Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Roland Boutique sorozat


Bendi

Kérdés

Alaposabban volt időm "eljátszadozni" a JP-08-assal. (A JX-03-at még nem tudtam komolyan fülügyre venni, de az első benyomások arról is jók.) Egyre jobban tetszik, és bizony - a becsapós mérete ellenére - ez egy komoly kis eszköz. A gyári presetek nagy része nekem személy szerint nem tetszik. 25-30 évvel ezelőtt még volt létjogosultsága valódi hangszerek utánzásának (fender zongora, hammond orgona, fuvola, gitár), de ma, amikor "fillérekért" lehet sokkal élethűbb hangminta-kollekciókhoz hozzájutni, meg kell hagyni az analóg/VA szintiknek azt a területet, ami tényleg a szintetizált, más eszközökkel nem, vagy csak nagy szenvedések árán előállítható hangokról szól, mindenféle szűrőkkel, LFO-kkal. burkológörbékkel. Ezért aztán el is kezdtem "lecserélgetni" a számomra nem releváns patcheket sajátokra. (Megnyugtató azért, hogy "egyetlen mozdulattal" visszaállítható a gyári állapot. :) )

Másrészt ez a kis "vacak" is megmutatta, hogy élő játékra az "egy gomb - egy funkció" megvalósítás az igazi. (Már csak azért is, mert sajnos - gondolom, történelmi örökség okán - ezek a boutique szintik nem kezelik az aftertouchot, sem a midi-CC-ket, továbbá a velocityt is csak egyetlen funkcióra, a hangerőre lehet "felhasználni". Nagyon remélem, hogy ezek a dolgok egy későbbi firmware update-tel korrigálásra kerülnek. Na jó, az aftertouch nem olyan lényeges, de a többi igen. Ja, és az is jó lenne - ha már alapvetően teljesen digitális az eszköz -, ha a patcheket egyenként is lehetne menteni. (Mert hogy ha már digitális az eszköz, lehetne hozzá egy jó kis manager programot írni desktopra.)

Ami kisebb probléma - legalábbis az én környezetemben előjött: ha a hangszert úgy csatlakoztatom a "környezetbe", hogy csak az USB kábellel kapcsolom a géphez (iMac 2011 late), és minden azon keresztül közlekedik: MIDI, audio, (plusz power, de ez - gondolom - irreleváns), akkor gyorsabb játékmódnál (sok midi jön-megy) az audió elkezd pattogni. Úgy látszik, az egy szem USB kapcsolat a túl sok midi plusz túl sok audió együttes áramlásást nem jól tűri. Van megoldás a problémára, ezért nem mentem a Dunának: egyszerűen egy MIDI-DIN kábellel csatlakoztattam a Kurzweil PC361-eshez, és az USB-n csak az audió közlekedik. Így most jó, de nagyon jó lenne, ha ezt is javítani tudná egy új firmware. (Ha lehet egyáltalán.)

A Boutique szériával kapcsolatos "hir" topikban már említettem, hogy a neten fellelhető demók jórésze értéktelen, használhatatlan. A demonstrátorok nincsenek tisztában azzal, hogyan kell/lehet ezt az eszközt használni. Némelyiknél pl. tisztán látszik, hogy fogalma nincs a demonstrálónak, hogy melyik poti mire való, mindenféle tudatosság nélkül összevissza tekergeti/tologatja a potikat, várva a csodát. (Aki életében pár napot eltöltött már bármilyen analóg vagy VA szintivel, az tökéletesen tudja demonstrálni, mit tud az eszköz. De ezeknek az embereknek a jórésze a sokpatches, "gombnyomásos" workstation-ökön szocializálódott, nem tudja, mi az a burkológörbe, hogyan kell használni, mire való a cutoff, resonance, VCF, VCA, LFO...)

Ezzel kapcsolatban nagyon hiányolok a netről egy olyan ingyenes "on-line kurzust", ami arról szólna, hogyan "készítsünk" különböző alap patcheket "from sctratch".   

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

15 órája írta kib:

Itt (is) találhatsz véleményt róla (a lap alja felé):

https://www.menemszol.hu/topic/3285-újabb-boutique-darab-se-02/?page=4

 

Köszi, átvergődtem három oldalnyi szargyalázáson, hogy megtudjak valamit :D

De legalább megtudtam, hogy most már van PWM (ez azért kellett), és eszembe juttattátok a Toraizt.... talán kicsit tovább törpölök még ezen (esetleg melléteszek még pár ezrest, hmm)

Link to comment
Share on other sites

3 perccel ezelőtt írta Zongilog:

de akkor ez azt jelenti, hogy a ju 06 is ütős cucc?

