Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Elektronikai kerdes: Foldeles kabel


Zsolt Tamas

Kérdés

Sziasztok,

Most vezetem a szobamba a villanykabeleket a konnektorokba, hagyis hat egy villanyszerelo vezeti. Itt fog mukodni a hazi studiom. Az lenne a kerdesem hogy szamit e drotok vastagsaga, kulonoskepp a foldelese, illetve, hogy aluminium vagy rez.

A villanyszerelo szerint (akinek nem mond semmit az hogy az erositoknek azert (is) kell a foldeles, hogy ne legyen hum) a foldeles kabel vastagsaga nem kell csak fele annyi legyen mint a fazise. Mondjuk ha 3as vastagsagu a fazis a foldelesnek eleg az 1,5-2 vastagsagu. Tehat szamit a vastagsag, illetve eleg e az 1,5 os vastagsagu foldeles kabel. Nem igazan ertek a villanyszereleshez, bocs ha nem voltam eleg egyertelmu. Maskulomben a villanyszerelo jo szaki, tehat nincs effele problema. Koszonom

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Szia!

A földelőberendezésekre, védővezetőkre és védő egyenpotenciálra hozó vezetékre az MSZ HD 60364-5-54 szabvány vonatkozik.

Ez rendelkezik a védővezetők szükséges méretéről, megengedhető legkisebb keresztmetszetéről. 

E mellé tartozik még az MSZ HD 60364-4-41, mely az áramütés elleni védelemről szól.

A fenti szabványokban vannak egymásra hivatkozások a védővezető tekintetében.

A védővezető mérete a fázisvezetőjével azonos 16mm2-ig. Itt a villanyszerelő nem teheti meg, hogy 2,5mm2 fázisvezető mellé csak 1,5mm2 védővezetőt épít ki. 16mm2 felett lehet a fázisvezető fele a védővezető. Ezért is árulnak olyan kábeleket, hogy pl. 4x35/16mm2 NYCWY. De dugaszoló aljzatos áramköröknél 3x2,5mm2, esetleg 3x1,5mm2 kell. Nincs olyan, hogy a harmadik védővezető ér (zöld/sárga) az 1 fázisú dugaszoló aljzatos áramköröknél kisebb, mint a fázisvezető.

10mm2 keresztmetszet-nél és az alatt alumínium vezető használata már régóta nem megengedett. Ezeket ma már csak elosztó hálózati betápláló kábelekként alkalmazzák, ha spórolni akarnak a réz kábelek magas ára miatt, valamint az áramszolgáltató használja még, de csakis 10mm2 keresztmetszet feletti méreteknél. 

A kábeleknél figyelni kell még a terhelhetőségre. Egyes táblázatok a kábelek alapterhelhetőségét tartalmazzák. A kábelek alapterhelhetőségét a kábel fektetési módja, nyomvonal vezetése, stb. befolyásolja. Ezért a kábel nyomvonal vezetése ismeretében csökkentő tényezőket kell figyelembe venni. Ezzel foglalkozik pl. az MSZ 13207 szabvány.

A feszültségesés még lényeges dolog lehet, de egy lakás vagy ház méreteit tekintve egy 1,5mm2 vagy 2,5mm2 vezeték használata esetén ilyen távolságon nem jelent problémát.

Én pl. 2,5mm2 vezetéket használok a lakásban dugaszol aljzatoknál.

 

Üdv.

 

Attila

Link to comment
Share on other sites

3 órája írta djuice:

Védővezetőn szigorúan csak hiba esetén folyhat áram, tehát normális esetben olyan mint ha ott sem lenne. (Azért mindenképp ott kell legyen érintésvédelmileg hogy legyen min elfolyni a túláramnak!) De ennél fogva ha az már számítani kezd a hangminőségnél, ott zárlat van és az nem elsősorban a hangminőségre van hatással! :) A földhurokból származó brumm esete sok egyéb dologból adódhat. Egy kis olvasnivaló a témakörben: 

  1. http://bitzenede.blog.hu/2010/03/02/foldhurok
  2. http://bitzenede.blog.hu/2010/03/15/foldhurok2_a_tapegyseg_visszavag
  3. http://bitzenede.blog.hu/2010/10/30/kulso_vagy_belso

