Jump to content
Ménemszól.hu

Csőkatalógus


NeoC

Recommended Posts

Lehet, hogy teljesen közismert, de én csak mostanában bukkantam erre az érdekes oldalra:

https://www.tubedepot.com/t/tubes/tube-sets-by-amp

Elsősorban gitárosok, csöves erősítőt használók figyelmébe. Elég érdekesen és informatívan lehet válogatni a csövek között erősítőtípus és felhasználás szerint, és nem csak gitárcuccok, hanem pl az UA LA610-et is kiválasztva.

Ez egyes, kiválasztandó csövek alján lévő " Compare with other tubes here. " szövegre kattintva, pedig az olyan fajtájú (pl 12AX7) csövek tulajdonságait dobja fel gyártó szerint, elég jól összehasonlítható módon, így: https://www.tubedepot.com/tube-comparison-tool

 

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok száma 56
  • Created
  • Last Reply

Unalmamban végeztem egy kis elemzést, hátha valakit érdekel. Kifejezetten csak az ECC83/12AX7 előfok-csöveket néztem végig, és eljátszottam a gondolattal, hogy melyik eszközbe melyiket tenném:

Vintage jellegű, clean/chrunch felhasználású gitárerősítőbe, ahol a (jó) gitár+erősítő(láda) jelenti a "teljes cájgot" oda ezeket tenném: (sírós blues, stb.)

Black Sable JJ ECC83/12AX7 GoldPin, JJ ECC83/12AX7, JJ ECC83s/12AX7

Modern hangú, általános felhasználású (semlegesebb, valami villanyvasutat is feltételező) gitárcuccba ezeket:

Sovtek 12AX7WA, Sino 12AX7B, Black Sable TungSol 12AX7 GoldPin,

Vintage Bass erősítőbe:

Black Sable Sovtek 12AX7LPS, JJ ECC803s, JJ ECC803s GoldPin,

Modern hangú Bass erősítőbe:

Mullard 12AX7/ECC83, Sovtek 12AX7LPS, Genalec GoldLion B759/ECC83/12AX7, Genalec GoldLion ECC83/12AX7

Metálgitárhoz:

Sovtek 12AX7WB, Sovtek 12AX7WC

Vintage Outboardba, Billentyűs erősítőbe, Hammondba:

Black Sable Sovtek 12AX7LPS (talán), ElectroHarmonix 12AX7EH, ElectroHarmonix 12AX7 GoldPin

Semleges(ebb) hangú modern outboardba (és szintén billentyűs erősítőbe):

Black Sable TungSol 12AX7 GoldPin, TungSol 12AX7, TungSol ECC803s/12AX7 GoldPin

HiFi-be:

ElectroHarmonix 12AX7EH, ElectroHarmonix 12AX7 GoldPin, TungSol 12AX7, TungSol ECC803s/12AX7 GoldPin

Link to comment
Share on other sites

Ez mind jó ameddig össze nem nézed valami tényleg jó NOS csővel(pl régi Tungsram akár) az új csövek sajnos nem olyan minőségűek,aminek megvan az oka(régen katonaság/ipar is használta ezeket, most meg szinte csak a hifi/audio vonal,nyilván lehet egyszerűsíteni, spórolni)

Link to comment
Share on other sites

10 órája írta NeoC:

Hát igen, ez valószínű. De sajnos jelenleg cca ez a kínálat....

Egy Tungsram cső egyébként aranyárban megy már.

http://www.audiotubes.com/

Itt azért van más is, de tényleg aranyáron mennek a nagy klasszik gyártók. Tungsramot azért még lehet nem rossz áron szerezni.

De egy low noise Telefunken, Mullard, Amperex...60-100K is lehet simán.

Durvább helyeken azért a Tubetech, Manley, Pendulum cuccokban cserélik a stock J.J. csöveket.

Tubeporn :D

Link to comment
Share on other sites

Kicsit megint felhúztam magam, itt is megjelenik a "régen sokkal jobb volt minden" téma.

Hogy a fenében lehetséges a XXI. században, hogy a meglévő technológiákkal és anyagismerettel képtelenek előállítani a korabelihez hasonló, vagy jobb minőségű alkatrészeket?!

Link to comment
Share on other sites

46 perccel ezelőtt írta PropaneB:

Kicsit megint felhúztam magam, itt is megjelenik a "régen sokkal jobb volt minden" téma.

