Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Hogyan lehet stúdió gyakorlatra szert tenni?


Zaes

Kérdés

A stúdiózás világában akarok dolgozni (hobbim a felvételek készítése, keverés, masterelés) és a kérdésem, hogy hogyan lehet elindulni? Van-e egyáltalán Magyarországon lehetőség arra, hogy egy stúdióban ingyen dolgozzak és folyamatosan fejlődjek, tanuljak? Később pénzért alkalmazzon egy stúdió? Vagy csak saját home studio szinten lehet elindulni és vagy bejön vagy nem?

A válaszadóknak előre köszönet!

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

1 órával ezelőtt írta NeoC:

Na, ezt a jelzőt se kaptam még meg eddig életemben...:)

Nézd, én tapasztalatból beszélek, építészként, úgy, hogy magam is végigjártam ezt az időszakot, és nem sajnálom. (kezdetben még kőműves culáger is voltam, igaz, inkább politikai okokból - tudod, valaha volt olyan, hogy "KISZ-ajánlás" az egyetemhez. Nekem ilyen nem volt...:D) Ma már a "mester" kategóriába tartozom (életkor, stb.) , igaz tanítványaim éppen nincsenek. Bár korábban voltak, pl a BME-n, csak meguntam őket. Pedig a tiedhez hasonló agresszív, és egyben gyerekes hozzáállás még csak nem is volt tapasztalható ott.

Ne is törődj vele. Nem kell komolyan venni. ;)

Kilobeat maga a megtestesült "mindenhez is értő", mindenkit lesajnáló, "minden szar, sőt szarabb" hozzáállású főtudor. Visszanézve az elmúlt időben megejtett közléseit, el kell gondolkodni azon, hogy miért is jár ide. Valószínűleg mérgezni a közhangulatot. Mert hogy az életben öröme nem nagyon lehet, az nyilvánvaló a hozzászólásai alapján. :)

Na persze, mi suttyó prolik igazából semmit nem tudunk, semmire sem vagyunk alkalmasak, semmihez nem értünk, és különben is: "disznók elé gyöngyöt"... :D

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta NeoC:

Ebből az "azonos minőség mellett" kitétel hibádzik.

A "kereslet" általában sajnos nem szokta értelmezni a minőségi különbségeket. (nem érti tulajdonképpen) Ebből két irányba szokott elágazni a szolgáltatás:

1: A kereslet által meghatározott árszinthez (legolcsóbb) fog igazodni a minőség, még olyanok részéről is, akik tudnának jobbat. Tehát végső soron a legsilányabb minőség lesz a sztenderd, hiszen "azt fizetik meg". (Nyilván, aki tud jobban, egy ideig szakmai önbecsülésből, igényességből szállítja a "jobbat", ugyanannyiért, aztán előbb utóbb már nem teszi ezt, és elis felejti, hogy hogyan kell a jobbat csinálni. Ha ezt érted a piac által vezérlet "jó iránynak", akkor sztem tévedésben vagy, ahogy a piachívő gazdaságpolitika sok egyéb szereplője is. Ahogy ez az elektronikai eszközök, kaja, stb. általános minőségén nagyon is tetten érhető manapság.)

2. Néhányan direkt túlárazott módon határozzák meg az árszintet, és jó nagyot hájpolnak mellé, hogy a sznobéria-szint legyen megszólítva. Ez nyilván kisebb piac, de ha jó a marketing, akkor nagyobb is a kasza rajta. És ugyan "illik", de egyáltalán nem kötelező a brutális árért minőséget is adni, tehát a margin akár még nagyobb is lehet.

Én személy szerint nem hiszek az "azonos minőségen" belüli árverseny lehetőségében egy bizonyos határon túl. Ha valaminek 100 egységbe kerül az előállítása, akkor a piac 120 körül fogja adni. (persze az első körös értékesítésről beszélek, nem a láncolaton keresztüliről, ahol a 100-ből bőven lehet 300 is a végére, de ez nem a téma).

