Jump to content
Ménemszól.hu

Yamaha MODX


markcoldberg

Recommended Posts

6 órája írta djuice:

Fiúk! A MODX-ben van még vmiféle factory demo vajon???

Ha nagyon komplex demo nincs is benne, de minden egyes performancehoz biztosítanak Audition gombbal egy bemutatót, hogy az adott performance mire lehet jó. És ezek nem korlátozódnak csak a billentyű témára, hanem bele is nyúlnak a gombokba, superknobba, viszont nem emlékszem, hogy lenne olyan, hogy scenek között is váltana, de nem kizárt, hogy van. Szóval ez felfogható egyfajta demoként.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2021. 05. 13. at 17:12 írta Koródi Csaba:

Persze a Yamaha MODX által kínált FMX hangforrással már rálép erre az ösvényre, vagyis túlmutat a PCM hangforráson, csak sajnos az FM-et nem VA szintin szocializálódott átlagembernek találták ki. Bevallom, január óta egyetlen értelmes FM hangot nem sikerült kiadnom a MODX-ből...

A Yamaha már az SY77-tel rálépett erre az útra 1989-ben. FM azóta sok szintijükben volt és van folyamatosan, általában a PCM-szintézissel társítva.
Nem tudom, van-e editorod a MODX-hez, azzal elég jól lehet FM hangokat bizgerálni. Vagy van ez a random DX patch generátor, ami tud nagyon érdekes eredményeket produkálni (ugye az eredmény könnyen betölthető a MODX-be):
https://www.thisdx7cartdoesnotexist.com/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2021. 05. 17. at 0:20 írta turorudi:

A Yamaha már az SY77-tel rálépett erre az útra 1989-ben. FM azóta sok szintijükben volt és van folyamatosan, általában a PCM-szintézissel társítva.

Igazad van, rosszul fogalmaztam. A Yamaha régóta nyomja az FM szintézist, de szerintem nagyon-nagyon kevesen tudnak élni vele. Én úgy saccolnám, hogy az FMX-et 100 emberből max 10 tudja használni, hiába van jelen az SY77 óta. Ha viszont VA-t tolnának a PCM mellé, akkor 100 emberből 90-en élnének vele. Nyilván nem végeztem közvélemény kutatást, de a saját igényem mellett többfelől ugyanez a benyomás ér.

 

Ekkor: 2021. 05. 17. at 0:20 írta turorudi:

Nem tudom, van-e editorod a MODX-hez, azzal elég jól lehet FM hangokat bizgerálni.

Nem editor hiányom van, egyszerűen az FM alapjait nem tudom feldolgozni aggyal. Én humán beállítottságú vagyok, a zenélésben intuitív. Az FM-et már sokan sokféleképpen magyarázták, de csak azt tudom elérni hogy nem így sípol, hanem amúgy, de hogy valami szép hangszínt csináljak belőle az nem megy. Előbb fogok a PCM szintiben egy SAW multisamplét és kezdem úgy kezelni, mintha VA szinti lenne a kezem alatt. Nyilván ez az én bajom és szegénységi bizonyítványom, de külső visszajelzést is ebből az irányból hallok többet és nem abból, hogy rajtam kívül mindenki FM guru. Olyan emberről viszont még nem hallottam, akinek gondot okozott volna egy VA szinti megértése.

 

Ekkor: 2021. 05. 17. at 0:20 írta turorudi:

Vagy van ez a random DX patch generátor, ami tud nagyon érdekes eredményeket produkálni

Köszönöm! Ezt viszont ki fogom próbálni :)

Szerkesztette Koródi Csaba
Link to comment
Share on other sites

1 órája írta Koródi Csaba:

Ha viszont VA-t tolnának a PCM mellé, akkor 100 emberből 90-en élnének vele.

Én azt nem tudom mások nevében nem nyilatkozván, na de hogy CS, AN szériával már nyomtak analógot korábban, így azt is simán bele tehették volna még az FMX mellé. És azért az FMX meg bőven több is ma, mint a szimpla FM a 80-as években szerintem. Max a dinamikákkal lehet gond az új hangszereknél.

