Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Swing, Shuffle, Groove, ACB --- DAW reprodukciós határok és lehetőségek


Arnoux.

Kérdés

Üdv.

Próbálom fejleszteni magam a groove-ok, swing és valamiféle "analog circuit behaviour" létrehozásában Ableton/DAW sequnceren belül.

A témában szívesen várom az ötleteket ha van valakinek akár az eljárás, vst,  vagy külső eszköz tekintetében.

Nem mondanám hogy jól képzett vagyok a témában, de próbálom mind közelebbről megismerni.

Elsőként jó lenne tudni hogy valójában mi is az "Analog Circuit". Tudjuk, hogy pl egy TR-909 4/4 kick esetén lépésenként kissé másképp szólal meg a hangszín.

Kérdés: Miben rejlik ez a különbség? Kis különbségek lesznek az ADSR-ben vagy a detune érték módosul, dinamika??? ----- Vajon milyen módon lehet leginkább ezeket a különbségeket egy sample-lel DAW-ban reprodukálni?  Én az Arturia minifilterét próbáltam ahol van egy "effektszekvenszer" vagy mi, plusz lfo és így próbálok finom változásokat kieszközölni. Ezen kívül finom detune automatizálást rakok akár a kick-re is. 

Egyéb ötlet e téren?

Swing téma: Mi is a swing valójában? a note lépéséinek és velocity értékének finom randomizálása adott algoritmus szerint? Vagy csinál még valami egyebet?

Olvastam a témával kapcsolatban valamiféle PPQ értékről. Nem igazán értettem, de valami olyasmiről szól hogy a swing algoritmusának felbontása DAW esetén jóval részletesebb PPQ 960 vagy afölött, míg régi hardwareknél mint MPC3000, Linndrum 48 körüli ez az érték. - Valami reprodukciós ötlet? :)

Mostanság alkalmazott módszerem, hogy kiválasztok egy meglévő zenéből egy nekem tetsző drumloop-ot, azt Abletonban átkonvertálom midibe, a hangokat meg behelyettesítem saját hangmintaállományból. Így kb ugyanazt hallom egy hihat esetén mint  az eredeti muzsikában.

 

Szóval ez lett volna a kissé kesze-kusza gondolatmenet. :)

Előre is köszi ha valaki megosztja saját worklowját, eszköztippjeit a témát illetően.

 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

2 órája írta Arnoux.:

 

Hangminták sorozata messze (vagy közel sem :) ) adja vissza az eredeti analóg hangzást, aminek része a változatos "tekergetés".

A swing hasonló, amit leírtál: (minimálisan) élőbbé teszi a játékot. Nem kell tőle csodát várni - egy pici plusz -, de lehet vele kísérletezni, sokféle van. 

A hangminta, az hangminta, amivel nincs semmi baj, de más, mint az analóg szinti, vagy eredeti hangzás. Persze a hangmintázó (vagy klasszikus stúdiómagnó) is lehetett analóg, na annak is külön van egy "fílingje", de mára egyáltalán nem praktikus. Elég régóta vannak digitális direkt hangmintázó eszközök (az elsők ház értékűek voltak), aminek sokszor saját karaktere van előfokkal, AD/DA-val, effektekkel. A régi cuccokat ma ezek a "mellékes dolgaik" miatt veszik, vagy vitrinbe.

Gondoltam írok néhány előadót vagy számot példának és összehasonlításnak, de rengeteg van, annyi és annyiféle, hogy nem tudtam választani. :)

A téma átfogásához egy könyv-terjedelem is kevés lenne talán. A Wikinél és zenehallgatásnál kezd, no meg kísérletezz a DAW-oddal. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta Tetsuo:

Hangminták sorozata messze (vagy közel sem :) ) adja vissza az eredeti analóg hangzást, aminek része a változatos "tekergetés".

A swing hasonló, amit leírtál: (minimálisan) élőbbé teszi a játékot. Nem kell tőle csodát várni - egy pici plusz -, de lehet vele kísérletezni, sokféle van. 

