Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Kábel, szimmetrikus, asszimetrikus...Help!


Arnoux.

Kérdés

Üdv.

Szeretném magamban tisztázni a szimmetrikus asszimetrikus kábel kérdést, amihez kérném a segítségeteket.

Az megvan, hogy lehetőleg törekedjünk szimmetrikus kábelek használatára, kérdés számomra, hogy mikor van értelme.

1. Studio Monitor - hangkártya - egyértelműen Balanced kábelt kell venni.

2. Egy electribe samplerbe nem valószínű hogy Balanced a kimenet, így hát rákötöm a hangkártyára Unbalanced kábellel.

3. A kérdés az, hogy nem fog az Electribe jobban zúgni a monitorokban, azáltal hogy a monitorok Balanced-ok.

Már össze is zavarodtam... :) Sok kedvem nincs hozzá de jó lenne már túljutni ezen a kábel hajcihőn :)

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

Ne haragudj, lehet, hogy félreérthető voltam. Annak idején nekem is nagyon nagy fejtörést okozott ez az egész probléma, aztán olvastam róla magyar nyelvű könyvben is és ezt az oldalt is találtam. Itt még a földhurok probléma miatt se köti be az árnyékolást adott esetben.

Egyébként meg az a lényege a dolognak, hogy ha az aszimmetrikus kimenetről megy a jel a szimmetrikus bemenetre, akkor a bemenő oldalon a földnek rá kell mennie a 3-as (hideg) pontra és az 1-es (föld) pontra is. Ezért jó ha egy sima aszimmetrikus kábelel kötöd össze őket.


Ha viszont a szimmetrikus kimenetről mész az aszimmetrikus bemenetre és úgyanígy egy aszimmetrikus kábellel kötöd össze öket, akkor a szimmetrikus kimenetnél a 3-as (hideg) pont és az 1-es (föld) összevan kötve és rövidre zár, ami nem megfelelő. És szimmetrikus kábelnél is a bemenő oldalon a 3-as és az 1-es rövidre zár, tehát a szimmetrikus kábel se jó ilyen esetben.


És mondom, ez az oldal még abban lép továb, hogy az árnyékolásokat is megszakítja.
Egyébként most néztem, hogy szimmetrikus - szimmetrikus összekapcsolásnál is a bemenő oldalon megszakítja az árnyékolást.


És még egyszer bocs, a félreérthetőség miatt.

Link to comment
Share on other sites

3 órája írta somogyi23:

El tudnád mondani, hogy a Planet Waves kábelekkel mi volt a gond? Kíváncsi lennék

Pár hónap alatt az összes mikrofóniás lett, meg elkezdett rajta jönni valami rádió.
Ment a kukába az egész. A nagyobb baj azonban az volt, hogy van egy kis szoknya a dugón,
ami úgy kitágítja a jack aljzatot, hogy utána már semmi mást nem lehet bedugni, mert lötyög és kontaktos lesz.
Úgyhogy az összes gitárban lehetett aljzatot cserélni ezek után a vackok után.
Azt hittem felrobbanok! Amúgy jól szólt volna, de ez így használhatatlan.

Link to comment
Share on other sites

22 órája írta tbrown:

Én is azt gondolom, hogy meg kell találni a középutat. Nyilván semmiből nem szabad a legolcsóbbat megvenni, de nem gondolom, hogy a legdrágább kell otthonra. AKkor pl. ha már XLR csatalkozó és aljzat, ezekből pl. az 1000 ft körüli csak a középkategória?

Való igaz, otthonra a szobába én is a középkategóriát veszem. A színpadra áldozok a drágábbra, de oda szigorúan. Hangzás, aranyozás, szerintem nem releváns kérdés, inkább a megbízhatóság, tartósság.

Link to comment
Share on other sites

21 órája írta deneverstudio:

A Neutrik 10 év múlva is működni fog, a többi meg van hogy csak pár hétig.
Ha nem mozgatod, akkor persze tovább bírja.
Nem érdemes amúgy vacakot venni semmi másból sem.
A használhatatlan ócskaságoknál nincsen drágább dolog, de sajnos drága cuccokkal is be lehet fürdeni.
Pl. a Planet Waves kábelek elég drágák, de ajánlatos nagy ívben elkerülni őket.


