Jump to content
Ménemszól.hu
  • 1

Stúdió költségvetése


wolf

Kérdés

Szevasztok!

A kérdésem meglehetősen összetett, de megpróbálom érthetően megfogalmazni... szóval:

Tegyük fel, hogy adott lesz egy teljesen új stúdió létrehozásának lehetősége.

1. Technikailag mik azok az eszközök, amikre feltétlenül szükség lenne (a helyiséget kivéve), ideértve mindent: pc-t, monitort, szoftvereket, vasakat stb..?

2. Anyagilag kb. mibe fájna ezen projekt létrehozása? (Nem tól-ig értem, hanem a józan ész határain belül.)

Köszönöm!

 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Analog pul (Csatornaszamtol es izlestol fuggoen: SSL, Neve, API) 8-20m Ft
Mikrofonok darabonkent (Neumann, Telefunken, AEA, Wunder) 600e-3m Ft /db
Mikoron elofokok, chanel stripel (Manley,  Crane Song, Neve) 500e-2m FT /db
Studio monitor (Dynaudio, Genelec, APC, Neumann) 1m-5m Ft / par
Kompresszorok/Limiterek (Neve, API, Manley) 800e-2m Ft /db
AD/DA konverterek (UA, RME, WEISS, Apogee, Focusrite) 200e-2m Ft /csatorna
PC, hangkartya (MacPro, UA, RME) 2m Ft
Akusztikai panelek 5-600e Ft

 

Link to comment
Share on other sites

Don Miguelék tervezték az én stúdiómat is, csak ajánlani tudom! (Nemrég történt egy műszeres bevizsgálás, az eredmény több, mint kielégítő: a tervezett adatok szerint alakult az eredmény.)

Ez legyen az első szempont. Komolyan. Vásárolhattok bármit, az nagyon korlátozottan fogja kidomborítani az erényeit szerényebb akusztikai környezetben.

Nálam ez tökéletesen lemodellezhető lett, a végső eredményben vitathatatlanul hallatszik a javulás. Itt most a nyersanyagra gondolok elsősorban, mert az utómunka megítélése elég szubjektív dolog. Ugyanazzal a felvételi lánccal készült felvételek, azonos előadókkal és hangszerekkel teljesen más végeredményt hoztak.

Gamdához csatlakoznék: igenis fontos, hogy ki fogja a felvételeket elkészíteni, ki az utómunkákat. Valamilyen szakmai elképzelésnek, koncepciónak kell lennie és ezt egy hangmérnök tudja megfogalmazni jól.

Próbálok ez alapján konkrét lenni, belehelyezkedni a ti helyzetekbe az általad felvázoltak alapján.

Mivel költségvetést szeretnél készíteni, legyen kiindulópont a helyszín, vagyis hol lesz a stúdió. Meglévő saját helység(ek) átalakítva, bérelt helységek átalakítva, saját új építésű helyszín. A választáshoz vegyétek figyelembe a havi üzemeltetési költségeket, esetleges hitelfelvétel utáni törlesztőrészletek nagyságát is!

Ez eleve determinálja a kiinduló költségeket. (Én is így cselekedtem, számba vettem az összes lehetőséget, hogyan tudnék megfelelő, munkavégzésre alkalmas stúdiót kialakítani.)

Berendezések:

Ha újat szeretnétek vásárolni mindenből, akkor az rettenetesen húzós lesz. Már az első tételeknél szörnyű összeg jön ki, ez pedig a számítógép, mivel ennek az értéke csökken drasztikus módon az idő függvényében mínuszban! :) Ha nem közszolgálati, vagy nyugati mércével mérsz, akkor itt nálam csakis a használt, de nem leharcolt technika jön szóba

- Digitális rögzítéshez a legkifizetődőbb egy használt PC, vagy PowerMac (Legalább 3.1-es, de inkább 4.1-6....) 

- Bővíthető AD/DA rendszer. Ha nem tervezel normális dobfelvételt, akkor kiindulásnak jó lehet egy 8 be-8 ki, de inkább eleve 16 be-16 ki az alap. (asszonykórust, citerát, stb.-t is említettél, oda is kell csatornaszám rendesen, de egy alap, átlagos dobfelvétel minimum 9-10 csatorna, de inkább 13 és felfele. Persze lehet kevesebb sávon is dobot rögzíteni, de az elég stíluskorlátos lesz, ti pedig "mindent" szeretnétek. Ehhez jön hozzá még, hogy akarsz-e egy időben a dob mellett mást is rögzíteni, azokat számold hozzá a bejáratokhoz.