Link to comment
Share on other sites

5 órája írta djuice:

Én azt nem tudom mások nevében nem nyilatkozván, na de hogy CS, AN szériával már nyomtak analógot korábban, így azt is simán bele tehették volna még az FMX mellé. És azért az FMX meg bőven több is ma, mint a szimpla FM a 80-as években szerintem. Max a dinamikákkal lehet gond az új hangszereknél.

Az EX5-ben van AN (egyfajta VA), VL (modellezés), FDSP (organikus dsp), sampling és az AN-en belül egy egyszerűbb FM, és ezeket lehet egyszerre használni. Bizonyos szempontból ezt a gazdagságot nem überelte a Yamaha (bár az ES-ig a Motifokba lehetett plugin boardokat pakolni ilyen szintézisekkel). FM-ből viszont a Montage/MODX überkirály, az FM-t emuláló VSTi-k sem tudják felülmúlni, habár a NI-nél az FM8 ugyanúgy 8 operátort használ. Egy-két olyan funkció nincs benne az FM-ből, ami az SY77/99-ben megvan, azok is szuperek FM-re
Nekem 12 vagy 13 éves koromban lett DX7. Kaptam hozzá egy jó 1000+ oldalas könyvet, benne kézzel írt irgalmatlan mennyiségű fakszimile programtáblákkal, azokat pötyögtem be a hangszerbe, és hozzá leírás az FM programozásról. Ezeket valamilyen saját képlet alapján később megpróbáltam a DX-ről SY-ra átírni, mert a DX-ben 99 a max. érték, az SY-ban pedig változó, de általában 127, és az algoritmusok is másként ugyanazok. Nem is sikerült igazán jól és jó FM konverterekkel csak mostanában találkoztam, amikor újra beszereztem ezeket a hangszereket.
Igazából nem olyan nehéz, csak mivel az operátorok mindegyike oszcillátornak tekintendő, nagyon sok babra munka van vele. De annyi DX patch van, hogy szinte már mindent megcsináltak, és van olyan táblázat is, hogy melyik algoritmus kb. milyen karakterű hangra jó. Továbbra is azt mondom, hogy kiindulásnak valamilyen jó DX hangokat kell betölteni, és elkezdeni huzigálni az FM-beállításokat. Az algoritmusoknál azt kell megérteni, hogy melyek a vivő és melyek a moduláló operátorok.
Megjegyzem, a MODX-ben a motion seq és ez a szintű arpeggiator tekinthető egy plusz szintézisnek is. Nekem ez a része túl cifra, de ha újra tizenéves lennék, ebbe is belevetném magamat.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

22 órája írta djuice:

Én azt nem tudom mások nevében nem nyilatkozván, na de hogy CS, AN szériával már nyomtak analógot korábban,

Természetesen én sem mások nevében akarok kinyilatkoztatásokat tenni és bocsánatot kérek, ha rajtam kívül mindenki más FMX-et lát szívesebben egy hangszerben. Szóval ez csak az én véleményem, csupán csak több oldalról ugyanezt a visszaigazolást tapasztaltam. És jó hogy az AN-t és CS-t említed, mert ezek népszerűnek tűntek az évek során, mégis inkább ezt gazolta ki a Yamaha.

 

17 órája írta turorudi:

Az EX5-ben van AN (egyfajta VA), VL (modellezés), FDSP (organikus dsp)

Na, ez az. A Yamaha ezt tudta nyújtani már 1998-ban, hova tűntek ezek? Azért az AN-ek a mai napig az egyik legkelendőbb használt Yamik.

 

17 órája írta turorudi:

Nekem 12 vagy 13 éves koromban lett DX7. Kaptam hozzá egy jó 1000+ oldalas könyvet, benne kézzel írt irgalmatlan mennyiségű fakszimile programtáblákkal,

És szintén "na ez az". Azt írják az FMX-re a marketing szövegben, hogy kíváló EDM hangforrás. Tegye fel a kezét az az EDM producer, aki 1000+ oldalt elkezd megtanulni? Most tegye fel a kezét az, aki előkapna egy AN hangszert? (Bár még így is kevesebben tennék fel a kezüket mint ahányan VST-re tennék fel :) ).

