Jump to content
Ménemszól.hu
A/D

Szoftverek vagy vasak? A PCM vonatkozás...

Recommended Posts

Még mindig felteszitek ezt a kérdést nekünk, legutóbb pl. hangminta alapú szintikkel kapcsolatban, ezért ezügyben egy kis útba igazítással szolgálnánk

Az első számú tévhit a konvertereknek tulajdonítja ezt. Bár tény, hogy hangkártyából lehet komolyabbat kapni annál, mint amit a hangszerekbe raknak, jelentőségük minimális a többi okhoz képest. Az élmény három fő tényezőn múlik, és ebből az első számú természetesen emberei: ahogy két felvételen se ugyanúgy szól a zongora vagy dob, és egyiken tetszik, a másikon kevésbé, itt is a fő szerep a hangmérnöké: annak ízlése, technikája illetve hogy minek a hangját veszi fel és hol a legjelentősebb tényező. Hatás szempontjából a másodlagos lehet a hangszer képessége, jelesül hogy a statikus mintát milyen módon tudja variálni (szintézis motor), ehhez kapcsolódóan pedig a programozó képessége, hallása, találékonysága, zenei képzettsége. A harmadik szempont pedig a billentyűzet. A MIDI keyboardok általános értékekre vannak beállítva, a fizikai eszközök billentyűzete pedig minden szempontból hozzá van igazítva az abban levő mintákhoz. Tehát pontosan azokat a reakciókat adja, amire a hangszín programozója gondolt, illetve kezel olyan extra paraméterekkel is rendelkezhet mint mondjuk a Nord Piano 3, amely hangszíntípusonként eltérően veszi figyelembe a megszólalás és az elengedés pozícióját a leütött billentyűn. Érdemes említeni, hogy a MIDI billentyűzetek MIDI jelekkel üzennek a szoftvereknek, tehát mondjuk 10 leütött hang első és utolsó eseménye között már nagy távolság is lehet (soros kommunikációról lévén szó), főleg ha aközé kontroller (aftertouch), vagy realtime adat (pl. MIDI clock) kerül, míg a belül összedrótozott vason egy tíz (vagy max polifóniányi) tökegyszerre leütött billentyű is pontosan képes egyszerre megszólalni.

Ezen a videón 1:35-től lehetne látni a Nord Piano 3 speckó működését. Pl nem kell teljesen felengedni a billentyűt a hang újbóli megszólaltatásához, és még egy csomó nyalánkság:

 

A fentiek alapján érthető, hogy a konverterek közti nüansznyi különbség tényleg elhanyagolható e három szemponthoz képest, sőt, ronthat is a helyzeten, amennyiben a minta minősége nem túl jó: ekkor mégjobban hallhatók lesznek a hibák.

 

  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Ehhez a Nord cucchoz ugyebár 1GB hangminta állomány van a zongorákat illetően. Na már most ehhez képest egyetlen kontakt alapú zongora könyvtár ennek a sokszorosa: 

Ez pl. nagyon durva: 

http://www.productiongrand.com/product/production-grand-2/

437 GB
Szerintem nagyon szépen szól, bár az ára is megvan mellé. 329 dolcsiba kerül. 
Olcsóbb alternatíva a Piano in Blue:
https://cinesamples.com/product/piano-in-blue
Ez önmagában 11GB-os. 
Most akkor melyik a részletesebb a Nord hangja, vagy ezek a könyvtárak? Ezek valódi zongorákból lettek mintavételezve. 
Ez egy nagyon aranyos kis termék, és egészen szép hangja van. Az ára is baráti:
http://fluffyaudio.com/shop/mypiano/
5 GB-os szabad winchester területet ajánlanak hozzá. 
Nem mellesleg az NI Komplete 10-hez jár egészen pontosan háromféle különböző karakterű zongora és most akciós a cucc:
https://www.native-instruments.com/en/products/komplete/bundles/komplete-10-ultimate/included-products/
Most 700 ojróért egy valag cuccot kapsz. 

