Jump to content
Ménemszól.hu

Hangszínkészítés szintetizátoron kezdőknek


A/D

Recommended Posts

  • Válaszok száma 188
  • Created
  • Last Reply
5 órája írta NeoC:

 Amikor egy összekuporgatott kis ketyerére hazudjuk otthon a 10%-át az árnak, és mesélünk a "soha máskor fel nem merülő, igen-igen alkalmi vételről" Amit úgy sem hisznek el, már ha egy csöpp kis realistásérzék szorult beléjük. Ami azért 5-10 együtt (és a hobbinkkal) töltött év után azért esélyes.

+1000 :bow:Ennyi

Link to comment
Share on other sites

59 perccel ezelőtt írta kissjoe75:

+1000 :bow:Ennyi

Egy ismerős folyamatosan "kölcsönkap hosszú távra, mert a béla épp nem használja" újszagú, érintetlen festésű és dobozú cuccokat (számla gondosan elrejtve) ... és csak gyűlnek a polcon a kölcsönkapott holmik, de valahogy nem jelentkezik értük soha senki. :)) 

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 28/2/2016 at 19:24 írta HUGO:

Nekem megvan eredetiben is. De ha valaki nem ilyen szerencsés, és nem jár könyvtárba sem, annak itt egy kis ajándék:

http://mumia.art.pte.hu/mami/tartalom/elokeszito/tananyagok/a_szintetizator_a_%20zenei_gyakorlatban%20copy.pdf

Köszi szépen a könyvet!! Életemben nem láttam még a témában magyar kiadványt! Élmény lesz elolvasni..

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 23/2/2016 at 13:07 írta A/D:

Nagy fába vágtam a fejszémet. Legalábbis nekem nagy. Azt tapasztaltam, hogy szintetizátor programozásban, hangszínkészítésben kicsit mintha lemaradnánk a világtól.

Ezt olyanokból tudom, hogy számos olyan ügyfelünk, aki külföldi megjelenésekből él meg nem tudja pontosan mi az a burkológörbe, vagy az igényes ügyfeleink közül többeknek olyan fogalmak hiányoznak mint a CV és GATE. Szerintem ez kb olyan hendikepp, mint ha valaki nem tudja mi az a MIDI és hogy működik: senkit nem akarok megsérteni vagy lenézni ezzel a megjegyzésemmel, csak szeretném ha megváltozna, mert a világ nagyobb és jelentősebb részén ezek egyre inkább népműveltség szinten vannak.

Bizonyára emlékeztek a Patchlab videó sorozatunkra, amiben tippeket adunk hangszínkészítéshez. Ha leszámítjuk azt, hogy a korábbi részek tárgyalása nem elég kimerítő, a megértésük kb lehetetlen az alapvető ismeretek nélkül: ezért van az, hogy itthon főleg olyan feedbackeket kapunk hogy bocs, de ezt nem értem, külföldről meg teljesen másféléket. Hasonlóan teljesen más, intenzívebb részvétet tapasztaltunk bécsi, brnói megjelenéseinkkor. Ott az emberek egy kirakott szintetizátor előtt képesek órákat eltölteni, itthon pedig nagyjából a leggyakoribb az, hogy valaki felveszi a fülhallgatót, és vagy nem érti mi történik, vagy nem tetszik neki amit hall pl. nincs rá ötlete, de végülis nagyrészt azonnal odébbál. Én mindenesetre optimistaként se látom jónak ezt.

Vegyétek észre azokat a trendeket, hogy manapság a zenére is kihat az a trend, hogy minden optimalizált: egyre kevesebb a gyári hangszín, már nem a zenét igazítják adott presetekhez, hanem a zenéhez gyártják pont azt a hangot, ami oda kell. Ezért villanyzene kérdésében ez ma már nem megúszható. Az élvonalban legalábbis, de tudjátok rólunk, hogy mi kezdetektől fogva oda pozícionáljuk a megoldásainkat, és az ügyfeleink is hasonló álmokat kergetnek.