 

Újra és újra hangsúlyoznom kell, hogy ez a saját véleményem, de nem értem hogy miért az FMX-ben látja a Yamaha a jövőt? Szerintem ez a múlt. Próbálják olyan marketing dumával aktualizálni hogy EDM, de szívesen beülnék egy EDM producer mellé és megnézném hogy mivel dolgozik? A Yaminál vajon megtették, vagy rábízták a marketing osztályra? :)

Visszaolvasva talán kicsit indulatosnak tűnnek a soraim, de valószínűleg magamra haragszok hogy nem tudom megérteni az FM szintézist. És minden tiszteletem "turorudi" hogy ezt így elsajátítottad! :)

Szerkesztette Koródi Csaba
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 perccel ezelőtt írta Koródi Csaba:

Természetesen én sem mások nevében akarok kinyilatkoztatásokat tenni és bocsánatot kérek

Ugyan már, azt azért nem kell! Csak egy szófordulat volt! :) Persze hogy sokan az egyszerűbb utat választják ha van, ez természetes, bár régen is volt pár % elborult Kurzweil VAST agyaló... egészségükre! :) 

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

7 órája írta Koródi Csaba:

Visszaolvasva talán kicsit indulatosnak tűnnek a soraim, de valószínűleg magamra haragszok hogy nem tudom megérteni az FM szintézist.

Csak kérdem és semmi hátsó szándék sincs bennem: nem lehet, hogy csak szimplán belefáradtál a tanulásba? Hogy manapság már azt várják el, hogy könnyen érthető legyen minden első ránézésre? Én szerintem fele annyira sem értek az egész szintihez, mint ti, sosem foglalkoztam elektronikus zenével (nem is fogok), de így olvasva a hozzászólásokat még nekem is megjön mindig a kedvem tekergetni a paramétereket! Amúgy szerintem iszonyat jó kiindulási alap a tanulásra @djuice által linkelt https://www.musicproductionguide.eu újságok. Én letöltöttem mindet, amiben szerepel a Montage/Modx és végig fogom nyálazni a 44 újságot (2016 januárjától töltöttem le, abban volt az első a hangszerre foglalkozó cikk). Már az első párban találtam a szintézissel kapcsolatos érdekességeket, magyarázatokat. Tipikus erre a hammond orgona hangjának kikeverése, ahol egyesével az operátorok semmit sem érnek, de összességében pedig iszonyat jól szól. És milyen egyszerű!? Mivel sosem foglalkoztam még ilyennel, nekem ez is nagy meglepetés volt, pedig biztos többen tudják ezt, hogy ez mennyire egyszerű. Majd utána szintén pár paraméter átalakításával már valami glass szerű hang jött ki belőle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 perccel ezelőtt írta idioty:

Én szerintem fele annyira sem értek az egész szintihez, mint ti, sosem foglalkoztam elektronikus zenével (nem is fogok), de így olvasva a hozzászólásokat még nekem is megjön mindig a kedvem tekergetni a paramétereket!

Szerintem azért, mert esetleg bonyolult egy szintézis, nem biztos, hogy nem lesz népszerű vagy nem praktikus olyanoknak, akik nem akarnak piszmogni a paraméterekkel. Szerintem a világon a legtöbb patch FM-ből létezik, a MODX a legtöbbet eszi, és nagyon könnyű többet egymás mellé rakni, effektezni, használni. Ha megnézünk egy analóg szintit, egyikkel sem lehet annyi különféle hangot létrehozni, mint egy FM hangszerrel. Szerintem ez előny, ráadásul tényleg sok minden hozzáférhető, sőt, a MODX gyári hangkészlete is irgalmatlan nagy.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 órája írta turorudi:

sőt, a MODX gyári hangkészlete is irgalmatlan nagy

2 élű penge ez. A bőség zavara bár csábító és érdekes tud lenni, de hagy-e időt eleget a zenélésre, alkotásra??? :wacko: (És még csak 1 hangszerről beszélünk!)