Az árverseny ebben az esetben azt jelenti, hogy 1.: mennyire engedi el a 20-nyi hasznát. Nemigen fogja, mert abból él, és ha nincs haszna, akkor minek csinálja? 2.: mennyire tud a 100-ból 90-et, 80-at csinálni, azért, hogy a haszna megtartásával tudja 120 helyett, 110-100 körül adni. Nyilván, minél lejjebb megy az előállítási költségben, úgy fog sérülni a beletett anyag, és a munkaerő minősége.

Lehet, hogy csak a vesszohiba miatt ertetted felre, mert az alapjan megtehetted (bocsanat!), de eltero minosegu termekek/szolgaltatasok arat nem szabad abszolut ertelemben osszahasonlitani, maximum komparative (pl ar/teljesitmeny). Az, hogy igenis tapasztalhato minosegbeli hanyatlas az konkretan az ipar-fennmaradasrol (es igy munkahely-fennmaradasrol) szol jobbara, de teny, hogy nem egeszeben. A piac eleg szepen szintezgeti, hogy nagyjabol mennyi ideig hasznalhato cucctol nem erzi magat becsapva a vasarlo, de legyen az a leheto legrovidebb. A kajaval kapcsolatban igazad van sajnos, de az ellen meg nem nagyon lehet tenni. Sokan vagyunk, iparizalni kell. Ha valaha is szintetikus feherje taplalek gyartasaba kezdek, akkor rudakba lesz csomagolva es iParizer lesz a neve... :)

2. Ezt a szakirodalom sznobhatasnak nevezi, es ismert jelenseg. Ritka, hogy egy ceg annyira sikeresen tudja ezt az effektet kihasznalni, mint ahogy az apple tette az iphone-nal. Najo, a calvin klein a 75 dollaros kinai poloval is... bar mondjuk ja, divatmarkak... mire is epuljenek ha nem a sznobhatasra, nemde?

Alapveto piaci szabaly a dompingar tilalma, es azonos minosegi szinten arverseny igenis van. Es nyilvan mindenki megprobal ott faragni, ahol tud. Es ertheto, hogy bizonyos esetekben (infrastrukturalis beruhazasok, ingatlan epites) a minosegi kikotesnek kell elsokent jonnie, ami valoszinuleg jol determinalja az arat is. Szoval ott meg mar messzirol szaglik, ha valami nem koser. De ez az osszes tobbire is igaz... hogyha tul olcso ahhoz kepest, amit kinal, akkor az valoszinuleg annyi is. Aztan, ha annyi kell, akkor meg lehet venni, ha annyi nem eleg, akkor lehet nezelodni mashol. Aztan neha vannak meglepetesek, pl meglepoen olcson valami kurvajo.

Szoval ez igy mind szep es jo, de kicsit offtopic... :)

1 órával ezelőtt írta NeoC:

Az egyébként érdekes, hogy a többünk által is felemlített koncerttapasztalat szerzés, mint talán az egyetlen működő opció, mintha nem érte volna el a kérdező ingerküszöbét.

Igen... pedig kb ez volt az a pont, amiben mindenki kurvara egyetertett... :D

 

Link to comment
Share on other sites

Keresek bejárónő ,,inast", aki kivasalja a ruháimat és takarít. Nálam szerezhet gyakorlati tapasztalatot, csak az áram és a tisztítószerek árát kell kifizetnie. 
 
Az inaskodás soha, sehol nem jelentett ingyenmunkát. Megértem, azokat akik ingyenmunkást szeretnének, hogy ezt hazudják, de nem rég olvastam egy cikket arról, hogy a médiumok hisztiznek, mert a mai fiatalok, miután elvégezték az 5 év egyetemet duálisan, nem akarnak náluk ingyen dolgozni két évet, és most már fizetniük kell azokért a munkákért is, amik nekik büdösek. 
Legyen már gerincetek nektek is bazdmeg! 

Link to comment
Share on other sites

1 órája írta Tetsuo:

Sajnos bevett szokás, elsősorban a rossz oktatási rendszerből kifolyólag, hogy sok szakmában a tanuló fizet a gyakorlatért, pl. fodrászszalonban stb.

