Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

"Softos, puha" hangzás elérése Plug-in-el?


Flamenco
 Share

Kérdés

Sokszor azt veszem észre, hogy a végső mixem hangzása kifejezetten "kemény" (itt most nem konkrétan a fülnék "sértő" 3-4 kHz-s frekitartományt emelném ki).

Nyilván a hangszerelésből indul ki minden, de kíváncsi lennék, hogy ki milyen trükköket ill. editálási eljárásokat vet be ilyen esetekben.

 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

  • 0
Ekkor: 2/4/2017 at 13:45 írta Flamenco:

Azért nem írtam, mert általánosan műfajtól, hangszereléstől függetlenül észlelem (legyen szó elektronikus vagy akusztikus megszólalásról, profibb dalokkhoz viszonyítva észlelhető). Elektronikus hangszereléseknél (pl. drum and bass), ahol a stílus maga pregnánsabb megszólalást követel (pl. torzított pergő, tamok) ez a fajta keménység magától értetődően még jobban kijön. 

Elég sokféle cuccot használok  felsorolás gyanánt leírom a legjobban preferáltakat: keverés: Fabfilter (C, Q, G, D stb..), és itt jön a lényeg a "Mastering", amit a gyenge pontnak érzek: Multiband komp. (fab) esetleg waves-től komp, tape emuláció, exciter , és egy végső EQ. Limiter (Fab)

Úgy gondolom a keverés rendben van (a sávok viszonylag jó elkülönülnek egymástól)

A cél egy végső egészségesebb hangkép lenne enyhítve az említett kemény megszólalást ,neten néztem tutoriálokat masteringre, de valahogy egyik metódus sem tűnt számomra az igazinak, ha tudtok küldjetek esetleg valami jó tutoriált vagy cikket.

 

Nem a mastering a megoldás. A mixen kellene dolgozni. Bátrabban kell az eq-val rendet csinálni. Minden hangszert túl erősnek hallok és egymást igyekeznek túlkiabálni. Ezen a master nem segít.

A hangszerekkel, hangszínekkel semmi bajom. Egyébként sem zeneszerzésre kértél tanácsot :-).

Szerintem a "levegő" hiányzik a zenéidből. Javaslataim:

1. Keverés közben legyen a projektben legalább egy, de inkább kettő-három etalon zene. Olyan, amit szeretsz és hasonlóan szeretnéd, hogy szóljon a tied. Ezekben legyen hasonló zenei, hangszerelés megoldás, mint amit csinálni szeretnél és hasonló hangszínek is. Ezeket az etalon sávokat keveréskor gyakran hallgasd, mert segít egy bázist létrehozni a fejedben. Egyébként elmész az erdőbe.

2. Az eq-t inkább vágni, mint kiemelni használd! Ha egy hangszert bizonyos tartományban jobban szeretnél hallani, keresd meg a többit, ami elfedi és azokból vágj, a kritikus frekvenciákon!

2. Próbáld meg nélkülözni a kompresszort, ahol csak lehet! Ezekben a zenékben nem sok haszna van. Csak akkor tegyél kompresszort a sávra, ha okod van rá és célod van vele!

3. Addig ne masterelj, amíg az mix nem szól úgy, ahogy szeretnéd!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1

Van egy olyan megoldás is, hogy keresel egy olyan embert akinek tetszenek a zenéi is, s jól is szólnak.
Az sem hátrány, ha ugyanazt a DAW-t használjátok.

S, megkéred, hogy tanítson. Ha, kis hazánkban lakik, akkor elmész hozzá, ha nem akkor meg neten.
Szerintem ez az egyik legjobb megoldás. Inkább ilyenre költeni pénzt, mint mindenféle tutorial/template-re. ;)

Esetleg, ha megoldható 1-2 projektet is megvenni tőle, hogy utána otthon tudjad tanulmányozni.
Szerintem ennél jobb módszer nincs a tanulásra! ;)
 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Azért nem írtam, mert általánosan műfajtól, hangszereléstől függetlenül észlelem (legyen szó elektronikus vagy akusztikus megszólalásról, profibb dalokkhoz viszonyítva észlelhető). Elektronikus hangszereléseknél (pl. drum and bass), ahol a stílus maga pregnánsabb megszólalást követel (pl. torzított pergő, tamok) ez a fajta keménység magától értetődően még jobban kijön. 