Másik:
Van olyan hogy azt mondják "brummos volt az erősítőm stb. megfordítottam a konnektorban a villásdugóját és ez meg is oldotta a kérdést".
Az ilyen parajelenségek mögött is általában a hiányos tudás áll, mert ettől a hiba nincs úgymond elektronikusan megszüntetve, legfeljebb nem hallható hogy zúg a cájg. Hibátlan áramkör esetén ugyanis mindegy milyen állapotban van bedugva a villásdugó, így sem meg úgysem szabad búgnia a hangrendszernek tőle! Azaz logikai vizsgálat szerint ÉS feltétel van a 2 állapot között, nem VAGY. :) 

Igen, ha a villásdugó megfordításával bármi változás történik (pl elmegy a maci, vagy épp megjön), akkor az EPH hibát szokott jelenteni a hálózatban.

Link to comment
Share on other sites

8 órája írta Wheel:

Köszi :-)

Szélturbinát lakóövezetben a zajkeltése miatt sem engedélyezett, nem csak a magasságból adódó látvány és biztonsági okokból. Ha messzire viszed a berendezést, sok telket kell megvenni, hogy hazavidd az energiát :-).

A kis méret pedig semmit sem ér. Az alacsony lapátok leverik a bóklászók fejét és talajszintem egyébként sem akadálymentes a légáramlat. A zöldenergia egyébként a mai energiaigények mellett nem alternatíva. Egyedüli környezetkímélő megoldás az atom, bármennyire meglepő is.

Az atommal kapcsolatban egyetertek, az engem nem lepett meg. Viszont szelturbinabol nem csak a klasszikus harom-lapatos szaz-meter magas xMW teljesitmenyuek vannak am, meg nem csak klasszikus "propeller" formajuak. Es azzal sem vitatkozom, hogy nem feltetlenul kornyezetkimelo dolog, ha puffer-akkumulatorokkal oldjak meg az aram rendelkezesre allasat. En mondjuk nem latom ordogtol valonak a hidegfuzio erolteteset, mert az atom csak jelen pillanatban a leg-kornyezetkimelobb megoldas, amennyiben sikerul mukodesre birni a fuzios reaktorokat, anelkul hogy termonuklearis katasztrofaval fenyegetnek a kornyezetet, akkor az sokkalta kornyezetbaratabb lehet.

Egyebkent az akkumulatoros elektromos autok sem annyira kornyezetkimeloek szerintem. Nincs kipufogogaz, ok, szinte nincs kenoanyag, ok, sot a meghajtas hatekonysaga is sokkal magasabb, ok. Viszont az akkumulatorok gyartasa, az ahhoz szukseges anyagok banyaszata igencsak kornyezetszennyezo, nem mellesleg nagyon keves energiat tarol /kg a benzinhez kepest. Eshat ugye minel kisebb a mozgatando tomeg, annal kevesebb energia kell a megmozgatasahoz. Ugyhogy, amig az uzemanyagcellakat nem sikerul kocsiba szerelheto formaba onteni, addig az elektromos auto inkabb a lelkiismereten segit, semmint a kornyezetvedelmen. Kivetel ez alol a kozossegi hasznalatu apro varosi e-autok, ahol csak a megosztas miatt sokkal magasabb foku az effektiv kornyezet-kimeles, de ilyen alapon benzines autot is meg lehet(ne) osztani...

De ezzel nagyon messzire megyunk az alapkerdestol. :)

Link to comment
Share on other sites

5 perccel ezelőtt írta DutchFlowers:

Csak arra akartam utalni, hogy technikailag teljesen megoldhato. Szelturbinat remelhetoleg csak bizonyos meret felett nem epithetsz engedely nelkul...

Nekem eleg volt az azonos keresztmetszet, es nem akarlak elbatortalanitani az ismeretterjesztestol, ugyhogy, abba is hagyom... :)

Köszi :-)

Szélturbinát lakóövezetben a zajkeltése miatt sem engedélyezett, nem csak a magasságból adódó látvány és biztonsági okokból. Ha messzire viszed a berendezést, sok telket kell megvenni, hogy hazavidd az energiát :-).

A kis méret pedig semmit sem ér. Az alacsony lapátok leverik a bóklászók fejét és talajszintem egyébként sem akadálymentes a légáramlat. A zöldenergia egyébként a mai energiaigények mellett nem alternatíva. Egyedüli környezetkímélő megoldás az atom, bármennyire meglepő is.

