Jump to content
Ménemszól.hu
power32

Yamaha CP88

Recommended Posts

Kiváncsi leszek rá, hogy tényleg milyen élőben 🙂

 

 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
12 órája írta power32:

Kiváncsi leszek rá, hogy tényleg milyen élőben

A demók alapján elég vézna yamahás zongorahangok jönnek ki belőle. :huh: Amúgy meg egy Nord Stage klón feketében. :D

A Korg baromságait már végig se néztem!

9c03690636b46dd52a34faf7522d3a36_pc.jpg

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Válaszolta (szerkesztve)

Azért az 57 hangszínért benne, jóval drágábban a MODX8-nál, 3/4 milkóért én nem biztos hogy ezt választanám! :wacko:

https://hu.yamaha.com/files/download/other_assets/7/1180527/cp88_cp73_en_om_b0.pdf

UPDATE!
os 1.1 = hirtelen lett benne flash memory új soundoknak! Így már ehte Nord Stage koppintás feketében. https://www.yamahasynth.com/yamaha-synth-rss/introducing-the-yamaha-cp88-and-cp73-stage-pianos

Szerkesztette djuice

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Válaszolta (szerkesztve)

Megnéztem pár videót, illetve a specifikációkat.

Az utóbbival kapcsolatban érdekesnek találom a hangmotorját. Legjobb tudomásom szerint eddig a yamahánál a CP sorozatot az scm, tehát a saját fejlesztésű modellező technológiája hajtotta mind elektromos, mind akusztikus zongorák terén. Pár éve kiadták a reface cp-t, ami szintén scm hangkeltést használ. Az S, illetve P sorozat épül az awm2 szintézisre.

Mivel leginkább a rhodes hangszínek érdekelnek, így erre koncentráltam itt is. A CP88 és CP73 a leírás alapján awm2 szintézist alkalmaz, tehát pcm mintákkal töltik fel. Ebben az esetben csak úgy tudom elképzelni, hogy az scm modellezésű rhodes-okat mintavételezik valamilyen velocity mennyiségben és azt töltik be a cp88/73 romjába.

Ha így van, tök hülyeség, hogy a cp-hez sorolják ezt a terméket. Ha rendelkezésre áll az scm, miért nem azt használja, ha már a cp sorozatba szánták a zongorát? Tuti, hogy a cp sorozat elektromos zongorái szólnak ebből, a többi (motif, montage stb.) mintavételezett patch teljesen más karakterisztikájú. Illetve az ebben alkalmazott modellek elnevezése (rd73 rd75 rd78, stb) is az scm alapokra utal. Így épp a modellezés nyújtotta legnagyobb előny (nincs velocity váltás) veszik el az egészből.

Más: a leírás alapján az orgonákra, mint sub kategóriára az egyetlen effektslotban vagy rotary effektet tudsz tenni, vagy distrortion-t. A kettő együtt nem lehetséges. Ez ebben az árkategóriában szerintem nagy hiányosság.

Bár részletkérdés, de mindenhol, mint Nord Stage kihívóra hivatkoznak, ami szerintem tévedés. A Stage-ben ott a Hammond és egyéb orgona modellezés, illetve a Lead, én inkább a Nord Piano versenytársának érzem.

Szerkesztette bazookabill
  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
4 órája írta bazookabill:

én inkább a Nord Piano versenytársának érzem.

Elfogadható meglátás, bár azon túlmenően én azon az SCM hangkeltésen sem vágtam hanyat magam a CP4, CP5 kapcsán amiket volt szerencsém tüzetesebben is gyomrozni. A Roland kitalálta a Supernatural szintézist, válaszul a Yamaha az SCM-et, de a sound, a minták nem lettek falat bontóak annyira. A Korg SV1-ét ebben a kategóriában, volt alkalmam egy Inline koncerten hallani testközelből Nagy Jani keze alatt (még élt Vasvári akkor) és hihetetlenül jól szólt a zenekarban. Ha behunytam a szemem már-már elhittem volna, hogy egy jó akusztikus zongit hallok. (Mondjuk a hangosítás is jó volt.) 1 számot játszott Rhodes hangszínen is, s annak a Korg hangszínnek van egy érdekes bája, s ugyanígy a Yamaháknak is, de valahogy a Nordban tetszenek mégis ezek a hangok (is) leginkább. Azért egy jó állapotú SV1-et még szívesen elnyomkodnék itthon az Electro 3 mellett. :) 
A CP88-ért viszont vétek annyi pénz. Akkor már inkább MODX8 jóval olcsóbban egy szakajtó hangszínnel, atomig editálással, még ha fosabb is a mechanikája szvsz!

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
9 órája írta djuice:

 A Roland kitalálta a Supernatural szintézist, válaszul a Yamaha az SCM-et, de a sound, a minták nem lettek falat bontóak annyira.

A Supernatural nem tudom mióta van. Tudomásom szerint a Yamahánál az EX5-el jött be a modellezés a pcm mellé (akkor még talán nem scm-nek hívták), aztán hagyták a francba és folytatták az állandó rom bővítéses Motiffal, amit az EX5 szellemi utódjaként tartanak számon. Szerintem van potenciál az scm-ben, egy reface cp-t már nagyon régóta ki szeretnék próbálni.