UAD Apolló jó megoldás hosszútávra is, ez alá nem mennék, depláne a hozzá vásárolható pluginek miatt. Lehetőség még az RME, Apogee, de ezek is inkább használtan kifizetődőbbek, újonnan brutál pénz. Nagyon jó még az új Avid (sötétszürke) HDX AD/DA, (A régebbiket nem ajánlom). Ha nem Apollót vesztek, akkor kelleni fog- mert kifizetődő és jó- valamilyen UAD hardver. Én korábban 8 maggal elvoltam, de minimum 12, de inkább amennyi belefér mag kell. Az új UAD pluginek rettenetesen zabálják az erőforrást.

- DAW: Az újabb ProTools-okkal remekül lehet dolgozni HD10 felett keresgélj. Ha újat vesztek, az eleve 12-es. Érdekes viszonyban vannak az UAD pluginekkel, sok fejfájást okoznak nekem jelenleg, ezért én 2 DAW-t használok: a PT-vel felveszem és editálom a project magját, ha megvan minden, akkor migrálom Cubase/Nuendo-ba, (ennek történelmi okai vannak, 1990 óta használom :) a megszkás nagy úr!. Itt is képbe jön a leendő hangmérnök: Ő mit prefelál) Lehet végnélküli vitákat folytatni, nem a DAW-n fog a sikeresség múlni! Hülyén hangzik, de tényleg lesz deficit, ha mindenből csak újat szeretnétek, mert a számítástechnikai résznél sajnos előjön a kedvelt "régen jobb volt" frázis, de ez most mellékes.

A Pro Tools azért annyira elterjedt tőlünk szerencsésebb történelmi helyszíneken, mert ott nem (volt) kérdés, hogy mindent megvesznek eleve, ami kell vasban. Van leveller, vannak kompresszorok, EQ-k, Effekt processzorok. -pluginek is vannak persze, de azok csak kényelemből kiegészítésnek- és oda a Pro Tools HD a (szinte) nulla latency-ével verhetetlen! Ha nem Pro Tools HD, vagy HDX-et veszel, akkor ahhoz nagyon brutál teljesítményű gép kell, vagy vegyetk egy kellően nagy analóg pultot, ott nem számít a latency, mer' az szinte nulla :-)

- Mikrofonpark:

Felesleges több milliós mikrofonokat vásárolni, ha nincs megfelelő előfok! ezért térjünk át ide

- Előfokok.

Kiindulásnak jó lehet egy igazán jó analóg pult. Ha Itt is behatárolja a lehetőségeiteket, ha csak új lehet, akkor ugorjunk!

-Gabóék (Echo Studio) arspoetikáját -részben- osztom, de úgy érzem (javíts ki, ha nem így van) ők már kicsit előrébb vannak (és vagyok) tapasztalatban nálatok.

Erről is vérre menő vitákat lehet folytatni, de ha nincsenek 100 milliók, akkor ez jó lehet: mégpedig DIY 500-as utánérzések (Neve/API/Urei/egyébb klónok) beszerzése, összerakása, ha nincs szakember, és/vagy késztetés, akkor összeszerelve is megvásárolhatóak. Utána kell menni, de van olyan gyártó, aki egészen jó dolgokat csinál, töredék áron. Nem olcsó ez sem, de olcsóbb, mint az eredeti. Az eredetivel összemérhetőek, de minek, ha nem a pénz az akadály, akkor vegyél eredetit. 

Keresni kell "svájcibicska", illetve remek ár/érték arányú előfokokat. A legjobb ebben az ISA 828 ha egyszerre több csatorna kell. Drágább, de brutál, a Neve 4081 (nekem a következő bakancslistás darab! :-)) Olcsóbb, de remek tapasztalataim vannak a MIDAS XL 48-cal is (ez mondjuk nagyon nem svájcibicska, de ha egyszerre több csatorna kell felvenni, akkor nagyon jó ajánlat!)

Ének felvételhez szükség van már az elején is egy jó leveller-re, mert kell és kész. :-) Lehet enélkül is felvételt készíteni, csak nagyon melós és stresszes a sok különböző torkú főhősökkel való küzdelemben enélkül.