Szerintem a használt árát mindenképp megéri, talán még az újat is, ha ezt a karaktert keresed, mivel az orig junok többszörösébe kerülnek. Az, hogy ütős, elég relatív. Picit más lesz mindenképp, mint az eredeti, mivel az egyik analog, a másik meg nem, de szvsz a rolandnál elég jó munkát végeztek a ju-06 esetében az eredeti hang reprodukálásában. Hasonló a végeredmény, mint egy tr-808 és a tr-8 esetében. Nem ugyanolyan, de bizonyos körülmények között megtévesztő lehet a hasonlóság.

Link to comment
Share on other sites

28 perccel ezelőtt írta cisco:

Szerintem a használt árát mindenképp megéri, talán még az újat is, ha ezt a karaktert keresed, mivel az orig junok többszörösébe kerülnek. Az, hogy ütős, elég relatív. Picit más lesz mindenképp, mint az eredeti, mivel az egyik analog, a másik meg nem, de szvsz a rolandnál elég jó munkát végeztek a ju-06 esetében az eredeti hang reprodukálásában. Hasonló a végeredmény, mint egy tr-808 és a tr-8 esetében. Nem ugyanolyan, de bizonyos körülmények között megtévesztő lehet a hasonlóság.

Nekem juno 60-am volt :) 60 ezerért jutottam hozzá úgy 7-8 éve. Teljesen véletlenül, mivel akkor még nem is tudtam mi ez. Van egy használt hifi üzlet a VIII.ker. Bródy Sándor utcába. Arra jártam, benéztem és megláttam ezt a fura szerzetet :) Érdekes látvány volt. Gondoltam kipróbáltam :)  hát... leesett az állam. Egyből el is vittem pedig nem vagyok egy spontán ember. Mindent hússzor átrágok mielőtt döntök. Hát ez a hangszer nekem egy hatalmas élmény volt, de aztán el kellett adnom. Viszont azóta is keresem azt az élményt, amit adni tudott. Sajnos a mai analóg szinti árak mellett és a bővülő szoft szinti választék mellett az ésszerűség nem abba az irányba visz, hogy ilyen régi analóg csodákat vásároljak.

 

Link to comment
Share on other sites

Szerintem ez a ju-06 egy "pont jó" kompromisszum az elszállt árú vintage darabok és az eredetit csak messziről szagolgató szoftszintik között. Esetleg érdemes lehet várni, amíg a behringer kiadja a deep mind-12 nevű poliszintijét, amit szintén a juno-106 inspirált, de az valódi analóg lesz, nem digital.

Link to comment
Share on other sites

22 perccel ezelőtt írta +Vader:

SE-02-ről tud valaki nyilatkozni? Hogyan szuperál MIDIről hajtva (Prog Change is érdekel), milyenek a kisjack csatik satöbbi...... eszembe jutott, hogy hozzácsapnék valami kis méretű analógot a setupomhoz.

Itt (is) találhatsz véleményt róla (a lap alja felé):

https://www.menemszol.hu/topic/3285-újabb-boutique-darab-se-02/?page=4

 

Link to comment
Share on other sites

Nálam egy TR-09 "ciripel" és nagyon elégedett vagyok vele.
Nem kell mintákat válogatnom, bekapcsolom és megy.
Az egyetlen tényleges negatívum, amit meg tudok érteni az az, hogy nincs több kimenete, mármint valódi, nem USB-s virtuális motyó.

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta snaper:

Nálam egy TR-09 "ciripel" és nagyon elégedett vagyok vele.
Nem kell mintákat válogatnom, bekapcsolom és megy.
Az egyetlen tényleges negatívum, amit meg tudok érteni az az, hogy nincs több kimenete, mármint valódi, nem USB-s virtuális motyó.

Itt nincs olyan lehetőség, mint az Aira TR-8 -nál, hogy USB-n keresztül kiküldheted a DAW-ba sávonként az outputot? Bár gondolom ott azért van, mert az sem teljesen analóg, hanem VA...

Link to comment
Share on other sites

32 perccel ezelőtt írta tbrown:

Itt nincs olyan lehetőség, mint az Aira TR-8 -nál, hogy USB-n keresztül kiküldheted a DAW-ba sávonként az outputot? Bár gondolom ott azért van, mert az sem teljesen analóg, hanem VA...

De-de, van, a TR09-nél 4 csatorna.
Csak érted, mégis mindenki húzta a száját anno mikor kijött.

