Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Zongora hangszínt keresek


Blank

Kérdés

Sziasztok!

Meglehet, hogy szokatlan a kérdésem, de hátha valaki tud segíteni.
Feljátszottam a saját kis kütyüimmel (teljesen tehetségtelenül) egy zongora dallamot (a midi sáv tehát adott) és szeretném meghallgatni igazi vasról játszva (Pl: Nord Piano vagy bármilyen komolyabb "zongoraszimulátor"). Sajna zenészhobbista barátaim között tele vagyunk JV-kkel és egyszerűbb Roland/Yamaha szintikkel, de ezek még a 90-es évekből valók, rém műanyag zongora hangzással, én pedig valami olyan vasat keresnék, ami valamelyest közelít az igazi zongorák hangjához, de még nem az 500e Ft feletti ársáv.

A feladat tehát az volna, hogy a midi-t lejátszani az adott eszközön keresztül és a felvételt nekem visszaküldeni. Abszolúte privát, fülelős céllal, kvázi azt sem bánom, ha csak egy töredékét hallhatom. Igazából a vas hangzása érdekelne.

Tud valaki esetleg segíteni?

Előre is nagyon szépen köszönöm!

 

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

23 órája írta Nagy Ákos:

Régi becsípődés, de sose értettem akusztikus hangszert miért akarnak egyesek elektronikus úton utánozni!

...sose lesz dinnye a paradicsom

Azért a Claviának csak sikerült vmi a Nordokkal, amit a többiek csak szeretnének közelíteni. Ráadásul még piros is mint a dinnye és mégis csak paradicsom közelebbről! :) Kérdés, kinek vagy minek kell még több annál? Az valóban Bösendorferre spóroljon inkább szvsz.

Mellesleg ki találta ki hogy a szintik tudjanak furulyául, gitárul, saxofonul is, stb? Az méginkább dinnyéből paradicsom. Az analóg korszakban űr hangok kellettek űr zenékhez azokkal a banándugós szintikkel, aztán jött a PCM világ... Ma meg pl. akik vendéglátóznak (de nem csak ők kizárólag, lásd pl. a Roland supernatural hangszín fejlesztéseit) nagyon is igénylik a paradicsomos dinnyét. Az ilyen kvalitásokkal meg még sok belekötni valónk sem lehet hogy ki mire is használhatja:

 

Link to comment
Share on other sites

13 órája írta A/D:

Képzeld el, hogy lenne egy robot, ami lejátszana egy midi fileot versenyzongorákon. Úgy akarod őket összehasonlítani, hogy egy adott referencia játéknál (melyik lenne a referencia?) melyik szól jobban.

Igen! :)

Annyi különbséggel, hogy nem a legjobbat, hanem a kérdező által a "vas hangzását" keressük.

Hasonlóra gondoltam, mint anno a mikrofonteszt videóban, ahol a Bereczki Zoltán a "midi"...

Link to comment
Share on other sites

8 perccel ezelőtt írta Nagy Ákos:

Ja valamiért pánsíp is van sok szinyón

Hát hogyne... és jobban elpánsípoznak vele bármit a sarki lagziban, mintha igazival kéne szerencsétlenkednie :D

De persze nem ez a cél, csak vicc. De arra akartam utalni, hogy 100 könnyűzenei koncerből 99-en nem hangversenyzongora van, hanem Nord, Yamaha, Roland, Kurzweil, Yamaha stb. szinti, digizongi.

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta Blank:

... a billentések erejét nem tudom úgy szabályozni, ahogy szeretném, ezért aztán mindig sokkal lágyabban játszom. Ettől viszont a zongora hangszín mintha le lenne szűrőzve, nagyon tompán és bágyadtan szól. No, erre szeretnék megoldást találni.

2:40-nél lesz érdekesebb, ott vagyok bajban, nagyon tompácska.

Csak egy megelőző gondolat az alábbiak elé: mindenképpen érdemes lenne egy olyan "tankönyvet" elővenni, amiből a kéztartást, alap billentést "megtanulod". Nem véletlen, hogy minden szinten skálázásokkal "trenírozzák" a kezeket-ujjakat, mert azzal lehet "megtanítani" a "kezet-ujjakat-agyat" a precíz, ütemes, pontos billentésre. És - sajnos - a zongoránál bizony billenteni kell. Mint egy kis kalapács, meg kell ütni a billentyűket, nem úgy, mint az orognánál, szintinél. És hát azt kell megtanulnia a "kéznek-ujjaknak-agynak", hogy mekkorát kell "billenteni" a különböző hangerőkhöz. Az már csak hab a tortán - "enterprise level" - hogy pianoban is lehet "energikusan" játszani, és fortéban is lehet "puhán". (Ezt nem tudom elmagyarázni, de aki gyakorló zongorista, az sejti, mire gondolok. ... tudom,ez már nagyon "placebo" szerű, ezoterikusan hangzó dolog :) )