Az elején vasból ne vegyetek feltétlenül egyéb kompresszort/ limitert, pluginekkel lehet jó eredményt elérni, plusz 500-asban is vannak nagyon jók, amiket fokozatosan meg lehet vásárolni. Ha meg dől a lé, lehet venni 1176-ot, Distressor-t, LA2A-t, dbx-et, Manley-t stb,stb...

- Mikrofonok:

Persze, egyértelmű....De vannak alternatívák. Olcsón nem lehet igazán jó hangot felvenni. Léteznek gyártók, de 500 000-1 000 000Ft között számolni kell egy első nagymembrános megvásárlásánál. Brauner, Telefunken, Rode..... sok-sok gyártó kínál jó ár-értékes ilyet (Hitspace oldalt és a Ménemszólt chek-kold) Egy ilyen kell. Sm7B-vel nem lehet mindent felvenni, az egy dinamikus mikrofon, finomságokhoz nem igazán jó. De egy legyen abból is. Figyelmedbe ajánlom még a Shure-okat és a Sanken-eket. A Sanken nagyon fain, a Shure itthon mélyen alulértékelt

Sajnos a régebbi gyártású sorozatok sok gyártónál jobbak, mint az újak, tehát itt is elhasal a vegyünk újat. Szerencsére vannak innovatív mai gyártók azért, de a vintage, az vintage.

Első mikrofonnak nagyon jó választás a Neumann U87! Gyakorlatilag mindenre jó lehet, ha nagymembrános a cél.

....

Hívj fel, szívesen segítek, ha kell: +36204596688

Most felfüggesztem az agymenést mert mennem kell dolgozni :) 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ha Székesfehérvár közelebb van, én is tudok neked mutatni nagyon érdekes dolgokat :-)

Nem bátorítalak, hogy üzleti céllal vágj bele stúdió építésbe. A zenekarok többsége megcsinálja a felvétele. Kénytelen leszel tanfolyamokat hirdetni és a hobbi hangmérnököket oktatni. Ennek nagyobb a piaca, mint a felvételkészítésnek. Saját szórakozásra kiváló elfoglaltság, csak mindig így tekints rá. Így is el lehet költeni rá 50-100,-MFt-ot, de nem élet meg veszteségként. Az épületet és a technikát érdemes különválasztani. Profi stúdiót erre a célra épített vagy átépített épület nélkül nehéz összehozni. Az épület ára nagyjából egy új építésű családi ház áránál kezdődik. A falra ragasztott rezonátorok ezen a szinten már nem működnek. Technikára legkevesebb 20,-MFt-ot számolj, de ez tényleg az alja.

Ha hobbistaként csinálod, akkor jöhetnek a rezonátorok, könyvespolcok és egyéb jó megoldások a meglévő játékszobába. Az épület így 1MFt alatt elérhető, bútorokkal együt. Technikai felszerelésre pedig egy rossz PC és valamilyen okos konverter is kiszolgál, félmillió alatt, lehallgatással együtt. 

Nem tartom valószínűnek, hogy pályázatokon nyerni lehet erre támogatást. Munkateremtő beruházásnak nem nevezheted és a kultúrát sem szolgálja. A pályázatot elbírálók pedig - a közhiedelemmel ellentétben - nem hülyék. Igyekeznek olyan vállalkozásoknak adni a pénz, ami néhány évig fennmaradhat. 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

Talán azért nem a kórház jutott az eszembe, mert azt hittem, hogy idevágó témában normálisan feltett kérdésre kapok kielégítő választ. Kaptam is.

Sőt, volt aki értette is.

Nyilván tudom, mi az a mikrofon, tudom, mi az a preamp stb.

Na de segítek, ha nem értettél: Pl. UAD-ra van e szükségem, vagy sokkal drágábbra? Ha többször drágábbra, mi indokolja? Énekre SMB7, vagy többször annyi? Miért? ISA One, vagy valami egészen más? Itt csupa új termék  beszerzéséről lenne szó, mégpedig egy lehetséges minimumról, ami szükséges, eszközönként, hogy ár/értékből kihozzuk a leghatékonyabbat, nem a legjobbat.

Link to comment
Share on other sites

6 órája írta wolf:

Szevasztok!

A kérdésem meglehetősen összetett, de megpróbálom érthetően megfogalmazni... szóval:

Tegyük fel, hogy adott lesz egy teljesen új stúdió létrehozásának lehetősége.