Link to comment
Share on other sites

45 perccel ezelőtt írta snaper:

De-de, van, a TR09-nél 4 csatorna.
Csak érted, mégis mindenki húzta a száját anno mikor kijött.

Hát igen, az eredeti aszem volt minden hangszerre. Mondjuk a 4 output se rossz, max. több körben veszel fel mindent. Viszont az eredetin, ha külön akartad a sávokat, akkor egyenként kellett felvenni őket, kábel ki-be minden csatornánál.

Link to comment
Share on other sites

57 perccel ezelőtt írta tbrown:

Hát igen, az eredeti aszem volt minden hangszerre. Mondjuk a 4 output se rossz, max. több körben veszel fel mindent. Viszont az eredetin, ha külön akartad a sávokat, akkor egyenként kellett felvenni őket, kábel ki-be minden csatornánál.

Nincs személyes tapasztalatom az eredetivel, szerencsére.
Elég illúzióromboló lehet hallani "nyersen', mármint ilyen sok klasszikus zene után.
Nekem hard-pan-olva van az analóg kimenetem, egyik csatin a dob + tamok, másikon minden más... mondjuk arra a fajta techno-ra amire én használom ez bőven elég is így :D
 

Link to comment
Share on other sites

1 órája írta cisco:

A JU-06 elég hasonló a Juno-106hoz - kicsivel fénytelenebb a hangja az eredetihez képest, de lényegi különbség szerintem nincsen. Kész zenébe bekeverve valószínűleg senkinek nem tűnne fel, hogy épp melyik szól.

köszi

Link to comment
Share on other sites

Gondolkodom azon, hogy eladnám a JU-06 és JX-03 szintijeimet, és vennék egy Deepmind 12-t. Szerintetek mennyire tudja kiváltani a két Boutique szintit a Deepmind? Az sem mellékes, hogy a Boutique sorozatot már nem gyártják, így az is lehet, hogy később keresettek lesznek és felmegy az áruk... Szóval érdekelne, hogy ti mit gondoltok, nem lesz hiányérzetem a Deepmind-al?

 

Link to comment
Share on other sites

12 perccel ezelőtt írta tbrown:

Gondolkodom azon, hogy eladnám a JU-06 és JX-03 szintijeimet, és vennék egy Deepmind 12-t.

Szerintem ne tedd HA szélsőséges oszcillátor-potenciálra van szükséged.

Nekem Deepmind 12 van. Mostanra imádom, valóban ilyen szép, meleg, modulált chillout szintire vágytam és ilyen workflow-al. A kezelését személy szerint nagyon ügyesen átgondoltnak tartom. 20 év alatt talán az első szintim, amin valóban sounddizájnolok. 5 darab ilyen szintű FX procit meg hol talál az ember még akár nagyobb szintikben is, nemhogy Boutique-ban?

DE. Az oszcillátora (OSC1) lényegében egy darab nem túl izmos SAW. Mellé lehet tolni egy SQUARE-t, ami full állásban kábé annyit tesz az oszcillátorhoz, ami egy átlagos szintin kb. 10%-ot jelentene... szóval minimális szélső értékek között lehet benne mozogni. Az OSC2 meg csak SQUARE. A SYNC-el, meg az elhangolással lehet játszani, végeredményben egy színezeten belül sokat lehet csavarni benne, de mindig egy színezet marad.  Tehát szerintem oszcillátorban nagyon szűk keretek között lehet mozogni.

Mikor először leültem elé, majdnem sírva fakadtam hogy nulláról fullra tologatom a potikat és egyszerűen nem tudok eltérni az eredeti karaktertől. De tudtam, hogy jó hangszer és tanulnom kell, meg kell ismernem a határait, meg a lehetőségeit, amivel átlehet ugrani azokat.

Szóval aztán mégis miért szerettem meg? Megismertem, hogy az OSC + szűrő + EG + velocity finomhangolásaival nagyon élő, mozgó hangszíneket lehet kiügyeskedni. Ez után érkezik rá 8 darab MOD mátrix, ami szinte kimeríthetetlen forrást tud mozgatni, beleértve az FX procik paramétereit is, vagyis simán lehet LFO-val vagy step szekvenszerrel modulálni egy TC Helicon Reverb terének méretét. Baromi összetett, mégis egyszerűen fér hozzá az ember és nem kell olyan mélyen kutakodni mint például egy MiniNova-ban. Az eddigiekhez kapcsolódhat egy STEP szekvenszer, amibe mi magunk is programozhatunk lépéseket, ami mozdíthat paramétert, de hangmagasságot is... vagy mindkettőt egyszerre. Nem utolsó sorban pedig az 5 darab FX blokk... az effektek egyenként is olyanok, amilyennel még szintiben nem találkoztam. Meg az iPad Editor is sokat nyom a véleményem latján, hiszen kifogástalanul működik, akár a Deepmind saját, beépített wifi router-én keresztül is.