És akkor a lényeg:

A midi editorban a Velocity Controller "adatokat" tudod utólag editálni. Persze, nagyon pepecs munka utólag minden egyes hangnál ezt megtenni, de a "nagyon elrontott" billentéseket lehet korrigálni. (Ráadásul szinte minden mintánál vannak olyan "billentyűk", amelyek máshogy reagálnak ugyanarra a velocityre, és ez még igazi zongoránál is előfordul. A korral kopik a mehanika, máshogy reagál ugyanarra a billentés-reősségre.)

Hátha ez segít: (ezek ugyan Cubase-es videók, de a módszertan pont ugyanez más DAW-oknál is.)

Még egy gondolat: én nem a zongora hangszínek keresésével kezdeném. Majdnem tökmindegy, hogy többterabájtos mintakészettel, vagy az Air MiniGranddal kezdesz. Én a MiniGranddal teljesen jól elvoltam 12 év klasszikus zongoratanulás után. (igazi zongorával, nem "himihumi megoldásokkal"!)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2017. 12. 05. at 18:19 írta wolf:

kellene egy jól összerakott midi, akár konkrétan erre a célra. Nos: akinek vannak vasai, megkapnánk, és mindenki feljátszaná, amit azután egy tárhelyre gyűjtve össze lehetne hasonlítani a vasakat akár online, vagy letölthető formában.

http://forum.pianoworld.com/ubbthreads.php/topics/1365103/1.html

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta wolf:

Na ilyesmire gondoltam, midivel.

Ajánlom a lengyeleket! Normális és alapos bemutató videókat és összehasonlító teszteket csinálnak rengeteg hangszer vonatkozásában. Sajna a hitspace ezt az utat már nem járja, talán egyre fogy az inspirációjuk és pár szakértő eladó is már leköszönt a fedélzetről (pl. a Bálint is aki a videón tolta...) aki még ért vmit.
Itt viszont több oldalról, pl. a lengyel srác felesége jóvoltából klasszikus művekkel is be vannak mutatva a zongorák, zongora hangszínek:

https://www.youtube.com/user/muzykujkropkacom/playlists

Link to comment
Share on other sites

14 órája írta Wheel:

popzenei környezetben ritkán kell az akusztikus hangszer igazi hangja. Ha jobban belegondoltok, a dobfelszerelés akusztikus hangzása ritkán felel meg az adott koncepciónak.

Én ezzel azért nem értek egyet, mert a popzene műanyagot csinált mindenből, csak hogy a lézer-scifivé dauerolt hangzásokkal új divatot kreáljon és most standardként tekintenek sokan rá. Oké, hogy egy 80-as évek Modern Talkingját is nehéz lenne a tipikus diszkós trenddé vált elektromos dobok nélkül élvezni, de popzenét is lehet csinálni ízlésesen, normális hangszerekkel is, ez nem kizáró ok, koncepcionális és szakértelmi kérdés szerintem. Pl:

 

Link to comment
Share on other sites

7 órája írta djuice:

Én ezzel azért nem értek egyet, mert a popzene műanyagot csinált mindenből, csak hogy a lézer-scifivé dauerolt hangzásokkal új divatot kreáljon és most standardként tekintenek sokan rá. Oké, hogy egy 80-as évek Modern Talkingját is nehéz lenne a tipikus diszkós trenddé vált elektromos dobok nélkül élvezni, de popzenét is lehet csinálni ízlésesen, normális hangszerekkel is, ez nem kizáró ok, koncepcionális és szakértelmi kérdés szerintem. Pl:

 

Jó a példa :-) A zongorának köze sincs az akusztikus zongora természetes hangjához. A ritmusszekció érkezésekor pedig komoly változáson esik át. A vonósokat nem kell említeni, hiszen az direkt szinti. Én dobot még így nem hallottam szólni élőben. Amikor azt írtam, hogy az akusztikus dob hangzása sem olyan, mint amit a felvételeken hallunk, pont erre gondoltam. Nem az elektromos dobokra. 

Link to comment
Share on other sites

Akkor nem jól lőttük be a határokat, de nyilván példának azért ezt hoztam, mert egy lágy intim hangulatban indít a zongora, majd utánna a zenekar hogy ne nyomja el, nyilván másképp keverik, mikrofonozzák stb. a zene kívánta hangulathoz és technikához igazítva. Számomra azért megmarad akusztikusnak a hangszer, nem válik belőle egy Korg M1 szögesdrót pop-zongora. Én így akartam értelmezni elsőre. Ha te a vegytiszta naturális hangzáshoz hasonlítod a dolgokat, hát az valóban mondjuk amolyan tűzoltó zenekarokban fordul már csak elő, nyers, manipulálatlan hangszínekkel. Én nem erre gondoltam, hanem az M1 szintű mű hangzásokra stb. Azokhoz képest számomra ezek ebben a számban még teljesen akusztikus érvényűek. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Pár apró gondolat.

