Jump to content
Ménemszól.hu

Yamaha MODX


markcoldberg

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Ekkor: 2019. 04. 18. at 7:05 írta idioty:

Ha minden igaz pár héten belül megérkezik hozzám a modx8. Ha bármi kérdés van, megpróbálhatok rá válaszolni. Azt is csinálhatjuk, hogy küldtök MIDI fájlokat és megmondhatjátok melyik beállítással rögzítsem, és felteszem az eredményt valahova.

Amire én nagyon kiváncsi vagyok, hogy VST hangszerként tényleg használható-e. Főleg arra, hogy el tudom-e menteni a projektbe a használt beállításokat. Mert ha igen, akkor az iszonyat nagy segítség egy-egy projekt mentésénél.

Csak előzetesen a setupról: Logic Pro X-et használok. Ahhoz van kötve egy Focusrite Saffire Pro24 DSP hangkártya. A szinti terveim szerint fixen be lesz kötve a hangkártya 3-4 bemenetére.

Érdekelne, hogy milyen a billentyűje, mert most akarom lecserélni az összes cuccot egy ilyenre.

Link to comment
Share on other sites

Válaszolok magamnak, mert ma volt lehetőségem kipróbálni a MODX8-at. A hangja számomra több mint jó lenne itthonra. A billentyűje nem egy felsőkategória, de még mindig jobb sokkal, mit ha szinti lenne. Nekem olyan átmenet volt a szinti és a zongora billentés között, egy kicsit a zongora irányába eltolódva.A roland fp30-nál jobb volt, de a kawai nc73-et meg sem közelítette, vagy a dexibell vivo S7-et 😞
Rájöttem, hogy nekem szabad bemenni hangszerboltba, mert kipróbáltam egy olyan yamahát: "YAMAHA CSP-170", amit azonnal vittem volna, ha lenne fölösleges 900 ezrem 😄 A roland fantomot már ki se mertem próbálni 😄Csak halkan jegyezném meg, hogy kitalálhatnának valami arra, hogy gyerekek ne mehessenek be 18 alatt szülő nélkül a hangszerbolta. Zavaró, hogy ott rohangálnak és össze-vissza verik a hangszereket, hangoskodnak, stb. Mondjuk az eladókat sem értem. Annó a Wesselényi utcába a roland-ba csengetni kellett és az eladó engedett be.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem mindenki a tökéletes zongora "hatású" billentyűzetet keresi. Én is azt kerestem, de nekem is ez az érzés csak a Yamaha nagyobb pianinóiban volt meg. Viszont egyrészt számomra fontos, hogy "kevés" helyen elférjen + állványon legyen, hogy felé is tudjak rakni valamit + midi kimenet (ha nincs USB) is fontos. Biztos lett volna olyan hangszer, aminek jó lett volna a billentyűzete, de akkor meg jött volna az, hogy bezzek a MODX meg vagy olcsóbb vagy sokkal többet tud hasonló árért.

Szóval ha valakinek nincs kiscsillió pénze + nagycsillió helye, akkor kompromisszumot kell kötni. Szerintem én rettenetesen jól jártam a MODX-szel, mert iszonyat jó a szinti, tetszenek nagyon a hangszínek az élmény, a külalak, szinte minden. A billentyűzet persze nem tökéletes, de megvan amit szerettem volna, hogy meglegyen a zongora élmény (szintetizátor billentyű után). Szóval én nagyon elégedett vagyok vele ár/érték arányban!

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2019. 12. 13. at 7:05 írta idioty:

Szerintem mindenki a tökéletes zongora "hatású" billentyűzetet keresi. Én is azt kerestem, de nekem is ez az érzés csak a Yamaha nagyobb pianinóiban volt meg. Viszont egyrészt számomra fontos, hogy "kevés" helyen elférjen + állványon legyen, hogy felé is tudjak rakni valamit + midi kimenet (ha nincs USB) is fontos. Biztos lett volna olyan hangszer, aminek jó lett volna a billentyűzete, de akkor meg jött volna az, hogy bezzek a MODX meg vagy olcsóbb vagy sokkal többet tud hasonló árért.

