Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Miért maszatos?


Blank

Kérdés

Sziasztok!

Egy apró hangtechnikai jelenségre lettem figyelmes és szeretném érteni a mögöttes fizikai, audiotechnikai okokat: Ha készítek egy muzsikát (akár 7-8 sávval) egy, az-az egy darab hangszeren (például egy Roland JV-880), akkor anélkül, hogy különösebben EQ-zni vagy nagyon keverni kellene, minden szépen és tisztán, érthetően szól a kész anyagban. Ilyenkor gyakorlatilag a JV két kimenetét egy az egyben csak felveszi a DAW, semmit nem piszkálok rajta. Még a ritmus szekció is érintetlen és kellemesen szól. Ha bejön a zenébe egy-egy basszus sáv erejéig például egy Nord, akkor még mindig nincs oly nagy baj, bár a Nord-ra már nem pakolok effekteket. Ha viszont a Nord helyett egy Moog jön be a basszussal, borul minden. Az egész zene maszatos lesz, ha pedig elveszek a basszusból (kisebb hangerő, akár az aljából vágok picit EQ-val), az egész szörnyen zavaróvá és élvezhetetlenné válik. Következésképp akkor tudok valami használhatót készíteni, ha szorítkozom egy, legfeljebb két hardware-re és nagyon minimalista felépítésre. Kimondottan igaz ez, ha például a Korg Trinity-t próbálom összeereszteni a fent említett Roland JV-vel. Iszonyat káosz már két sáv esetén is. Ha viszont egy komplett zenét megírok csak a Korg-gal, akkor minden tiszta és érthető. A dolog tovább bonyolódik, ha egy analóg hangszert engedek a képbe (lásd fentebb említett Moog vagy egy Korg MS).

Világos tehát, hogy a hangszerek hangképét (különösen igaz ez a rompler-ekre) egészen egyszerűen nem engedhetem csak úgy össze, kell az EQ, dinamika szabályzás és a hangszerek saját effektjeit is sokszor érdemes levenni és egy külső effektet használni az egységesség jegyében. Miért van ez? Hol és miért másabb a hangképe két szinti modulnak? Vagy én nézek valamit nagyon be?

Biztos, hogy az eszközparkomban is bőven akadnak hiányosságok, de gyanítom, hogy sokkal inkább a tudásom hiányos. Előre is köszi minden tippet-ötletet!

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Mono, vagy sztereo a rögzítés? Ha a JV-t a maga "álsztereo" jellegével küldöd be, akkor előferdülhet, hogy a mono Moog megborítja a hangkép térbeli közepét, és ezért lehet kászos a dolog. Sok sztereo kimenetű szinti egyébként nem tekinthető igazából sztereónak, hanem csak valami delay, stb. bindzsivel teszik térbelivé a hangját. Ezek eléggé el tudnak vérezni egy mixben.

Próbáld meg monóban felvenni a JV-t. Ha már alapból nem szól jól, akkor az a hiba. Ha jól szól monóban, akkor a Moog se fogja széttúrni. (vagy más miatt fogja, de ez a következő lépés lesz)

Link to comment
Share on other sites

1 órája írta Zongilog:

köszi, megkérdezhetem, hogy ez kb. mire jó?   könnyen jót? :) 

Emlékeim szerint ez a "DAW" kész sablonokból áll, amit legószerűen összeraksz és kész a zene. :-) Különböző zenei irányzatoknak különböző programok felelnek meg, pl. Magix Music Maker Hip-Hop, meg ilyesmik. Újságmellékletként terjesztették egykoron. Érdekesség, ha jól tudom, hogy a világ egyik legdrágább (és talán a legjobb) DAW-ját is ugyanez a cég készíti, a Sequoiát.

Link to comment
Share on other sites

4 perccel ezelőtt írta _cutoff:

Zongilog: azt is lehet amúgy, hogy egyszerűen ignorálod az egész "mixing" műveletet. Ismerek olyanokat, akik összedrótoznak pár szintit, meg dobgépet, meghajtják őket midin vagy cv-n keresztül, egy keverőn nagyjából behúzkodják az arányokat meg az eq-t, aztán rögzítik az eredményt, lesz amilyen lesz alapon. Ennek a módszernek is van létjogosultsága.

Egyszerűbb és jobb eredményt kap, ha egy univerzálisabb szintit használ erre a célra. Számítógép esetén pedig vannak a Magix Music Maker típusú szoftverek...

Link to comment
Share on other sites

Zongilog: azt is lehet amúgy, hogy egyszerűen ignorálod az egész "mixing" műveletet. Ismerek olyanokat, akik összedrótoznak pár szintit, meg dobgépet, meghajtják őket midin vagy cv-n keresztül, egy keverőn nagyjából behúzkodják az arányokat meg az eq-t, aztán rögzítik az eredményt, lesz amilyen lesz alapon. Ennek a módszernek is van létjogosultsága.