Link to comment
Share on other sites

57 perccel ezelőtt írta Wheel:

A szobakerékpár dinamóval nyilván vicc. 

Csak arra akartam utalni, hogy technikailag teljesen megoldhato. Szelturbinat remelhetoleg csak bizonyos meret felett nem epithetsz engedely nelkul...

Nekem eleg volt az azonos keresztmetszet, es nem akarlak elbatortalanitani az ismeretterjesztestol, ugyhogy, abba is hagyom... :)

Link to comment
Share on other sites

4 órája írta DutchFlowers:

 

Napelem? Szelturbina? Szobabicikli dinamoval/generatorral? De akar a robbanomotoros generator sem az aramszolgaltato tulajdona, sempedig az abbol folyo aram... Eleg reg eljottem magyarorszagrol, ezert kerdezem: ezeket betiltottak? Pont ezeket tiltottak be?

 

A szobakerékpár dinamóval nyilván vicc.  Szélturbinát nem építhetsz engedély nélkül és egy hangstúdió léptékében nem megtérülő beruházás. A napelem elvileg jó lenne, de a villamos energiát akkor kell elhasználni, amikor termeled. A sziget üzemű rendszer ezért nem megoldás. A szélre, napra nem sok hatásunk van. Energia termelésre egyetlen megoldás, hogy szerződést kötsz a szolgáltatóval és eladod neki a megtermelt energiát, amikor nem tudod elhasználni. A szolgáltató pedig ad villanyt, amikor nem termelsz. Időnként (jellemzően évente) óraleolvasás, összesítés, majd elszámolás. A visszatáplált energiánál is kell a hálózat használatáért fizetni a szolgáltatónak, mert fenntartja a rendszert. Egy hangstúdió kiszolgálására megfelelő napelemes rendszer ára 4-5 MFt. Megtérülése 15-20 év, használattól függően. A beszélgetés eredeti fonalához visszatérve pedig jelzem, hogy a napelemes rendszer is TN nullázásos érintésvédelemmel működik, ezért a fentebb írt megjegyzéseim itt is igazak :-)

4 órája írta DutchFlowers:

Amugy szerintem (nem vagyok szakember) senki nem irt nagy butasagot, talan Hobkins-nak volt 1-2 reszlete, ami nem vagott egybe a mindenki mas altal irottakkal, illetve Djuice volt egy kicsit off. Pontatlansagok lehettek (pl. a "hazra kikerult feszultseg" le lett tularamozva) , amit persze szakembernek ki kell javitania, de a butasag szerintem eros szo.

Szerintem nem erős a butaság szó, hiszen én írtam :-) 

A vezető méretezésről és védőföldelés keresztmetszetről sok tévedés elhangzott. Nem a családi ház jellege határozza meg a vezető méretezést és nem is szokások. A védővezetőn pedig nem folyik áram, nem azért kell a fázisvezetővel megegyező keresztmetszet. Zárlat esetén pedig nem a védőföldelésen megy a zárlati áram, hanem a fázis és nulla vezetőkön (kivétel testzárlat, de akkor nem folyik áram). 

Link to comment
Share on other sites

12 órája írta Tetsuo:

Egy modern, teljesen felszerelt konyhában azért jó, ha előfordulnak vastagabb kábelek. :-)  Elektromos sűtő mikróval kombinálva, indukciós "tűzhely" stb.  Én azon lepődtem meg, hogy egy - a bútorba -  beépített eszpresszógépnek is 1500W a teljesítménye.  A szauna és a fűtött medence is előfordul itt-ott. Egyre többen használnak napelemeket, különféle hálózatos megoldásokkal...

Egy modern, teljesen felszerelt konyhaban az indukcios "tuzhelyet" maximum melegen tartasra hasznaljak... :) Nem kotozkodeskeppen, inkabb csak kiegeszitendo. Aki meg szaunat telepit kulon kor nelkul az meg meg is erdemli... :)  (mikronak meg semmilyen konyhaban nincs helye, de ez lehet csak egyeni dolog :) )

5 órája írta Wheel:

Az áramszolgáltatótól független tápellátást nem értem. Csak az áramszolgáltató szolgáltat villamos energiát Magyaroszágon :-). 

Napelem? Szelturbina? Szobabicikli dinamoval/generatorral? De akar a robbanomotoros generator sem az aramszolgaltato tulajdona, sempedig az abbol folyo aram... Eleg reg eljottem magyarorszagrol, ezert kerdezem: ezeket betiltottak? Pont ezeket tiltottak be?

