökőévente vesznek már csak vmi lájtosabb ezt-azt, addig a balga nép, azaz a vevők nagy része 5-10 ezreken spórolva, morfondírozva néz ki a fejéből hogy hogyan is legyen.

Persze értem pl. a Silk filozófiáját is, hogy az ő szintjén sz@arból nem fog várat építeni, de kontrasztnak simán el tudnék én is képzelni olyat, ami megmutatná a burzsuj nagy vasak előnyét, hogy kérem szépen, itt vannak fél misivel bezárólag alsó osztályú cuccok komplett (de ami még vállalható és nem kuka), ezekből ezt így és ezért lehet kihozni és többet miért nem...

Szóval nekem az egyensúly hiányzik a két véglet között amit a bolt meg objektíve tart és árul, ill. hogy ezeken meg azokon a szinteken mi mire elég vagy nem elég.

Sajnos ezzel nem tudok egyet érteni, az én tapasztalataim pont mások! Én meg szoktam mondani, hogy mennyi a büdzsém az adott dologra (és nem tartozom a nagyon sokat költők körébe, ez látszik is a setupomból), és ők segítenek abban a kategóriában a legjobban kiválasztani. Éppen a múlt héten foglalkoztak velem 1 órát beszélgetés szinten, hogy megoldást találjunk az elképzelésemnek az adott kereteken belül. Persze azt is elmondták, hogy ha egy kicsit többet költenék mennyi előnye lenne, illetve ők mit vennének. Szerintem azért az én konfigom sok "háztartásban" megtalálható, ezért is érdekelne, hogy ezzel mit lehet kezdeni, esetleg mire kell figyelni az ilyen szintű dolgokon történő "mastereléskor", mik a szokásos hibák, amiket egy amatőr elkövet (persze fül kell hozzá :))!

Link to comment
Share on other sites

Véleményem szerint a master pont az az eljárás, amit otthon abszolúte nem lehet megcsinálni; és a keverés sem az a fázis, ahol sz@rbol lehet várat építeni.

RME alatt pedig nem érdemes rögzíteni... ha.

Ha kiadásra szeretnéd készíteni a zenédet. (A fórumon a legtöbben ezt szeretnék.) Ha viszont a magad szórakoztatására (mondjuk abszolút kezdőként), akkor tényleg tökmindegy ill. a magad minőségi igénye dönt.

(Ti ezen már túlvagytok, szerintem.) Az előző esetben viszont a pénztárca annyit dönthet el, hogy egyáltalán érdemes-e belevágni.

Link to comment
Share on other sites

Véleményem szerint a master pont az az eljárás, amit otthon abszolúte nem lehet megcsinálni; és a keverés sem az a fázis, ahol sz@rbol lehet várat építeni.

RME alatt pedig nem érdemes rögzíteni... ha.

Ha kiadásra szeretnéd készíteni a zenédet. (A fórumon a legtöbben ezt szeretnék.) Ha viszont a magad szórakoztatására (mondjuk abszolút kezdőként), akkor tényleg tökmindegy ill. a magad minőségi igénye dönt.

(Ti ezen már túlvagytok, szerintem.) Az előző esetben viszont a pénztárca annyit dönthet el, hogy egyáltalán érdemes-e belevágni.

Teljesen egyet értek veled a mastereléssel kapcsolatban, viszont úgy értem nem jött át, mit is szeretnék :) A lényeg: ezekkel az itthoni dolgokkal (amit leírtam), mit lehet kihozni a zenéből, hogyan csinálja egy profi, mire érdemes odafigyelnie egy kezdőnek, erre lennék kíváncsi :) Valószínűleg én pl. egy csomó mindent elrontok, nem jól, nem a megfelelő helyen használok compressort stb., kvázi nem jól használom ki a lehetőségeimet, és ez olyan, mintha kidobtam volna az ablakon pl. a 2 UAD kártya árát :) Kíváncsi lennék, hogy pl egy adott zenén, mit hall a profi és én, vagy amit én hallok belül, azt hogyan lehet elérni, milyen eszközökkel (sokszor pl. a kick drumot nem tudom úgy kikeverni, ahogy azt a fejemben hallom, sokszor doboz hangú lesz a vége :) ) Vagy mondhatnám úgy is, hogy mit tehetek meg ezekkel a cuccokkal, hogy ne 10 óra munka legyen vele utána egy profi stúdióban hanem csak 5 :)

Link to comment
Share on other sites

Teljesen egyet értek veled a mastereléssel kapcsolatban, viszont úgy értem nem jött át, mit is szeretnék :) A lényeg: ezekkel az itthoni dolgokkal (amit leírtam), mit lehet kihozni a zenéből, hogyan csinálja egy profi, mire érdemes odafigyelnie egy kezdőnek, erre lennék kíváncsi :) Valószínűleg én pl. egy csomó mindent elrontok, nem jól, nem a megfelelő helyen használok compressort stb., kvázi nem jól használom ki a lehetőségeimet, és ez olyan, mintha kidobtam volna az ablakon pl. a 2 UAD kártya árát :) Kíváncsi lennék, hogy pl egy adott zenén, mit hall a profi és én, vagy amit én hallok belül, azt hogyan lehet elérni, milyen eszközökkel (sokszor pl. a kick drumot nem tudom úgy kikeverni, ahogy azt a fejemben hallom, sokszor doboz hangú lesz a vége :) ) Vagy mondhatnám úgy is, hogy mit tehetek meg ezekkel a cuccokkal, hogy ne 10 óra munka legyen vele utána egy profi stúdióban hanem csak 5 :)

Aham. Megintcsak szubjektív: Erről komoly szakirodalom van (keverésről és masterről egyaránt), ami a gyakorlatot nem helyettesíti. Egy videóban nem lehetne mindezt elmagyarázni; egy konkrét munka pedig durván speciális, a lépéseit nem hiszem, hogy alkalmazni lehetne általánosan.