Én megértem Csabit és ezt meg is beszéltük már többször vele, hogy a MODX-ben csak a 6-7000 arpeggio is már átláthatatlan és követhetetlen. Ehhez már 2 titkárnő kéne mindezt menedzselni, bogarászni az amúgy sem létező kevéske szabadidő mellé, kinek-kinek. ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 órája írta djuice:

 Ehhez már 2 titkárnő kéne mindezt menedzselni, bogarászni az amúgy sem létező kevéske szabadidő mellé, kinek-kinek. ;)

 

Láttam egy dokfilmet Elton Johnról. Ül a zongoránál, eszébe jutnak motívumok, klimpírozik, próbálgat rá dallamokat. Ott ül vele egy jogász és egy zenei szakértő. Ha sikerül valami jót kitalálni, a jogász rögtön le is védi, a zenei szakértő pedig finomít rajta és az ideális hangnembe helyezi, majd lekottázza.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

22 órája írta idioty:

Csak kérdem és semmi hátsó szándék sincs bennem: nem lehet, hogy csak szimplán belefáradtál a tanulásba?

Minden sértődés nélkül elfogadom hogy ez is benne van :) Ugyanakkor van egy csomó minden, amit meg gond nélkül sikerült megtanulnom azóta is. Nekem az FM-el van gondom, de nem fikázom tovább, mert másnak nincs vele gondja :)

Megtaláltam egy pár évvel ezelőtti hozzászólást saját magamtól:
"Az FM szintézist nem értem, soha nem is értettem. A MODX vagy megszerettetné velem és kiderülne hogy mennyire szükségem van rá, vagy megerősítené bennem, hogy nem értem és továbbra sem kell az FM."

Ezt akkor írtam, amikor még csak álmodoztam a MODX-ről. A második tippem jött be :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 órája írta turorudi:

Ha megnézünk egy analóg szintit, egyikkel sem lehet annyi különféle hangot létrehozni, mint egy FM hangszerrel.

Ez igaz. Es valoszinuleg a yami is azert nyomja, nomeg azert mert ez a "heritage". De valoban, amit nem lehet megcsinalni szubtraktiv szintivel, azt meg lehet FM-mel, amit nem lehet FM-mel, azt meg lehet additivval. Ezzel nincs is gond. Azonban nagyon melyen megertem Csaba fajdalmat, elso koron amiatt, hogy mas, raadasul sokkal modernebb technikakat (VA, fizikai modellezes, stb) a yami teljesen kinyirta, szerintem (is) teljesen indokolatlanul. Plane, hogy a VA azert tenyleg nagyon kezreallo, kiserletezest vagy gyors patch krealast kis felkeszultseggel is lehetove tevo technologia. Es manapsag mar eleg olcso a szamitastechnikai potencial, ami kepes megvalositani. Es itt jon be a kepbe a yami szerintem legnagyobb hulyesege.

OK, hogy teljesen eletkepes technologiakat kukaztak...

De az FM-mel sem csinaltak tul sok mindent az elmult 4 evtized alatt (3.8 ha valaki kotozkodne). Igazabol ma is a DX7 emlekebol, meg mar meglevo peccseibol elnek, de azt egy sz*ros Volca FM is hozza, vagy egy DeXeD. Nem nagy truvaj. 6 OP, 8 OP tesz kulonbseget, de mar csak uber-komplikalt esetekben, a zsollyenek meg a 2 is sok programozni. Es meg csak az sem latszik, hogy a programozasra probalnanak kidolgozni jatekosabb, inspirativabb megoldast. Ebbol a szempontbol sztem pl a Waves Flow Motion, meg a Korg OpSix sokkal tobbet tesz az FM-ert mint a yami. Kb ugyanannyit tanulsz ezekbol, mint az 1000 oldalas konyvbol. Ha mar megvan az erdeklodes es kotodes, es gyakorlati tapasztalat es pozitiv visszajelzes, akkor sokkal konnyebben eloveszi az ember az 1000 oldalas konyvet is. Najo, azert a Reface DX vagy FM vagymi tett 1-2 batortalan lepest eziranyba, de nem pozicionaltak jol a termeket. Szerintem. De mindegy is, mert ami nekem meg ennel is fajobb, hogy...