A hangminta, az hangminta, amivel nincs semmi baj, de más, mint az analóg szinti, vagy eredeti hangzás. Persze a hangmintázó (vagy klasszikus stúdiómagnó) is lehetett analóg, na annak is külön van egy "fílingje", de mára egyáltalán nem praktikus. Elég régóta vannak digitális direkt hangmintázó eszközök (az elsők ház értékűek voltak), aminek sokszor saját karaktere van előfokkal, AD/DA-val, effektekkel. A régi cuccokat ma ezek a "mellékes dolgaik" miatt veszik, vagy vitrinbe.

Gondoltam írok néhány előadót vagy számot példának és összehasonlításnak, de rengeteg van, annyi és annyiféle, hogy nem tudtam választani. :)

A téma átfogásához egy könyv-terjedelem is kevés lenne talán. A Wikinél és zenehallgatásnál kezd, no meg kísérletezz a DAW-oddal. ;)

 

Ezeknek a direct hangmintázó dac-oknak utánanézek. Nem igazán találkoztam még velük, bár hallottam róla.
Jelenleg annyit tervezek hogy a héten érkezik egy Akai S3000 sampler aminek egy hozzám közelebb álló hangja van. Valószínűleg egy külső sequencer kellene ami nem olyan hiperpontos mint egy daw,  illetve jobb swingje is van, nem túl drága de kellően oldszkúl. :)

 

Link to comment
Share on other sites

12 órája írta Arnoux.:

Olvastam a témával kapcsolatban valamiféle PPQ értékről

Szia

Ez az érték a Note-ok közötti lehetséges helyek száma , minél több van belöle annál finomabban tudod állitani a hangok idöbeli pozicioját

12 órája írta Arnoux.:

Mostanság alkalmazott módszerem, hogy kiválasztok egy meglévő zenéből egy nekem tetsző drumloop-ot, azt Abletonban átkonvertálom midibe, a hangokat meg behelyettesítem saját hangmintaállományból. Így kb ugyanazt hallom egy hihat esetén mint  az eredeti muzsikában.

Ha élö dobloopot konvertálsz midibe, láthatod hogy nem pont a rácsokra kerülnek a note-ok,és a PPQ-tol függ hogy ezt mennyire tudja finoman helyrerakni
 

Link to comment
Share on other sites

9 órája írta Garpo:

Szia

Ez az érték a Note-ok közötti lehetséges helyek száma , minél több van belöle annál finomabban tudod állitani a hangok idöbeli pozicioját

Ha élö dobloopot konvertálsz midibe, láthatod hogy nem pont a rácsokra kerülnek a note-ok,és a PPQ-tol függ hogy ezt mennyire tudja finoman helyrerakni
 

Köszi, hogy helyreraktad a dolgot :) Igen én is úgy vettem észre hogy audio>midi konvertáláskor jól megőrzi az eredeti timingját az Ableton.

Link to comment
Share on other sites

5 órája írta Tetsuo:

Igaza van Garpónak és nem mellesleg, érdemes elolvasni a "DAW" leírását is, ahol például a PPQ magyarázata benne van sőt, nem is értem, olvasás nélkül egy laikus hogy kezdhet neki?

Ez önmagában még nem jelent azt, hogy laikus vagyok, de meglehet. 98 óta gyűröm, megtéve a fasttracker-cooleditpro-fruityloops-acid-ableton útvonalat. De végülis nem a minősítések miatt írtam ide, hanem inkább információcsere céljából.

Ettől függetlenül ha van tipped a klisé plugineken kívül örömmel fogadom. :)

Link to comment
Share on other sites

13 perccel ezelőtt írta Arnoux.:

Ez önmagában még nem jelent azt, hogy laikus vagyok, de meglehet. 98 óta gyűröm, megtéve a fasttracker-cooleditpro-fruityloops-acid-ableton útvonalat. De végülis nem a minősítések miatt írtam ide, hanem inkább információcsere céljából.

Ettől függetlenül ha van tipped a klisé plugineken kívül örömmel fogadom. :)

A hozzászólásom csak akkor minősített téged, ha magadra vetted. :) Viccet félretéve, aki a swingről, analóg áramkörről és a PPQ-ról kérdez, annak (és talán másnak is) jobb lenne, ha olvasgatna egy kicsit. Nem tudom, milyen dokumentációja van egy Fruityloops-nak, de máshol is fellelhetők az információk.