Marha rossz példa, mert ott ha van pénzed nyitsz saját üzletet, de ha nincs akkor meg keresel másik szakmát. Hajas Lacinál sem tanulnak semmit, hiába fizetnek be a továbbképző tanfolyamaira. Férfi hajat szinte senki nem tud vágni az országban...
Ugyanez van a hangosítás terén is, ha van pénzed és ismeretséged önkormányzati megrendelésekhez, akkor bevásárolsz és nyomod. 
A világ így működik, senki nem fog pátyolgatni, max kihasználni csicskának. 

Link to comment
Share on other sites

11 órája írta Kilobeat:

Marha rossz példa, mert ott ha van pénzed nyitsz saját üzletet, de ha nincs akkor meg keresel másik szakmát. Hajas Lacinál sem tanulnak semmit, hiába fizetnek be a továbbképző tanfolyamaira. Férfi hajat szinte senki nem tud vágni az országban...
Ugyanez van a hangosítás terén is, ha van pénzed és ismeretséged önkormányzati megrendelésekhez, akkor bevásárolsz és nyomod. 
A világ így működik, senki nem fog pátyolgatni, max kihasználni csicskának. 

Sztem két dologban sántít a véleményed:

1. Mindkét példádat úgy kezded, hogy, "ha van pénzed..." Honnan lenne? Nem azért kezdesz egy aktív szakmát az iskola után, hogy legyen pénzed egyszer? Ha már eleve van, akkor minek mész el dolgozni?

2. Ahogy kiveszem a megjegyzéseidből, sztem Te úgy gondolod, hogy az iskolai képzés "elég", ahhoz, hogy egy szakmában otthon légy, és nincs értelme valakitől ellesni a fogásokat. Ez sztem tévedés.

Pátyolgatni egyébként valóban senki sem fog, és valóban tekinthető kihasználásnak, "csicskáztatásnak" akár egy építész mesteriskola is (ahol cca nullszaldósan csinálod az építészet igen szar részét (tökölődős részfeladatok, dokumentálás, papírgyártás, stb. valamennyit fizetnek, de az meg elmegy az iskolai beadandók anyagköltségére, meg speedre, hogy bírd a tempót...), vagy akár egy jogász gyakornokság, ahol ugyanezért, még kőkeményen fizetni is kell, ahogy egy éppen végzett fogorvos is befizet valahova, és nem nyit azonnal egy rendelőt, ahol egyébként a kutya se nyitná rá az ajtót. A világ szerintem meg "igy működik". A majdani praxis kiépítése igényel befektetést, hogy kialakuljanak a kapcsolatok, stb. Ezt a leginkább bevett gyakorlat szerint egy már működő vállalkozásban, vagy "mesternél" lehet kibekkelni (szavaiddal élve: "csicskaidőszak"), ahol nem mellesleg még nagyon sok mindent ki is tanulhatsz. A szakmai fogások mellett pl tárgyalástechnikát, alkalmazottakkal való bánásmódot, jó esetben olyan trükköket, amik jövedelmezővé tehetnek valamit úgy, hogy még az ügyfél se legyen átvágva, esetleg a környező üzleti geciség (ami alap, ezt hívják "piacgazdaságnak". A "jó üzletet csináltam" alapvetően azt jelenti, hogy átbasztam valakit) kezelésének a lehetséges módjait, stb, stb. A hivatalosan legmocskosabb szakma nyilván az ügyvéd, ott nem véletlenül kell jókora "tandíjat" fizetniük az újoncoknak, ügyvédbojtárként. Ti. amiből ő ügyvéd korában később majd busásan megél, na azt éppen nem tanítják a jogi karokon...:) Azt csak ellesni lehet.

Link to comment
Share on other sites

17 órája írta NeoC:

Sztem két dologban sántít a véleményed:

1. Mindkét példádat úgy kezded, hogy, "ha van pénzed..." Honnan lenne? Nem azért kezdesz egy aktív szakmát az iskola után, hogy legyen pénzed egyszer? Ha már eleve van, akkor minek mész el dolgozni?

2. Ahogy kiveszem a megjegyzéseidből, sztem Te úgy gondolod, hogy az iskolai képzés "elég", ahhoz, hogy egy szakmában otthon légy, és nincs értelme valakitől ellesni a fogásokat. Ez sztem tévedés.