Szerkesztette zsírfeka

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

A hangkönyvtár mérete sem feltétlen meghatározó.  

Hogy kinek melyik szoftver, vas hangja tetszik döntse el maga, az ízlés privát ügy.

Viszont lebeszélnék bárkit arról, hogy a nagyobb méret miatt automatikusan feltételezze hogy az akkor jobb is.  Pl. ez a Cinesamples demó azért ekkora, mert minden mikrofon hangját külön rögzítették. Értelemszerűen több mikrofonállástól az egyes mikrofonállások minősége nem lesz jobb, csak a lehetőségek száma nő. Most ezt a méret vs minőség összefüggésére írtam mint példa.

 

 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Guest dopeboyfresh

haveeer, nem érted.  a megalomán könyvtáraid nem alkalmasak előadásra mert nem lehet elég gyorsan megszólaltatni őket/hagjaikat, a nordok meg nem alkalmasak igazi zongora fílingre. mindkettő gumicsont. playbackhez, kompozícióhoz a könyvtárak jobbak, de a nordok is elég jók. élő játékhoz a nordok jobbak. egyik sem képes visszaadni azt a dinamikát, amit egy nyomorult zongora zengő teste és inspirálni egy játékost, mint a zongorabillentyűn érezhető húrrezgés, copyk, nem "real thingek"

ez meg itt marketing, ami téged megszólított, mint, pap szava az ateistát.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
5 perccel ezelőtt írta dopeboyfresh:

haveeer, nem érted.

szerintem mindenki érti miről van szó. 

9 perccel ezelőtt írta dopeboyfresh:

kompozícióhoz a könyvtárak jobbak,

ha ez egy szakmai kijelentésnek számít, akkor inkább vádoljanak marketinggel :) 

  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Én csak egy szempontot próbáltam bevezetni, de a különböző mikrofonállások egyébként kényelmesek tudnak lenni, hogyha térbeli elhelyezésről van szó. Persze biztos a Nord is marhajó, ugyanakkor elviekben nincs akadálya egy jóféle kalapácsmechanikás billentyűzettel és egy laptoppal fellépni. :D  Van ilyen egyáltalán? Még nem próbáltam, mert nem vagyok zongorista, ezt le kell szögeznem. 
A könyvtár mérete persze nem feltétlenül mérvadó. De, ha számolunk egy kicsit, akkor rájöhetünk egy két dologra. Egy másodpercnyi wav mérete nagyjából 167 kilobyte. Egy zongora lecsengése simán megvan 15 másodperc, mondjuk kitartópedállal. 96 billentyűhangot kell felvenni, de nem egyszer, hanem mondjuk minimum 12 féle velocity-ben, hogy lehessen a dinamikával érdemben játszani. Ez azt jelenti, hogy 167*15*96*12 kilobyte lesz a hangkönyvtár mérete egy darab mikrofonállással. Ez 2,75 Gigabyte egyetlen zongorára. Így tehát vagy úgy fér el a Nord egy gigájára nemtomhányféle zongora, hogy tömörítve van vagy úgy, hogy "csalást" alkalmaz a szinti, mivel valamiféle aluláteresztő szűrővel helyettesíti az egyes dinamikai állásokat. Ergo egy filterrel leszed a nyomásérzékeny billentyűvel a magasakból. Persze létezik olyan, hogy veszteségmentes tömörítés... Nem ismerem a PCM technológiát, szóval simán meg lehet cáfolni. 

Szerkesztette zsírfeka

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Gyűjtsük össze melyik midi billentyűzetnek van felső és alsó triggerelésre képes mechanikája:

.

.

.

 

Biztos megnéztétek azt a videót 1:35-től amit belinkeltem?

Nem véletlen küldtem be: már korábban kaptunk olyan kritikákat, hogy az eddigi midi keyboardokon nem lehetett elég gyorsan játszani. Szerintem ezért.