Link to comment
Share on other sites

26 perccel ezelőtt írta Tetsuo:

Na, de mi az, hogy "kezdő zenész"? Kezdő zeneszerző, elektronikus zenét keverve is csak komoly háttértudással lehet sikeres. A sikeren azt értem, amit ő maga annak él meg - a kitűzött céljaitól függően.

 

Szerintem meg ne vegyük el a kolléga kedvét már azelőtt mielőtt nekiállt volna. Csinálja csak és majd úgyis rájön, hol vannak hiányosságok.

Link to comment
Share on other sites

Azon is sok múlik, mennyi sávot akar az ember használni. Sok olyan muzsika van azok közül, amiket kedvelek, ahol nagyon kevés eszközzel, nagyon kevés sávon valósítják meg az elképzeléseiket. Ilyen típusú zenéknél értelemszerűen jóval könnyebb dolga van a készítőnek, mint kismillió sávot egymásra dobálni úgy, hogy ne nyomják el egymást, minden szépen külön szóljon, de a végeredmény mégis egységes legyen. A kezdetekben szerintem mindenképp érdemesebb kevés sávon dolgozni, csak a legalapvetőbb elemekre koncentrálni, nem elveszni a díszítésben. A másik, hogy semmiképp nem szabad elcsüggedni, ha nem kielégítő az eredmény. Friss füllel, pár nap pihentetés után tiszta lesz, hogy mi a baj a keverési arányokkal ,eqval, stb. (tudom, tök alap, egyértelmű dolgokat mondok, de nem is azoknak szól, akik régóta zenélnek)

Link to comment
Share on other sites

Na, de mi az, hogy "kezdő zenész"? Kezdő zeneszerző, elektronikus zenét keverve is csak komoly háttértudással lehet sikeres. A sikeren azt értem, amit ő maga annak él meg - a kitűzött céljaitól függően. A háttértudás pedig több könyvnyi elméleti tudás, némi gyakorlati tapasztalattal (az első "szám" előtti rengeteg kísérletezéssel).

Persze, mindenki másként kezdi, és egyszerű sablonokkal is lehet indulni, de szerintem az nem jó, megöli a kreativitást és a tanulási folyamatot.

_cutoff-nak teljesen igaza van: A digit és analóg hangokat nem csak lehet, hanem sok esetben ajánlott is vegyíteni. ;-) A keverés pedig nem igazán utómunka, a zeneszerzés szerves - talán legfontosabb - része. Az utómunka a masztering, vagyis adott hanghordozóra, megjelenésre formázás - amit kezdők és haladók is jobb, ha nem maguk csinálnak.

 

Link to comment
Share on other sites

Úgy fél éve, mikor bedobtam ezt a kérdést, még nálam is nagy volt a káosz. Aztán elkezdtem olvasgatni a témában, és sokat gyakorolni a keverést. Ma ugyanolyan szarul szól a zeném, de legalább már kezdem kapiskálni, hogy miért. Minden hangszernek megvan a maga tónusa, következésképp előbb-utóbb ki lehet ismerni, hogy melyik esetében mire érdemes figyelni. Nekem speciel az MS 20-asokkal volt a legkevesebb bajom, pedig azok aztán csörögnek zörögnek röfögnek. A VA-kkal sem volt még komolyabb gondom. A Moog-ok jelentik számomra a mumusokat, azokkal mindig vért pössentek, mire be tudom őket illeszteni.

Egyébként az egyetlen tanulság amit viszont nagyon megfogadtam magamnak: választani kell 2-3 hangszert ami tetszik, és azokhoz ragaszkodni. Előbb-utóbb kiismered őket, összeszoktok és menni fog a szekér. Egy időben sokat csináltam, hogy ha nem jött be valami, cseréltem másra. Így sajna nagyon nehéz összebarátkozni a cumókkal. Sok idő, mire rájön az ember, hogy melyiknek milyen EQ, áll jól, mit mivel érdemes/lehet összeengedni, stb. NeoC pl fentebb említette anno, hogy a JV-knél vigyázni kell a sztereó jellel, mert az autopan nagyon cifra dolgokra képes a mixben. Nagy igazság ám ez is.

Nálam a favoritok: Moog SP, Nord 2 (nem X), JV-880 és 1080. Ezekkel mára már nagyon jóban vagyok.

Link to comment
Share on other sites

11 perccel ezelőtt írta _cutoff:

Nyugodtan bele lehet sétálni ezekbe a "zsákutcákba" - egy analógszintit sem nehezebb eqzni, vagy egyéb módon processzálni, mint egy vst vagy bármilyen más szinti vagy netán szoft sampler hangját (csak hogy a felhozott példáknál maradjunk), sőt ezeknek a keverése sem jár szerintem többlet energiákkal, mert ugyanazokat az irányelveket kell követni minden esetben. Sajnos mindenképpen kell egy minimális hangmérnöki ismeret, vagy legalábbis nagyon jó fül és a felhasznált eszközök pontos ismerete az utómunka elvégzéséhez. (nekem csaknem 2 évtized alatt sem sikerült olyan szintre eljutni ezügyben, ahol szeretnék lenni - más biztosan ügyesebb ezen a téren)

Értelek, köszi a választ. Ezért próbálom felmérni a dolgokat, hogy a lehető legkevesebb utómunkát és technikai tudást igénylő helyzetekbe másszak csak bele.