Amikor valami művi - azaz felvételről megy - akkor az emberi elme inkább a hibáktól fogja valódibbnak érezni egy másik, hibátlanabb felvételhez képest.

Amikor valami élő, tehát mondjuk élőben zongoráznak, akkor ott meg leginkább a tökéletesebbet tartjuk a jobbnak.

Ez olyan mint a 3D grafikában - amit van szerencsém művelni - hogy az emberi arcokon látjuk a bőrhibákat, látjuk a koszt a ruhán, vagy a repedéseket a fakorláton stb. De az élő modellnek meg élőben meg egyre inkább úgy kell kinéznie mint a tökéletes 3D modelleknek, hibátlan ruháknak és épületeknek. Stb.

Szóval ebből fakadóan szintetizátorban is az a szerencsés választás, amelyik a tökéletlenebb zongora hangját adja megfelelő dinamikával és vastagsággal, mert akkor fogunk rá valódi zongoraként gondolni, nem pedig szintetizátorként. Így a fenti iszonyatosan neutrális zongorapéldák - szintetizátor zongoraválasztáshoz - szerintem a rossz választások. Kb. general midi jelleget érzek rajtuk.

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta JánosHorváth:

Nem tudom, jól értem-e, szerinted ez nem akusztikus zongora ?

Nem jól értetted. Nem tudom biztosan megítélni, hogy ez akusztikus hangszerrel készült-e, de valószínűleg az. Arra gondoltam a fenti megjegyzésemmel, hogy a zongora hangzása milyen mértékben lett manipulálva különböző eszközökkel annak érdekében, hogy az egész muzsika szép, egységes képet kapjon. Mindezt pedig annak a fenti beszélgetésnek a tükrében jegyeztem meg, hogy mennyire fontosa az akusztikus hangszert utánozni vagy sem. Jelen okfejtés nem foglalkozik a hangszerutánzás mechanikus tartalmával, illetve annak a muzsikusra ható részével.

Link to comment
Share on other sites

6 órája írta Wheel:

Nem jól értetted. Nem tudom biztosan megítélni, hogy ez akusztikus hangszerrel készült-e, de valószínűleg az. Arra gondoltam a fenti megjegyzésemmel, hogy a zongora hangzása milyen mértékben lett manipulálva különböző eszközökkel annak érdekében, hogy az egész muzsika szép, egységes képet kapjon. Mindezt pedig annak a fenti beszélgetésnek a tükrében jegyeztem meg, hogy mennyire fontosa az akusztikus hangszert utánozni vagy sem. Jelen okfejtés nem foglalkozik a hangszerutánzás mechanikus tartalmával, illetve annak a muzsikusra ható részével.

Ok, nem figyeltem akkor, bocs. Ez aku zongora.

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2017. 12. 07. at 16:05 írta Wheel:

Nem jól értetted. Nem tudom biztosan megítélni, hogy ez akusztikus hangszerrel készült-e, de valószínűleg az. Arra gondoltam a fenti megjegyzésemmel, hogy a zongora hangzása milyen mértékben lett manipulálva különböző eszközökkel annak érdekében, hogy az egész muzsika szép, egységes képet kapjon. Mindezt pedig annak a fenti beszélgetésnek a tükrében jegyeztem meg, hogy mennyire fontosa az akusztikus hangszert utánozni vagy sem. Jelen okfejtés nem foglalkozik a hangszerutánzás mechanikus tartalmával, illetve annak a muzsikusra ható részével.

Persze, hogy az! :-) (Élőben felcipelnek egy Yamahát a színpadra, nagy valószínűséggel a stúdió felvételen is az van):

 

Link to comment
Share on other sites

7 órája írta Nagy Ákos:

Bocs. Régi becsípődés, de sose értettem akusztikus hangszert miért akarnak egyesek elektronikus úton utánozni!

Talán azért, mert egy otthoni projekt esetében nincs kellő anyagi forrás versenyzongorára, elektromos gitárra, dobszerkóra, fúvós hangxerekre stb. :)  Marad a szoftver.

Link to comment
Share on other sites

Erre lett egy ötletem: kellene egy jól összerakott midi, akár konkrétan erre a célra. Nos: akinek vannak vasai, megkapnánk, és mindenki feljátszaná, amit azután egy tárhelyre gyűjtve össze lehetne hasonlítani a vasakat akár online, vagy letölthető formában.