Szóval ha valakinek nincs kiscsillió pénze + nagycsillió helye, akkor kompromisszumot kell kötni. Szerintem én rettenetesen jól jártam a MODX-szel, mert iszonyat jó a szinti, tetszenek nagyon a hangszínek az élmény, a külalak, szinte minden. A billentyűzet persze nem tökéletes, de megvan amit szerettem volna, hogy meglegyen a zongora élmény (szintetizátor billentyű után). Szóval én nagyon elégedett vagyok vele ár/érték arányban!

Köszönöm, hogy megosztottad a véleményedet velem. Még egy kérdés csak. Az akustikus hagokkal és a szinti hangokkal mennyire vagy megelégedve? Milyen fajta zenére használod?

Link to comment
Share on other sites

21 órája írta power32:

Köszönöm, hogy megosztottad a véleményedet velem. Még egy kérdés csak. Az akustikus hagokkal és a szinti hangokkal mennyire vagy megelégedve? Milyen fajta zenére használod?

Először is csak hobbi nekem. Tehát egyáltalán nem használom napi szinten és nem is írok dalokat, főleg meg nem dolgozok vele. Szóval annyira nem mérvadó a véleményem ilyen téren.
Alapvetően akusztikus hangszerek érdekelnek engem, első sorban zongora. Az akutszikus hangszínekkel nagyon meg vagyok elégedve. Szinti részéhez nem értek, bár szerintem videók alapján kihozhatóak belőle egész jó cuccok. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy szinti hangokra inkább cél eszköz való. Mint pl szinti basszusra külön hangszer kellene. De ha azt nézzük, hogy ennyi pénzért kap az ember egy szinte mindenes hangszert, akkor szerintem nagyon megéri. Mint pl nekem ritkán kell "igazi" szinti hangszer, ilyenkor biztos vagyok benne, hogy találok majd benne olyat, ami megfelel a célra.

Szóval igen, kellene vagy 6-8 hangszer, hogy minden tökéletes legyen. Ahhoz meg persze hely meg irgatlan mennyiségű pénz.

 

16 órája írta djuice:

Zongorázni meg kell venni egy ilyet: Roland_RD700SX_digitalis_zongora

Nem kell jobb billentyűzet! Akkor már rongyrázás van ugyanis. :D 

Igen, én is ezt mondom a Yamaha MODX billentyűjére! :D

Pár éve nekem is a Roland billentyűzete tetszett igazán, de abból is talán az NX széria billentyűzete és hangzása. Évekkel később hangfoglaláson (bocs music expon) kipróbálva több hangszert egy napon már nem tetszik különösen a Rolandé. Persze akkori legújabb RD 2000 rettenetesen tetszett, de az ára meg... :) főleg úgy, hogy csak hobbi az egész. Yamahából sem ez a billentyű tetszett a legjobban, de mint írtam korábban: ami nagyon tetszett, az csak "rendes" pianinó méretben volt elérhető (talán GHX). Az meg sajnos nem fér el. És az ára is szintén borsosabb.

Egyébként kíváncsi leszek az új Nord piano 4-re, annak milyen a billentyűzete. Még nem olvastam róla egyáltalán, hogy változott-e valamit vagy sem.

A "tökéletes" zongora hangzás is szerintem emberfüggő. Pl írdatlanul tetszik a Yamahához ingyen adott Bösendorfer zongora. Mégis szinte kizárólag csak a saját CFX (Concert) zongoráját használom. Még akkor is, ha közép tájon összemosódott, összefolyik, mégis van benne valami koszosság, ami nagyon tetszik.

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta idioty:

RD 2000 rettenetesen tetszett, de az ára meg...

Egyébként kíváncsi leszek az új Nord piano 4-re, annak milyen a billentyűzete

Nekem az RD800-tól már annyira nem bejövős az a billentyűzet, a 2000-é sem. Ettől az új hóbort szintetikus ivory feel bevonattól meg hányni tudnék. Sokkal inkább a bevált plasztik billentyűk mint az!
A Nord piano 4 meg már nem releváns, mert a Nord Grand-től szakított a cég a Fatar mechanikákkal és a Kawai a beszállítójuk. Oké, szép nagy idétlen púp nőtt tőle a hangszerre, de a játékélmény állítólag mindenért kárpótol rajta.

