Jump to content
Ménemszól.hu

Ákos • A katona imája


Kovács Ákos

Recommended Posts

Kedves mindenki!

Köszönöm a Kugelblitz-fórumban felvetett kérdéseket! Igyekszem valamilyen formában mindre válaszolni. Minden itt olvasható okoskodásom elé tessék odaérteni, hogy “szerintem”, elkerülendő a felesleges idegeskedést. A katona imája album stúdiómunkáiról több részből álló videónapló készült Juhász Viktor operatőr jóvoltából, ezek vonatkozó részei megtekinthetők a linkekre kattintva. További megjegyzés, hogy bár engem nagyon érdekel és lelkesít a technikai megvalósítás, a dalszerzés legfontosabb elemének nem ezt tartom. A maszteringgel kapcsolatos kérdésekre nem válaszoltam, mert arról fogalmam sincs, ez Sellyei asztala. Ha több embert is érdekel, később szívesen írok részletesebben is a címadó dalról, vannak benne finomságok. A kérdéseket csoportosítottam, nagyjából az alábbi fejezetek lesznek:

  1. Általánosságpk

  2. Szintik, billentyűk, effektek

  3. Gitárfelvételek

  4. Vonós- és dobfelvételek

  5. Énekfelvételek, hangmérnöki tanulságok, sterilitás

Köszönöm, üdv,

Á.

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok száma 50
  • Created
  • Last Reply

1.: ÁLTALÁNOSSÁGOK

A katona imája album négy stúdióban készült:

1. Akox2 Stúdió – ez egy profin izolált házistúdió a lakásunkon belül, Kotschy András akusztikus tervei alapján. Többek között ő felelt a MüPa és a pécsi Kodály Központ akusztikai terveiért is. Itt szültem a nótákat. Ez volt a szinti-, ének- és gitárfelvételek helyszíne, többek között itt rögzítettük Pejtsik Péter csellószólóját is az Óda című dalhoz.

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta01.mp3

Nálunk zajlott a sztereó mix egy része és a teljes 5.1 keverés is.

2. Szakos is otthon szeret gépészkedni, két dal zenéje nála született, valamint további három szerzeményemet hangszerelte meg/át a műhelyében.

3. Pannónia: A "C" remek hangzású terében rögzítettük az élő dobokat és a vonósokat-kürtöket. A "B" stúdióban, az SSL-en összesítettük az anyagot.

4. A Hit Space barlangjában Sellyei masszírozta egyenként a sávokat, a végső maszter is az itteni motyón készült, kiegészülve néhány Weiss cuccal a Pannóniából.

Általában a házistúdióban egyedül matatok-ötletelek, a képzettebbek ezt komponálásnak hívják.

Stúdiómagány:

Adhatja egy akusztikus/elektromos gitáron játszott téma az alapot, esetleg valami szintetikus ügy, egy jó szintihang, egy jó minta – nagy szemplerbubus vagyok, úgyhogy inkább ez utóbbi. (Az E-MU 4XT mellett rengeteget használom a Kontaktot, zseniális hangszer, de erről esetleg később, egy külön cikkben, mert könnyes szemű rajongó vagyok.) Az album címadó dala például ebből a régi Wavestation hangmintából indult:

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta02.mp3

A demófázis nálam általában nem válik el élesen a hangszereléstől, rájátszástól, tulajdonképpen már az első vázlatoknál megy a zsinnyegtetés, potisanyargatás: a sound megformálása majdnem egyszerre zajlik a dal kialakulásával. Ideális esetben egyre gazdagodó vázlatok készülnek a szövegírás-feléneklés-rájátszás fázisa előtt. Van olyan dal a legutóbbi albumon, amelynek első, kezdetleges ötletei három évvel korábban kerültek rögzítésre, és gyakran képtelenség eligazodni a különböző variációk között. A lemezt záró Kéz a tarkón például eredetileg gyors nóta volt. Az album megjelenése előtt két évvel, az Ákos 40 turné első előadásnak hangpróbáján a Kongresszusi Központban (a baró teremhangzással együtt) rögzítettem hozzá a dobokat Dorozsmai Petivel. Ezt a felvételt persze soha nem használtam fel, mert később a nóta teljesen más irányt vett.