El tudnád mondani, hogy a Planet Waves kábelekkel mi volt a gond? Kíváncsi lennék :) 

Link to comment
Share on other sites

13 perccel ezelőtt írta deneverstudio:

A Neutrik 10 év múlva is működni fog, a többi meg van hogy csak pár hétig.
Ha nem mozgatod, akkor persze tovább bírja.
Nem érdemes amúgy vacakot venni semmi másból sem.
A használhatatlan ócskaságoknál nincsen drágább dolog, de sajnos drága cuccokkal is be lehet fürdeni.
Pl. a Planet Waves kábelek elég drágák, de ajánlatos nagy ívben elkerülni őket.

Én is azt gondolom, hogy meg kell találni a középutat. Nyilván semmiből nem szabad a legolcsóbbat megvenni, de nem gondolom, hogy a legdrágább kell otthonra. AKkor pl. ha már XLR csatalkozó és aljzat, ezekből pl. az 1000 ft körüli csak a középkategória?

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta tbrown:

Csatlakozó ügyben intézném kérdésem tifelétek:
Kapható a piacon pl. XLR csatlakozóból 1000 ft.-os meg 300 ft-os is. Ahogy elnézem ugyan úgy fémből vannak, semmi aranyozás vagy egyéb anyaghasználat. Nyilván külsőleg némileg különbözik egymástól. (Jack, RCA csatikra ugyan úgy gondolhatnék itt)
Szerintetek van értelme a drágábbat venni, és ha igen, mik az előnyei? Hangzásban lesz különbség?

A Neutrik 10 év múlva is működni fog, a többi meg van hogy csak pár hétig.
Ha nem mozgatod, akkor persze tovább bírja.
Nem érdemes amúgy vacakot venni semmi másból sem.
A használhatatlan ócskaságoknál nincsen drágább dolog, de sajnos drága cuccokkal is be lehet fürdeni.
Pl. a Planet Waves kábelek elég drágák, de ajánlatos nagy ívben elkerülni őket.

Link to comment
Share on other sites

9 perccel ezelőtt írta Koródi Csaba:

Hangzásban nem hiszem hogy lenne különbség, de már a szerelésnél sem mindegy. Járt nálam olyan XLR csati, hogy mire annyira felmelegedett a fém, hogy rá tudtam a kábelt ónozni, addigra a műanyag is megolvadt körülötte és össze-vissza elfordultak a fém-érintkezők.

Egy jobb XLR csati könnyebben szerelhető, nem deformálódnak az érintkezők és a kábelt is hatékonyabban rögzíti, ettől aztán a használat során is kevésbé törnek a forrasztások.

Egyébként az 1000 Ft-os még nem is drága árkategória.

Köszi az infót! 450 ft-os-t forrasztottam minap, teljesen jól kezelhető. Otthonra, ha úgyse mozgatom nagyon (monitor--hangkártya között) szerintem jó lesz. Gondolom akkor a drágább cuccokat akkor érdemes használni, ha állandóan ki-be van dugdosva, pl. bulikra, fellépésekre. A lényeg, hogy a hangján nem változtat. Bár akkor ebben az esetben az aranyozott csatiknak se látom sok értelmét...

Link to comment
Share on other sites

3 órája írta tbrown:

Csatlakozó ügyben intézném kérdésem tifelétek:
Kapható a piacon pl. XLR csatlakozóból 1000 ft.-os meg 300 ft-os is. Ahogy elnézem ugyan úgy fémből vannak, semmi aranyozás vagy egyéb anyaghasználat. Nyilván külsőleg némileg különbözik egymástól. (Jack, RCA csatikra ugyan úgy gondolhatnék itt)
Szerintetek van értelme a drágábbat venni, és ha igen, mik az előnyei? Hangzásban lesz különbség?

 

Hangzásban nem hiszem hogy lenne különbség, de már a szerelésnél sem mindegy. Járt nálam olyan XLR csati, hogy mire annyira felmelegedett a fém, hogy rá tudtam a kábelt ónozni, addigra a műanyag is megolvadt körülötte és össze-vissza elfordultak a fém-érintkezők.

Egy jobb XLR csati könnyebben szerelhető, nem deformálódnak az érintkezők és a kábelt is hatékonyabban rögzíti, ettől aztán a használat során is kevésbé törnek a forrasztások.