Nagyon sok olyat tudtam megvalósítani rajta, amit eddig még sohasem, egyetlen VA, vagy PCM szintin. És még mindig milliónyi lehetőséget nem is ismerek benne. De (és ez nagyon fontos a saját szemszögemből), a Deepmind 12 akkor is használható sounddizájnolni és egyedi dolgokat alkotni, ha az ember csak a tizedét érti... aztán majd beletanul még ügyesebb megoldásokba. Más szintin ha csak a tizedét, neadjisten a felét értettem, akkor sem lehetett már boldogulni vele.

Hmmm... végeredményben látható, hogy csak jókat tudok róla mondani, de én elég fapados júzer vagyok. A Deepmind oszcillátora szerintem nagyon szűk, főleg egy Boutique SE02-höz képest. Azt sajnos nem tudom megítélni, hogy a JU-06 és egy JX-03 oszcillátorai együttesen mennyire széles spektrumot adnak, de gyanítom, hogy sokkal szélesebbet, főleg a JX-03-at elnézve.

Link to comment
Share on other sites

10 perccel ezelőtt írta Koródi Csaba:

Szerintem ne tedd HA szélsőséges oszcillátor-potenciálra van szükséged.

Nekem Deepmind 12 van. Mostanra imádom, valóban ilyen szép, meleg, modulált chillout szintire vágytam és ilyen workflow-al. A kezelését személy szerint nagyon ügyesen átgondoltnak tartom. 20 év alatt talán az első szintim, amin valóban sounddizájnolok. 5 darab ilyen szintű FX procit meg hol talál az ember még akár nagyobb szintikben is, nemhogy Boutique-ban?

DE. Az oszcillátora (OSC1) lényegében egy darab nem túl izmos SAW. Mellé lehet tolni egy SQUARE-t, ami full állásban kábé annyit tesz az oszcillátorhoz, ami egy átlagos szintin kb. 10%-ot jelentene... szóval minimális szélső értékek között lehet benne mozogni. Az OSC2 meg csak SQUARE. A SYNC-el, meg az elhangolással lehet játszani, végeredményben egy színezeten belül sokat lehet csavarni benne, de mindig egy színezet marad.  Tehát szerintem oszcillátorban nagyon szűk keretek között lehet mozogni.

Mikor először leültem elé, majdnem sírva fakadtam hogy nulláról fullra tologatom a potikat és egyszerűen nem tudok eltérni az eredeti karaktertől. De tudtam, hogy jó hangszer és tanulnom kell, meg kell ismernem a határait, meg a lehetőségeit, amivel átlehet ugrani azokat.

Szóval aztán mégis miért szerettem meg? Megismertem, hogy az OSC + szűrő + EG + velocity finomhangolásaival nagyon élő, mozgó hangszíneket lehet kiügyeskedni. Ez után érkezik rá 8 darab MOD mátrix, ami szinte kimeríthetetlen forrást tud mozgatni, beleértve az FX procik paramétereit is, vagyis simán lehet LFO-val vagy step szekvenszerrel modulálni egy TC Helicon Reverb terének méretét. Baromi összetett, mégis egyszerűen fér hozzá az ember és nem kell olyan mélyen kutakodni mint például egy MiniNova-ban. Az eddigiekhez kapcsolódhat egy STEP szekvenszer, amibe mi magunk is programozhatunk lépéseket, ami mozdíthat paramétert, de hangmagasságot is... vagy mindkettőt egyszerre. Nem utolsó sorban pedig az 5 darab FX blokk... az effektek egyenként is olyanok, amilyennel még szintiben nem találkoztam. Meg az iPad Editor is sokat nyom a véleményem latján, hiszen kifogástalanul működik, akár a Deepmind saját, beépített wifi router-én keresztül is.

Nagyon sok olyat tudtam megvalósítani rajta, amit eddig még sohasem, egyetlen VA, vagy PCM szintin. És még mindig milliónyi lehetőséget nem is ismerek benne. De (és ez nagyon fontos a saját szemszögemből), a Deepmind 12 akkor is használható sounddizájnolni és egyedi dolgokat alkotni, ha az ember csak a tizedét érti... aztán majd beletanul még ügyesebb megoldásokba. Más szintin ha csak a tizedét, neadjisten a felét értettem, akkor sem lehetett már boldogulni vele.