Természetesen a legkényelmesebb út is választható (megkérdezni egy fórumon), de az jóval lassabb megoldás, ha a tanulási folyamat egészét vesszük.

Remélem feltűnt, hogy próbáltunk neked érdemben válaszolni. Nos, akkor még hozzáteszem, hogy ez egy fantasztikusan hasznos tanács volt részemről; mármint, hogy olvasgass. Segítő szándék volt benne és nem támadás. ;) 

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta Tetsuo:

A hozzászólásom csak akkor minősített téged, ha magadra vetted. :) Viccet félretéve, aki a swingről, analóg áramkörről és a PPQ-ról kérdez, annak (és talán másnak is) jobb lenne, ha olvasgatna egy kicsit. Nem tudom, milyen dokumentációja van egy Fruityloops-nak, de máshol is fellelhetők az információk.

Természetesen a legkényelmesebb út is választható (megkérdezni egy fórumon), de az jóval lassabb megoldás, ha a tanulási folyamat egészét vesszük.

Remélem feltűnt, hogy próbáltunk neked érdemben válaszolni. Nos, akkor még hozzáteszem, hogy ez egy fantasztikusan hasznos tanács volt részemről; mármint, hogy olvasgass. Segítő szándék volt benne és nem támadás. ;) 

Valóban, próbáltam a legkényelmesebb módját választani. Garpo le is írta nagyjából mit kell tudni a PPQ-ról, plusz a live dob konvertálás tippet. 

Te a DAC-on - ami egyébként nem ismeretlen- kívül gyakorlatilag nem mondtál semmit a felvázolt kérdések kapcsán. Önmagában ez nem probléma, csak hozzászólásaid legvégső konklúziója általában az volt, hogy azzal kezd, hogy "hallgass zenét" "olvass" "laikus". Ha megfigyeled egyébként terjedelmes hozzászólásaid igen légüresre sikeredtek, elkanyarodva azoktól a gyakorlati kérdésekről amit felvetettem.  

Kérdésem egyébként nem az analóg áramkörök legmélyebb bugyraira irányult, mint ahogyan szerintem megannyi zenész sem igazán van tisztában azzal, hogy mit is csinál a swingje az mpc3000-esen. Egyszerűen használja. És szerintem sokukat hiába kérnéd hogy olvassanak utána - nem tennék.

Azt gondolom rajtam kívül mást is érdekelhet a téma, illetve más is tud másnak fain tippeket adni.  De így szerintem ezzel ennyi volt a topic. Kár. 

Üdv.

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 1/19/2017 at 21:08 írta Arnoux.:

Hali,

Ha még keresed a választ,akkor figyelmedbe ajánlom a Dance Music Manual:Tools Toys and Techniques című, angol nyelvű könyv második kiadását.
Abban a zene elmélet és a house témában is van erről szó,de lehet a többiben is,csak azokat nem olvastam...
tudtommal le lehet tölteni a pdf-et...

sok sikert,üdv!

 

Link to comment
Share on other sites

13 órája írta Arnoux.:

Egyszerűnek tűnő téma, mégis van mit fejlődni etéren. Utánanézek, köszi az infót!!!

Egy mondatrészlet a könyvből:
"Keep in mind that the groove forms the backbone
of all dance records; therefore it’s imperative that the groove works during this
early stage. Don’t hope that adding additional melodic lines later will help it
along."
Nagyon szívesen. Remélem tudtam segíteni.

Link to comment
Share on other sites

Swing: a legmechanikusabb megközelítése az amikor a szabalyosan álló hangjegyek elkezdenek közeledni és távolodni egymástól, 100% esetén két hang eggyé válik. Tehát 1/16 csattogásból lesz 1/8 csettegés. 

Az ACB á lá Roland parasztvakítása arra az esetre, hogy miért nem diszkrét áramköröket alkalmaztak olcsó DSP és algoritmusok helyett :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...