Egyébként az 1000 Ft-os még nem is drága árkategória.

Link to comment
Share on other sites

Csatlakozó ügyben intézném kérdésem tifelétek:
Kapható a piacon pl. XLR csatlakozóból 1000 ft.-os meg 300 ft-os is. Ahogy elnézem ugyan úgy fémből vannak, semmi aranyozás vagy egyéb anyaghasználat. Nyilván külsőleg némileg különbözik egymástól. (Jack, RCA csatikra ugyan úgy gondolhatnék itt)
Szerintetek van értelme a drágábbat venni, és ha igen, mik az előnyei? Hangzásban lesz különbség?

 

Link to comment
Share on other sites

Csak mégegyszer felhívnám a figyelmedet, hogyha van szimmetrikus kimenetű eszközöd, amit aszimmetrikus bemenetre akarsz kötni, akkor olyan kábel kell amit a fentebb linkelt oldalon látsz.


"... Más a helyzet, ha a kimenetünk szimmetrikus és a bemenet aszimmetrikus. Ebben az esetben tilos a 3-as pontot bekötni! Ha itt is összekötnénk az 1 és 3 pontokat a szimmetrikus kimenőerősítőt egyszerűen rövidre zárjuk. Sok védelemmel ellátott készüléknek ez nem okoz gondot, soknál azonban elfüstöl a kimenet, szerencsétlen esetben a készülék tápegysége is."
(Matthias Carstens: Zenei elektronika 103. oldal)

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2015. 11. 20. írta idioty:

Már hirtelen megijedtem, hogy valamit rosszul tudok, mert én is úgy tudtam, ahogy alább van leírva!

Ehhez meg annyit tennék hozzá, hogy úgy tudom, hogy a hasznos (+) jel erőssége ráadásul így dupla lesz.

 

Annyit hozzátennék, hogy ha van az asszimetrikus sztereo jack kimenet, azt nem nagyon jó rádugni szimmetrikus kábellel egy szimmetrikus bemenetre. Mert ott szólhat furán a dolog, tipikus eset, amikor az segít, ha nem dugjuk be rendesen a kábelt. Az ilyennél inkább asszimetrikus kábelt kell használni. Tehát ha van asszimetrikus kimeneted és szimmetrikus bemeneted, akkor inkább asszimetrikus kábelt használj. És minél rövidebbet!

Köszi! Ezt mindenképp szem előtt tartom. Csak így jobban oda kell figyelnem miből mennyit veszek :)

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2015. 11. 20. írta emzéperiksz:

Egyéb iránt szerintem ahol mindkét végen (küldő és fogadó fél) rendelkezésre áll szimmetrikus csatlakozás, ott használd azt, ahol meg nem, ott nem :)

 

Igen ez így jó ez a leegyszerűsített válasz. Mindenesetre érdeklődéssel olvastam a komolyabb megfejtéseket is :)

Link to comment
Share on other sites

Szerintem érdemes külön kábeleket forrasztani.
A szimmetrikus kimenet - aszimmetrikus bemenet esetén:
2-es pont a 2-esre
1-es ( föld) az 1-esre (földre)
3-as pontot nem kötöd be

Az aszimmetrikus kimenet - szimmetrikus bemenet esetén:
2-es pont a 2-esre
1-es (föld) a  3-as pontra
Az árnyékoló kábel nincs ráforrasztva az aszimmetrikus oldalon a földre, de a szimmetrikus oldalon be van forrasztva a földre.

Annak idején én is sokat gondolkoztam rajta, itt is megnézheted:
http://www.rane.com/note110.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta karnold:

Köszi a részletes infót! Akkor ezek szerint nem probléma ha szimmetrikus kábelt kap olyan eszköz is ami valójában nem az....

Csak az a bajom hogy sokszor ki se írják, hogy az -e vagy nem.

Azt tudom, hogy a jackdugón két csík van nem egy szimmetrikusnál. 

Már hirtelen megijedtem, hogy valamit rosszul tudok, mert én is úgy tudtam, ahogy alább van leírva!