Hmmm... végeredményben látható, hogy csak jókat tudok róla mondani, de én elég fapados júzer vagyok. A Deepmind oszcillátora szerintem nagyon szűk, főleg egy Boutique SE02-höz képest. Azt sajnos nem tudom megítélni, hogy a JU-06 és egy JX-03 oszcillátorai együttesen mennyire széles spektrumot adnak, de gyanítom, hogy sokkal szélesebbet, főleg a JX-03-at elnézve.

Nagyon köszi a hasznos infókat! Egyébként vana JX-03-hoz egy elég jó patch gyűjtemény, hallgass, bele, hátha megmutatja, hogy miket lehet belőle kihozni:

 

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta tbrown:

Egyébként van a JX-03-hoz egy elég jó patch gyűjtemény, hallgass, bele, hátha megmutatja, hogy miket lehet belőle kihozni...

Hát, kábé így képzeltem. Csak a JX-03 oszcillátora magában hatványozottan többre képes mint a Deepmind oszcillátora.

Talán a JU-06 oszcillátora lehet pariban a Deepmind-al, csak hát a DM12 MOD mátrixa, sztep modulátora és 5 FX blokkja sokat dob a hangszeren, ez lehet nyomós érv is mellette. De én pontosan látom, hogy például egy JX-03 oszcillátorával lenne pusztító a Deepmind... azzal nem lenne kérdés, de anélkül mérlegelésre ad okot.

Link to comment
Share on other sites

1 perce írta Koródi Csaba:

Hát, kábé így képzeltem. Csak a JX-03 oszcillátora magában hatványozottan többre képes mint a Deepmind 12 oszcillátora.

Talán a JU-06 oszcillátora lehet pariban a Deepmind-al, csak hát a DM12 MOD mátrixa, sztep modulátora és 5 FX blokkja sokat dob a hangszeren, ez lehet nyomós érv is mellette. De én pontosan látom, hogy például egy JX-03 oszcillátorával lenne pusztító a Deepmind... azzal nem lenne kérdés, de anélkül mérlegelésre ad okot.

Értelek. Akkor egyelőre nem mennek el a kis Boutique-ok, a Deepmind amúgy sem olyan vészes árban, gyűjtök egy kicsit aztán lehet hogy bevállalok egyet. Engem kicsit zavar a Boutique-kban, hogy nincs billenytűzete. Bár vettem egy K25M-et, de az a minibillentyűzet és a 2 oktáv nem az igazi... Kb csak arra jó, hogy épp kicsavarj rajta valamit, de feljátszáshoz már kell egy hosszabb keyboard. Szóval ezért is kompromisszumos nálam. A Deepmind-nek legalább van egy tisztességes 49-es billentyűzete. Azon túl a 4 hang polifónia is elég szűkös.

Link to comment
Share on other sites

Érdekes, nekem a Deepmind effekt nélküli, teljesen analóg soundjai azok amik jónak tűnnek. Lehetőleg unison nélküli soundok. Azok jobbak mint bármilyen digit butik izé. 

Jók a digit effektek benne, de ha aktívak, akkor máris nem egy analóg szintivel kell hasonlítani, hanem pölö egy Nord A1-el. Szerintem. 

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok,

Azzal kapcsolatos a kérdésem, ha a Roland Boutique sorozat egyik tagját és egy külsős midi billentyűzettel kötöm össze a MIDI csatlakozón keresztül. Pl. egy Roland A-49-BK-s midi szintivel. Abban az esetben használhatom úgy is hogy számítógép nem szükséges. Mármint a MIDI billentyűzet küldi a jelet a Boutique-nak és a kimeneten ott a hang. Számítógépet nem akarok használni, bár tudom a midi billentyűknek és a Boutique tagjainak is usb-n van a tápellátás, de azt meg lehet oldani.

Szóval a kérdés, hogy lehetséges-e így?

 

Válaszokat előre is Köszönöm!

Link to comment
Share on other sites

Ma rájöttem, miért "jobb" (bizonyos szempontból) a JP-08, mint a másik kettő: ennek 2 ENV-je van. Ez nagy durranás, mert az ENV2 ugyan fixen a VCA-hoz van rendelve, de a VCF-hez választhatsz az ENV1 és az ENV2 közül, és ha az ENV1-et használod, akkor nagyon jól lehet "hangolni" a két különböző ENV-vel a "sound"ot :) Ezt sem a JU-06 sem a JX-03 nem tudja. (Ha csak egyet engedhet meg magának valaki a három közül, akkor ez fontos szempont lehet!)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...