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta03.mp3

Folyt. köv. – Szintik, billentyűk, effektek

Link to comment
Share on other sites

Kedves mindenki!

Köszönöm a Kugelblitz-fórumban felvetett kérdéseket! Igyekszem valamilyen formában mindre válaszolni. Minden itt olvasható okoskodásom elé tessék odaérteni, hogy “szerintem”, elkerülendő a felesleges idegeskedést. A katona imája album stúdiómunkáiról több részből álló videónapló készült Juhász Viktor operatőr jóvoltából, ezek vonatkozó részei megtekinthetők a linkekre kattintva. További megjegyzés, hogy bár engem nagyon érdekel és lelkesít a technikai megvalósítás, a dalszerzés legfontosabb elemének nem ezt tartom. A maszteringgel kapcsolatos kérdésekre nem válaszoltam, mert arról fogalmam sincs, ez Sellyei asztala. Ha több embert is érdekel, később szívesen írok részletesebben is a címadó dalról, vannak benne finomságok. A kérdéseket csoportosítottam, nagyjából az alábbi fejezetek lesznek:



  1. Általánosságpk
  2. Szintik, billentyűk, effektek
  3. Gitárfelvételek
  4. Vonós- és dobfelvételek
  5. Énekfelvételek, hangmérnöki tanulságok, sterilitás

Köszönöm, üdv,

Á.

Kedves Ákos,

Előre is köszönjük és kíváncsian várjuk a folytatást! Egy élmény volt olvasni, belelátni, belehallgatni!!! Természetesen a címadó dalról és egyéb finomságokról is szívesen olvasnánk! Minden jöhet, nagyfokú érdeklődésre talál! :) Hálás köszönet ezért és a fáradozásért.

Link to comment
Share on other sites

Kedves Ákos!

Nagyon "zsír"!!! Köszönjük szépen! Eléggé "tűkön ülve" fogom várni a többi részt!

Örülnék neki, ha - kvázi 6. fejezetként - Sellyei is beavatna bennünket a maszterelés részleteibe. Így lenne teljes a kép. A maszteringgel kapcsolatban azt szeretném kérdezni, hogy a Még közelebb albumnál miért döntöttetek a külföldi maszter mellett és most miért nem? Érdemes volt-e anno külföldön masztereltetni, kellett-e kompromisszumot kötnöd a végső hangzás tekintetében? Mennyire volt bonyolult "átvinni" az elképzelésedet és mennyire sikerült megvalósítaniuk azt?

Lenne még egy pár témaötletem, de ezek már nem a lemezkészítéssel, hanem a koncerttekkel, annak előkészületeivel kapcsolatosak. Kicsit félve teszem fel ezeket a kérdéseket, mert csak érintőlegesen tartoznak egy stúdió-technikai oldal profiljába.

Mindegy, egy életem, egy halálom, kérdezek: (párhuzamosan tőled és Krisztiántól is)

- nyilván egy turné alap koncepciója a Te ötleted. Mennyire szólhatnak bele a dalok kiválasztásába a zenekar tagjai? Főleg a hangszereléseket végző Szakos?

- a hangszereléseket mennyire készre készíti el Krisztián? (a zenekar tagjai kmennyire tudják a saját ötleteiket beletenni a műsorba?)

- beleszólsz-e az elkészült hangszerelésekbe?

- mennyi és milyen kísérő sávok kerülnek a Roland VS hard discre? Ezek szekciónként, vagy egy sztereó mixként szólnak? (Bulin Snoopy külön bele tud-e nyúlni a VS arányokba,ha pld. az egyes szekciók külön kimeneten mennek a keverőbe, vagy 1 sztereón kapja, "azt jónapot" :)!)

Szerintem erről is írhatnál egy újabb húszezer karakteres dolgozatot :) ! Sokan örülnénk neki!

Válaszodat előre is köszönöm!

Üdv:

Filip

Link to comment
Share on other sites

Kedves mindenki!