Elég sokféle cuccot használok  felsorolás gyanánt leírom a legjobban preferáltakat: keverés: Fabfilter (C, Q, G, D stb..), és itt jön a lényeg a "Mastering", amit a gyenge pontnak érzek: Multiband komp. (fab) esetleg waves-től komp, tape emuláció, exciter , és egy végső EQ. Limiter (Fab)

Úgy gondolom a keverés rendben van (a sávok viszonylag jó elkülönülnek egymástól)

A cél egy végső egészségesebb hangkép lenne enyhítve az említett kemény megszólalást ,neten néztem tutoriálokat masteringre, de valahogy egyik metódus sem tűnt számomra az igazinak, ha tudtok küldjetek esetleg valami jó tutoriált vagy cikket.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 órája írta Flamenco:

Úgy gondolom a keverés rendben van (a sávok viszonylag jó elkülönülnek egymástól)

En ugy gondolom, hogy nincs. A masteringben nincs nagy megfejtes, vagyis mar funkcioja szerint sem szabadna, hogy legyen. Ha teszel fel valahova mintakat, akkor lehet konnyebben kapsz segitseget.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Mastering otthon, normális eszközök nélkül elég nagy zsákutca. Normális eszköz alatt értek jófajta plugineket is pl. (UAD minimum, vagy a ProTools HD sajátjai.)

Persze nem lehetetlen normális dolgot kihozni,de saját tapasztalatból mondom :-)

Tegyél fel ide linket példa gyanánt. Egy mix részletet, és utána ugyanannak egy masterét, amit megemlítettél az előbb.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
7 órája írta Flamenco:

Azért nem írtam, mert általánosan műfajtól, hangszereléstől függetlenül észlelem (legyen szó elektronikus vagy akusztikus megszólalásról, profibb dalokkhoz viszonyítva észlelhető). Elektronikus hangszereléseknél (pl. drum and bass), ahol a stílus maga pregnánsabb megszólalást követel (pl. torzított pergő, tamok) ez a fajta keménység magától értetődően még jobban kijön. 

Elég sokféle cuccot használok  felsorolás gyanánt leírom a legjobban preferáltakat: keverés: Fabfilter (C, Q, G, D stb..), és itt jön a lényeg a "Mastering", amit a gyenge pontnak érzek: Multiband komp. (fab) esetleg waves-től komp, tape emuláció, exciter , és egy végső EQ. Limiter (Fab)

Úgy gondolom a keverés rendben van (a sávok viszonylag jó elkülönülnek egymástól)

A cél egy végső egészségesebb hangkép lenne enyhítve az említett kemény megszólalást ,neten néztem tutoriálokat masteringre, de valahogy egyik metódus sem tűnt számomra az igazinak, ha tudtok küldjetek esetleg valami jó tutoriált vagy cikket.

 

Nem biztos, hogy értem mit értesz puhaságon, de:

-szerintem sem okés a keverés, nagyon oda kell figyelni, hogy el bírjam különíteni a hangszereket, fárasztó emiatt hallgatni
-az előbbin segíthet, ha kevesebb hangszert használsz, elég hálás műfaj ilyen szempontból a dnb
-ha a puhaságon a nagyobb headroomot érted, akkor szeritnem te is tudod mit kell tenned :) (kevesebb kompresszor, mastering limiter)

 

Szerkesztette asthring
Link to comment
Share on other sites

  • 0
13 órája írta Flamenco:

Okés, akkor  visszalépek  egyet, nézzük a egészet egyben, mit kéne javítani, módosítani, ill. mi az, ami jelenleg működik szerintetek ebben a koncepcióban

linkelek néhány radikálisabb példát :)

 