... a DX7 1983-ban jott ki, es relative olcso volt, pedig eleg jo billentyuzet mechanikaja is volt, igaz minden mas csapnivalo, de a lenyeg, hogy akkori viszonylatban sem kellett szuperszamitogep a matematikailag viszonylag egyszeru szintezis megvalositasahoz. 2021-ben rohadtul olyasmit varnek, hogy pl benyomsz egy hangmintat, amit kielemez, leprogramozza, es a harmonikustartalom alapjan kirendel neked logikusnak tuno parametereket vagy azok csoportjait hogy velocity-hez, meg pitch-hez, meg mod wheel-hez rendelhess "osszefuggeseket". Mondjuk a minta C3, megvannak az indulo parameterek, te meg huzod, hogy "oke, melyebben jatszva legyenek erosebbek azok az erces harmonikusok, de feljebb jatszva simuljanak ki, alacsonyabb velocity-re egyarant csokkenjen a jelenletuk, es lassabban usszanak be" stbstbstb

Es szerintem mindenki megbocsatana azt is, hogy akar 1 percet is varjon, amig leanalizalja a mintat a szinti.

Az meg k*rva sok ido a mai szamitastechnikai potencial mellett.

Es az se baj, ha kiirja a szinti, hogy bocs, tul komplex mintat adtal meg, mert csak 128 operatorral dolgozok, ehhez meg  174 kellene. Usse ko, legyenek kompromisszumok. De azert csinaljon egy 128 OP-os kozelitest. Annyi egyebkent sztem soha semmihez nem kellene, legyen 16, de nem ez a lenyeg, hanem, hogy a fotosopban, meg a dawban, meg mindenhol mashol sokkal komplexebb algoritmusok dolgoznak, mintsem valami ilyesmi.

Sot, tovabbmegyek. Mar az elemzeskor siman kerhetne inputot a zajosabb reszletek finomhangolasara/ignoralasara. (Pro verzio tobbert)

De mostmar tenyleg a bilibe log a kezem. :D

A Meszaros Nandi sokat kaszalhatna ezen az otleten.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

24 perccel ezelőtt írta DutchFlowers:

OK, hogy teljesen eletkepes technologiakat kukaztak...

De az FM-mel sem csinaltak tul sok mindent az elmult 4 evtized alatt (3.8 ha valaki kotozkodne). Igazabol ma is a DX7 emlekebol, meg mar meglevo peccseibol elnek, de azt egy sz*ros Volca FM is hozza, vagy egy DeXeD. Nem nagy truvaj. 6 OP, 8 OP tesz kulonbseget, de mar csak uber-komplikalt esetekben, a zsollyenek meg a 2 is sok programozni. Es meg csak az sem latszik, hogy a programozasra probalnanak kidolgozni jatekosabb, inspirativabb megoldast. Ebbol a szempontbol sztem pl a Waves Flow Motion, meg a Korg OpSix sokkal tobbet tesz az FM-ert mint a yami.

Nna, köszönöm, ez tökéletesen összefoglalja az érzéseimet. Bár én ennyire nagyvonalúan nem tudom megbocsátani, hogy az életképes technológiákat meg kikukázták. Ha egy AN vagy VL lenne a MODX-ben egy kukkot nem szóltam volna :)

Ja és azt ne felejtsük, hogy ettől még a MODX egy rohadt jó hangszer, olyan ötletekkel hogy Motion SEQ, Scene stb. Max nekem már a bőség zavara ahogy "djuice" írta... inkább zenélnék a PDF újságok tanulgatása és a Motion SEQ fejtegetése helyett :)

Szerkesztette Koródi Csaba
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 perccel ezelőtt írta DutchFlowers:

2021-ben rohadtul olyasmit varnek, hogy pl benyomsz egy hangmintat, amit kielemez, leprogramozza, es a harmonikustartalom alapjan kirendel neked logikusnak tuno parametereket vagy azok csoportjait hogy velocity-hez, meg pitch-hez, meg mod wheel-hez rendelhess "osszefuggeseket".