Amugy szerintem (nem vagyok szakember) senki nem irt nagy butasagot, talan Hobkins-nak volt 1-2 reszlete, ami nem vagott egybe a mindenki mas altal irottakkal, illetve Djuice volt egy kicsit off. Pontatlansagok lehettek (pl. a "hazra kikerult feszultseg" le lett tularamozva) , amit persze szakembernek ki kell javitania, de a butasag szerintem eros szo.

Mindenesetre mindenkinek, igy Neked is, koszonom ezt az info-gazdag topic-ot, tanultam belole. Szakember nem lettem, de egy kicsivel tobbet tudok.

Link to comment
Share on other sites

8 órája írta djuice:

Például?

Amúgy a kérdező csak hangminőség ügyében aggódik mint laikus és így feleslegesnek is tartom ide a teljes villamos szakma ismereteinek részletezését, meg szabványokra való mutogatást, ez ugyanis a fizetett kivitelező szakember dolga, kötelessége tudni, nem a megrendelőé.
Azzal azonban valóban nem árt tisztában lenni laikusként is, milyen áldásos hatása lehet egy villámvédelem normális kiépítésének. Sokan ezt azzal letudják és biztonságban érzik magukat, hogy vesznek egy túlfesz védős elosztót. :D  A villámcsapásnak azonban másodlagos hatása is van vagy lehet, s villámvédelemmel együtt is kárt tehet a mai érzékeny elemekből feléplő elektronikai berendezésekben. 

A hangminóségre visszatérve, pl. egy másik topikban már ezotériába hajlóan szajkózott "varázs hangú kábelek" kontra hálózati zavarok tekintetében, aki az elektronjait komolyan félti hogyan viszik el a hangot a hangszórókig, annak talán érdemes tényleg az áramszolgáltatótól független tápellátásban vagy legalább is egy komolyabb zavarszűrési rendszerben is gondolkodnia szvsz.

Szándékosan nem sorolom a butaságokat. Nem kötekedni akarok. A hangtechnikai sületlenségekhez nem szoktam hozzászólni, mert ott legfeljebb a zene hal meg. Az érintésvédelem komolyabb dolog.

A te hozzászólásból egy apróság, a többit nem sorolom (ne vedd személyeskedésnek, hiszen majdnem mindegyik hozzászólás tartalmaz butaságot fentebb): 

"Védővezetőn szigorúan csak hiba esetén folyhat áram, tehát normális esetben olyan mint ha ott sem lenne. (Azért mindenképp ott kell legyen érintésvédelmileg hogy legyen min elfolyni a túláramnak!)"

Ha túlterheled a fázisvezetőt (és a nulla vezetőt, mivel ezeket egyszerre tudod csak terhelni hangstúdióban), a túláram nem a védővezetőn folyik. A védővezetőre csak akkor kerül feszültség, ha védőföldeléses érintésvédelemmel ellátott berendezés házára kikerül a feszültség. Hogy mekkora áram folyik, azt nehéz megbecsülni, mert a hiba jellege befolyásolja, de a legtöbb esetben mA-ről van szó. Ezért véd hatékonyabban az áramvédő kapcsoló (FI relé) a védőföldeléses rendszert kiegészítve.

 

Abban igazad van, hogy a túlfeszvédős elosztó nem véd meg a villámcsapás okozta károktól. Nem a villám másodlagos hatása miatt (nem tudom, mi az), hanem azert, mert nem arra tervezték. A rövid ideig tartól, több millió volt feszültségű impulzustól nem véd az elosztó. A villámvédelmi eszközöket szintén tervezni, méretezni kell és több lépcsős védelem nyújt valamekkora biztonságot, de az sem 100%.

 

Az áramszolgáltatótól független tápellátást nem értem. Csak az áramszolgáltató szolgáltat villamos energiát Magyaroszágon :-). 

Link to comment
Share on other sites

9 órája írta NeoC:

Hja.

Egyébként tök felesleges 1,5, vagy, ha nagyon a biztonságra törekszünk 2,5 felettivel szerelni egy lakást, vagy akár stúdiót, főleg, ha egy szobáról van szó. De egyforma legyen....