Az elso ezer sebbol verzik szerintem, ott nagyon komolyan kell a keverest, sot akar a hangszerelest is ujragondolni. A pergo szetveri az egeszet, a zongora is tul eros, a vonosok is (lehet azt meg ujrakomponalni sem artana, bar nem rossz amit jatszani akar, csak a keverest segitendo jo lenne kicsit szegenyesebb, meg kicsit magasabb), a nagy mozis doboknak is lehetne kisebb az arca, mert igy a kiallasok elvesztik jelentoseguket, nem erzodik hogy valami elindulna utanuk. A dob es basszus hatter inkabb punk-rockos vagy ska-s, es a basszus nem kicsit jelentektelen, ami sajnos, hiszen d´n´b-rol beszelunk. A cinek is tolakodok, a pergo meg ugye szetver mindent. Igazabol szerintem ez a zene ugy ahogy van sokkal jobb lenne dob es basszus nelkul, es akkor maradhatnanak a nagy mozis dobok, azokkal meg 1-2 hasonloval maris tokeletes mu lehetne, a keverese is, persze akkor a zongoranak valami kicsit ertelmesebbet kellene jatszania, de tobbi tok jo. Csak, ha a dobot meg a basszust kiszedjuk, akkor az nem darembez. 

A masodik szerintem mar sokkal egeszsegesebb, es ez valoszinuleg nagyban koszonheto annak is, hogy az enek mar eleve konyhakesz allapotban allt a rendelkezesedre, es sokkal inkabb modern tanczenei hangszinekbol epitkeztel semmint hagyomanyosokbol, amik eleve sokkal konnyebben idomulnak a stilusba, Es a pergo sem veri szet. :) A hadarva daralo basszus nekem szemely szerint sok, de az egyeni izles vagy annak ficama. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2017. 02. 04. at 13:45 írta Flamenco:

Azért nem írtam, mert általánosan műfajtól, hangszereléstől függetlenül észlelem (legyen szó elektronikus vagy akusztikus megszólalásról, profibb dalokkhoz viszonyítva észlelhető). Elektronikus hangszereléseknél (pl. drum and bass), ahol a stílus maga pregnánsabb megszólalást követel (pl. torzított pergő, tamok) ez a fajta keménység magától értetődően még jobban kijön. 

Elég sokféle cuccot használok  felsorolás gyanánt leírom a legjobban preferáltakat: keverés: Fabfilter (C, Q, G, D stb..), és itt jön a lényeg a "Mastering", amit a gyenge pontnak érzek: Multiband komp. (fab) esetleg waves-től komp, tape emuláció, exciter , és egy végső EQ. Limiter (Fab)

Úgy gondolom a keverés rendben van (a sávok viszonylag jó elkülönülnek egymástól)

A cél egy végső egészségesebb hangkép lenne enyhítve az említett kemény megszólalást ,neten néztem tutoriálokat masteringre, de valahogy egyik metódus sem tűnt számomra az igazinak, ha tudtok küldjetek esetleg valami jó tutoriált vagy cikket.

 

Talán épp azért "kemény" a hangzás, mert túlzásba viszed a kompresszort (ahogy manapság mindíg szokás). A másik pedig az, hogy egyszerűen rossz hangszereket használsz, konkrétabban nem olyan hangú hangszert választasz amit igazából szeretnél. Ez épp olyan, mint a tipikus punk zenék amik fülsüketítően visítanak a garázsfelvételeken, de ezekhez a zenékhet ez a hangzás illik, szörnyen tud szólni egy punkzene valami szépen cicergő cinekkel és szubos lábdobbal. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Köszönet az észrevételekért és az infókért!

Újabb projektnél mindenek előtt törekedni fogok a tudatosabban választott hangszerelésre.

Tudtok viszont mondani valami jó komplett keverési tutoriált, vagy cikket? Sokat olvastam utána, ill sok videót néztem, de egyik sem volt olyan  átfogó és autentikus.

Az aktualitása is fontos lenne.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
21 órája írta rootkiller:

XLR kábel forrasztása....kész vagyok :D:D

 

 

Szerintem ez is hasznos dolog, nagyon sok arcnak fogalma sincs róla hogy akár saját maga is összerakhatná a kábeleit és azt hogyan is csinálja. Sokan nem műszerészek, autodidakta módon mixelnek, zenét szereznek. Akinek van egy kis műszaki affinitása és kézügyessége és persze eszközei, akkor miért is ne...?

Link to comment
Share on other sites

  • 0
6 órája írta PropaneB:

Szerintem ez is hasznos dolog, nagyon sok arcnak fogalma sincs róla hogy akár saját maga is összerakhatná a kábeleit és azt hogyan is csinálja. Sokan nem műszerészek, autodidakta módon mixelnek, zenét szereznek. Akinek van egy kis műszaki affinitása és kézügyessége és persze eszközei, akkor miért is ne...?