Kawai-Grand-Feel-Compact-Action.jpg

https://kawaius.com/technology/wooden-key-actions/

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta djuice:

Nekem az RD800-tól már annyira nem bejövős az a billentyűzet, a 2000-é sem. Ettől az új hóbort szintetikus ivory feel bevonattól meg hányni tudnék. Sokkal inkább a bevált plasztik billentyűk mint az!
A Nord piano 4 meg már nem releváns, mert a Nord Grand-től szakított a cég a Fatar mechanikákkal és a Kawai a beszállítójuk. Oké, szép nagy idétlen púp nőtt tőle a hangszerre, de a játékélmény állítólag mindenért kárpótol rajta.

Kawai-Grand-Feel-Compact-Action.jpg

https://kawaius.com/technology/wooden-key-actions/

Egyik hozzászólásomban pont a kawai-t hoztam példának én is, mint billentyű minőség 🙂 Az nc 37-ben elég parádés volt amin játszottam 🙂 hozzá kell tennem, hogy nem vagyok zongorista és nekem a modx-is megfelelő lenne otthonra hobby célra 🙂

Szerkesztette power32
Link to comment
Share on other sites

Ebben a Youtube videóban beszélnek a billentyűzetről: 

 

 

Illetve különböző fórumokon lehet erről olvasni, például

 https://www.norduserforum.com/nord-piano-grand-forum-f10/nord-grand-keybed-customized-rh3-t17716.html

http://forum.pianoworld.com/ubbthreads.php/topics/2834115/nord-introduces-nord-grand-with-kawai-hammer-action.html

Persze a fórum hozzászólásoknak nem kell feltétlen hinni.

Szerkesztette KR~
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Na Jézuska meghoztam a modx-et 🙂 Az lenne a kérdésem, hogy a Super Knob-ot hogy tudom a pedállal vezérelni. Semmit sem szeretnék, csak, hogy a tekergetőt a pedálal tudjam vezérelni. Pontos leírást nem nagyon találtam a nete, csak azt, hogy mutogatják, hogy lehet vezérelni, de hogy hogyan azt nem 😞

Link to comment
Share on other sites

23 perccel ezelőtt írta power32:

Na Jézuska meghoztam a modx-et 🙂 Az lenne a kérdésem, hogy a Super Knob-ot hogy tudom a pedállal vezérelni. Semmit sem szeretnék, csak, hogy a tekergetőt a pedálal tudjam vezérelni. Pontos leírást nem nagyon találtam a nete, csak azt, hogy mutogatják, hogy lehet vezérelni, de hogy hogyan azt nem 😞

Közben addig próbáltam amig nem nem találtam 🙂 Nagyon faca így 😄

Link to comment
Share on other sites

3 órája írta power32:

a Super Knob-ot hogy tudom a pedállal vezérelni

A Yami elég felkészült kontrollerekből. A beállításaiban még az ősi ribbon és breath kontroller kiosztások is ott vannak, a legegyszerűbb szintijeikben is. Mondjuk én meg azon sakkoztam sokat egyszer, hogy a mod wheel funkciót hogy lehet letenni expression pedálra...

Mellesleg vannak olyan paraméterek is kioszthatóan, aminek mai napig nem értem a funkcióját, pl. van egy cc# érték ami dedikáltan a "data entry"-re van lefoglalva, de semmit se csinált még egy hangszeremen sem, a Rolandtól a Korgig bezárólag. Na erre milyen midi szaki tudna megfejtést vajon?

Link to comment
Share on other sites

13 órája írta djuice:

van egy cc# érték ami dedikáltan a "data entry"-re van lefoglalva, de semmit se csinált még egy hangszeremen sem, a Rolandtól a Korgig bezárólag. Na erre milyen midi szaki tudna megfejtést vajon?

Óóóó, pedig ez az egyik legjobb funkció :)

Ez nem egy szomszédos rákötött hangszert kontrollál, hanem az adott hangszert amit használsz. A Data Entry, az a hangszeren az éppen aktuálisan állított paramétert állítja. Nem kell az encodert végigracsnizni ha egy paramétert 0-ról 127-re akarsz állítani, hanem a data entry pedál alsó állása 0, a fölső meg 127... kinyomod ameddig kell és az encoderrel már csak finom állítani kell. Erre a funkcióra rá lehet kötni akár tekerős, vagy toló potit is a hangszerre... ilyet rendszeresen csinálok ahol lehet.