 

  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
49 perccel ezelőtt írta zsírfeka:

 Ez 2,75 Gigabyte egyetlen zongorára. Így tehát vagy úgy fér el a Nord egy gigájára nemtomhányféle zongora, hogy tömörítve van vagy úgy, hogy "csalást" alkalmaz a szinti, mivel valamiféle aluláteresztő szűrővel helyettesíti az egyes dinamikai állásokat. Ergo egy filterrel leszed a nyomásérzékeny billentyűvel a magasakból. Persze létezik olyan, hogy veszteségmentes tömörítés... Nem ismerem a PCM technológiát, szóval simán meg lehet cáfolni. 

1) szerintem nem kell 12 különböző velocity. viszont lehet pedal down sample meg release sample. de mindegy is :)

2) a nord saját veszteségmentes tömörítő algoritmust használ, ami nagyon durván összenyomja a hangot. de ez is mindegy.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Épp most írta A/D:

1) szerintem nem kell 12 különböző velocity. viszont lehet pedal down sample meg release sample. de mindegy is :)

2) a nord saját veszteségmentes tömörítő algoritmust használ, ami nagyon durván összenyomja a hangot. de ez is mindegy.

Jó, hát én nem kötekedni akartam. Elhiszem, hogy marhajó a Nord, vannak alternatívák is, mindenki vegyen azt, amit akar. Zeneszerzésre (főleg, ha valaki nem egy Chopin, mint én), akkor értelmesebb dolog valami Kontakt alapú könyvtárat venni, mivel be lehet pötyögni a tizenhatodokat, meg a harminckettedeket, és nem kell lejátszani. Aki meg hivatalból ínhüvelygyuszi bizniszben utazik (hivatalosan zongorista) az vegyen Nord-ot. Amúgy a 12 különböző velocity nem olyan sok ám. 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

A cikkemet veheted úgy, mint ismeretterjesztő írást pár olyan dologról amit tudok, és amiről tudom hogy nem evidencia. A Nord Piano 3-at csak a példa kedvéért hoztam fel mint technikai újdonság, bár triple sensort már láttam a Kawaiban talán. A többség számára biztosan új lesz, és játékélményben is komoly előrelépés, főleg hogy ott van orgona, csembaló meg ilyen reménytelen hangszínek ami ennek mind veheti hasznát. Azt biztosan állíthatom hogy ezt a MIDI keyboardok jelenleg nem tudják ezt a fajta érzékelést, és nem vagyok biztos abban, hogy ez leesett mindenkinek, mert nem lényegtelen.

12 velocity sok vagy kevés azt mindenki eldönheti:  ha valaki hallja hogy éles váltás van dinamikában, annak kevés, aki nem, annak meg elég. Eleve próbáld ki hogy szándékosan tudsz-e 8 zóna tartományban fixen játszani. 

 

 

  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Nagyjából témába vág, ezért gondoltam, bedobom a közösbe: Én speciel egy olyasmi szoftver szintit keresnék, ami nem az analóg vasakat akarja emulálni, hanem a régi rompler-ek hangzásvilágát: Korg Trinity, Roland JV sorozat, stb. Nagyon tetszenek a több layer-es motion pad-ek, de nemigazán találtam olyan szoftvert, ami ezt jól hozná. Nem hiszem el, hogy ezt nem lehet manapság szoftverből megoldani. Értem én, hogy ezen vintage gépek többsége a lofi miatt szólt úgy ahogy, de ezek akkor is "egyszerű" vasak, ne kelljen már két-három vox pad miatt egy JV-t tartani. Van bárkinek valami ötlete, hogy merre érdemes szimatolni?