Köszönöm a Kugelblitz-fórumban felvetett kérdéseket! Igyekszem valamilyen formában mindre válaszolni. Minden itt olvasható okoskodásom elé tessék odaérteni, hogy “szerintem”, elkerülendő a felesleges idegeskedést. A katona imája album stúdiómunkáiról több részből álló videónapló készült Juhász Viktor operatőr jóvoltából, ezek vonatkozó részei megtekinthetők a linkekre kattintva. További megjegyzés, hogy bár engem nagyon érdekel és lelkesít a technikai megvalósítás, a dalszerzés legfontosabb elemének nem ezt tartom. A maszteringgel kapcsolatos kérdésekre nem válaszoltam, mert arról fogalmam sincs, ez Sellyei asztala. Ha több embert is érdekel, később szívesen írok részletesebben is a címadó dalról, vannak benne finomságok. A kérdéseket csoportosítottam, nagyjából az alábbi fejezetek lesznek:



  1. Általánosságpk
  2. Szintik, billentyűk, effektek
  3. Gitárfelvételek
  4. Vonós- és dobfelvételek
  5. Énekfelvételek, hangmérnöki tanulságok, sterilitás

Köszönöm, üdv,

Á.

Kedves Ákos!

Köszönet a technikai információkért, de ahogy te is mondod engem is jobban érdekel az ahogyan megszülöd a dalokat. Néha elképedek hogyan fogalmazol meg dolgokat, mintha lelki hangom szólt volna, mert ugyanazt akartam mondani, de kitudja talán szókincs hiány miatt így sosem jutott volna eszembe. Tehát én magam is előnyben részesítem magát a dal születését és ezrét is tudom talán értékelni annyira a dalaidat, mivel nem füvet látok benne amit leszakíthat az ember és hazavihet bármikor. Értsd úgy: nem töltöm le.

Magam is jobban érdeklődöm A katona imája dal iránt. Több okom is van erre.

1. "nótának" tituláltad ez már egy fajta szerelem feléje

2. ezt a dalt hagytad utoljára hogy tökéletes legyen

A másik dal ami nem került fel a lemezre és maxiként adtad ki az az Utazó c. nóta, mely végül is megszületett pedig úy volt hogy nem is. Zenileg érdekelne hogy a megkomponálás miért volt olyan hosszadalmas hogy nem kerülhetett fel a lemezre, mert ha jól emlékszem kicsúsztál az időből és ezért maradt le aztán utólag csak kiadtad.

Remélem a kis Shakespeare-i monológra válaszolsz :)

üdv. András, nagy tisztelőd.

Link to comment
Share on other sites

andrew mcload alias kisákos!

Szeretlek! Nem véletlenül alakult meg a rajongói klubod fészbúkon. Én a te rajongód vagyok.

http://www.youtube.com/watch?v=5x27iAhmSCk igen ő andrew mcload alias kisákos fizikai valója.

fészbúk: https://www.facebook.com/home.php?sk=group_152818314761634

Ákoshoz a kérdésem a következő: Mi alapján születik meg a döntés a hangzás tekintetében? "Elég karcosan szól-e a gitár?"

Hallottál egy jól kevert U2 lemezt és annak a hangzására minőségére törekszel?

Az általad szerzett dalokat, lekottázva adod oda -az éjjel-nappal és minden téren 'műSzakosnak'- vagy hallás után ő megtanulja a szólamait? Zenei nyelven hogyan tudtok kommunikálni? Úgy mint eszkimói gyerek az egyiptomi halpiacon? :)

Üdv, a srác 'aki énekli a dalodat a jutubon és nem is olyan jól'

Link to comment
Share on other sites

Kedves mindenki!

Köszönöm a Kugelblitz-fórumban felvetett kérdéseket! Igyekszem valamilyen formában mindre válaszolni. Minden itt olvasható okoskodásom elé tessék odaérteni, hogy “szerintem”, elkerülendő a felesleges idegeskedést. A katona imája album stúdiómunkáiról több részből álló videónapló készült Juhász Viktor operatőr jóvoltából, ezek vonatkozó részei megtekinthetők a linkekre kattintva. További megjegyzés, hogy bár engem nagyon érdekel és lelkesít a technikai megvalósítás, a dalszerzés legfontosabb elemének nem ezt tartom. A maszteringgel kapcsolatos kérdésekre nem válaszoltam, mert arról fogalmam sincs, ez Sellyei asztala. Ha több embert is érdekel, később szívesen írok részletesebben is a címadó dalról, vannak benne finomságok. A kérdéseket csoportosítottam, nagyjából az alábbi fejezetek lesznek:



  1. Általánosságpk
  2. Szintik, billentyűk, effektek
  3. Gitárfelvételek
  4. Vonós- és dobfelvételek
  5. Énekfelvételek, hangmérnöki tanulságok, sterilitás

Köszönöm, üdv,

Á.