A legtöbb KORG-nál ezt a régi időkben ügyesen megoldották, mert a kijelző mellett mindig volt egy ilyen Data Entry toló poti. Újabban szoktak le erről a gyártók.

Szóval amelyik hangszeren ez lehetséges, én meg szoktam keresni ezt a funkciót és kiosztom külső potira, vagy nem racsnis kontroller potira... sokat lehet kímélni vele az encoder racsnit... főleg egy olyan hangszeren, amiben 1400+ multisample van és nem tettek lehetővé numerikus beírást :)

Szerkesztette Koródi Csaba
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 órája írta power32:

Na Jézuska meghoztam a modx-et 🙂 Az lenne a kérdésem, hogy a Super Knob-ot hogy tudom a pedállal vezérelni. Semmit sem szeretnék, csak, hogy a tekergetőt a pedálal tudjam vezérelni. Pontos leírást nem nagyon találtam a nete, csak azt, hogy mutogatják, hogy lehet vezérelni, de hogy hogyan azt nem 😞

Egyébként két expression pedál bemenete van a szintinek. Az 1-es az expression-re van állítva alapból és a 2-es meg a Super knobra.

Link to comment
Share on other sites

3 órája írta Koródi Csaba:

Ez nem egy szomszédos rákötött hangszert kontrollál, hanem az adott hangszert amit használsz.

Ezt nem tudtam! Köszi! :)

Igazából hasonlóképp gondolkodtam, csak úgy, hogy pl. ez ott lenne használható, mondjuk egy hangmodulon, ahol semmilyen szabályzó nincs erre, vagy pl. a data wheel helyett pedállal tekerni mondjuk a tempót vagy ilyesmit...

Link to comment
Share on other sites

1 órával ezelőtt írta idioty:

Egyébként két expression pedál bemenete van a szintinek. Az 1-es az expression-re van állítva alapból és a 2-es meg a Super knobra.

Köszi, kisakkoztam 🙂 Most ott tartok, hogy lépkedek végig a hangokon és itt-ott leragadok mert indpirál valamire Hosszas lesz az ismerkedés a hangszerrel, de nem bánom. Ja egy kérdés, valóban nincs felharmónia a zongorában, vagy csak én nem hallom? 🙂

Link to comment
Share on other sites

13 órája írta power32:

Ja egy kérdés, valóban nincs felharmónia a zongorában, vagy csak én nem hallom?

Ez jó kérdés! Egyrészt több sávból áll egy zongora. Nem kizárt, hogy külön lehet állítani vagy csak bizonyos velocity értékre jön meg. Plusz valamelyiknél külön motion controllal is "belepiszkálnak". Viszont mindenképpen töltsd le az ingyenes Bösendorfer zongorát, nagyon megéri. Bár nekem a CFX Concert a kedvencem, mint már írtam. :)

Link to comment
Share on other sites

Mindenkinek boldog karácsonyi ünnepeket kívánok!

Letöltöttem a Bösendorfer zongorát és nekem tetszik a hangja 🙂 Mondjuk az egész MODX tetszik, pont olyan hangszer, amire vágytam és az én tudásomat 1000%-ban ki is szolgálja 🙂 A Cubase AI letöltése és telepítése macerás volt, de lehet, hogy én voltam egy kicsit érthetettlen, de ez is megoldódott. Tetszik, hogy az usb-n megy minden oda-vissza a mac-el 🙂 Minden faca eddig, kivétel a kikapcsoló gombot tehették volna az előlapra 😞

Szerkesztette power32
Link to comment
Share on other sites

1 órája írta djuice:
Ekkor: 2019. 12. 22. at 19:13 írta power32:

felharmónia a zongorában

Az amúgy mi az?