Az eddigiek során arra jöttem rá - lehet, hogy tévesen -, nincsenek titkos praktikák, mindig működő trükkök. A hangmérnökök igazi fegyvere pont a fent említett milliós vasak és a nagyon komoly gyakorlati múlt (amit komoly elmélettel alapoztak).

Szerintem a zeneszerzők praktikái lehetnek durván érdekesek és eltérőek, más stílusokban pláne.

Ami engem különösen érdekel, hogy egy klasszikus techno, drum n bass stb. zenékben pl. hogyan effekteztek (általánosan műfajspecifikusan vagy konkrétan az ismertebb számokban).

Silknek sajnos ehhez nem sok köze van. :-) Amit a videóban elmondott, azt pedig már megemlítette, leírta itt-ott, persze jó volt, hogy összefoglalta, de nem hiszem, hogy sok embernek itt újdonság volt.

Link to comment
Share on other sites

Régen aki kiadni akart és profi dolgot, nem volt kérdés hogy stúdióba vonult szakemberek közzé. Ma pedig instant világ van. Légy önmagad, érd el a célod önmegvalósítással, légy producer manager művész egy testben. Olcsón előállíthatod a zenéd, kiélheted álmaid egy kis magabiztossággal.

Amúgy sztem azt könyvekből nem lehet tanulni hogy ha pop zene van ide tekerd a gombot, ha más akkor meg oda. Egy szakma elvileg ez is, még ha mára akár otthoni hobbi is lehet kicsiben. Csuzlee is sztem nem platina albumnak valót akar itt keverni, csak jobban szeretne érteni a hobbijához, mint itt a fórumozók 90%-a. Kizártnak tartom ui. hogy fekete övesek zarándokhelye lenne a menemszol.hu :)

Link to comment
Share on other sites

 

"

Otthon, édes otthon"

Sok minden igaz ,amit itt olvasni!

De!

A világ azért halad előre!S a kőbaltával ,a mai technológiával,lényegesen több és szélesebb felhasználást lehet elérni!

A digitális technológiának,biztos megvannak a hátrányai!

De a zene ,felhasználás szempontjából,több emberhez jut el!Itt arra gondolok,hogy nagyon sok "zenei barkácsoló" termett hirtelen!

Én is ebbe a kategóriába sorolom magam!De nagyon jól érzem magam,sőt boldognak mondhatom magam ezáltal!

Ha lenne egy szövegíróm!Akkor már vagy ötven saját szerzeménnyel boldogítanám az internet népét!

De egyenlőre ennek hiányában,kamu angollal felénekelt nótáimat szerelgetem,javítgatom az új ismeretek jegyében!

És nagyon irigylem a Mester fülét!Mert nem hallom azt az óriási "baróságot" amit Ő az előadásaiban "ájuldozva " kellen hallani!

Rossz a fülem!De próbálom magam kupálni!

S ami miatt ezt az egészet írtam!

Hogy jó lenne tudomásul venni azt a tényt,hogy én és szerintem sokan velem együtt,azért nézzük,olvassuk ezt a fórumot,hogy valamit tanuljunk.

S megpróbáljuk magunkat megvalósítani!

Nem akarok az anyagiakra panaszkodni!

Én rengeteg pénzt áldoztam erre a hobbimra!De többre nem telik!

S az vesse rám az első követ akinek nincs illegális szoftvere,pluginja!

Van egy hely,ahol szinte napra készen,megjelennek a legújabb szoftverek!Feltörve!Letölthetően!

Én egy szoftver buzi lettem!

Mert ha másért nem,de valahol inspirációnak nagyon jók!

De hiába füstölög mindenki!!! - a végén egy kisgrofó mindent lekaszál egy Yamaha szintivel!Amihez teljesen felesleges minden vas,mert szerintem azt bárki kihozza hangzásilag,ahogy azt hallani!

Mondjuk a lekeverés már ízlés dolga!

Akkor meg minek ez a hajcihő a vasakért?

Van értelme?

Van!

Mert én a  magam módján ,az én kialakult ízlésem szerint szeretnék valamit elérni!

Aztán ha van további értelme!Akkor jobban elhajlok minőség felé,technikailag!

Mert a sok kis házi stúdió,előbb-utóbb kitermel magából valamit!

Mert Elvis Presley is,mondhatni egy "sufniban" csinálta az első lemezét!

Na nem ragozom tovább!Talán érthető a "nem gondosan felépített gondolatmenetem"!?

S továbbra is hallgatom és olvasom a nagyok előadásait!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...