Hétpróbás kiállítóként sikerült számos alkalommal elérnem azt, hogy kis csoportokat pár perc alatt kiműveltem a témában, és láttam rajtuk hogy valamit megértettek belőle, melyet általában verbálisan is megerősítettek, hogy most többet tanultak az egész szintetizátor programozásról mint eddig. A legfontosabb, hogy láttam, hogy elindult valami, sikerült felkeltenem az érdeklődésüket. A kiállítások legfontosabb tapasztalatai alapján álltam neki elkészíteni ezt a videót egyedül (az ebből adódó szokatlanul alacsony képminőségért ezúton is elnézést kérek, mivel épp elég nehéz volt a feladat, nem volt célom mindent tökéletesre megcsinálni, így is több mint nettó 70 órám van benne). Szóval ez egy teljesen eredeti tartalom, valószínűleg újszerű megközelítés. És igen, azt hiszem ez az első videó amiben én szereplek személyesen :)

Azért nem mondunk le a személyes kvázi oktatásról sem, a mostani titkos nagyprojektünk után szervezünk itthon workshopokat a témában.

A lényeg pedig az, hogy valójában tökegyszerű dolgokról van szó. Amiért ez itthon még nem divat kizárólag annak tudható be (szerintem), hogy nincsen népműveltségi szinten ez a tudás, vagyis nincs meg az a kritikus tömeg, ami elég ahhoz, hogy egymás között terjedjenek az efféle ismeretek. Merthogy ugye az ilyen zenei-produceri ismereteket leginkább egymástól lesitek el (még azok is, akik külföldi e-learningben nyomulnak is elég gyakran eszmecserélnek társaikkal, szóval ez mindenütt ott van). Mi egyértelműen azt szeretnénk, ha mindez a tudás olyan evidencia lenne, mint pl. a MIDI. És akkor onnantól kezdve ezt szépen el lehet bonyolítani a végtelenségig, ahol előjönnek már az egyedi ötletekből adódó teljesen egyedi hangzások, ritmusok, dallamok is.

A videóban valószínűleg lesznek hibák, ezért ide a Ménemszólra rakjuk ki először, később tesszük fel csak más közösségi csatornákra. A feedbackek alapján amit tudunk korrigálunk.

Nem húzom tovább az időt...

 

Screen Shot 2016-02-25 at 16.55.55.png

Nagyszerű anyag, remélem lesz folytatás is!!!

Link to comment
Share on other sites

Túl azon hogy Pityu megtisztelő módon megemlített egy hozzászólásában, úgy érzem, hogy részint én is érintett vagyok a témában, főleg a kezdő titulusban. AD kezdeményezését nagyon jónak találom. Én magam (a C64-et is számítva) 24 éve foglalkozok a hangszerekkel, tisztában vagyok az OSC, EG, az LFO fogalmaival, főleg a PCM szintik programozásán keresztül, így egy moduláris rendszer működési elvével kapcsolatban is vannak elképzeléseim, ez a videó mégis sok újdonságot tudott nyújtani. A PCM, szintiknél például hiányzik a GATE fogalma, ott a billentyű lenyomása kézenfekvő és más funkciók nyitásához, vezérléséhez sem szükséges a GATE funkció ismerete és a modulár rendszerekhez hasonlatos változatos felhasználása. Ez nekem is újdonság volt, ahogy a különböző kötések, csatlakozások felhasználásának a módjai is, bár elméletben értettem korábban is, de így bemutatva sokkal konkrétabbá válnak az információk.

 

Azt ne felejtsük, hogy AD nem feketeövesek számára készítette a videót, hanem kezdők, vagy kevésbé tájékozottak, neadj isten teljesen "civil" emberek számára, hogy úgy nagy általánosságban ennyit érdemes tudni az ügyről, mint ahogy (jó esetben) mindenkinek vannak alapfogalmai az autója motorjának a működéséről (szív, sűrít, robbant, kipufog, ennyi).

 

A modulár kontra fix huzalozású kontra digitális szinti kontra VST témakörbe nem szeretnék belemenni, szerintem ez a videó nem kívánja a modulár rendszereket sehova sem pozícionálni ebben a felsorolásban. Csak egy jó szemléltető eszköz a videó számára kitűzött célhoz… ezt mondjuk nehéz lett volna egy Nord Lead-en így elmagyarázni. És azthiszem itt lehetne a videó kapcsán pontot tenni a modulár rendszer létjogosultságának vitája terén.