Illetve anno az Alesis Fusion-ben, mint workstationben szintén volt modellező technológia, és abból meglepően jó, korát meghaladó rhodes hangok tudtak kijönni.

9 órája írta djuice:

 1 számot játszott Rhodes hangszínen is, s annak a Korg hangszínnek van egy érdekes bája, s ugyanígy a Yamaháknak is, de valahogy a Nordban tetszenek mégis ezek a hangok (is) leginkább. 

Ezzel tökéletesen egyetértek, bár nem tudom mennyire elfogultság :). Ez különben lehetne egy külön topik, hogy a Nord hangszínek miért működnek annyira. Azt gondolom, hogy mára egy csomó, papíron a Nord rhodes-okat meghaladó megoldást alkalmaznak már a versenytársak a hangszereikben, azaz nagyobb méretű, részletesebb, több velocity rétegű mintákat szólaltatnak meg. Zeneiségben, dinamikában mégsem hallottam még igazi kihívót, ami a Nordhoz hasonlóan bármilyen környezetben megállná a helyét. Illetve a Nord bennehagy a hangszíneiben valami pontatlanságot, koszosságot, hibát, amitől sokkal inkább olyan érzésed van, mintha élne az egész. A többi, akár mostani hangszer rhodes alap mintái sterilek, műanyag hatásúak, amiket neked kell effektezéssel, editálással "bekoszolni".

Mindazonáltal a témával kapcsolatban, mint laikus teszem fel a költői kérdést: Ha a Yamaha képes volt kihozni a reface-eket, amik azért elég sikeres termékek lettek, miért nem gyúrja őket bele egy kalapácsos cuccba, a cp88-hoz hasonló kezelőfelülettel? Na az lehetne Nord Stage kihívó, talán méltóbb is, mint amilyen a leírás alapján most a CP88/73. Kipróbálni persze még nem volt alkalmam, így a károgók közé tartozom, de valahogy akkor is elhibázottnak tartom ezt a koncepciót ezzel az ár- és marketing politikával.

 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Válaszolta (szerkesztve)
8 órája írta bazookabill:

Tudomásom szerint a Yamahánál az EX5-el jött be a modellezés a pcm mellé (akkor még talán nem scm-nek hívták)

Az a Korg Prophecy szintű (amúgy azt megelőző) VL1 monofónikus fizikai modellező cuccukban debütált 1993-94-ben igazából még Yamiéknál. Az teljesen más volt: a Standford egyetem matematikusa, Julius O. Smith kidolgozta ún. Wave Guide modell elvén alapult, ami csak a fúvós, pengetős hangszerek diff.egyenletrendszerekkel való leírásán működött elsőnek, majd jöttek ugye az AN szériás analóg modellezések vele. Ezt az eljárást tehát megvette a Yamaha és ő dolgozta tovább egyszerűsített formában az akkori elérhető hardverekre optimalizálandó, meg ugye a Korgnak is így jutott a koncból, mert akkor még volt némi közös együttműködésük. Ez azonban még nem foglalkozott akkoriban az elektromos zongorákkal. Ilyen elven a Korg Z1-ben jelent meg az a modell először, de az olyan is volt még. :) 
A Roland a Supernaturallal meg a 2000-es évek vége felé jött ki a V-piano hangszerben. Előtte ők is erősítőmodellezésekben meg ugye a VK7 orgona modellezésben ténykedtek. Persze állítólag a Yami is 10 évig fejlesztgette az SCM-et a CP1-hez...

Vagy pl. ott volt az olaszoknál is a Gem ProMega zongorákkal való próbálkozgatás fiz.mod. alapon. (Szerintem elég gáz volt amúgy. Az eredeti utánzásához képest zsákutca, saját karakterét tekintve meg kb. langyos víz.)

8 órája írta bazookabill:

papíron a Nord rhodes-okat meghaladó megoldást alkalmaznak már a versenytársak a hangszereikben


A Nordnál pl. a gyengébb akusztikus zongora PCM minták is már 8 layeren futnak, igaz nem minden fekvésben félhangonkénti mintavétellel, de a smoothing playback elég jól el van találva a rétegek észrevehetetlen váltásánál. A Rhodesokat pont nem analizáltam még e téren, de észrevehetően is 3-4 tónust a legkisebb méretű multisamplejük is tud dinamikailag. És pont ez a zseniális bennük szerintem, hogy pl. az Elektro 3-ba is betölthetők azok a mintabankok (persze helykihasználás miatt a kisebb méretű változatban), mint akár a legújabb 6-osba. Magyarul semmi nem szenved csorbát, az is úgy tud megszólalni alapból. :) 

8 órája írta bazookabill:

amiket neked kell effektezéssel, editálással "bekoszolni".

És még a Nord is hogy tud az effektekkel "mocskolódni"! :D 

8 órája írta bazookabill:

miért nem gyúrja őket bele egy kalapácsos cuccba, a cp88-hoz hasonló kezelőfelülettel?

Na ez az igazi kérdés! Én is inkább ezt vártam volna a CP88-ban. :wacko:

Szerkesztette djuice
  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

×