Tisztelt Ákos!

Oké, hogy mindenki rázizzent a technikai mütyürgésre, de ha már te is említetted, hogy a zene neked inkább alkotófolyamat, mint bindzsizés, akkor beszélgethetnénk az ihletről is. (Ha nem sértjük meg ezzel a technikus hajlamú kollégákat.)

Melyik dal-dalszöveg hogyan született "ihlet" szempontjából, melyiket hogyan, hol írtad? Mi miről jutott eszedbe? Melyik dal esett át a legkomolyabb átalakuláson? Kulisszatitkokat.:) Én ilyesmiről is szívesen olvasnék, bár látom, hogy némileg lekéstük az "Általánosságok" részt.:)

..::efze::..

Link to comment
Share on other sites

Tisztelt Ákos!

Oké, hogy mindenki rázizzent a technikai mütyürgésre, de ha már te is említetted, hogy a zene neked inkább alkotófolyamat, mint bindzsizés, akkor beszélgethetnénk az ihletről is. (Ha nem sértjük meg ezzel a technikus hajlamú kollégákat.)

Melyik dal-dalszöveg hogyan született "ihlet" szempontjából, melyiket hogyan, hol írtad? Mi miről jutott eszedbe? Melyik dal esett át a legkomolyabb átalakuláson? Kulisszatitkokat.:) Én ilyesmiről is szívesen olvasnék, bár látom, hogy némileg lekéstük az "Általánosságok" részt.:)

..::efze::..

Ilyesmiről én is szívesen olvasnék. Talán egy másik fejezetben... Rengeteg új témaötlet van, úgy látszik nem fogyunk ki belőle :) Honnan, miből tud még mindig, sok sok év távlatából is ihletet, ötletet meríteni? Mi lesz aztán egy-egy gondolati síkon megszületett dalszöveg-, vagy zenerészlettel? Mikorra érik össze egy konkrét dallá és mikor érzi azt, hogy kész, elengedheti a "kezét"? Ezekre és még annyi másra is kíváncsiak lennénk - szerintem sokan, de ez már tényleg egy másik téma, várjuk ki egyelőre a következő 4 fejezetet. :)

Link to comment
Share on other sites

andrew mcload alias kisákos!

Szeretlek! Nem véletlenül alakult meg a rajongói klubod fészbúkon. Én a te rajongód vagyok.

http://www.youtube.com/watch?v=5x27iAhmSCk igen ő andrew mcload alias kisákos fizikai valója.

fészbúk: https://www.facebook.com/home.php?sk=group_152818314761634

Ákoshoz a kérdésem a következő: Mi alapján születik meg a döntés a hangzás tekintetében? "Elég karcosan szól-e a gitár?"

Hallottál egy jól kevert U2 lemezt és annak a hangzására minőségére törekszel?

Az általad szerzett dalokat, lekottázva adod oda -az éjjel-nappal és minden téren 'műSzakosnak'- vagy hallás után ő megtanulja a szólamait? Zenei nyelven hogyan tudtok kommunikálni? Úgy mint eszkimói gyerek az egyiptomi halpiacon? :)

Üdv, a srác 'aki énekli a dalodat a jutubon és nem is olyan jól'

hmm, remélem nem a gúny beszél belőled. Ha jól tippelek Attila vagy. :P A mcload-ozás a Hegylakó c. filmsoorzat ötletéből jött poénból évekkel ezelőtt, de mostanság kezdtem el használni. :)

Nem tudom Ákos hogyan értékeli a kis videót amit bélinkeltél, de az fix hogy kis-ákos néven le vagyok tiltva a honlapjáról úgy hogy más néven vagyok benne ennyi a történet :D Ő ennyire kedvel engem. :P Ebből is látszik.

itten valaki felvetette az ihlet kérdését ez elég megfoghatatlan dolog de valóban jobban érdekel engem is mintsem a hangszerelés. Ehhez különben is laikus vagyok nem feltétlenül értem mit ír ha zenei megkomponálásról van szó :P Ez persze változhat. De azért kíváncsi vagyok.