Hogy a fenében lehetséges a XXI. században, hogy a meglévő technológiákkal és anyagismerettel képtelenek előállítani a korabelihez hasonló, vagy jobb minőségű alkatrészeket?!

Ne húzd fel magad. A kérdésedre nem tudom a választ. Amit tudunk, hogy ez az iparág már kb nem létezik, régen pedig nagyjából "mindenben" elektroncső volt ami árammal működött.

Későbbi adatot most nem találtam, de 1913-ban a Tungsram gyárnak 3500 alkalmazottja volt.És ugye kb ekkor kezdődik még az egész buli. Nagyon sok erőforrást, tudást és fejlesztést áldoztak erre akkor, hogy a katonai,orvosi...gépek minél hosszabb életű és egyre jobb specifikációval rendelkező alkatrészt kapjanak. Az én tippem az, hogy egész egyszerűen ma ez senkinek nem érné meg abban a minőségben és gyártástechnológiával előállítani azt a kevés elektroncsövet amit ma felvesz a piac. Fejleszteni ugye már nem nagyon kéne, mert azt megtették a múltban.

Egyébként hifi színtéren azt hiszem vannak kis butik gyártók, ott is csillagászati az ár.

Link to comment
Share on other sites

49 perccel ezelőtt írta PropaneB:

Hogy a fenében lehetséges a XXI. században, hogy a meglévő technológiákkal és anyagismerettel képtelenek előállítani a korabelihez hasonló, vagy jobb minőségű alkatrészeket?!

Az előzőekhez még az is hozzájön, hogy állítólag elfogyott egy csomó alapanyag, amit régen használtak.
Ami maradt, az meg a hadiparnak megy. Ez nem feltétlenül a csövekre áll, hanem úgy általában az elektronikai alkatrészekre.
Az biztos, hogy a jó minőségi alkatrészek, amik 30-40 éve filléres dolgok voltak, ma aranyárban mennek.
Aki ezzel foglakozik, az biztosan többet tud a témában, hogy miért van ez.
És az is biztos, hogy manapság már nagyon nem tudom, hogy milyen csövet vegyek, mert már szinte mindben csalódtam
és ráadásul baromi drágák is.
 

Link to comment
Share on other sites

3 órája írta PropaneB:

Kicsit megint felhúztam magam, itt is megjelenik a "régen sokkal jobb volt minden" téma.

Hogy a fenében lehetséges a XXI. században, hogy a meglévő technológiákkal és anyagismerettel képtelenek előállítani a korabelihez hasonló, vagy jobb minőségű alkatrészeket?!

Lazán lehetne,DE : Kicsiben nem éri meg. Márpedig az igény - világszínvonalon - kicsi. Hifisták,zenészek,ennyi.

De az igazi poén nem ez,hanem az,hogy FET-es technológiákkal teljesen kiválthatóak a csövek - az előfokcsövek mindenképpen - de itt jön a képbe a technikai fetisizmus.

A gitárosok már szembesültek vele hogy igenis vannak tökéletes előfokok cső nélkül is amik hozzák a csöves karaktert,az utóbbi években rengeteg butik cég ráált az ilyen jellegű pedálokra,előfokokra.

Viszont a "zenészek" nagy része mindig a technikában keresi a megfejtést és mivel jelenleg a vintage csöves cuccok a legdrágábbak,ezért akkor csakis ott lehet a mgoldás.

Pontosan ugyanaz játszódik le mint az analóg szintetizátoroknál,minél kevesebb maradt a régi eszközökből,annál embertelenebbül irreális összegekért árulgatják. Pár éve egy Tungsram csővel kiröhögtek volna - le kellett a feliratot mosnom róluk ha beleépítettem valamibe,mert ha a megrendelő megtudja hogy Tungsram,akkor kivetette volna - most meg már aranyárban mennek.Ráadásul azoknak is csak egy része jó és az sem mindenhova,de a leggagyibb sárga feliratosat is úgy árulja mindenki mint a Szent Grált...általában fingjuk sincs hogy pl. mi a  különbség a sárga.a piros és a zöld pecsét között.

Pont mint az szintik...pár éve egy Juno-106 vagy egy PolySix nyolcvanért ment,most meg lassan háromszázért. Maaaargit!!! Nóóóórmáááááális????