 

Én inkább egy kis saját tapasztalatot szeretnék megosztani. Korábban valóban sokkal termékenyebb voltam, amíg a fix, digitális szintikkel dolgoztam, az elmúlt években viszont elmentem a kísérletezés és a kütyüzés irányába, ennek azonban semmi produktív eredménye nem lett… úgy látszik nem mindenkinél ugyanaz a recept válik be… én például Vinnui felvételeiben szoktam irígyelni azokat a műszaki megoldásokat, amiket csak modulárral lehet előállítani, és én sohasem leszek képes a szintijeimmel modellezni… ÉS modulárral sem ha elém teszik…

Ilyenekre gondolok például: http://ent.hu/~vinnui/sounds/drumloop_vs_elements.wav


Ez két külön hobbi szerintem és nem az eszköz a fontos, hanem aki kezeli. Azt gondolom hogy PCM szintivel is lehet teljesen "egyenes" zenét és teljesen kísérleti zenét alkotni, ahogy modulárt is lehet teljesen tonális munkára használni, de full kísérleti zenére is. Teljesen mindegy hogy milyen hangszert raknak elém, én akkor is csak szögletes, szabályos zene alkotására lennék képes. Ezért van az, hogy amíg olyannal kísérleteztem amihez nem értek, nem született semmi komolyabb produktum, de azt jól látom, hogy olyan berendezésekkel amikhez én nem értek, mások olyan hangzásokat alkotnak, amik számomra irígylésre méltóak, így nem kérdés, hogy melyik rendszer a létjogos: kinek ez kinek az.

Link to comment
Share on other sites

A videó nagyon jó lett, grat, várom is a következő részt.
egy hozzászólás erejéig csatlakoznék:
idáig a pcm, és va cuccokat ismertem, a modulár valahogy kimaradt az életemből, mivel elérhetetlen volt számomra, és személyesen soha sem találkoztam ilyen rendszerrel. Annyit tudok mondani róla, hogy amint elém került egy ilyen rendszer, megváltoztatta az életemet. Idáig mindig a hagyományos megközelítéssel választottam hangszereket, hány oktávos,multis, polifónia, patch tárolás stb, de ez most elmúlt. továbbra is hobbiból tolom ezt az egészet, nem akarok senkinek se bizonygatni, vagy nagyképű lenni, magamnak építem a csodadobozt. Az viszont tény, hogy ha egy elektronikus zeneszerető ember szembetalálja magát egy ilyen rendszerrel, összefut a nyál a szájában, mivel ilyen hangvilág nem jön ki semmilyen VA, vagy pcm hangszerből. Tény és való, hogy ha bekapcsolom, a legtöbbször elvonja a zeneírásról a figyelmemet, és azonnal az elektrondzsungelben találom magam, de igazából nagyon élvezem. Tudtam, hogy ezért kell nekem egy ilyen rendszer. Kicsit elegem lett, hogy a patch-ek között keresgéltem folyton a megfelelő hangot, vagy más megközelítéssel, az editor többablakos szerkesztése már a könyökömön jött ki. Itt ilyen probléma nincs, minden itt van előttem, és azt csavarom amit kell. 
Viszont, ha épp nem csak szórakozásra, hanem munkára kell befogni, nagyon jó eredményeket lehet a maga módszerével elérni.
a kommentet igazából azoknak szántam, akik (mint jómagam is) most próbálnak belekóstolni a modulár világába, nem vagyok gazdag, nagyon lépcsőzetesen építkezek, de arra rájöttem, hogy nem biztos, hogy a csilivili modulokat kell választani feltétlen. Az alap modulokból is olyan eredmények születnek, hogy nincsenek rá szavaim. Úgy vélem 250 ezer ft-ból egy komoly szettet lehet összepakolni.