Link to comment
Share on other sites

Kedves mindenki!

Ez egy stúdiótechnikai blog, a dolgozat a felvétellel kapcsolatos témákkal foglalkozik.

Azt hiszem, a legutóbbi kérdést (Sheever) megválaszolja az első fejezet is, de a vasárnap este felkerülő második menetből (Szintik, billentyűk, effektek) remélhetőleg minden teljesen egyértelmű lesz.

Üdv,

Á.

Link to comment
Share on other sites

Kedves mindenki!

Ez egy stúdiótechnikai blog, a dolgozat a felvétellel kapcsolatos témákkal foglalkozik.

Azt hiszem, a legutóbbi kérdést (Sheever) megválaszolja az első fejezet is, de a vasárnap este felkerülő második menetből (Szintik, billentyűk, effektek) remélhetőleg minden teljesen egyértelmű lesz.

Üdv,

Á.

azert egy kicsit tobb krem elferne meg rajta;)

Link to comment
Share on other sites

2. Szintik, billentyűk, effektek:

"Én főképp analóg szintik kész hangzásait buherálom, mert nem tudom, hogyan hegesszek meg egy hangot magamnak."

Szerintem nyugodtan ki lehet indulni a gyári presetekből és szét lehet csavarni mindent a felismerhetetlenségig, én is így szoktam. Oszcillátorok ki-be, rezopoti fel, szűrőtekergetés, hullámforma-vadászat, stb. Kering a neten egy link a világslágerekben használt gyári szintihangszínekről, nagyon tanulságos, tehát ettől se kell betojni. Általában igaz, hogy inkább magam szeretem kitekerni az inspiráló hangzást, de a Nézz szembe vele elektromos zongorája például egy gyári hangszín, mert ez illet a legjobban a dalhoz. A nóta alapötletét egy Apple-fejtágító tanfolyam közben kezdtem írni Logic-ban, pedig megrögzött Cubase-felhasználó vagyok a kezdetek óta.

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta04.mp3

"A demók hangszerelésénél milyen hangszereket használtál? Ezekből a felvételekből maradt-e valami a lemezen, vagy mindent újravettetek?”

Ahogy korábban is írtam, a demófázis nálam összemosódik a többivel, sokszor a demógitár is bekerül a végleges mixekbe. Ugyancsak a Nézz szembe vele lehet a példa, ahol a fuzz gitárszólam az első, korai felvételekből maradt bent:

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta05.mp3

Az éneket persze mindig újravesszük, egyrészt mert a végleges szövegek általában csak később készülnek el, másrészt mert a kínai demómikrofonba hajnali fél háromkor belehörgött csodás szólamok másnap már nem szoktak annyira jónak tűnni.

"Egy poplemez esetén mit gondoltok a zongora szerepéről? Érdemes-e ezt élőben rögzíteni? Nekem egyre inkább kétségeim vannak, hogy popzenében van-e hozzáadott értéke... hogy látjátok?"

Szerintem ha gazdagabb hangszerelésű, nem kifejezetten a zongorahangzásra épülő dalról van szó, sokkal egyszerűbb, gyorsabb és kezelhetőbb egy jó mintakollekciót használni. De az is igaz, hogy az Ákos40 műsora elképzelhetetlen lett volna az élő zongorajáték nélkül.

"Milyen nem Roland hangszereket használtatok a lemez kapcsán?”

Ha a kérdés a szintetizátorokra, billentyűs hangszerekre vonatkozik, nem kizárólag Rolandokat használok, bár tőlük sok mindent megismertem a 18 éve tartó támogatás kapcsán. Anno az S-760 volt az első mintavevőm, ez a hangszer egy életre megváltoztatta a dalszerzéshez való viszonyomat. A Komplete-csomagot még az 5-ös verziószámnál vettem meg (Native Instruments). Annak idején a Prophet 5 gyakran szerepelt a Bonanza-albumokon: a hardvert modellező NI Pro-53 most a Főleg régen című dalban vinnyog, múltidéző jelleggel.