  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
46 perccel ezelőtt írta Blank:

Nagyjából témába vág, ezért gondoltam, bedobom a közösbe: Én speciel egy olyasmi szoftver szintit keresnék, ami nem az analóg vasakat akarja emulálni, hanem a régi rompler-ek hangzásvilágát: Korg Trinity, Roland JV sorozat, stb. Nagyon tetszenek a több layer-es motion pad-ek, de nemigazán találtam olyan szoftvert, ami ezt jól hozná. Nem hiszem el, hogy ezt nem lehet manapság szoftverből megoldani. Értem én, hogy ezen vintage gépek többsége a lofi miatt szólt úgy ahogy, de ezek akkor is "egyszerű" vasak, ne kelljen már két-három vox pad miatt egy JV-t tartani. Van bárkinek valami ötlete, hogy merre érdemes szimatolni?

Korg LC Digital Edition esetleg? (M1, Wavestation)

  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
1 perce írta Bendi:

Korg LC Digital esetleg? (M1, Wavestation)

Köszi, meglesem!

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
12 órája írta Blank:

Nagyjából témába vág, ezért gondoltam, bedobom a közösbe: Én speciel egy olyasmi szoftver szintit keresnék, ami nem az analóg vasakat akarja emulálni, hanem a régi rompler-ek hangzásvilágát: Korg Trinity, Roland JV sorozat, stb. Nagyon tetszenek a több layer-es motion pad-ek, de nemigazán találtam olyan szoftvert, ami ezt jól hozná. Nem hiszem el, hogy ezt nem lehet manapság szoftverből megoldani. Értem én, hogy ezen vintage gépek többsége a lofi miatt szólt úgy ahogy, de ezek akkor is "egyszerű" vasak, ne kelljen már két-három vox pad miatt egy JV-t tartani. Van bárkinek valami ötlete, hogy merre érdemes szimatolni?

Önálló, szerkesztési lehetőségekkel rendelkező plugin nagyon kevés van, amely egy valaha népszerű szintit hivatott emulálni.

Bendi által javasolt Korg csomag pont ilyen. Ezen kívül nem is nagyon tudnék ajánlani mást a keresett kategóriában.

Talán még az UVI dobott ki egy 90's évek szintijei csomagot, de arról meg nem túl sok jót hallottam.

Digital Synsations

Roland JV széria nem volt átütő siker. Nincs a mai napig sem library a hangjaiból és plugin formában sem létezik.

Fura mód, ezt a kis kütyüt mégis kihozták pluginként.  (szólj ha érdekel)

Trinity és Triton szintén sound library szinten mozog. Egy időben tervezték a Tritont kihozni plugin formában de aztán semmi nem lett belőle :(

 

Szerkesztette Pityu
  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
33 perccel ezelőtt írta Pityu:

Roland JV széria nem volt átütő siker. Nincs a mai napig sem library a hangjaiból és plugin formában sem létezik.
Fura mód, ezt a kis kütyüt mégis kihozták pluginként.  (szólj ha érdekel)

Köszi szépen az infókat! Persze, hogy érdekel. :)
Én speciel igen kedvelem a JV vonalat, azaz pontosítva a JV 880-ast és legfeljebb a 1080-ast. Ettől felfele már valahogy elveszett a bájuk. Számomra legalábbis. Ezt a Korg csomagot a hétvégén mindenképpen kipróbálom, de a Sound Canvas is érdekesnek tűnik. :)

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Érdekes, hogy miközben a soros port és a MIDI 31250 bps-étől eljutottunk a 10 gigabitig (USB), közben a kontroller és a gép között még mindig probléma 10 hangot egyidejűleg megszólaltatni. Emlékszem, hogy voltak próbálkozások, pl. mLAN, de nem lett semmiből igazi standard.

A Nord Piano 3 egyébként képes az összes szenzor adatot kiküldeni külső eszközre valamilyen MIDI jel formájában?

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Talán szoftverek közül a legjobb gyártó a native insturments. Az ő szoftverei szólnak a legélethűbben.

