Alaposabban volt időm "eljátszadozni" a JP-08-assal. (A JX-03-at még nem tudtam komolyan fülügyre venni, de az első benyomások arról is jók.) Egyre jobban tetszik, és bizony - a becsapós mérete ellenére - ez egy komoly kis eszköz. A gyári presetek nagy része nekem személy szerint nem tetszik. 25-30 évvel ezelőtt még volt létjogosultsága valódi hangszerek utánzásának (fender zongora, hammond orgona, fuvola, gitár), de ma, amikor "fillérekért" lehet sokkal élethűbb hangminta-kollekciókhoz hozzájutni, meg kell hagyni az analóg/VA szintiknek azt a területet, ami tényleg a szintetizált, más eszközökkel nem, vagy csak nagy szenvedések árán előállítható hangokról szól, mindenféle szűrőkkel, LFO-kkal. burkológörbékkel. Ezért aztán el is kezdtem "lecserélgetni" a számomra nem releváns patcheket sajátokra. (Megnyugtató azért, hogy "egyetlen mozdulattal" visszaállítható a gyári állapot. )
Másrészt ez a kis "vacak" is megmutatta, hogy élő játékra az "egy gomb - egy funkció" megvalósítás az igazi. (Már csak azért is, mert sajnos - gondolom, történelmi örökség okán - ezek a boutique szintik nem kezelik az aftertouchot, sem a midi-CC-ket, továbbá a velocityt is csak egyetlen funkcióra, a hangerőre lehet "felhasználni". Nagyon remélem, hogy ezek a dolgok egy későbbi firmware update-tel korrigálásra kerülnek. Na jó, az aftertouch nem olyan lényeges, de a többi igen. Ja, és az is jó lenne - ha már alapvetően teljesen digitális az eszköz -, ha a patcheket egyenként is lehetne menteni. (Mert hogy ha már digitális az eszköz, lehetne hozzá egy jó kis manager programot írni desktopra.)
Ami kisebb probléma - legalábbis az én környezetemben előjött: ha a hangszert úgy csatlakoztatom a "környezetbe", hogy csak az USB kábellel kapcsolom a géphez (iMac 2011 late), és minden azon keresztül közlekedik: MIDI, audio, (plusz power, de ez - gondolom - irreleváns), akkor gyorsabb játékmódnál (sok midi jön-megy) az audió elkezd pattogni. Úgy látszik, az egy szem USB kapcsolat a túl sok midi plusz túl sok audió együttes áramlásást nem jól tűri. Van megoldás a problémára, ezért nem mentem a Dunának: egyszerűen egy MIDI-DIN kábellel csatlakoztattam a Kurzweil PC361-eshez, és az USB-n csak az audió közlekedik. Így most jó, de nagyon jó lenne, ha ezt is javítani tudná egy új firmware. (Ha lehet egyáltalán.)
A Boutique szériával kapcsolatos "hir" topikban már említettem, hogy a neten fellelhető demók jórésze értéktelen, használhatatlan. A demonstrátorok nincsenek tisztában azzal, hogyan kell/lehet ezt az eszközt használni. Némelyiknél pl. tisztán látszik, hogy fogalma nincs a demonstrálónak, hogy melyik poti mire való, mindenféle tudatosság nélkül összevissza tekergeti/tologatja a potikat, várva a csodát. (Aki életében pár napot eltöltött már bármilyen analóg vagy VA szintivel, az tökéletesen tudja demonstrálni, mit tud az eszköz. De ezeknek az embereknek a jórésze a sokpatches, "gombnyomásos" workstation-ökön szocializálódott, nem tudja, mi az a burkológörbe, hogyan kell használni, mire való a cutoff, resonance, VCF, VCA, LFO...)
Ezzel kapcsolatban nagyon hiányolok a netről egy olyan ingyenes "on-line kurzust", ami arról szólna, hogyan "készítsünk" különböző alap patcheket "from sctratch".