Pátyolgatni egyébként valóban senki sem fog, és valóban tekinthető kihasználásnak, "csicskáztatásnak" akár egy építész mesteriskola is (ahol cca nullszaldósan csinálod az építészet igen szar részét (tökölődős részfeladatok, dokumentálás, papírgyártás, stb. valamennyit fizetnek, de az meg elmegy az iskolai beadandók anyagköltségére, meg speedre, hogy bírd a tempót...), vagy akár egy jogász gyakornokság, ahol ugyanezért, még kőkeményen fizetni is kell, ahogy egy éppen végzett fogorvos is befizet valahova, és nem nyit azonnal egy rendelőt, ahol egyébként a kutya se nyitná rá az ajtót. A világ szerintem meg "igy működik". A majdani praxis kiépítése igényel befektetést, hogy kialakuljanak a kapcsolatok, stb. Ezt a leginkább bevett gyakorlat szerint egy már működő vállalkozásban, vagy "mesternél" lehet kibekkelni (szavaiddal élve: "csicskaidőszak"), ahol nem mellesleg még nagyon sok mindent ki is tanulhatsz. A szakmai fogások mellett pl tárgyalástechnikát, alkalmazottakkal való bánásmódot, jó esetben olyan trükköket, amik jövedelmezővé tehetnek valamit úgy, hogy még az ügyfél se legyen átvágva, esetleg a környező üzleti geciség (ami alap, ezt hívják "piacgazdaságnak". A "jó üzletet csináltam" alapvetően azt jelenti, hogy átbasztam valakit) kezelésének a lehetséges módjait, stb, stb. A hivatalosan legmocskosabb szakma nyilván az ügyvéd, ott nem véletlenül kell jókora "tandíjat" fizetniük az újoncoknak, ügyvédbojtárként. Ti. amiből ő ügyvéd korában később majd busásan megél, na azt éppen nem tanítják a jogi karokon...:) Azt csak ellesni lehet.

Jesszusom te mekkora proli vagy! Attól mert valakinek az apukája jó helyen dolgozik és tud adni kezdő tőkét,  még nem fogja eltartani. 
De! Vannak még nem végzett fogorvosoknak rendelőik, és van is forgalmuk, mert államiba, nem látó hatvanévesekhez nem mernek menni az emberek. Pl a Széna téren.
Egy ügyvédet had ne sajnáljak! :D Amúgy meg minden hasznos szakon van gyakorlati képzés. Egy jobb egyetemen van lehetőség olyan tárgyakat is felvenni, ahol ezeknek trükköknek tudományos hátterét lehet elsajátítani.

Egy mesterképzésen nem tanműhely van, hanem önálló/csoporos kutatás, amiknek az eredményeit hasznosítja az ipar, nem pedig fordítva. Ne a havanna ltp-i, Esze Tamás Speciális Szakiskola és Felnőttképzési Centrum, tinás gyakszi tanáraiból indulj ki!

Link to comment
Share on other sites

Na, ezt a jelzőt se kaptam még meg eddig életemben...:)

Nézd, én tapasztalatból beszélek, építészként, úgy, hogy magam is végigjártam ezt az időszakot, és nem sajnálom. (kezdetben még kőműves culáger is voltam, igaz, inkább politikai okokból - tudod, valaha volt olyan, hogy "KISZ-ajánlás" az egyetemhez. Nekem ilyen nem volt...:D) Ma már a "mester" kategóriába tartozom (életkor, stb.) , igaz tanítványaim éppen nincsenek. Bár korábban voltak, pl a BME-n, csak meguntam őket. Pedig a tiedhez hasonló agresszív, és egyben gyerekes hozzáállás még csak nem is volt tapasztalható ott.

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta DutchFlowers:

Ugy hivjak (ar-)verseny (nem, amirol Tofi beszelt, hanem a jelenseg onmagaban). Alapveto piaci mechanizmus, ami a javak szukossege ellenere is joleti iranyba hajtja a vilagot. A keresletnek van penze, de nyilvan az adott penzmennyisegbol a legnagyobb hasznot kivanja kihozni, ezert a kinalat (azonos minoseg mellett) csak az araval tud versenyezni a kereslet penzeert. Ennyi.

Ebből az "azonos minőség mellett" kitétel hibádzik.