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta06.mp3

A Massive, az Absynth és az FM8 mind nagyon komoly hangszerek, de jól használhatók a Cubase ritkán méltatott beépített szintijei is, pl. a Mystic szintén a Főleg régen hangszíneit erősíti.

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta07.mp3

A mostanában formálódó új kompozícióimban a Reaktor is sokszor szerepet kap, pedig a legutolsó verzióig nekem túl bonyolult volt az egész. A mit mire kérdésre az a rövid válaszom, hogy Kontaktot MINDENRE. Egyszerűen brutális. Elkezdtem beleásni magam a script-írásba, aki tudja, miről van szó, az azt is tudja, hogy ez nagyjából egy külön univerzum. Az igazsághoz tatozik, hogy a szoft-hangszerek hangját általában szeretem átereszteni valami vason, leginkább az MPE-200 előerősítőjén (Designed by Mr. Rupert Neve).

Az újabb Moog-okat a 2011-es NAMM Show alkalmával tapiztam hosszan.

A vége az lett, hogy hazaérkezéskor Ádáméknál rögtön vettem egy Slim Phatty-t. Atom hang, atom kontroll, atom minden, őrülten melegszik, és őanalógsága tud rettentő hamis is lenni. Nagyon tetszik. A puristák biztosan feljajdulnak, de én gyakran berántom a hangját szemplerbe, hogy polifón ügyekre is tudjam használni. A most készülő demóim közül majdnem mindegyikben megszólal, ódon analóg szintik és a már említett mintavevők mellett. A filter része külső hangforásokkal is használható, még nem próbáltam ki, de ehhez sok reményt fűzök. Alig 24 évvel ezelőtt, az 1987-es Csillag születik tehetségkutatóra beadott demóinkban használtunk utoljára Commodore64-hangokat, még az eredeti készülékből. Most kezdem újra felfedezni ezt a hangzást, a zseniálisnak ígérkező HardSID4U szintetizátorral együtt, amelyet Téli Sándortól (a fejlesztőtől) egyetlen érdeklődő e-mail nyomán kaptam ajándékba. Ezt a példátlanul nemes gesztust ezúton is köszönöm!

"Használtok-e IR-alapú zengetőt? Felmerül-e pl. Altiverb vagy hasonlók alkalmazása?”

Altiverbet nem használtam még, általában szoft Lexicon vagy EMT kerül a demókra (tehát nem impulzusválasz-zengetők), de a Sellyei-féle Quantec vagy a Pannónia Bricasti-zengetője sokszor jutott szerephez A katona imája-albumon és bizony csúnyán leverik a szoftokat. Az áruk is olyan, leverős. A Kontaktba épített convolution-t igen gyakran használom, hibátlan. Van pár saját impulzusom is, pl. az, amit a budapesti Bazilikában vettem fel. Ami az egyéb effekteket illeti, sok vasat elfogyasztottam már, az utolsó hírmondó a stúdióban a tc FireWorx. Kifejezetten izgalmas eszköz, multieffekt, vokóder, zengető, ezerféle routing, mátrix, őrület. A lemez címadó dalának gerjedéseit is ezzel produkáltam: önmagába kötöttem vissza, imádta.

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta08.mp3

Az UAD megjelenése óta otthon csak a legritkább esetben használok outboard-ot. Néhány kivétellel minden plug-in megvan, az elmúlt tíz évben nem jött ki olyan anyag a kezem alól, amelyen ne szólt volna UAD, a stúdióalbumoktól az 5.1 koncertfelvételeken át a prózai lemezekig. A Neve-csomag eszméletlen jó, 1176 nélkül nincs dobmix nálam, a Moog filter a legunalmasabb szoft-szintit is felpörgeti. A zengetők, az EQ-k, a Fatso, a Studer-féle magnómodellezés és a brutál szalagos delay… Sajnos minden iszonyat jó, amit kihoztak eddig. A legnagyobb veszély abban rejlik, hogy az ember túlpakolja a sávokat effektekkel. (Nem, nem támogatnak, teljes áron vettem a kártyákat és a plug-ineket is, ahogy a Cubase-zel és a Komplete-tel is történt.) Az énekláncba konkrétan azért vettem hardver LA-2A-t, mert annyira tetszett a szoft… Tudom, hülye vagyok. Az LA-2A-ról szóló ódám felkerült a Universal Audio honlapjára is.

