Jump to content
Ménemszól.hu

Zenei Baleseti Helyszínelők 11. epizód: Krajczár Péter (2015. szeptember)


A/D

Recommended Posts

Jelen videóban elhangzottakkal azt hiszem pedig mindenki egyetért, mindenki másolgatott tucat szám jobb vagy rosszabb sampling cd hadakat, mint ahogy ma terabájtnyi szoftver hadakkal bírkóznak sokan letöltésileg és a 20-30. után tényleg menthetetlen a dolog az elpazarolt és nem az alkotásra fordított időből.
Ugyanakkor számomra a mai csoda workstationök mégis jobban használhatók a régi, csak 8 hangszínt adó vasak helyett, hisz ott az a 8 is siralmas volt, most meg ugyanúgy és gyorsan kiválasztható a több százból az a 8 amire dalt komponálunk, hisz szerencsére a technikai fejlődés a keresési, kategorizálási megoldásokat is elhozta. Így pl. egy Tritonban keresni pillanatok alatt vagy egy Motifban kedvenc kategóriába rendezni soundokat és szintén 2mp alatt lehívni a listát, szerintem nagyobb előny hogy van legalább miből választani és nem 4-5 olyan hangra kell támaszkodni, amit a szinti gyártó se gondolt komolyan, mikor pl. "ultimate grand" névvel illette.
Szerintem tehát fontos egy vas hogy gyárilag is milyen inspiratív hangokat hoz, amire átl. ember nem is gondolt volna, de pont az hiányzik a zenéjébe. Ezek a vasak ui. többnyire készen vannak  vagy hordoznak megannyi inspirációt csupán mondjuk az effektezésükkel már eleve hogy "csak folytatni kelljen" onnan az ötletelést, zeneírást (sok cuccban pl. egy jobb gyári demó is megmutathatja, adott amúgy jellegtelennek tűnő soundot hogy lehet szépen bele szobrászkodni a dalba), mint mondjuk ezekkel szemben egy full üres sampler aminek a ramját 1 szál zongorával fullra lehet nyomni és hirtelen előugrik a semmiből a kérdés, hogy: "oszt most akkor mi van ezután?" Tudom a fanyalgók azt mondják az ilyen "gyárilag kész" ötletbörze cuccokra hogy ez öli meg a kreativitást és csak preset player lesz a zene is tőle, mitöbb ciki hogy 1 ütem után hallható melyik hangszín melyik márka melyik szintijéből jön, de egyrészt ez hülyeség, mert egy JV1080-at is rögtön ki lehet szúrni bármiből a jellegzetes Roland soundjával ahogy a riportban elhangzott és mégis etalon hangzásról beszélhetünk adott műfajra nézve! Másrészt aki a szintijét tényleg saját sound design ötlet nélkül csakis preset playernek használja, az valóban amatőr és nem érti a lehetőségek adta kreativitás lényegét szvsz. Elvégre a zene mégiscsak művészet lenne, nem hangipari segédmunka végtermék! ;)

 

Persze az érem másik oldalára ugyanitt, azt mondom, akit eltántorít a bőség zavara (és ide tartozik akinek 1 helyett akár 19 vas van a rackben vagy az állványon) az vagy nem érti a hangszerét, hangszereit és semmin sem tudna igazán kreatív lenni, csak a tökéletesség illúzióját hajszolja az örökkévalóságig vagy nagyon egysíkúan gondolkodik. Akkor azt mondom, az ilyen ne a szintikhez ragaszkodjon, fogjon egy szál gitárt vagy vegyen egy trombitát és azon fejlessze a kreativitását. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...