1. Technikailag mik azok az eszközök, amikre feltétlenül szükség lenne (a helyiséget kivéve), ideértve mindent: pc-t, monitort, szoftvereket, vasakat stb..?

2. Anyagilag kb. mibe fájna ezen projekt létrehozása? (Nem tól-ig értem, hanem a józan ész határain belül.)

Köszönöm!

 

Ennyi erővel ugyanezeket kérdezhetnéd egy kórházról is. (Technikailag mik azok az eszközök, amikre feltétlenül szükség lenne? Mennyibe "fájna"? LOL)

Az olvasó első gondolata kábé: Most hol is kezdjem? Majd: Na menj a fenébe! :-)

 

Visszakérdeznék. Neked pontosan mi a szereped a (lehetséges) projektben vagy annak előkészületében?

Link to comment
Share on other sites

Nem én pályázok, se a rokonom, szóval sajna nem vagyok ebben az irányban ráhatással.

Azt már látom, hogy a felső határ a végtelen közelébe esik, na de nem is az MR2 költségvetése az, ami rendelkezésre áll, és nem is az a cél.

Egy dolog még érdekelne: pl. egy létező stúdió felszerelése nagyjából körvonalazva (esetleg meg is nézném, ha lehetőségem lenne rá).

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 perccel ezelőtt írta wolf:

Megmagyarázom: a "Tegyük fel" azt jelenti, hogy egy pályázat erre a célra vagy bejön, vagy nem, esély most úgy néz ki, van rá. (Persze nem tuti.) Itt most nem hangmérnökről szól a kérdés, hanem a lehetőségről, viszont van némi beleszólásom, hogy esetleg hogyan legyen elköltve az összeg. Ezért jött a kérdés, mert nem elkótyavetyélni szeretnénk, hanem a legjobbat kihozni belőle.

 

Ehhez mindenféleképpen egy megbízható segítségre lesz szükségetek, megfelelő tapasztalattal a háta mögött, ellenkező esetben a kótya-vetye az esélyesebb!

Hol lehet ilyenre pályázni, mert azonnal benevezek, nekem nem is kellene már "olyan sok" pénz...(Nem a fenét nem!)

Ha nyertek, inkább álljunk össze, mert így mindenkinek jobb lesz. Nálam van tapasztalat, hely, eszközök, nem kell túl sok a tutihoz!

Link to comment
Share on other sites

40 perccel ezelőtt írta wolf:

Cél: egy olyan stúdió kialakítása, amely a legtöbb bejövő igényeknek megfelel, azaz: ha citerát hoznak be, felvegyük. Ha zenekar (pop-rock) jön be, felvegyük. Ha asszonykórus jön be, felvegyük. Ha fúvósok jönnek be...    :-)

Képben vagyok, hogy mindenhez más kell, ezért volt a kérdés a tapasztaltaktól. Arról van szó, hogy az esetleges piaci igényeknek általánosan megfeleljen.

- Ideális esetben több helységre van szükség az egy időben történő feljátszás lehetőségére.

1. megoldás, hogy a feljátszó kellően nagy, ebből lehet leválasztani kisebb helységeket (ének szoba, gitár szoba, stb.) melyek lehetnek mobilisak/modulárisak (cellák :-), tehát szétszedhető/paneles.

2. Több különálló szoba

Plusz a technikai helység (Ez is lehet egy feljátszó helység, az enyém ilyen)

Ezek egymástól és a külvilágtól jól elszigeteltek kell legyenek.

Jó akusztikus felvételt csakis jó akusztikájú helységekben lehet készíteni, tehát ezt terveztetni kell (Lehetőleg jó nagy legyen) Hátrány: minél nagyobb, annál több energiát (fűtés-áram) fogyaszt, többe kerül az akusztikai kezelés, exponenciális árnövekedés a kivitelezésnél.

- Akusztikus tervezés nélkül felesleges pénzkidobás bármilyen cuccot megvenni.

- Jó lehallgatórendszer (méretfüggő!), egy pár nagyon jó közeltéri monitor, amivel nem fárasztó a több órás munka, nagyobb main monitor, hogy mindenki más is élvezze :-)

- Monitor rendszer a zenészeknek

- Jó sok bemenet, ha egyszerre több forrást kell felvenni, emiatt sok igen jó előfok és mikrofon kell majd. Ezért fontos meghatározni mekkora az egyidejű maximális felvételi sávszükséglet. Sok kimenet az outboardok, monitorrendszer meghajtására.