 

Aztán itt van az utóbbi évek legnagyobb csöves átb@szása,az új kiadású Mullard,Tung-Sol,stb. csövek. Az Electro Harmonix (akié jelenleg a világon működő négy csőgyárból hármat birtokol - Sovtek-Svetlana-Shugang ) felvásárolta - vagy már lejárt - a licenszét a régi csöveknek,pontosabban az azokban használt anódlemez-konstrukciókét (TEHÁT a felhasznált anyagok nem ugyanazok!!!!) és úgy hirdeti őket mint a régiekkel megegyezőket. Hát semmi közük hozzájuk,szerencséjükre a mostani célközönségnek fingja nincs róla hogy kellene szólnia ha olyan lenne mint az eredeti. A régi anyagokat pedig nem azért nem hsználják mert nincsenek,hanem mert különböző környezetvédelmi előírások miatt nem szabad,továbbá túl drága az előállításuk.

Sajnos az EH az elmúlt tizenöt évben mióta megvasárolták a fentebb említett három gyárat,egy fillért sem költ a karbantartásra,feljlesztésre,így egyre gagyibb csövek jönnek ki onnan,egyre drágábban. A negyedik gyártó a JJ  (volt Tesla) még tartja magát,ők egy kicsit jobb minőséget gyártanak mint az EH cégei,de ezek sem közelítik meg a régi klasszikusokat.

Sajna,ez van most.

 

:)


 

Link to comment
Share on other sites

Régi szép idők....itt van egy 1967-es Applied Electronics katalógus (ez olyan Conrad-féle cég,mindent árultak,tahát nem is olcó') miszerint Mullard EL34 Metal Base Selected Quartett ( tehát 4db összeválogatott SzentGrál )....87cent (!!!!),aza kb. 4 doboz piros Malrboro ára akkoriban.

Olyan nyolc éve adtam el egy ugyanilyen bonatalan,új kvartettet egy amerikai fickónak az eBayen 1800USD-ért. :D

Mondjuk ezek tényleg a valaha létezett legjobb hangú EL34-ek (gitárerősítőbe),de akkor is.

Hát ennyit számit az árban a tömeggyártás. Meg a misztifikáció.
 

Link to comment
Share on other sites

3 órája írta PropaneB:

Kicsit megint felhúztam magam, itt is megjelenik a "régen sokkal jobb volt minden" téma.

Hogy a fenében lehetséges a XXI. században, hogy a meglévő technológiákkal és anyagismerettel képtelenek előállítani a korabelihez hasonló, vagy jobb minőségű alkatrészeket?!

Nem éri meg, ennyi. Emlékszel a mikrofontesztre, most olvastam a régi telefunken fémcsövek lehegesztéséhez 170.000 amper kellett,egy nap pártízdarabot csináltak meg, mennyi is lenne az előállítási költség ma?:) Ami hadiiparban használták,ott nemvolt kecmec, annak működni kellett minden körülmények között,de azok a csövek akkor is baromi drágák voltak átszámítva.

Link to comment
Share on other sites

56 perccel ezelőtt írta Bakóimi:

De az igazi poén nem ez,hanem az,hogy FET-es technológiákkal teljesen kiválthatóak a csövek - az előfokcsövek mindenképpen - de itt jön a képbe a technikai fetisizmus.

A gitárosok már szembesültek vele hogy igenis vannak tökéletes előfokok cső nélkül is amik hozzák a csöves karaktert,az utóbbi években rengeteg butik cég ráált az ilyen jellegű pedálokra,előfokokra.

Amúgy teljesen egyetértek a mondanivalóddal, csak ehhez az egyhez tennék hozzá egy kis ellenvéleményt, ami nem okvetlenül tudományos alapokon áll, inkább nekem a megérzésem, vagy mi.

Nos: szerintem technológiailag IGEN, a FET-es cuccok valóban teljesen ki tudják váltani a csöveket, és valóban van is erre elég sok (főleg butik) példa. Viszont, amit szerintem nem lehet reprodukálni, az az, hogy a csöves gitárcucc a mikrofóniás tulajdonsága miatt egy szinpadon (vagy hangos környezetben) képes átvenni pl a szinpad rezgését, a saját láda rezgését, a dobos közelségét stb. és így tulajdonképpen a csövek egy irányított gerjedés-szerűen valahogy együtt élnek a "ritmussal", ettől olyan kib. nagy élmény egy tisztességes csöves motyón nyomatni a hátad mögött (és az erősítő környezetében) dörrenő ritmusszekcióval. Ami egyben természetesen azt is jelenti (már ha elhihető ez az elmélet), hogy stúdiókörnyezetben valóban teljesen kiváltható egy ilyen erősítő, főleg, ha nem csutkára tekerve akarjuk felvenni.

