Jump to content
Ménemszól.hu

Beszélgetés Zányi Tamás hangmérnökkel


DeMarco

Recommended Posts

zanyi-tamas-saul-fia-2.jpg

 

Miért kell a zörejesnek késsel döfködni egy káposztát? Milyen trükkökhöz folyamodtak A Gyűrűk ura sound designerei? És mi köze Mozartnak a hangmérnöki munkához? Zörej- és zajkészítésről, digitális technikáról és hangosságháborúról a Saul fia Vulcan-díjas hangmérnökével, Zányi Tamással beszélgettünk.

Tovább: http://muzax.hu/blog?edit=true&post=19

Link to comment
Share on other sites

"-A zenében gyakran emlegetett hangosságháború a moziban is zajlik?

-Még csak most kezd elterjedni a moziban."

 

Én nem úgy vettem észre. :-) Ráadásul a moziban nem csak a dinamikával "csalnak", hanem irreális és hangos hangokkal töltik meg eleve a filmet a reális hangok mellett.

Pl. ha a főszereplő (legyen pro- vagy antagonista) elhúz egy cipzárat mondjuk egy pénzzel teli táskán, az irreálisan hangos lesz, egy hölgy ruházatán ugyanez pedig irreálisan halk (kivéve, ha vígjáték és bénázásnak akarják mutatni) stb. stb.

Vagy gyakran egy ajtóbecsapás (főleg autóé) ugyanolyan hangos, mint egy gépágyúból tüzelés. :-)

Nem csak a jelenetek, a hangok is klisékből állnak, a keverés is stb.

Link to comment
Share on other sites

Tv adóknál is vannak fos hangú filmek. Pl. egy halk dialógnál fel kell tekerni a hangerőt, és ha utána hirtelen jelenetváltásnál leszakad a padlás pl. na az a szobában is min. hangrobbanással ér fel a reklámok + 120dB-éről nem is szólva. Volt olyan is hogy 5.1 volt stereora keverve rossz sávokkal, így a dialógok az üveghegyen túlról sutyorogtak, a zajok meg mint ha "mikroszkóp nagyítással" bontogatták volna a falakat. :) Meg aztán a hazai mozik többségében ha az adott film alkotói beülnének, elkámpicsorodnának hogy miért is dolgoztak annyit, hiába a linenszelt DTS stb sorround bisz-basz.

A káposztadöfködés viszont tetszik mint sound design. Egy haverom egyszer majdnem kiment az USA-ba special effekt dizájnernek tanulni, csak hát jött a család ment a lé. :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulálok, mert ezt minden magyar siker megérdemli. Egyébként a cikkben egyetlen egy konkrétumról nem esik szó, ami magyarázná a hangmérnöki bravúrt.

Teljesen általános film-hangjáték esztétikai evidenciák hangzanak el. remélem, olvashatunk még alaposabb elemzéseket is erről a világraszóló teljesítményről az ilyen marhaságokon kívül. mint pl:

"Az analóg korszakban nem lehetett halk, finom atmoszférákat átvinni, mert „megette” a szalagzaj, vagy az optikai fényhang zaja".

Ez az érték zajcsökkentés nélkül -64 dB volt, zajcsökkentőkkel -70 dB alatt.

Link to comment
Share on other sites

Tv adóknál is vannak fos hangú filmek. Pl. egy halk dialógnál fel kell tekerni a hangerőt, és ha utána hirtelen jelenetváltásnál leszakad a padlás pl. na az a szobában is min. hangrobbanással ér fel a reklámok + 120dB-éről nem is szólva. Volt olyan is hogy 5.1 volt stereora keverve rossz sávokkal, így a dialógok az üveghegyen túlról sutyorogtak, a zajok meg mint ha "mikroszkóp nagyítással" bontogatták volna a falakat. :) Meg aztán a hazai mozik többségében ha az adott film alkotói beülnének, elkámpicsorodnának hogy miért is dolgoztak annyit, hiába a linenszelt DTS stb sorround bisz-basz.

A káposztadöfködés viszont tetszik mint sound design. Egy haverom egyszer majdnem kiment az USA-ba special effekt dizájnernek tanulni, csak hát jött a család ment a lé. :)

 

1-2 évvel ezelött kiadott filmek borzasztóan nézhetetlenek voltak a zene 4x hangosabb volt mint a szöveg a távirányitó folyamatossan az ember kezében volt hogy mikor tiszta beszéd volt hangerő plusz mikor akció lövöldözés verekedés hanegerő mínusz

A legújabb filmeknél érezhetően jobb a helyzet

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...