A "kereslet" általában sajnos nem szokta értelmezni a minőségi különbségeket. (nem érti tulajdonképpen) Ebből két irányba szokott elágazni a szolgáltatás:

1: A kereslet által meghatározott árszinthez (legolcsóbb) fog igazodni a minőség, még olyanok részéről is, akik tudnának jobbat. Tehát végső soron a legsilányabb minőség lesz a sztenderd, hiszen "azt fizetik meg". (Nyilván, aki tud jobban, egy ideig szakmai önbecsülésből, igényességből szállítja a "jobbat", ugyanannyiért, aztán előbb utóbb már nem teszi ezt, és elis felejti, hogy hogyan kell a jobbat csinálni. Ha ezt érted a piac által vezérlet "jó iránynak", akkor sztem tévedésben vagy, ahogy a piachívő gazdaságpolitika sok egyéb szereplője is. Ahogy ez az elektronikai eszközök, kaja, stb. általános minőségén nagyon is tetten érhető manapság.)

2. Néhányan direkt túlárazott módon határozzák meg az árszintet, és jó nagyot hájpolnak mellé, hogy a sznobéria-szint legyen megszólítva. Ez nyilván kisebb piac, de ha jó a marketing, akkor nagyobb is a kasza rajta. És ugyan "illik", de egyáltalán nem kötelező a brutális árért minőséget is adni, tehát a margin akár még nagyobb is lehet.

Én személy szerint nem hiszek az "azonos minőségen" belüli árverseny lehetőségében egy bizonyos határon túl. Ha valaminek 100 egységbe kerül az előállítása, akkor a piac 120 körül fogja adni. (persze az első körös értékesítésről beszélek, nem a láncolaton keresztüliről, ahol a 100-ből bőven lehet 300 is a végére, de ez nem a téma).

Az árverseny ebben az esetben azt jelenti, hogy 1.: mennyire engedi el a 20-nyi hasznát. Nemigen fogja, mert abból él, és ha nincs haszna, akkor minek csinálja? 2.: mennyire tud a 100-ból 90-et, 80-at csinálni, azért, hogy a haszna megtartásával tudja 120 helyett, 110-100 körül adni. Nyilván, minél lejjebb megy az előállítási költségben, úgy fog sérülni a beletett anyag, és a munkaerő minősége.

Link to comment
Share on other sites

:D Na, ezért szeretem a fórumokat olvasgatni :D (többek között)
Mindig vannak, akik egymásnak esnek, mert a saját igazságukat tartják az egyetlen igazságnak.

Wheel az első hsz-ban nagyon a szívemből szólt!

Szerintem a legtöbb stúdió tulajdonos tudja igazolni itt is, hogy nem a stúdióból él közvetlenül, hanem egyéb más munkákból, amihez nincs is igazából szüksége egy nagyon gazdagon felszerelt stúdióra. Nem így van? - hangosítás, reklám, tv, hangos könyv, oktatás, tanácsadás...

Stúdiózunk, mert imádjuk, mert ehhez értünk a legjobban, mert ez a hobbink és az életünk, de ennyi stúdió ennyi kereslettel nem tud már megélni...

Javítsatok ki, ha nem így van...

Link to comment
Share on other sites

Talán azért nehéz mert ma már csak pár száz vagy pár ezer példányban adnak ki lemezeket és nem üzlet a lemezkiadás! Felvenni meg ezért szoktak menni a stúdióba a zenekarok.

A digitális értékesítés is nem nagyon megy mert 90% úgyis letölti ingyen!  Kivéve azt a töredék zenészt/zenekart aki sokat keres!

Úgyhogy a zene újra művészet lett és nem főállás! Főleg ha "finom művész zenét" csinál vki nem vmi kommersz szart!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

És lehet, hogy tényleg silányul a minőség a piaci nyomás terhe alatt, szépen, lassan, fokozatosan, és hígul a szakma... Egyre több igazán jó szakember távozik külföldre, én is ismerek pár tényleg remek hangmérnököt, akik erre kényszerültek. Közben jönnek az új feltörekvő lelkes srácok (tényleg, lányok nincsenek?), akiknek már alig van kitől tanulniuk. És persze azt hiszik, hogy ők már mindent tudnak, ezért elvállalják a munkákat nagyon nagyon olcsón. És elégedettek a végeredménnyel! Nem is érzékelik, hogy baj lenne vele. 