Link to comment
Share on other sites

A jó zongoraélmény számos összetevőből adódik:

1) jó hangszer, amit felvesznek. A felkészültebbek tudják, hogy a gyártó csak egy dolog. Hogy melyik, kinek készült zongoráról van szó, nagyon nem mindegy. Vannak szuper exklúzív zongorák.

2) ízléssel rendelkező hangmérnök (két zongorafelvétel sem ugyanolyan, ki hova milyen mikrofont tesz stb). vannak kimondottan zongora felvételekre specializálódott hangmérnökök, s vannak kíváló akusztikájú helyek.

3) A zongoraszerű működés modellezése. Ez a sampler engine vizsgája, mit bír animálni egy statikus mintán (pl. húrrezonancia). Például egy fogalmatlanul leprogramozott kontakt library inkább úgy fog szólni mint egy orgona vagy mint egy mellotron. A magic tehát a hangmérnöki rész és a programozói rész. Ha valaki komolyat akar dobni, még nagyon felkészült zongorista is kell legyen.  

4) A zongora mechanika modellezése (ld tripla szenzoros mechanikák, MIDI átviteli sebesség a tizedik hangnál >10ms, a keybed összecsiszolása a lejtszó egységgel nem lényegtelen).

Láthatjátok, hogy a vas vagy szoftver a nyerőbb, teljesen indifferens, mivel nincs benne a képletben.  Aki tehát zongoramintában gondolkozik, az nem fogja érteni, hogy akik zongoráznak, mit keresnek, milyen szempontjaik vannak, ill. hogy nem csupán a hangszín teszi azt, hogy valamit zongoraszerűnek gondolunk vagy sem.

 

4 órája írta wolf:

Erre lett egy ötletem: kellene egy jól összerakott midi, akár konkrétan erre a célra. Nos: akinek vannak vasai, megkapnánk, és mindenki feljátszaná, amit azután egy tárhelyre gyűjtve össze lehetne hasonlítani a vasakat akár online, vagy letölthető formában.

A leírtakból következik, hogy ez miért nem működik. A MIDI felbontása, sebessége nem versenyzik egy vas scannerével, illetve mihez kelllene igazodni? Illetve minden hangszeren és szoftveren nem közös midi file-ot kellene játszani, hanem az adott hangszínhez való játékmódot. 

12 órája írta Blank:

A feladat tehát az volna, hogy a midi-t lejátszani az adott eszközön keresztül és a felvételt nekem visszaküldeni. Abszolúte privát, fülelős céllal, kvázi azt sem bánom, ha csak egy töredékét hallhatom. Igazából a vas hangzása érdekelne.

 

Ez az eredeti kérdésre is a válaszom. Minden eszköznél már a játékmódnál ki kell használni az adott hangszer adottságait.

Képzeld el, hogy lenne egy robot, ami lejátszana egy midi fileot versenyzongorákon. Úgy akarod őket összehasonlítani, hogy egy adott referencia játéknál (melyik lenne a referencia?) melyik szól jobban.  

A MIDIfile teszt legfeljebb orgonákkal vagy statikus statikus hangszínekkel működik. Ettől lesz valami műanyag vagy sem amúgy.  

Link to comment
Share on other sites

Bocs. Régi becsípődés, de sose értettem akusztikus hangszert miért akarnak egyesek elektronikus úton utánozni! Az egész egyszerűen nem erre lett kitalálva. Olyan mint, amikor paradicsomot eszel úgy, hogy az valójában dinnye. Ki kell, hogy ábrándítsalak, de sose lesz dinnye a paradicsom. Az ízt még lehet, hogy sikerül szintetizálni, de a formája, színe és egyéb paraméterei keményebb dió [hogy teljes legyen a képzavar :) ].
Az összes akusztikus hangszerre ugyanez érvényes. 

Ha lemondasz minderről, akkor pótléknak írták a fentebbi megoldásokat, de azok se fognak úgy reagálni, mint egy zongora. Hangszert pedig a hogyan reagál arra, amit te csinálsz alapján választunk, veszünk, nyüstölünk. Máshogy is lehet, csak jobb kézzel egyszerűbb a jobb fülünket vakarni. Gondolom ;) 

A falnak mászom Clara Rockmore-tól is. Miért kell Saint Saëns-t thereminen előadni? Ott a cselló. Nem mondom. C. R. igazán ügyes és tehetséges, de biztos a cselló és az énekhang utánzására a legizgibb a theremin? 

Ez viszont, már igazán izgi vegyesházasság, ebben valóban van innováció szerintem: 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...