Szóval ha holnaptól egy lakatlan szigeten kellene élni, akkor csak náhány kívánságom lenne:

  1. kifogyhatatlan száraz tokaji furmint és egri pinot noir-készlet
  2. áram és számítógép, rajta Cubase, Kontakt és az UAD plug-inek
  3. ha lehet, Péntek legyen csaj.

Folyt. köv. – Gitárfelvételek

Link to comment
Share on other sites

Kedves Művész Úr!

Mérhetetlenül hálás vagyok és a téma iránt érdeklődők közül ,azt hiszem, mindenki hálás is lehet az írásaidért, és fáradozásodért. Nem olyan régen (kb. egy hónapja)böngészek hasonló dolgok után, de számomra pontosan ez volt az amit kerestem. Szeretném mégegyszer a bejegyzéseket, és természetesen a ménemszól? munkálatait is megköszönni!

Várva a folytatásra, hasznos munkát és minden jót kívánok!

Üdvözlettel: T. Dávid

Link to comment
Share on other sites

3. Gitárfelvételek:

"Elsősorban egy rockosabb hangvételű szám technikai infóira, születési és felvételi paramétereire lennék kíváncsi. Azon belül is az elektromos gitárok felvétele, sávok kiosztása érdekel."

A rockosabb nóták előzménye, hogy főleg rockzenét hallgattam a lemez előtti 4-6 évben. Nem metálra kell gondolni, hanem olyan (relatíve) rádióbarát cuccokra, mint a Kings of Leon vagy a White Lies. Felvételi szempontból nem az volt a lényeg, hogy tetszenek-e a dalok (egyébként igen), hanem hogy vitathatatlanul jól szólnak, a saját(os) hangzás mellett rocktradíciók és bevett stúdiós praktikák, valamint izgalmas megoldások hallatszanak ki belőlük.

A lemezre elsőként a Szindbád dala című szám készült el, ez jóval az album előtt, 2010. áprilisában jelent meg kislemezként, egy saját rendezésű videoklippel együtt:

A Telecaster-gitársávokat duplázva játszottam fel Sellyei VOX erőlködöjével, “pusztító hangosan”. (Ez az utolsó jó VOX, amit gyártottak, mert ez még 1817-ből származik, valamint mert az övé, a többi természetesen mind szar. Igen, mind. Ő maga mondta, tehát igaz!) A kombó stúdiószempontból elég kényelmetlen, mindig be kell rohangálni a feljátszóba, ha állítani akarsz valamit: Lepe és Sellyei ezzel az erővel megmászhatták volna a Kilimandzsárót. Viszont akkor nem süketültek volna meg.

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta09.mp3

Az első gitárfelvételek az albumhoz:

Nemhiába mondogatja nekem Samu régóta, hogy ha van egy szabad félórám, megtanít basszusgitározni. Ebben a dalban vettem először a bátorságot a bőgőzéshez. Atom egy hangszer: egyetlen pendítés és… ROCK! Az öthúros Ibanez SRX355 hangját az LA-2A kimenetéről rögzítettem, később Ampeg szoft-erősítőmodellt használtam. A demófázisban leszűrtem a magasait, de keveréskor Lepe ezt letiltotta, azért szól így:

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta10.mp3

A Tabula Rasa és a Játékharc is kísérletnek indult, megpróbáltam egyriffes-gitárparaszt témára dalt írni, mint pl. a KoL. Ezekben a nótákban a Hamer T-51 és a limitszériás Fender ‘72 Telecaster Deluxe FSP USA csörömpöl végig, finom kis hangszer mindkettő. A viszonylag komplex gitárhangszerelés és a sávkiosztás is jól hallható az alábbi példán:

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta11.mp3

A Tabula Rasa első refrénje után megszólaló kis gitártéma pedig a felvételek rommá kompresszálása, visszafordítása és sztereó bűvészkedés végeredménye:

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta12.mp3

Sellyei JMI-, Metropoulos- és Custom Audio-fejekkel érkezett a már amúgy is túlzsúfolt stúdióba, és persze Suhr gitárokat is hozott, mert azoknál nincs jobb. (Ezek közül végül semmi nem került a lemezre, mert túl jók voltak nekünk.)