Családi ház méretben, (akár stúdióval is) szinte elképzelhetetlen a 2,5-ös kábelméretnél nagyobb igény. Talán csak az óra-főelosztó közöttit szokás 6-osban, esetleg 10-esben húzni. A nagy kábelkeresztmetszetek 12V-os rendszerekhez (ott lehetnek nagy Amperek), vagy ipari felhasználáshoz kellenek. Eszterga, marógép, hegesztőtrafó, stb. Egy stúdióban a vastag kábelre szánt pénzt inkább kondicionálóra, vagy stabilizátorra, vagy túlfesz levezetőre kell költeni sztem.

 

Egy modern, teljesen felszerelt konyhában azért jó, ha előfordulnak vastagabb kábelek. :-)  Elektromos sűtő mikróval kombinálva, indukciós "tűzhely" stb.  Én azon lepődtem meg, hogy egy - a bútorba -  beépített eszpresszógépnek is 1500W a teljesítménye.  A szauna és a fűtött medence is előfordul itt-ott. Egyre többen használnak napelemeket, különféle hálózatos megoldásokkal...

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta Wheel:

Több dolgot tévesen írtatok.

Például?

Amúgy a kérdező csak hangminőség ügyében aggódik mint laikus és így feleslegesnek is tartom ide a teljes villamos szakma ismereteinek részletezését, meg szabványokra való mutogatást, ez ugyanis a fizetett kivitelező szakember dolga, kötelessége tudni, nem a megrendelőé.
Azzal azonban valóban nem árt tisztában lenni laikusként is, milyen áldásos hatása lehet egy villámvédelem normális kiépítésének. Sokan ezt azzal letudják és biztonságban érzik magukat, hogy vesznek egy túlfesz védős elosztót. :D  A villámcsapásnak azonban másodlagos hatása is van vagy lehet, s villámvédelemmel együtt is kárt tehet a mai érzékeny elemekből feléplő elektronikai berendezésekben. 

A hangminóségre visszatérve, pl. egy másik topikban már ezotériába hajlóan szajkózott "varázs hangú kábelek" kontra hálózati zavarok tekintetében, aki az elektronjait komolyan félti hogyan viszik el a hangot a hangszórókig, annak talán érdemes tényleg az áramszolgáltatótól független tápellátásban vagy legalább is egy komolyabb zavarszűrési rendszerben is gondolkodnia szvsz.

Link to comment
Share on other sites

Több dolgot tévesen írtatok. A tervezést életvédelmi és tűz megelőzési okokból nem lehet megúszni. A villanyszerelő ritkán van képben minden szabállyal és jogosultsága sincs hozzá. Neki az a dolga, hogy a terveknek megfelelően szerelje meg a hálózatot.

A túlterhelt vezető tüzet okozhat, a hibásan tervezett vagy kivitelezett érintésvédelem pedig áramütést.

A vezető keresztmetszetét a rajta folyó áramhoz kell méretezni és a vezető védelmét ennek megfelelően kiválasztani. Minden áramkört külön vezetékvédő kapcsolóval (kismegszakító) kell védeni, ami túlterhelés esetén a jellegörbéje szerint viselkedik, de zárlat esetén azonnal lekapcsol. A 2kW-nál nagyobb fogyasztókat külön áramkörön tápláljuk meg.

A védővezető keresztmetszete háztartási körülmények között megegyezik a fázisvezetők keresztmetszetével. Az érintésvédelmet EPH-hálózattal (egyen potenciálú hálózat) kell kialakítani. Áramvédő kapcsolóval (FI relé) az érintésvédelem hatékonysága növelhető, bár ez stúdióban okozhat nehézségeket.

Az alumínium vezető nem tilos, de a terhelhetőségnek megfelelően kell a védelmet méretezni, viszont réz vezetőt alumíniummal közvetlenül összekötni nem szabad. 

Az áramszolgáltató a legtöbb esetben alu kábelt használ fővezetéknek.

A hangtechnikai "burmm" és egyéb zajok bonyolultabb fejtegetést érdemelnek és az érintésvédelemhez nem sok közük van.

A szakmai indokokat nem részletezem, de ha valakit érdekel, kérdezzen bátran.

A fenti témával kapcsolatban sokkal fontosabbnak gondolom a villámvédelem kialakítását. Napjainkban lényegesen nagyobb a viharokat kísérő villámjelenségek száma, mint régebben és sokkal több, értékesebb villamos eszköz van veszélyben.