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2016. 02. 26. at 11:09 írta Tetsuo:

Nem tudom, Ádám készít-e még videót; 2., 3., ...500. részt is lehetne

De hát ezt nagyjából az ide látogatók is megtehetik saját eszközeiket vs kreativitásukat ugyanígy bemutatva. Pl. én szívesen megnéznék egy Emu Morpheus Z-plane szűrő a gyakorlatban epizódot is, mivel sajnos azon tényről hogy a userek 99%-a nem tud még az ADSR-ről vagy az LFO-ról is egyrészt a gyártók is tehetnek olyan téren, hogy még régebben ilyen alapozásra is kitértek a vasak gépkönyvei, tippeket stb. adtak, ma már csak száraz paraméterként közlik az infókat és inkább 10000 presetet betolnak a vasba, hogy ne is gondolkodj, csak kapcsolgasd a memóriahelyeket. Persze mellette ott az egyén felelőssége is, hogy mit kezd az eszközzel művészetileg, tehát ez a nem ismerem még az ADSR-t sem rinya elég meredek nekem, főleg a google korszakban, de konkrétan azért is hozom példaként a Morpheus pcm szinti modult, mert ott ténylegesen az Emu pl. 1994-ben dobott egy 6-ost, amit "mindenki" megvett, de nagyon kevesen tudtak értelmezni, pláne kontrollerek híján vezérelni, amit a cég utána el is ismert és kiadták a LaunchPad-et.

Ugyanis oké, hogy az alapoknál érdemes kezdeni, de egy valamire való komplexebb zeneileg is inspiráló hangszín azért nem egy száraz monofón saw meg square jel önmagában szvsz.

Link to comment
Share on other sites

6 órája írta Koródi Csaba:

A PCM, szintiknél például hiányzik a GATE fogalma, ott a billentyű lenyomása kézenfekvő és más funkciók nyitásához, vezérléséhez sem szükséges a GATE funkció ismerete és a modulár rendszerekhez hasonlatos változatos felhasználása.

Csabikám csak ezt ne! :) A Korg Trinityd AMS rendszerében (a Prophecy boardról nem is beszélve benne) úgy benne volt a GATE paraméter, mint a sicc! A gépkönyvben pl, tippek is voltak rá mire jó használni, bár tény hogy az effekteknél is volt ilyen nevű, más funkciókra...

Minden esetre én az ilyen dugosgatós szinti rendszereket azért nem tudom értékelni teljes mértékű hangszerként tekinteni, mert megcsinál az ember rá egy beállítást, kábelezést és nem meri szétbontani fél évig, mert elvész a sound! :(

VA rulez e szempontból szvsz! (most lehet megkövezni)

Link to comment
Share on other sites

10 órája írta DeMarco:

Csabikám csak ezt ne! :) A Korg Trinityd AMS rendszerében (a Prophecy boardról nem is beszélve benne) úgy benne volt a GATE paraméter, mint a sicc! A gépkönyvben pl, tippek is voltak rá mire jó használni, bár tény hogy az effekteknél is volt ilyen nevű, más funkciókra...

Hát, ha Te mondod, hogy a Trinity-n belül gate jelek linkelgetésével kell triggerelni hogy egy hang megszólaljon, vagy EG elinduljon, akkor elviszem. Én mindenesetre maradok a billentyű nyomkodásánál. A Gate nevű effektet pedig eddig nem jutott eszembe ilyenre használni, de most bogarat raktál a fülembe :)

Link to comment
Share on other sites

7 órája írta DeMarco:

Minden esetre én az ilyen dugosgatós szinti rendszereket azért nem tudom értékelni teljes mértékű hangszerként tekinteni, mert megcsinál az ember rá egy beállítást, kábelezést és nem meri szétbontani fél évig, mert elvész a sound! :(

Ez nem teljesen így van. Ha már jól kiismerted a saját magad által összeválogatott modulárt, akkor pár perc alatt fel tudsz dobni egy működő patchet. Plusz minél komplexebb, digitális modulok vannak (MI Braids, Rings, Intellijel modulok stb), annál kevesebből raksz össze egy komplett "hangszert". (durva példa: Braids + Shelves, és kész a szinti voice, esetleg közé egy Ripples filternek), 4-5 patch kábel. De jön a E-MU Morpheus digitális filter is idén, példaképpen az is jó. Egy komplex oszcillátor, egy filter, és ha kell egyeltalán, akkor egy VCA, meg pár kontroller. Ezt az ember szívesen le is bontja, mert hamar vissza lehet dobálni.