Link to comment
Share on other sites




 

1 órája írta NeoC:

Viszont, amit szerintem nem lehet reprodukálni, az az, hogy a csöves gitárcucc a mikrofóniás tulajdonsága miatt egy szinpadon (vagy hangos környezetben) képes átvenni pl a szinpad rezgését, a saját láda rezgését, a dobos közelségét stb. és így tulajdonképpen a csövek egy irányított gerjedés-szerűen valahogy együtt élnek a "ritmussal",

Jogos,ez igaz,de ezeket a rezgéseket nagyrészt a rugós zengető "érzékeli"...az meg beleépíthető bármibe. Ha már a csövek is érzékelik a rezgéseket,akkor már baj van,cserélni kell őket.

A csöveknél kialakuló mikrofónia - pont a kialakulásának oka miatt - egy elég szük frekvenciasávot érint és ez inkább igen zavaró mint kellemes.


 

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta Bakóimi:




 

Jogos,ez igaz,de ezeket a rezgéseket nagyrészt a rugós zengető "érzékeli"...az meg beleépíthető bármibe. Ha már a csövek is érzékelik a rezgéseket,akkor már baj van,cserélni kell őket.

A csöveknél kialakuló mikrofónia - pont a kialakulásának oka miatt - egy elég szük frekvenciasávot érint és ez inkább igen zavaró mint kellemes.


 

Nem a rossz cso mikrofonias gerjedesere gondoltam, hanem arra, hogyha razol egy csovet, akkor annak lesz "sajat" feedback szeru hangja. Ami azert lehet, mert az anod/katod/racs egy icipicit mozog egymashoz kepest egy eroteljes fizikai behatasra. Ha ez ritmusos, akkor jot tesz.

Link to comment
Share on other sites

5 perccel ezelőtt írta NeoC:

Nem a rossz cso mikrofonias gerjedesere gondoltam, hanem arra, hogyha razol egy csovet, akkor annak lesz "sajat" feedback szeru hangja. Ami azert lehet, mert az anod/katod/racs egy icipicit mozog egymashoz kepest egy eroteljes fizikai behatasra. Ha ez ritmusos, akkor jot tesz.

Pont erről beszélek én is. A belső szerkezetet egy,kettő,vagy több csillámlemez "támasztja ki a cső belső falához. Mikor ezek szélei elkezdenek elrepedezni,akkor engedik icipicit mozogni a szerkezetet. Ez a mikrofónia. A legritkább esetben van kellemes hangja tapasztalataim szerint. 
 

Link to comment
Share on other sites

Hm, Elég tisztességes gyűjteményem van vintage Siemens, Telefunken, Tungsram, Brimar, Tesla, és Mullard csövekből. Börzézzünk? Van ami nekem kéne, de nincs, gondolom nekem is van olyan talán, ami másnak kellhet... :) 

Amúgy egy érdekes sztori: Mullard E88CC csőből volt fateromnak 8 darab matchelt sorozata, gyűjtötte, én meg nem tudtam, hogy van egyáltalán neki... Szegény közben meghalt, én hazajöttem külföldről, anyám meg eladta egy ismerősnek darabját 2000 forintért mire megtudtam hogy van-volt, mert szegény arra emlékezett, hogy anno is filléres volt, most meg még régi is, "ugyan kinek kellhet"? :)

Valaki jó vásárt csinált... nem mondtam meg neki, hogy 300 dollárt is megér darabja alaphangon... Maradt belőle további 4 egy másik ládában, amik később kerültek elő, azokat elcseréltem egy Rode Classic II miksire... :)

Link to comment
Share on other sites

39 perccel ezelőtt írta djtones:

Hm, Elég tisztességes gyűjteményem van vintage Siemens, Telefunken, Tungsram, Brimar, Tesla, és Mullard csövekből. Börzézzünk? Van ami nekem kéne, de nincs, gondolom nekem is van olyan talán, ami másnak kellhet... :) 

Amúgy egy érdekes sztori: Mullard E88CC csőből volt fateromnak 8 darab matchelt sorozata, gyűjtötte, én meg nem tudtam, hogy van egyáltalán neki... Szegény közben meghalt, én hazajöttem külföldről, anyám meg eladta egy ismerősnek darabját 2000 forintért mire megtudtam hogy van-volt, mert szegény arra emlékezett, hogy anno is filléres volt, most meg még régi is, "ugyan kinek kellhet"? :)

Valaki jó vásárt csinált... nem mondtam meg neki, hogy 300 dollárt is megér darabja alaphangon... Maradt belőle további 4 egy másik ládában, amik később kerültek elő, azokat elcseréltem egy Rode Classic II miksire... :)

Engem bizonyos típusok lehet érdekelnének.