 

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta Zsolt Tamas:

Hobkins, NeoC - koszi a valaszokat. Nincs ketsegem, hogy jol megcsinalja a villanyszerelo a dolgot.

A kerdesem csak egyedul az: A HANGMINOSEGRE  (a rakototott gitarkombok, elofokok stb stb eseteben) van e hatassal az hogy a foldeles kabel 1.5os vagy mondjuk 3as vagy 4es). A hangminoseget ebben az esetben ugy ertem hogy a hum szempontjabol nincs e a ket meret kozott hangzasbeli kulombseg.

Es meg egyszer bocs ha esetleg tul sztupid a kerdes :)

Nem befolyásolja!

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta Zsolt Tamas:

A kerdesem csak egyedul az: A HANGMINOSEGRE  (a rakototott gitarkombok, elofokok stb stb eseteben) van e hatassal az hogy a foldeles kabel 1.5os vagy mondjuk 3as vagy 4es). A hangminoseget ebben az esetben ugy ertem hogy a hum szempontjabol nincs e a ket meret kozott hangzasbeli kulombseg.

Védővezetőn szigorúan csak hiba esetén folyhat áram, tehát normális esetben olyan mint ha ott sem lenne. (Azért mindenképp ott kell legyen érintésvédelmileg hogy legyen min elfolyni a túláramnak!) De ennél fogva ha az már számítani kezd a hangminőségnél, ott zárlat van és az nem elsősorban a hangminőségre van hatással! :) A földhurokból származó brumm esete sok egyéb dologból adódhat. Egy kis olvasnivaló a témakörben: 

  1. http://bitzenede.blog.hu/2010/03/02/foldhurok
  2. http://bitzenede.blog.hu/2010/03/15/foldhurok2_a_tapegyseg_visszavag
  3. http://bitzenede.blog.hu/2010/10/30/kulso_vagy_belso

Másik:
Van olyan hogy azt mondják "brummos volt az erősítőm stb. megfordítottam a konnektorban a villásdugóját és ez meg is oldotta a kérdést".
Az ilyen parajelenségek mögött is általában a hiányos tudás áll, mert ettől a hiba nincs úgymond elektronikusan megszüntetve, legfeljebb nem hallható hogy zúg a cájg. Hibátlan áramkör esetén ugyanis mindegy milyen állapotban van bedugva a villásdugó, így sem meg úgysem szabad búgnia a hangrendszernek tőle! Azaz logikai vizsgálat szerint ÉS feltétel van a 2 állapot között, nem VAGY. :) 

Link to comment
Share on other sites

Hja.

Egyébként tök felesleges 1,5, vagy, ha nagyon a biztonságra törekszünk 2,5 felettivel szerelni egy lakást, vagy akár stúdiót, főleg, ha egy szobáról van szó. De egyforma legyen....

Családi ház méretben, (akár stúdióval is) szinte elképzelhetetlen a 2,5-ös kábelméretnél nagyobb igény. Talán csak az óra-főelosztó közöttit szokás 6-osban, esetleg 10-esben húzni. A nagy kábelkeresztmetszetek 12V-os rendszerekhez (ott lehetnek nagy Amperek), vagy ipari felhasználáshoz kellenek. Eszterga, marógép, hegesztőtrafó, stb. Egy stúdióban a vastag kábelre szánt pénzt inkább kondicionálóra, vagy stabilizátorra, vagy túlfesz levezetőre kell költeni sztem.

Link to comment
Share on other sites

17 perccel ezelőtt írta NeoC:

Azonnal keress egy másikat....:)

A földelés életvédelmi dolog, PONT annak kell ugyanakkorának, vagy vastagabbnak lenni, mint a fázis, és nem fordítva. (Másik: Manapság rézzel szokás szerelni, az alu maximum megtartás, de nem új húzás.)

Magyarázat az elsőre: egy 1,5-ös rézkábel (fázis) teherbírása cca 20 Amper (a szerelvények, konnektor, stb sztrenderdben 16A-ig vannak hitelesítve, ezért szokás 1,5-ös rézzel szerelni, mert így a kábel a falban egy kicsit többet bír, mint a szerelvény...) Az 1-es 15-öt, a 0,75-ös 10-et bír (ezek cca ökölszámok, de ezekkel szokás fejben számolni) Ha zárlat van, akkor a védőföld vezeti le a feszültséget helyetted. Ha szélsőséges esetben téged 16Amper ráz éppen, és a földkábeled, csak 10-et bír, akkor ELŐBB elég a földkábel, és téged fog tovább rázni az áram. Ha a földkábeled annyit, vagy többet bír, mint a fázis, akkor ez nem fordzlhat elő, még elméletben sem.