Gitározás februárban fotókon és videón:

Sellyei szerencsére nem mindig ért rá, így tudtunk néha haladni is. A címadó dal gitárhangzását Kálló Peti gitártechnikus/hangszerész/multiinstrumentalista segített kialakítani: három ősrégi Marshall-fejet szállított a stúdióba (két különböző karakterisztikájú JCM-800-ast és egy SuperLead-et), valamint egy Greenback hangszórókkal szerelt 1960-as ládát és egy kazalnyi ezoterikus gitárpedált.

Kálló-session:

A nóta súlyosabb, tömörebb gitárhangzást kívánt, így a kedvenc Tele hangszereim szóba sem jöhettek. Végül két gitár szólal meg A katona imájában: az egyik a többszöri átalakításon átesett, fekete Epiphone Les Paul Custom (aktív EMG hangszedőkkel és beépített Roland GK-2-vel!), a másik a fehér Schecter Pete Dee, amelyet a 2010-es koncerteken sokat használtam, és egyszerű, suttyó tömbhangzását nagyon megszerettem. A sok hajtépő kísérletezés után kiválasztott fej az egyiknél a SuperLead, a másiknál az öregebb JCM lett, ugyanazon a ládán. A Shure SM57 mellett egyszer AEA-miksi, másszor az AKG SolidTube szerepelt. (Ez utóbbival vettem fel anno domini 1998-ban az Ikon lemez összes énekét az akkori lakásunk gardróbszekrényében… Változó idők.)

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta13.mp3

A Roland Jazz Chorus erősítőt egyetlen dalban használtuk: a lemezt záró Kéz a tarkón Strato-témájához jól passzolt a tranyós megszólalás. Mellette a Takamine N10 akusztikus gitár kaszatol, Wunder CM-7-tel rögzítve. (A csodamikrofonról hosszabb ömlengést lehet majd olvasni az énekfelvételekről szóló részben.)

http://www.menemszol.hu/kugelimages/akossztori/minta14.mp3

További adalék, hogy nagyon megszerettem a JCM-800 szívet tépő hangját és a lemezfelvételek után Kálló Peti segítségével vettem magamnak egy jó állapotú vintage darabot. Sellyeitől a Szindbád-nóta gitárfelvételeinél eltanultuk, hogyan kell beállítani a két ládamikrofon távolságát úgy, hogy mintapontosan fázisban legyen a két jel. (A csávó konkrétan eszelős, például kizárólag döntött gitárládát hajlandó bemikrofonozni. Remélem, hamarosan elkészül a jelenleg még kísérleti fázisban levő gyógyszere.)

Nyári gitár- és énekfelvételek fotókon 1 és 2 és 3, valamint videó:

Megjegyzendő, hogy a munka utolsó szakaszában négyszáz fokos nyár volt, mi meg Lepével bent rohadtunk a stúdióban, hétvégenként pedig újra össze kellett pakolni a cájgot és irány a következő turnéállomás…

Folyt. köv. – Vonós- és dobfelvételek

Link to comment
Share on other sites

Szia Ákos!

Szuper cikk, szuper videók, köszönjük!

Az utolsó videó nézése közben jutott eszembe a kérdés, amikor mondtad, hogy "eddig 15.000 éneksávot rögzítettünk"...

Tehát, hogyan választjátok ki azokat a sávokat, amik végül szerepelni fognak a végső anyagban? Gondolom mindegyik sáv végül több felvétel legjobban sikerült részeiből tevődik össze, de hogyan választjátok ki a legjobb felvételeket? Ha egy felvétel rossz lett, akkor egyből Shift+Delete és végleg kuka, és csak azok maradnak talonban, amik "még jók lehetnek valamire"?

Köszi újra!

Imre

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...