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta vinnui:

Ez nem teljesen így van. Ha már jól kiismerted a saját magad által összeválogatott modulárt, akkor pár perc alatt fel tudsz dobni egy működő patchet. Plusz minél komplexebb, digitális modulok vannak (MI Braids, Rings, Intellijel modulok stb), annál kevesebből raksz össze egy komplett "hangszert". (durva példa: Braids + Shelves, és kész a szinti voice, esetleg közé egy Ripples filternek), 4-5 patch kábel. De jön a E-MU Morpheus digitális filter is idén, példaképpen az is jó. Egy komplex oszcillátor, egy filter, és ha kell egyeltalán, akkor egy VCA, meg pár kontroller. Ezt az ember szívesen le is bontja, mert hamar vissza lehet dobálni.

Hja. És előbb utóbb eljutnak oda a "modulok", hogy egy-egy kis fix huzalozású szintivé válnak, aminek csak a tápellátását kell egy rack dobozból megoldani.

:)

Link to comment
Share on other sites

55 perccel ezelőtt írta NeoC:

Hja. És előbb utóbb eljutnak oda a "modulok", hogy egy-egy kis fix huzalozású szintivé válnak, aminek csak a tápellátását kell egy rack dobozból megoldani.

Végülis ha úgy nézzük, akkor ez már megtörtént: Intellijel Atlantis, Moog Mother32, MI Elements, stb. :)

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2016. 02. 28. at 19:24 írta HUGO:

Nekem megvan eredetiben is. De ha valaki nem ilyen szerencsés, és nem jár könyvtárba sem, annak itt egy kis ajándék:

http://mumia.art.pte.hu/mami/tartalom/elokeszito/tananyagok/a_szintetizator_a_%20zenei_gyakorlatban%20copy.pdf

Érdekes volt újraolvasni, köszi!

 

Felhívnám viszont a figyelmet a 96.-ik oldalon lévő ősrégi külső hangkártya/sampler/DAW megoldásra, mint hazai termékre valamikor a nyolcvanas évek elejéről, amit ha jól emlékszem talán meg is említettem valahol.

 

Ez a lemez azzal készült:

https://www.discogs.com/PR-Computer-PR-Computer/release/618867

Link to comment
Share on other sites

Nekem megvan vinylen, és egészen hallgatható, még mai füllel is.

Egyébként komplex/koncept hangulatú anyag, amit érdemes az elejétől a végéig végighallgatni. Egy-egy kiragadott szám, nem biztos, hogy azonnal bejön. 

Link to comment
Share on other sites

53 perccel ezelőtt írta NeoC:

Ez volt életem első kazettája 1985 környékén. Előbb pecsételte meg a zenei irányultságomat mint maga Jean Michel Jarre :)
Nagyon komoly anyag, számomra a mai napig etalon :)

Link to comment
Share on other sites

13 perccel ezelőtt írta vinnui:

Tudja valaki, hogy a videókban látható fekete színű szintetizátor milyen féleség? :)

Na, már a Matolcsy Kálmán is moduláron tolta....:)

Szerintem az egy Moog-modular elemekből összerakott egység.

Link to comment
Share on other sites

27 perccel ezelőtt írta Koródi Csaba:

Ez volt életem első kazettája 1985 környékén. Előbb pecsételte meg a zenei irányultságomat mint maga Jean Michel Jarre :)
Nagyon komoly anyag, számomra a mai napig etalon :)

Én ezt az anyagot már úgy hallgattam meg anno, hogy "túl voltam" J.M.J.-n, a Kraftwerken, a Tangerine Dream-en, Tomitán, Klaus Schulzén, Vangelisen, Rick Wakemanen, Giorgio Moroderen, a Space nagy dobásain. Sőt, az első Depeche Mode-okon is... Akkor nekem ez az anyag - bocsánatot kérek mindenkitől - szánalmasnak és primitívnek hatott, amolyan "kicsi, savanyú, sárga, de a miénk". Mintha nem tudták volna eldönteni, hogy a "Klasszikusok pop ritmusban" és a "űr-disco slágerek" egyvelegben melyikből mennyi legyen.Pont azt hiányoltam belőle, ami a fent felsoroltakban jellemzően megvolt: az egyéniséget, az "újszerűt", amitől mindegyik azonnal felismerhető volt, hogy az, ami. 

Sajnos most sem látom máshogy.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...