Link to comment
Share on other sites

Technilakilag a FET modernebb, de egy full csöves fejen gitározni teljesen más élmény. A hang szövete stb. is egy olyan tényező, amelyet tranyós erősítővel nem igazán tudsz produkálni.

Itt a stúdióban gyakori élmény, hogy a gitárosok menyire örülnek az inspiráló hangzásoknak, amelyek kijönnek a tényleg minőségi erősítőinkből. 

Nem is tudsz könnyen legendás tranyós gitárerősítőt .mondani a Roland Jazzchorus kivételével. Ő tényleg hasonló játékérzetet biztosít, mint egy full csöves. A kórus benne azóta is utánozhatatlan az tény.

Mi mégis eladtuk anno, mert nem nagyon használták a felvételekkor, mivel sok pedállal nem működik olyan jól. Extra tiszta pedig ritkán kell. A zenében pl.egy full csöves Vox is hozza az elegendő tisztát.

Mi hiszünk a csöves gitár/basszus erősítőkben. Az tény, hogy az új csövek egyre rosszabbak, de ha kiválogatsz normálisakat, akkor azok sok évet dolgoznak hibátlanul.

Link to comment
Share on other sites

3 órája írta gabo:

Nem is tudsz könnyen legendás tranyós gitárerősítőt .mondani a Roland Jazzchorus kivételével.

Még a Randallokat lehet mondani. Tök jók azok is, de teljesen más jellegű sound, mint a Mesa, Diezel, EVH, stb,
Ezek egyikét sem lehet megközelíteni tranyós cuccal, legalábbis ezidáig semmi ilyesmivel nem találkoztunk.
Szimulátorokkal mostanában már lehet hasonlót csinálni (Fractal, Kemper, stb), de annak semmi köze a FET-ekhez.

Link to comment
Share on other sites

Számomra mint dobosnak az egyetlen felhasználási területe az elektroncsöves cuccoknak ahol kiválthatatlannak tartom az a gitár és basszusgitár erősítők. Csupán csak arra gondolok, hogy lehet kitűnő felvételeket készíteni U47, U67 és C12 nélkül is, kihagyhatóak a Manley, a Tube-Tech, vagy a Summit termékei is a felvételi láncból ahogy UA 610 és LA-2A nélkül is lehet kitűnő lemezeket készíteni. Ezen felül csupán fanatizmusnak tartom bárminemű csöves hifi erősítő használatát. Viszont amit nem tudok elképzelni, hogy ha komoly gitár vagy basszusgitár soundot akarunk akkor ne egy rendes fullcsöves alapot mikrofonozzunk ki, illetve még egy ilyen dolog van, az a Hammond-Leslie páros, ami egyébként viszonylag ritka dolog. Az, hogy ennek mi az oka azt nem tudom, és nem kutatom.

Link to comment
Share on other sites

8 órája írta rootkiller:

Csupán csak arra gondolok, hogy lehet kitűnő felvételeket készíteni U47, U67 és C12 nélkül is, kihagyhatóak a Manley, a Tube-Tech, vagy a Summit termékei is a felvételi láncból ahogy UA 610 és LA-2A nélkül is lehet kitűnő lemezeket készíteni.

Zeneileg kitűnő, vagy hangzásilag? Nagyon nem mindegy. :)

Link to comment
Share on other sites

8 órája írta deneverstudio:

Zeneileg kitűnő, vagy hangzásilag? Nagyon nem mindegy. :)

Én is azt gondolom, hogy gitáron kívül azért találsz helyettesítő terméket szinte mindenre. Az LA2A amit nem tudom mivel lehet kiváltani, ami opto de nem csöves.

Még a régi Joe Meek széria jut eszembe, ami azért nem egy liga, de nagyon sok felvételen ott van. Vagy egy Shadow Hills Mono Optograph, amiről viszont kb semmit nem tudok.

Tény azonban, hogy audio ipari mérföldköveket említ, amik nagyon otthagyták a nyomukat az általában jónak tartott felvételeken, így nehéz elvonatkoztatni tőlük.

És ugye kár is lenne kihagyni azt az erős színt, ízt, feelinget amit egy jó csöves berendezés, vagy mikrofon tud kölcsönözni egy hangnak.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...