Kontakt mintából nekem rengeteg van de a legtöbből 1-2 hangszer megszolaltatása is gond volt a 8 magos 16 gb rammos macpro nak... 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Épp most írta Loop:

Talán szoftverek közül a legjobb gyártó a native insturments. Az ő szoftverei szólnak a legélethűbben.

Kontakt mintából nekem rengeteg van de a legtöbből 1-2 hangszer megszolaltatása is gond volt a 8 magos 16 gb rammos macpro nak... 

Nekem nyolc magos amd-m van, és komplett szimfonikus zenekart szólaltatok meg. Szerintem valami gond van a beállításaiddal. Azért egy nyolc magos intel többet tud, mint egy nyolc magos amd akárhogy nézzük... 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

hány gb os hangkönyvtárral? Mert nem a proci volt nekem se karcsú de mikor behúztam 2 nagy terjedelmű hangkönyvtárat (Kikerestem direkt a 2 legnagyobbat) akkor szenvedett a kevés ram miatt...

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
2 perccel ezelőtt írta Loop:

hány gb os hangkönyvtárral? Mert nem a proci volt nekem se karcsú de mikor behúztam 2 nagy terjedelmű hangkönyvtárat (Kikerestem direkt a 2 legnagyobbat) akkor szenvedett a kevés ram miatt...

Az LA Scoring Strings összességében 20 GB. Amit betölta ramba egy hegedű presetre az 0,84 GB. De ezzel lehet játszani, van olyan beállítás, ami kevesebbet tölt be a közvetlen elérésű memóriába, viszont jobban megdolgoztatja a vinyót. Egy darabig lehet húzni a dolgot, utána már recseg a hang, mert a winchester nem bírja. 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

És hozzá kell tenni, hogy vagy Kontakt alapú könyvtárakkal csinálsz szimfonikus hangzást, vagy szimfonikus zenekarral. Egyéb jó minőségű alternatíva nincs. 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
21 órája írta gygaabor:

   Én most már tíz éve csak szoftvert használok színpadon mint "normál" billentyűs, azaz zongorázom, szintizem, orgonálok, stb. Anno azért váltottam erre, mert nem tudtam elviselni a műanyag Hammondok hangját, ami akkor elérhető volt egy Tritonban, vagy egyéb felsőkat. hangszerekben. Még most sem tudom sajna. Szép lassan kitapasztaltam hogy mit lehet és mit nem a szoftverekkel.

   Hamarosan jött a MainStage, az mérföldkő lett számomra, azóta is imádom és kb. emiatt ragadtam le a macbookos megoldásnál. Nem mondom, hogy nem pöcsöltem el az évek alatt napokat-heteket azzal, hogy ki tudjam hozni minél stabilabban és jobban a maximumot a rendszeremből. Hozzáteszem, én egyes dolgokban egészen alacsony igényt támasztok (pl. billentés-mizéria, vagy szőrözni azon hogy 3ms a késés vagy 8), ellenben szó szerint képtelen vagyok élvezni a zenélést ha egy vonós műanyag, ha egy leslie effekt úgy szól mint kb. egy auto pan, stb…  Annyira hozzászoktam a MainStage-ben való mérhetetlen flexibilitáshoz és a villámgyors szerkesztéshez hogy el nem tudom már képzelni hogy egy workstation-ön nyomogassak gombokat napestig, mire egy komolyabb multit összeraknék (nem ritkán használok 6-8 split/layert, saját sample-ökkel, két keyboardra kiosztva). Ennek ellenére minden alkalommal amikor kijön egy Kurz, vagy KORG, vagy Yamaha zászlóshajó, elzarándokolok és megnézem. Sajnos mindig akad egy-két kardinális probléma, ami miatt eleve elvetem az ötletet hogy visszatérjek egy vashoz. Hozzáteszem, a Nord Stage világa állhatna hozzám a legközelebb, de sajnos nekem az is túl korlátolt, persze megszokás dolga. Dolgoztam/dolgozom együtt kedves kollégámmal rendszeresen aki fantasztikusan kiaknázza a Stage2 lehetőségeit.