Csak kérdezem, hogy a Smart Morphnak nem valami ilyesmi lenne a lényege? Mármint összeválogatsz olyan hangokat, amelyek tetszenek, ebből egy algoritmus legyárt valamit, amit aztán tovább lehet finomítani. Ráadásul itt pont van értelme az érintő képernyőnek, mert baromi gyorsan lehet navigálni a területek között és érzed/hallod a különbséget, míg húzod az ujjad. Szóval ha már FM és nem könnyű megtanulni, azért két vagy több hangszer variálásából már ki lehet indulni szerintem. De attól még tényleg elég nehéz a téma. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 perccel ezelőtt írta idioty:

Csak kérdezem, hogy a Smart Morphnak nem valami ilyesmi lenne a lényege? Mármint összeválogatsz olyan hangokat, amelyek tetszenek, ebből egy algoritmus legyárt valamit, amit aztán tovább lehet finomítani. Ráadásul itt pont van értelme az érintő képernyőnek, mert baromi gyorsan lehet navigálni a területek között és érzed/hallod a különbséget, míg húzod az ujjad. Szóval ha már FM és nem könnyű megtanulni, azért két vagy több hangszer variálásából már ki lehet indulni szerintem. De attól még tényleg elég nehéz a téma. :)

Így van, a smart morph (amin azért van még dolgoznivaló) hasonló, bár sztem egy fizikai X-Y joystick vagy tapipad jobb hozzá, mint a képernyőn húzgálni az ujjunkat.
Viszont az sem igaz, hogy nem fejlesztettek az FM-en a DX-sorozat megjelenése után. Az SY-ban kifejezetten nagy truváj volt az RCM, vagyis amikor egy mintát az algoritmus operátoraként lehetett használni. Továbbá a burkológörbék loopolhatósága is egy egészen más dimenzió a DX-ekhez képest. A free form algorithm meg semmi másban nincsen meg.

Link to comment
Share on other sites

1 órája írta DutchFlowers:

amit nem lehet megcsinalni szubtraktiv szintivel, azt meg lehet FM-mel, amit nem lehet FM-mel, azt meg lehet additivval

Részleteznéd ezt?

 

Másrészt amúgy sztem a modern idők a Korg Tritonnal (meg kicsit a Trinityvel) kezdődtek el igazán, ott volt a MOSS bővítés is sokkal megfizethetőbben bennük, mint egy Yamaha VL pl., a touch display is egyedülálló volt akkoriban vagy az insert effekt hegyek. Na de ott is mi történt? Jött belőle Triton Le, Studio, TR, Extreme, rack verziók és évekig ezt tologatták, most meg a Kronosokat a Sunburst kiadástól a Platinumig.

A Yamaha 1998 után, az SY99-et követően 10 évig várt az EX-ekkel, majd jött a mindhalálig Motifozás az XF Whiteig.

A tendenciát ezek alapján úgy prognosztizálnám, hogy lesz még Montage 2 meg MODX Next is egy kis ráncfelvarrással majd, minimális tudásbeli bővítéssel és megint lehetlesz 3, 4, 5 évig bolondítani a zenészeket, érdemi fejlesztések és kreatív mérnöki ötletek, továbbgondolások nélkül szvsz.

Link to comment
Share on other sites

1 perce írta idioty:

Csak kérdezem, hogy a Smart Morphnak nem valami ilyesmi lenne a lényege? Mármint összeválogatsz olyan hangokat, amelyek tetszenek, ebből egy algoritmus legyárt valamit, amit aztán tovább lehet finomítani. Ráadásul itt pont van értelme az érintő képernyőnek, mert baromi gyorsan lehet navigálni a területek között és érzed/hallod a különbséget, míg húzod az ujjad. Szóval ha már FM és nem könnyű megtanulni, azért két vagy több hangszer variálásából már ki lehet indulni szerintem. De attól még tényleg elég nehéz a téma. :)

Ja, ez jonak hangzik, persze igy is sok hangkeresgetes van benne.

Engem eddig, es ez szemelyes, es szubjektiv meg minden, az alkotasban eddig 2 dolog akadalyozott:

- a vegtelen modularis lehetoseg, ennek ellenere kicsiben, analogban, korlatozottan ajanlom a modulart mindenkinek

- a tul sok patch

Egy analogon, vagy VA-n kitekerem 5 masodperc alatt ha nem is a masterre kerulo hangot, de itt es most megfelel. Haladjunk. Vst-n vagy korlatozott modularon ugyanez mondjuk 1-2 perc. De meg mindig haladunk. Legyen ugyanannyi a lepra tapipadon, de meg mindig haladunk. De ez lehet csak en vagyok.