A leütött hangok frekvenciáiban szerepelnek a fölsőbb hangok rezonanciái, ennek megfelelően a fölsőbb húrok is rezegnek az alsóbb húrok keltette hanghullámoktól. Máshogy nem tudom megfogalmazni :) Leütsz zongorán egy hangot és egy csomó felharmónikus is megjelenik a hangjában. Ez egy természetes jelenség, a hangfrekvenciák kölcsönhatásából és a húrok rezgéséből adódik. 

Tehát válaszolva az eredeti kérdésre: ilyet egy PCM multisamplékkel feltöltött hangszer mint a MODX (amiben nincs húr), nem fog tudni. Felveszik a zongora hangját egy-egy leütött billentyű helyén mikrofonnal és max annyi felharmónikus lesz benne amennyit a mikrofon felvesz... ami ugye leütött billentyűnként és dinamikánként más és más intenzitású, vagyis feltételezem hogy nemhogy nem akarják felvenni, de még dolgoznak is rajta hogy ne vegye fel a mikrofon. Aztán amikor a multisamplét létrehozzák belőle a "laboratóriumban", akkor ki tudja mit trükköznek vele hogy egyenletes legyen a hangkép és ne szóljon tök máshogy hangonként. Amit Idioty említett, hogy több layerből áll a zongora, az is trükközés, de már a végfelhasználói területen történik és inkább csak a dinamikai eloszlást és némi pedálzajt célozza. Ezek a kategóriájú hangszerek nem fognak felharmónikust modellezni.

Link to comment
Share on other sites

Felhangokról, felhangsorról, felharmónikusokról már hallottam, de "felharmóniáról" még nem. A harmónia az tudtommal zeneelméleti szakszó és önmagában áll. Oké hogy hangkeltési fizikai dolgokon alapszik egyébként, de csak felfigyeltem erre az új ismeretlen szóösszetételre, mert még sosem hallottam róla. :)

Amúgy ezt a szabad húrok csatolt rezgéseit is modellezik már mindenféle hangszerben. Azt nem tudom a Yami itt hol tart (most nem töltöm le a gépkönyvet az effekt listával), de anno 1996-ban már a Korg Trinitybe is volt egy olyan inzert fx ami ehhez hasonló dolgokat szimulált, vmi sympatetic and damper resonance vagy mi a túrósbéles volt a neve. A Nordban pedig ezt eleve úgy oldották meg, hogy 8 layer minta mellett még külön "damped" mintavételezéseket is csináltak a zongoráknál, ami tartott pedálnál mintát vált. De amúgy ha reverbet használ a zongorákra az ember, akkor már sok is a jóból az az össze-vissza zengés szerintem, ami azért még mindig radikálisan más digit cuccon, mint valós hangszeren akusztikai térben pedálozgatni. :)

 

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

14 órája írta djuice:

Felhangokról, felhangsorról, felharmónikusokról már hallottam, de "felharmóniáról" még nem. A harmónia az tudtommal zeneelméleti szakszó és önmagában áll. Oké hogy hangkeltési fizikai dolgokon alapszik egyébként, de csak felfigyeltem erre az új ismeretlen szóösszetételre, mert még sosem hallottam róla. :)

Amúgy ezt a szabad húrok csatolt rezgéseit is modellezik már mindenféle hangszerben. Azt nem tudom a Yami itt hol tart (most nem töltöm le a gépkönyvet az effekt listával), de anno 1996-ban már a Korg Trinitybe is volt egy olyan inzert fx ami ehhez hasonló dolgokat szimulált, vmi sympatetic and damper resonance vagy mi a túrósbéles volt a neve. A Nordban pedig ezt eleve úgy oldották meg, hogy 8 layer minta mellett még külön "damped" mintavételezéseket is csináltak a zongoráknál, ami tartott pedálnál mintát vált. De amúgy ha reverbet használ a zongorákra az ember, akkor már sok is a jóból az az össze-vissza zengés szerintem, ami azért még mindig radikálisan más digit cuccon, mint valós hangszeren akusztikai térben pedálozgatni. :)

 

Akkor érted, hogy mire gondoltam. A lényeg, hogy lefogok egy C dur akkordot a felső tartományban és lejebb pl egy c-t, akkor hallom ahogy rezegnek a felős hangokhoz tartozó húrok. Illetve tényleg nem hallani a pedál zaját.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...