- 500-as formátum jó befektetés, ráadásul rengeteg DIY kitt is van, némelyik egészen jól muzsikál. Persze az eredeti gyártóké kategóriákkal jobban szólnak, arányos összegekért. Így lehet bármilyen és bármennyi outboardod, egészen jó eredménnyel. Hibátlan előfokok, EQ-k, kompresszorok, egyebek léteznek már, határ a csillagos ég

- Stabil asztali gép, ilyen jellegű felvételre a ProToolsHD rendszer a legjobb. a HDX, vagy natívhoz nagyon combos gép kell, régebbi HD rendszer elfut egy G5-ön is

- Nagyon jó AD/DA konverter, Az UAD Apollo már azért elég jó, ráadásul ott a sok jobbnál-jobb plugin. Ehhez kiegészítésnek jó sok UAD processzor még...

- Mikrofonpark: kismembrános kondi, nagymembrános csöves, nagymembrános FET, Ribbon, sok dinamikus is.

- Irtózatos mennyiségű idő és pénz

Én 1992 óta fejlesztek, adósodok, élem fel az örökségemet :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Megmagyarázom: a "Tegyük fel" azt jelenti, hogy egy pályázat erre a célra vagy bejön, vagy nem, esély most úgy néz ki, van rá. (Persze nem tuti.) Itt most nem hangmérnökről szól a kérdés, hanem a lehetőségről, viszont van némi beleszólásom, hogy esetleg hogyan legyen elköltve az összeg. Ezért jött a kérdés, mert nem elkótyavetyélni szeretnénk, hanem a legjobbat kihozni belőle.

 

Link to comment
Share on other sites

Érdekes a kérdésfeltevés, mert egy komolyabb stúdió létrehozását sejteti (piaci igény). Egy komoly stúdió nemcsak drága eszközökből, helységből, de tapasztalt hangmérnökből is áll. 

Persze ha home szintről van szó, akkor a kérdésfeltevés helyén való, de ha kereskedelmi anyagokról, akkor a hangmérnöknek tudnia kell, hogy mivel akar, mivel szokott dolgozni...

Link to comment
Share on other sites

Cél: egy olyan stúdió kialakítása, amely a legtöbb bejövő igényeknek megfelel, azaz: ha citerát hoznak be, felvegyük. Ha zenekar (pop-rock) jön be, felvegyük. Ha asszonykórus jön be, felvegyük. Ha fúvósok jönnek be...    :-)

Képben vagyok, hogy mindenhez más kell, ezért volt a kérdés a tapasztaltaktól. Arról van szó, hogy az esetleges piaci igényeknek általánosan megfeleljen.

Link to comment
Share on other sites

6 perccel ezelőtt írta wolf:

Stílus: pop-modern-elektronikus.

Természetesen szeretnénk, célunk az általános használat.

Akkor kb 20 es 50 milla kozott, minosegtol fuggoen

Hogy milyen eszkozoket? Ahhoz ennel sokkal reszletesebb leiras kene a celokrol

Link to comment
Share on other sites

50 perccel ezelőtt írta PropaneB:

Én tavaly építettem egyet, eléggé képben vagyok. :)

Első kérdések:

- Mi a fő irányvonal, milyen zenei stílusokkal szeretnél foglalkozni?

- Akarsz-e felvenni akusztikus forrásokat?

 

 

Stílus: pop-modern-elektronikus.

Természetesen szeretnénk, célunk az általános használat.

Link to comment
Share on other sites

13 perccel ezelőtt írta wolf:

Szevasztok!

A kérdésem meglehetősen összetett, de megpróbálom érthetően megfogalmazni... szóval:

Tegyük fel, hogy adott lesz egy teljesen új stúdió létrehozásának lehetősége.

1. Technikailag mik azok az eszközök, amikre feltétlenül szükség lenne (a helyiséget kivéve), ideértve mindent: pc-t, monitort, szoftvereket, vasakat stb..?

2. Anyagilag kb. mibe fájna ezen projekt létrehozása? (Nem tól-ig értem, hanem a józan ész határain belül.)

Köszönöm!

 

Én tavaly építettem egyet, eléggé képben vagyok. :)

Első kérdések:

- Mi a fő irányvonal, milyen zenei stílusokkal szeretnél foglalkozni?

- Akarsz-e felvenni akusztikus forrásokat?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...