Pedig akkor jössz rá hogy semmit sem tudsz, ha már eleget tanultál ahhoz, hogy felismerd ezt! :)

Link to comment
Share on other sites

A népszerű és kevés embert foglalkoztató pályák az elhivatottaknak valók, hiszen a legjobbak kerülhetnek csak helyzetbe és nekik is szükségük van jó adag szerencsére a mérhetetlen kitartás mellett.

A zeneipar már nem a stúdiómunkákra alapozza árbevételét. Eltolódott a koncertek irányába. Ennek oka nyilvánvalóan az interneten elterjedt, kivédhetetlenül ingyenes terjesztés. Amiért nem lehet pénzt kérni, mert ingyen viszik, abban nincs nagy üzlet. Kis kivétel az ipari kiszolgálás: televíziók zenei műsorai, reklámok ...stb, de ezek elég jól eltávolodtak a művészettől.

A mai jelenség hatása az élőzenének kedvez. Korábban a zenészek fő bevétele a lemezeladásból keletkezett és a koncertezés inkább reklám és extra kereseti lehetőség volt. Mára ez megfordult. A koncertezésből élnek a zenészek és egy-egy dalt írnak, vesznek fel, amit a videomegosztó portálokon terjesztenek, hogy minél többen menjenek a koncertjeikre. (ez is egy kicsit árnyalt dolog, mert az első vonalbeli zenekarokra igaz inkább. A Petőfi rádiós vonal többnyire majomkodik, leginkább a brit zeneipar torszülötteit követve...de legalább nem lusták dalokat gyártani).

A technika fejlődésének köszönhetően elég sok műfajban lehet boldogulni otthoni vagy nagy beruházást nem igénylő projekt stúdiókban készült felvételekkel. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a célállomás a mobil készülékek világában van. A minőség már nem az első szempont, illetve elviseli a kompromisszumokat. A rádióknak pedig néhány pluginhuszár megcsinálja a teljesen egysíkú, ötlettelen mixeiket, jó erős kompresszorokkal :-). Ez könnyen tetten érhető, ha összehasonlítod a munkáikat. 

 

A nagyobb zeneiparral rendelkező országokban kicsit másképp van, de ott is a turné adja a nagyobb bevételt. Inkább a hajlandóság (kényszerűség) miatt maradnak talpon a nagyobb stúdiók. Nem "vacakolnak" a producerek otthoni szórakozással, mert tudják, hogy a stúdióban a tapasztalatot és szakmai hozzáértést is megkapják, nem csak a technikát. Biztosra akarnak menni, mert a zenész sietne koncertezni. Nem ér rá  :-)

 

Ha stúdiózni akarsz és hivatásként szeretnéd csinálni, akkor ez - szerencsés esetben -  a hobbid is nem csak a munkád (jövőbeni munkád). Az interneten segítségével ma már az önképzés korlátlan lehetőségi segítenek minket. Egyetlen korlát az idő, amit a hasznos és haszontalan dolgok szétválasztásával tölthetünk.

Ha a stúdiózás az életed, erre fordítod a legtöbb időt. Nem számolgatod az órákat, csak észreveszed. Ha találsz stúdiót, ahol alkalmaznak, akkor is lesz otthon mindig egy kis birodalmad, ahol folytatod :-). Nagyon hasznos dolognak gondolom a koncert hangosítást. Ha tanácsot adhatok, stúdió helyett inkább hangosító céghez menj dolgozni pár évig. Mivel az többnyire fizikai munka, rögtön az elejétől fizetnek érte és rögtön "élőben" találkozol a zenész, a zenélés legtöbb technikai és emberi buktatóival. Nem utolsó sorban pedig, ha egy-két évet végig csinálsz így és nem megy el a kedved az egésztől, biztos lehetsz benne, hogy jó úton jársz.

 

Link to comment
Share on other sites

17 órája írta Zaes:

...