Link to comment
Share on other sites

Nyugodtan bele lehet sétálni ezekbe a "zsákutcákba" - egy analógszintit sem nehezebb vagy eqzni, vagy egyéb módon processzálni, mint egy vst vagy bármilyen más szinti vagy netán szoft sampler hangját (csak hogy a felhozott példáknál maradjunk), sőt ezeknek a keverése sem jár szerintem többlet energiákkal, mert ugyanazokat az irányelveket kell követni minden esetben. Sajnos mindenképpen kell egy minimális hangmérnöki ismeret, vagy legalábbis nagyon jó fül és a felhasznált eszközök pontos ismerete az utómunka elvégzéséhez. (nekem csaknem 2 évtized alatt sem sikerült olyan szintre eljutni ezügyben, ahol szeretnék lenni - más biztosan ügyesebb ezen a téren)

Saját tapasztalataimból kiindulva a vas szintiket mindig könnyebb mixben elhelyezni, mint a vstket, mert a hangjuk nem veszik el annyira, ha egymásra rétegezzük őket, jobban átütnek egymáson. A szoftveres szintiknél vért izzadtam mindig, hogy ne vesszen el a hangjuk zenébe illesztve. Ezért nem is használok ilyesmit.

Link to comment
Share on other sites

31 perccel ezelőtt írta _cutoff:

Ilyen szabály nincsen. Bármikor össze lehet ereszteni analóg és digital forrásból származó hangokat. Sőt, sokszor ezek adják a legérdekesebb végeredményt. A hangmintákat is egészen bátran lehet vegyíteni a szoftver samplerben a vas szintik hangjával. Rengetegen zenélnek ezzel a módszerrel.

jó, ok, lehet hogy nem pontosan fogalmaztam. Nem úgy gondoltam, hogy nem lehet ezeket egyáltalán össze hozni, csak úgy értettem, hogy megfelelő utómunka szükséges és egy kezdő zenésznek, aki nem tud és talán nem is szeretne hangmérnök szinten érteni ezekhez, az jobban teszi ha nem megy bele ilyen zsákutcákba. 

Link to comment
Share on other sites

Ilyen szabály nincsen. Bármikor össze lehet ereszteni analóg és digital forrásból származó hangokat. Sőt, sokszor ezek adják a legérdekesebb végeredményt. A hangmintákat is egészen bátran lehet vegyíteni a szoftver samplerben a vas szintik hangjával. Rengetegen zenélnek ezzel a módszerrel.

Link to comment
Share on other sites

Erről a témáról egyszer én is bele bonyolódtam már egy beszélgetésbe. Ott akkor azt mondták emlékeim szerint, hogy az analóg szintiket teljesen külön állatfajként kell kezelni és nem érdemes össze hozni pl. digitális szintikkel, vagy pl. számítógépes szoftver hangszerekkel illetve szoftver samplerekkel. Ez a kérdés már ügye ott érdekes lenne, amikor az ember úgy dönt hogy szeretne valamit zenélni és elkezd bevásárolni. Mert ügye mit is vegyünk... 

Ide kapcsolódna nekem is a kérdésem, hogy pl. ha számítógépen szoftver samplereket akarunk használni, amik elméletileg bevesznek minden az elmúlt 30 évben kiadott hangmintát, akkor ezek a hangminták mennyire lesznek egymással vegyíthetőek. Mi erre a szabály, ha van egyáltalán? :) 

Vagy például egy számítógépen futó jupiter 8 vagy juno 60  hangminta össze fog jönni egy vas analóg szinti hangjával?

Link to comment
Share on other sites

Kipróbáltam, és nagyon sokat segít a hangképen, ha a JV-ről és Korg-ról lekapok minden effektet (különösképp az ide-oda ugráló panning-ot), és keverés után csak halvány, egységes send effektekkel fűszerezem őket. Sokkal emészthetőbb és a Moog sem veszik velük össze. Köszönöm a tippet!

Persze, ettől függetlenül kell ám EQ-zgatni, de kevésbé vészes így. :) A Moog aljából mindenképp le kell csípni picit, mert sub tartományban néha már kezelhetetlenül odateszi magát, és egy gyérebb otthoni hifin (mint az enyém) hallgatva már csak összevissza bummogás a zene alja.

Link to comment
Share on other sites

11 perccel ezelőtt írta NeoC:

Próbáld meg monóban felvenni a JV-t. Ha már alapból nem szól jól, akkor az a hiba. Ha jól szól monóban, akkor a Moog se fogja széttúrni. (vagy más miatt fogja, de ez a következő lépés lesz)

No, erre nem gondoltam. Köszönöm szépen, mindenképpen kipróbálom.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...