Csabinak nem emiatt hianyzik az AN :)

Az, hogy a VL is le lett love, az meg nekem is faj, ha nem is vagyok kozvetlenul erintett. Egyelore. De az en Yamimban legalabb megvan a lehetoseg, ha nem is olcson, de tudnek szerezni VL kartyat. Ugyanugy, ahogy AN-t is. Vagy 16 polis DX7-et. Az en Yamim majd' 20 eves. Es a billentyuje is fasza. Meg a szekvenszere is. Es normalisan kezeli a MIDI multitrack-et.

Elkanyarodtam. Szoval azert az baj, hogy mar a lehetoseg sincsen meg. Igy biztos nem fog fejlodni sehova. Az AN detto, mondjuk az AN annyira nem is eget rengeto, de lehetett volna fejleszteni, mert a koraban k*rvara hozta amit kellett. De ott es akkor azert nyilvan olyanokkal is tancoltak, mint az Access, meg a Nord, amik nyomasa alatt amugy a Roland meg a Korg is hajladozott, aztan meg a feltoro Vst-k, ok, en elfogadom, hogy azt a vonalat dobtak, de szerintem is tehettek volna bele kicsit tobb ... hmmm... akarast.

A VL nekem is erthetetlen. Az ... no comment.

Nagyon elkanyarodtam. Smart Morph. Ja, jol hangzik, Ha 1-2 percen belul meghozza a hirtelen ami kellt, akkor mar OK, utana meg lehet azt finomitani. Mivel nem probaltam soha, ezert bizakodo vagyok, majd masok megosztjak tapasztalataikat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 perccel ezelőtt írta turorudi:

Így van, a smart morph (amin azért van még dolgoznivaló) hasonló, bár sztem egy fizikai X-Y joystick vagy tapipad jobb hozzá, mint a képernyőn húzgálni az ujjunkat.
Viszont az sem igaz, hogy nem fejlesztettek az FM-en a DX-sorozat megjelenése után. Az SY-ban kifejezetten nagy truváj volt az RCM, vagyis amikor egy mintát az algoritmus operátoraként lehetett használni. Továbbá a burkológörbék loopolhatósága is egy egészen más dimenzió a DX-ekhez képest. A free form algorithm meg semmi másban nincsen meg.

Megkovetem magam. Volt fejlodes.

Nullarol hangot programozni mennyi ido?

Link to comment
Share on other sites

4 perccel ezelőtt írta DutchFlowers:

Megkovetem magam. Volt fejlodes.

Nullarol hangot programozni mennyi ido?

Attól függ. Egy sima sípolás 2mp., egy komplex hang akár egy hét is lehet :)
De van ez az arc, aki elég jól bemutatja, hogy kb. hogy áll össze egy hangszín, ha tapasztalt vagy. Sztem a John Melas editorral ennél kicsit gyorsabb (azt hiszem, más típusú hangokat is bemutat valahol)

 

Link to comment
Share on other sites

18 perccel ezelőtt írta djuice:

Részleteznéd ezt?

Maximum 20 ezer szinusz szamolasaval 1Hz-es felbontast lehet adni teljes hallhato spektrumon. Es annyira szukseg sincsen, de elviekben, matematikailag, nem letezhet olyan hallhato hang, amit additiv szintezissel ne lehetne eloallitani.

Marpedig a szamitogep buta allat, de szamolni veszett gyorsan tud.

Szerkesztette DutchFlowers
Link to comment
Share on other sites

7 perccel ezelőtt írta DutchFlowers:

de elviekben, matematikailag, nem letezhet olyan hallhato hang, amit additiv szintezissel ne lehetne eloallitani.

Úgy nagyjából értettem csak a postot, nem teljesen, de az idézet kapcsán: hétvégén volt nálam egy Triton Extreme MOSS boarddal. Ebben van egy olyan fiz.mod. algoritmus, hogy Comb filtering. Ez technikailag pont a fehér zajból, mely az összes frekvenciát tartalmazza hallható spektrumon, vonja ki a felesleget, azaz szubsztraktív, és összevissza modulálható is (pl. van hozzá wave shaping opció IS!) tehát elvileg nagyon sok fajta hangzás előállítására képes ez is, miközben egy FM operátor igényelte  számítási kapacitásra sincs nagyjából szüksége több tucat felhang "létrehozásához". Érdekes!