És hogy végre témába vágjak: Az egyetlen probléma valóban a zongora a szoftvereknél. Vannak jók, elsősorban stúdióhasználatra értem ezt. A legtöbben ezeket használják, ne is tagadjuk. Koncerten azonban nagyon nehezen találom/találtam meg a megfelelő zongorákat amelyek átjöttek a zenekaron (illetve szépen szól a zenekari környezetben), méretben nem olyan hatalmas hogy fölösleges terhet tegyek vele a hardveremre. Különbséget kell tenni zongorák között oly tekintetben is, hogy milyen stílusban használjuk. A plugin zongorák közül sok gyönyörűen szól szólóban, vagy líraibb hangszerelésben, de dinamikában a legtöbb megfázik, ha egy poprock dalba betesszük. Ez az, amiért még mindig megnézem a vas zongorákat mert ebben sajnos jobbak a szoftveres világnál. Ezen tekintetben a Nordokat tartom messze a legjobbnak és nagyon tetszik az online library, amiben mindig akad egy újabb inspiráció. Kronos zongora nekem felejtő, a Kurz sem inspirál, a régi PC88 érát pedig egyenesen utáltam. A Roland zongoráitól (főleg az egyvonalas tartományban) már húsz éve heveny hasi görcseim lesznek pár perc után.

Mostanában kezdek azonban érzékenyebb lenni a billentésre és a zongorahang részletességére, talán azért mert jobban kanyarodom vissza a zongorázás világába, míg az elmúlt években inkább a minimál "billentyűzés" ment a sessionmunkáim során, semmi virga. Nagyon remélem hogy meg fognak jelenni végre komolyabb MIDI keyboardok (megfelelő kontrollerekkel), melyekkel a kurvasok layeres zongorákat is érdemben ki lehet használni. Amúgy A/D jól mondja, a hangzás nettó nem azon múlik hogy hány giga. Nemrég vettem pl. egy mittudomén hány gigás zongit (SampleTekk TBO), használhatatlannak bizonyult. Az a nem mindegy, hogy mivel és hogy vették föl azt a nem mindegy hogy milyen zongorát, a nem elhanyagolható mikrofonelrendezéssel. Legyen ez akár csak pár layer és mondjuk 1 giga. Vagy annyi se. 

 

A SampleTekket nem mondanám éppen élvonalbeli játékosnak. Ennél nagyságrendekkel jobban vannak, pl. amiket linkeltem az előbb. De itt is vannak egész jók:
https://www.native-instruments.com/en/products/komplete/keys/
A billentyű mechanikához nem értek. Elhiszem, hogy a Nord jó ebben és jobb, mint a midi keyboardok... 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
1 órája írta Loop:

Talán szoftverek közül a legjobb gyártó a native insturments. Az ő szoftverei szólnak a legélethűbben.

Kontakt mintából nekem rengeteg van de a legtöbből 1-2 hangszer megszolaltatása is gond volt a 8 magos 16 gb rammos macpro nak... 

A szoftverek közül kiemelném a Spectrasonics termékeit. Az Omnisphere és Trinity páros visz mindent.

A NI termékeket imádom Én is, nagyon sok a profi cucc köztük. Igaz, nagy része valóban a Kontaktra épül.

Nem véletlen fejlesztik a library-ket szinte kizárólag  erre a samplerre!! :)

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Szólj hozzá! Ehhez regisztrálj, vagy jelentkezz be!

Regisztrált tagság szükséges a fórumon való részvételhez.

Tagság szerzése

Igényelj tagságot a közösségünkben! Mindez pofonegyszerű!

Regisztráció

Jelentkezz be!

Már regisztrált tagunk vagy? Itt jelentkezhetsz be!

Bejelentkezés

×