Nos igen, de ez fent van a Youtube-on is (ingyen).

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2/5/2017 at 16:30 írta Flamenco:

Köszönet az észrevételekért és az infókért!

Újabb projektnél mindenek előtt törekedni fogok a tudatosabban választott hangszerelésre.

Tudtok viszont mondani valami jó komplett keverési tutoriált, vagy cikket? Sokat olvastam utána, ill sok videót néztem, de egyik sem volt olyan  átfogó és autentikus.

Az aktualitása is fontos lenne.

Hat, darembezre nem tudok igazan specifikalt jo tutorialt javallani, de biztos van olyan. A d´n´b-vel az a jo dolog, hogy nagyon sok hangszin es hangzas belefer, de mindig muszaj szellosnek maradnia, hogy a dob es a basszus maradhasson a fo motivum. Klasszikus d´n´b szerzok akar 1 darab JV1080-cal is osszeraktak a muzsikat, mert viszonylag (nem bantasbol mondom, mert szeretem a d´n´b-t) igenytelen mufaj. De azt ajanlom, hogy olvasgass utana, biztos talalsz jo otleteket, probalj youtube-on is szetnezni, es kiserletezz. Mivel meglehetosen minimalista mufajrol van szo, ezert kiserleti uton is gyorsan eredmenyt erhetsz el.

Valaki javasolta, hogy hasznalj referenciat. Es igen. Hasznalj. Ha van olyan, ami tetszik, akkor azt tedd be a DAW-ba, es neha fulpucolaskeppen hallgass bele. Nyilvan vedd vissza a hangerejet, hogy meg veletlenul se masterben gondolkozz, hanem keveresben. Keveres kozben nekem eleg sokszor bevallt a trukk, hogy halkan is elvezheto volt, es hangosan sem volt banto. Ugy ertem, nem tudtam annyira feltekerni a hangerot, hogy barmi resze is faraszto, vagy fulserto lett volna. De ezt (max hangero) csak neha csinald par masodpercre, mert szetvered a fuled, es utana nem tudsz dolgozni. Dolgozni mindig halkan dolgozz. Nem csak azert, hogy ne zavard a szomszedokat, hanem hogy ne ¨suketulj¨ meg. Neha az is segit, hogy kozepes hangeronel atmesz egy masik szobaba, es meghallgatod falon keresztul. Hulyen hangzik, de nem hulyeseg. :) 

Ha a mix jo, akkor sima alap szoftokkal is meg lehet csinalni egy elfogadhato mastert. Nekem volt olyan munkam, ami alap cubase pluginekkel (najo, lehet volt a vegen 2-3dB lopott L2 - nativ) siman adasba mehetett, meg olyan is, ami profi cuccon lett masterelve, es szar lett a vegeredmeny meg szerintem is, nemhogy masok szerint. De az a mix hibaja volt, nem a mastere. Az elso pelda meg a mix erenye volt, nem a lopott L2-e, ami amugy sem egy nagy durranas nativban.

1szomint100: a jo keverest az olcso master sem fogja igazan elbaszni, a rossz keverest meg a csilliardos manley, maselec, spl, stb master-lanc sem fogja jova tenni. Nem tudja, mert nem arra valo.

Kitartast! :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Kis kiegészítés:

Nagyon hasznos úgy mixelni, hogy a folyamat cca 90%-ig a végét monóba kapcsolod. (vagy a főkimenetre berakott plug-innel, Logicban ez a "gain", amin van fázisfordító és monó-kapcsoló gomb is, vagy, ha fizikai monitor kontrollert használsz, és azon van ilyen kapcsoló) Tehát a keverés 90%-ig monóban keversz a helyes arányok eléréséig, és csak a végén "engeded ki" a mixet a térbe panorámázással, tér-effektekkel, nyilván folyamatos visszaellenőrzéssel végig. Nagyon sok bántó hiba kiugrik azonnal, ha monóban is belefülelsz, így hatékonyabb eleve úgy összerakni a cuccot. Van aki monóban is hagyja, és a "teret" nem szélességében, hanem mélységében csinálja meg. Szerintem egyébként ez a monóban is tere van eredmény/módszer az "út vége", aki ezt tudja, az már mindent tud, ami a keverés-tudományban lehetséges.   

Szerkesztette NeoC
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...