De ez amúgy a tudományban, fizikai vagy anyagtudományi területen is hasonlóan létező kétirányú út a megoldásig, amit top-bottom (lebontás) vagy bottom-top (felépítés) elnevezésű szemléletekkel illusztrálnak.

Link to comment
Share on other sites

5 perccel ezelőtt írta djuice:

Úgy nagyjából értettem csak a postot, nem teljesen, de az idézet kapcsán: hétvégén volt nálam egy Triton Extreme MOSS boarddal. Ebben van egy olyan fiz.mod. algoritmus, hogy Comb filtering. Ez technikailag pont a fehér zajból, mely az összes frekvenciát tartalmazza hallható spektrumon, vonja ki a felesleget, azaz szubsztraktív, és összevissza modulálható is (pl. van hozzá wave shaping opció IS!) tehát elvileg nagyon sok fajta hangzás előállítására képes ez is, miközben egy FM operátor igényelte  számítási kapacitásra sincs nagyjából szüksége több tucat felhang "létrehozásához". Érdekes!

De ez amúgy a tudományban, fizikai vagy anyagtudományi területen is hasonlóan létező kétirányú út a megoldásig, amit top-bottom (lebontás) vagy bottom-top (felépítés) elnevezésű szemléletekkel illusztrálnak.

Egyébként nekem az FM a kísárletezés terepe, ami 4 gyerek mellett már nem nagyon van. Ha olyan hangot akarok, amit valahol hallottam és meg szeretném valósítani, akkor az egyik Arturia VST-vel, rendszerint a Moog Minivel gyorsan összedobom.

Link to comment
Share on other sites

14 órája írta DutchFlowers:

Egy analogon, vagy VA-n kitekerem 5 masodperc alatt ha nem is a masterre kerulo hangot, de itt es most megfelel. Haladjunk. Vst-n vagy korlatozott modularon ugyanez mondjuk 1-2 perc. De meg mindig haladunk. Legyen ugyanannyi a lepra tapipadon, de meg mindig haladunk. De ez lehet csak en vagyok.

Csabinak nem emiatt hianyzik az AN

De pontosan ez miatt, jól összegzi az érzéseimet ez a "haladjunk" kifejezés amit használsz :) Leülök, zenélek és haladjunk. Nem akarok mindent Presetből kihozni, egyrészt mert nem lehet minden olyan amilyet én elképzelek, másrészt szeretem ha amit csinálok az én vagyok, ehhez pedig valami olyan hangforrást szeretek használni, ami gyorsan juttat eredményhez, józan paraszti logikával lekövethető, de élőbb mint egy statikus minta lejátszása.

Amik a topikban ezután elhangzanak (RCM, algoritmus operátor, free form algorithm, 20 ezer szinusz, 1Hz-es felbontás, hallható spektrum, Comb filtering) csupa-csupa matematikai vagy fizikai fogalom és nem sok közük van zenei fogalmakhoz... zenei értelemben..., mert nyilván a zenei hang létrejöttéhez van közük... de ha mondjuk leülök fütyörészni, akkor nem azt elemezem, hogy a torkom és szájüregem mely fizikai jellemzői alakítják a hangot, és a csücsürítésem milyen módon hozzák létre a hang hullámformáját és vajon melyik jellemzővel változtatom a hangmagasságot hanem... hanem csak úgy FÜTYÖRÉSZEK.

Így képzelem a zenélést is matematikai és fizikai fejtegetések nélkül... csak haladjunk :)

Az irgalmatlan sok PATCH, Arpeggiátor, Mod seq forrás stb. csak hab a tortán, ami a bőség zavarát fokozza.

De nyilván mások vagyunk. Aki szereti a hangszereket és a szintézist elemezni, annak egy kincsesbánya lehet a MODX és azt mondom, hogy család mellett is még élhetőbb játékosabb csomagolásban van, mint mondjuk labor körülmények között színusz hullámokat generálni, más hullámokkal modulálni és oszcilloszkóppal vizsgálni az eredményt :)

Szerkesztette Koródi Csaba
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...