Kérdés
Bendi
Alaposabban volt időm "eljátszadozni" a JP-08-assal. (A JX-03-at még nem tudtam komolyan fülügyre venni, de az első benyomások arról is jók.) Egyre jobban tetszik, és bizony - a becsapós mérete ellenére - ez egy komoly kis eszköz. A gyári presetek nagy része nekem személy szerint nem tetszik. 25-30 évvel ezelőtt még volt létjogosultsága valódi hangszerek utánzásának (fender zongora, hammond orgona, fuvola, gitár), de ma, amikor "fillérekért" lehet sokkal élethűbb hangminta-kollekciókhoz hozzájutni, meg kell hagyni az analóg/VA szintiknek azt a területet, ami tényleg a szintetizált, más eszközökkel nem, vagy csak nagy szenvedések árán előállítható hangokról szól, mindenféle szűrőkkel, LFO-kkal. burkológörbékkel. Ezért aztán el is kezdtem "lecserélgetni" a számomra nem releváns patcheket sajátokra. (Megnyugtató azért, hogy "egyetlen mozdulattal" visszaállítható a gyári állapot.
)
Másrészt ez a kis "vacak" is megmutatta, hogy élő játékra az "egy gomb - egy funkció" megvalósítás az igazi. (Már csak azért is, mert sajnos - gondolom, történelmi örökség okán - ezek a boutique szintik nem kezelik az aftertouchot, sem a midi-CC-ket, továbbá a velocityt is csak egyetlen funkcióra, a hangerőre lehet "felhasználni". Nagyon remélem, hogy ezek a dolgok egy későbbi firmware update-tel korrigálásra kerülnek. Na jó, az aftertouch nem olyan lényeges, de a többi igen. Ja, és az is jó lenne - ha már alapvetően teljesen digitális az eszköz -, ha a patcheket egyenként is lehetne menteni. (Mert hogy ha már digitális az eszköz, lehetne hozzá egy jó kis manager programot írni desktopra.)
Ami kisebb probléma - legalábbis az én környezetemben előjött: ha a hangszert úgy csatlakoztatom a "környezetbe", hogy csak az USB kábellel kapcsolom a géphez (iMac 2011 late), és minden azon keresztül közlekedik: MIDI, audio, (plusz power, de ez - gondolom - irreleváns), akkor gyorsabb játékmódnál (sok midi jön-megy) az audió elkezd pattogni. Úgy látszik, az egy szem USB kapcsolat a túl sok midi plusz túl sok audió együttes áramlásást nem jól tűri. Van megoldás a problémára, ezért nem mentem a Dunának: egyszerűen egy MIDI-DIN kábellel csatlakoztattam a Kurzweil PC361-eshez, és az USB-n csak az audió közlekedik. Így most jó, de nagyon jó lenne, ha ezt is javítani tudná egy új firmware. (Ha lehet egyáltalán.)
A Boutique szériával kapcsolatos "hir" topikban már említettem, hogy a neten fellelhető demók jórésze értéktelen, használhatatlan. A demonstrátorok nincsenek tisztában azzal, hogyan kell/lehet ezt az eszközt használni. Némelyiknél pl. tisztán látszik, hogy fogalma nincs a demonstrálónak, hogy melyik poti mire való, mindenféle tudatosság nélkül összevissza tekergeti/tologatja a potikat, várva a csodát. (Aki életében pár napot eltöltött már bármilyen analóg vagy VA szintivel, az tökéletesen tudja demonstrálni, mit tud az eszköz. De ezeknek az embereknek a jórésze a sokpatches, "gombnyomásos" workstation-ökön szocializálódott, nem tudja, mi az a burkológörbe, hogyan kell használni, mire való a cutoff, resonance, VCF, VCA, LFO...)
Ezzel kapcsolatban nagyon hiányolok a netről egy olyan ingyenes "on-line kurzust", ami arról szólna, hogyan "készítsünk" különböző alap patcheket "from sctratch".
Szerkesztette BendiLink to comment
Share on other sites
válasz erre a kérdésre
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.