Hobkins, NeoC - koszi a valaszokat. Nincs ketsegem, hogy jol megcsinalja a villanyszerelo a dolgot.

A kerdesem csak egyedul az: A HANGMINOSEGRE  (a rakototott gitarkombok, elofokok stb stb eseteben) van e hatassal az hogy a foldeles kabel 1.5os vagy mondjuk 3as vagy 4es). A hangminoseget ebben az esetben ugy ertem hogy a hum szempontjabol nincs e a ket meret kozott hangzasbeli kulombseg.

Es meg egyszer bocs ha esetleg tul sztupid a kerdes :)

Link to comment
Share on other sites

Azonnal keress egy másikat....:)

A földelés életvédelmi dolog, PONT annak kell ugyanakkorának, vagy vastagabbnak lenni, mint a fázis, és nem fordítva. (Másik: Manapság rézzel szokás szerelni, az alu maximum megtartás, de nem új húzás.)

Magyarázat az elsőre: egy 1,5-ös rézkábel (fázis) teherbírása cca 20 Amper (a szerelvények, konnektor, stb sztrenderdben 16A-ig vannak hitelesítve, ezért szokás 1,5-ös rézzel szerelni, mert így a kábel a falban egy kicsit többet bír, mint a szerelvény...) Az 1-es 15-öt, a 0,75-ös 10-et bír (ezek cca ökölszámok, de ezekkel szokás fejben számolni) Ha zárlat van, akkor a védőföld vezeti le a feszültséget helyetted. Ha szélsőséges esetben téged 16Amper ráz éppen, és a földkábeled, csak 10-et bír, akkor ELŐBB elég a földkábel, és téged fog tovább rázni az áram. Ha a földkábeled annyit, vagy többet bír, mint a fázis, akkor ez nem fordzlhat elő, még elméletben sem.

Link to comment
Share on other sites

14 perccel ezelőtt írta Zsolt Tamas:

Sziasztok,

Most vezetem a szobamba a villanykabeleket a konnektorokba, hagyis hat egy villanyszerelo vezeti. Itt fog mukodni a hazi studiom. Az lenne a kerdesem hogy szamit e drotok vastagsaga, kulonoskepp a foldelese, illetve, hogy aluminium vagy rez.

A villanyszerelo szerint (akinek nem mond semmit az hogy az erositoknek azert (is) kell a foldeles, hogy ne legyen hum) a foldeles kabel vastagsaga nem kell csak fele annyi legyen mint a fazise. Mondjuk ha 3as vastagsagu a fazis a foldelesnek eleg az 1,5-2 vastagsagu. Tehat szamit a vastagsag, illetve eleg e az 1,5 os vastagsagu foldeles kabel. Nem igazan ertek a villanyszereleshez, bocs ha nem voltam eleg egyertelmu. Maskulomben a villanyszerelo jo szaki, tehat nincs effele problema. Koszonom

Szia!
Mindenképpen réz legyen, strapa bíróbb, és X keresztmetszetű réz nagyobb terhelést bír, mint X keresztmetszetű alumínium (tehát rézből 1,5-ös kibírja azt, amit alumíniumból 2,5-ös, csak egy példa volt nem biztos, hogy pont ennyivel bír többet). Emellett az alumínium idejét múlt dolog.
A földelés igazság szerint hibaáram továbbítására van kitalálva/illetve érintés védelmi szempontból. Mivel a hiba áram nem akkora, mint az üzemi áram, ezért elméletben nem baj, ha vékonyabb a vezeték. És, ha a hibaáram megjelenik a földelésen, akkor a FI-relének azonnal le kell oldania, illetve pár ms-on belül. Ennek ellenére 1.5mm2 alá ne nagyon menjen a földelő kábel...! És talán nem árt, ha ezt egy tapasztaltabb szakembertől is megkérdezed, mert lehet, hogy tévedek, vagy pedig a szabvány előírja, hogy már pedig azonos keresztmetszetűnek kell lennie mind a 3 vezetéknek.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...