... a fenti valasszal egyetertve annyit meg hozzatennek, hogy igazabol nincs ertelme studioba menni tanulni a tutit, mert nem fogod megtanulni a tutit. Ott minden keszen fog fogadni, es semmi hasznosat nem fogsz tudni elsajatitani. Ha szerencsed van, es valami studioban asszisztenskedhetsz, akkor akar napi 10-16 orat is kovetelhet az eletedbol, ha folyik a dolog, illetve honapokat, ha raerosen dolgoznak. Szand ra azt az idot magadtol. Ugyanannyi idot.

A profi studiok ugyanugy DAW-okat hasznalnak, rengeteg plugint is, ezeket otthon ugyanugy kitanulhatod (fiatal vagy, en elnezem, ha nem fizetsz erte), ami muhely-titkai a vezeto hangmernoknek meg vannak, azokat meg nem fogja elmondani, de ha megtenne sem valoszinu, hogy sokra mennel vele. Ertem, hogy kiprobalhatsz jo cuccokat (es vegulis ezert is megerheti :D ), de azon a szinten igazabol mar mindegy, hogy focusrite, universal audio, neve, vagy stb. Azt mar az izles, meg a felhasznalas hatarozza meg. Szoval az nem (feltetlenul) a te valasztasod.

Namost magyarorszagon ritka az a studio, ami a biztonsag kedveert tart mindenbol "eppen mit kivan a helyzet" alapon, ugyhogy kiserletezgetni nem fogsz tudni jobb szinten, mint amit mondjuk egy UAD-on plugin formajaban meg tudsz tenni. Azt otthon is megcsinalhatod. A hozzaszolasod alapjan fiatal vagy, ugyhogy szand ra ugyanazt az idot, amit az ingyen studiomunkara raszannal, meg kozben persze kerdezz korbe, hatha bekerulsz valahova, mar csak a gear-porn kedveert is, de...  csak csinald. Csinald a szart is ki belole.

A koncerthangositas kulonosen jo otlet, mert tenyleg fizet, ha nem budos munka, plusz ha eppen senki nem gondolt ra az adott koncerten akkor megprobalhatod megdumalni a bandat, hogy fel tudnad venni, hogy megnezhessek, hogy hogyan mutatott a dolog. Meg persze, ha ott ellesel/elfulelsz okossagokat az csak jo. Es lehet mit.

Raadasul a studio es a hangositasi gyakorlatnak megvan az a kozos pontja is, hogy magabiztossa tesz a kabelek, potmeterek, mindenfele bizbasz vilagaban. Ezt szimulacios szinten vegulis mar a reason is megadja, de amikor erzed a konkret sulyat, akkor annak megvan a maga varazsa... :)

Link to comment
Share on other sites

17 órája írta Zaes:

A stúdiózás világában akarok dolgozni (hobbim a felvételek készítése, keverés, masterelés) és a kérdésem, hogy hogyan lehet elindulni? Van-e egyáltalán Magyarországon lehetőség arra, hogy egy stúdióban ingyen dolgozzak és folyamatosan fejlődjek, tanuljak? Később pénzért alkalmazzon egy stúdió? Vagy csak saját home studio szinten lehet elindulni és vagy bejön vagy nem?

A válaszadóknak előre köszönet!

Wheel-nek igaza van. Minden betüje igaz az elejétől a végéig.

Én a hatodik szezonomat húzom a helyi hangosítócégnél ami regionális szinten eléggé meghatározó szerepet tölt be. Mostanra a cég életében én is meghatározó szerepet töltök be. Monitort keverek nagyobb rendezvényen, a fejlesztési és a kábelkészítési dolgokból jócskán kiveszem a részem. Klubozom mellette, jelentős rutinom van az élő keverésben. Mellette stúdiózgatok hobbiból. Komoly pénzeket öltem eszközbe, van egy pár Gefell nagymembránosom, Neumann kismembrános pár, mellette standard dob/gitár mikrofonok, van komoly hangkártyám, jó monitorjaim, van egy 500-asból összerakott channel stripem. Elvagyok belőle, a hangosításban némely időszakban komoly pénzek jönnek be. Az utóbbi időben egy zenekar is megkeresett hogy keverjem őket élőben, szeptemberben kezdjük a turnét. Hogy mi a jövő azt nem tudom, de próbálok rendületlenül fejlődni.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...