1 órája írta bozobreak:

Ez még nem szimmetrikus. A szimmetrikusnál előállítjuk a jel fordítottját és azt vezetjük középső összesodort ér egyikén. Így a környezetből adódó zavarok egyformán rakodnak rá az eredeti (+) illetve megfordított(-) jelre. És most jön a trükk: a fogadó félen visszafordítjuk a (-) inverz jelet és hozzáadjuk az eredeti (+) jelhez. Így a zajnak lesz egy (+) illetve egy (-) változata és ezek szépen kioltják egymást.

Ehhez meg annyit tennék hozzá, hogy úgy tudom, hogy a hasznos (+) jel erőssége ráadásul így dupla lesz.

 

Annyit hozzátennék, hogy ha van az asszimetrikus sztereo jack kimenet, azt nem nagyon jó rádugni szimmetrikus kábellel egy szimmetrikus bemenetre. Mert ott szólhat furán a dolog, tipikus eset, amikor az segít, ha nem dugjuk be rendesen a kábelt. Az ilyennél inkább asszimetrikus kábelt kell használni. Tehát ha van asszimetrikus kimeneted és szimmetrikus bemeneted, akkor inkább asszimetrikus kábelt használj. És minél rövidebbet!

Link to comment
Share on other sites

 

1 órája írta bozobreak:

Ez még nem szimmetrikus. A szimmetrikusnál előállítjuk a jel fordítottját és azt vezetjük középső összesodort ér egyikén. Így a környezetből adódó zavarok egyformán rakodnak rá az eredeti (+) illetve megfordított(-) jelre. És most jön a trükk: a fogadó félen visszafordítjuk a (-) inverz jelet és hozzáadjuk az eredeti (+) jelhez. Így a zajnak lesz egy (+) illetve egy (-) változata és ezek szépen kioltják egymást.

Így van, itt egy szemléletes ábra (Értelem szerűen a felső kép mutatja, hogy mi történik a továbbítandó jelünkkel, az alsó pedig azt, ami a rárakódott zajjal. A valóságban persze ezek egyszerre történnek, a két kép szuperpozíciójaként (összegeként, kvázi egymásra rakod a két képet) kell elképzelni):

differential-amp-noise-cancellation.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta rootkiller:

Ezért van a szimmetrikus. Itt a hideg és a meleg ér fizikai paramétereiben megegyező "drót" melyek csavart érpárat alkotnak. eköré van "hálósítva" az árnyékolás mely ugye az eszköz házához csatlakozik, így onnan a védőföldön keresztül a föld felé távozik a zavarjel, így egy zavarvédett "nullához" van viszonyítva a jelünk.

Ez még nem szimmetrikus. A szimmetrikusnál előállítjuk a jel fordítottját és azt vezetjük középső összesodort ér egyikén. Így a környezetből adódó zavarok egyformán rakodnak rá az eredeti (+) illetve megfordított(-) jelre. És most jön a trükk: a fogadó félen visszafordítjuk a (-) inverz jelet és hozzáadjuk az eredeti (+) jelhez. Így a zajnak lesz egy (+) illetve egy (-) változata és ezek szépen kioltják egymást.

Link to comment
Share on other sites

Na. A dolog úgy néz ki hogy van egy áramkör, ez kettő darab drótot jelent, az egyiken odafolyik a másikon meg vissza az áram. Ilyen a hálózati áram jellemzően védőföldeléssel kiegészítve, de ilyen a hangfalkábel is. Aztán ha szükségünk van zavarvédelemre vagyis árnyékolásra (mert mondjuk kicsi a jel a feltételezett zavarjelhez viszonyítva) akkor az "oda" drót (továbbiakban meleg ér) köré odatekerjük a másikat háló formában, ez lesz egyben a hideg ér és az árnyékolás is. Ez ugye az asszimetrikus. Az vele a problematika hogy mivel az áramkörben mindig a nullához vagyis a hideg érhez viszonyítjuk a jelet, így ha az nem nulla akkor az megjelenik a jelben is. Ezért van a szimmetrikus. Itt a hideg és a meleg ér fizikai paramétereiben megegyező "drót" melyek csavart érpárat alkotnak. eköré van "hálósítva" az árnyékolás mely ugye az eszköz házához csatlakozik, így onnan a védőföldön keresztül a föld felé távozik a zavarjel, így egy zavarvédett "nullához" van viszonyítva a jelünk.

Ahol lehetőség van szimmetrikus huzalozásra ott az meghálálja, sok esetben persze az aszimetrikussal sincsen probléma.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...