Jump to content
Ménemszól.hu
djuice

Kurzweil PC4

Recommended Posts

Válaszolta (szerkesztve)

Éppen ma beszélgetünk itt egy kollégával, hogy Korg már milyen régóta tudja ezt WS-ben, ezer operátorral, fogalmam sincs hány előre bekészített rutinnal, amelyek tovább kábelezhetőek (egy modulár ehhez képest gyerekjáték, csak kövesd le fejben hogy ki-kivel van) elképesztően bonyolult modulációs lehetőségekkel, kb. 100 polifóniával, akár unisonozva, dual filterrel, ahol az egyik akár multifilter is lehet. Elképesztő hangminőséggel - konkrétan nem hallom az FM-nél hogy ez most digit vagy analóg -e.

Az az elképesztő, hogy mennyire nem használta ki maga gyártó sem ezt a szintézisét. Néhány nosztalgikusan kötelező DX-like hangszín és viszonthallásra. (most a Prologue-ban van vmi egyszerű utánzata, de legalább van analóg LP filter).

Jó hogy végre a Kurzék is rájöttek, hogy készen lehet tálalni ezt a szintézist, mert valójában ebből lehet a legnagyobb palettát hangzásban átfogni - szerintem. Igény biztos hogy van rá, én kíváncsi vagyok hogyan "interpretálja" ezt a Kurz.
Ha megfelelő a proccessz minőség, az FM szintézis az, ahol szerintem totál mindegy hogy analóg vagy digitál, mert nem lehet a minőséget nagyon meghallani. Kivéve persze a szűrők, de az más tészta.

Szerkesztette draco draconis

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
22 órája írta draco draconis:

Éppen ma beszélgetünk itt egy kollégával, hogy Korg már milyen régóta tudja ezt WS-ben, ezer operátorral

Mire is gondolsz?

 

22 órája írta draco draconis:

Az az elképesztő, hogy mennyire nem használta ki maga gyártó sem ezt a szintézisét.

Na ezt sem igazán értem, lehet az előbbi miatt.

 

22 órája írta draco draconis:

Jó hogy végre a Kurzék is rájöttek, hogy készen lehet tálalni ezt a szintézist, mert valójában ebből lehet a legnagyobb palettát hangzásban átfogni - szerintem.

Biztos hogy a Korgra kellett gondolni előbb és nem a Yamahára???

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
1 órával ezelőtt írta djuice:

Mire is gondolsz?

 

Na ezt sem igazán értem, lehet az előbbi miatt.

 

Biztos hogy a Korgra kellett gondolni előbb és nem a Yamahára???

Mire gondolok: túl sok választék nincs Korg WS-ben,amit érteni lehetne alatta. Gondolom senki se Krome szeriában gondolkodott... 

Szóval én se értem mit nem értesz. 

És miért kellene a Yamahára gondolni? Kissé későn jelentek meg WS-ben PCM - en túli szintézisek. Mondjuk Ex5. És akkor se túl tartósan. 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Mielőtt nagyon egymásnak estek :)

Mindannyian tudjuk hogy az FM szülőattya a YAMAHA, ezért kéne a YAMAHA-ra gondolni... csakhogy pár eszköz után ők maguk elhanyagolták az FM szintézist.

Hosszú évek után a KORG volt aki elővette az FM szintézist és beletette WS-be... talán már az OASYS-be (2005) is, de a KRONOS-ba (2011) biztosan. Szóvan WS-ben a YAMAHA SY-99 (1991) volt az utolsó YAMI hangszer ami tartalmazott FM szintézist. Az EX5 már ha jól tévedek nem tudta és bővítővel is csak AN, FDSP és VL ment bele. A KORG meg már 2011 óta használja a KRONOS-ban (vagy már 2005 óta az OASYS-ben).
Csak kitérőnek: miközben a YAMAHA elhanyagolta a saját szintézisét, a KORG még egy VOLCA-t is csinált belőle, ami olvassa az eredeti YAMAHA DX7 sys-ex-eket.
Mégegy kis kitérőnek: volt egy ALESIS FUSION is 2005-ben, ami ami szintén ws volt és tartalmazta az FM szintézist. Kár hogy félbehagyták.

A YAMI kb. fél éve vette újra elő a saját szintézisét és bár építettek alá egy MODX-et, ez még mindig nem ws.

Gyakorlatilag ma a palettán a KORG KRONOS az egyetlen ws FM szintézissel. És a KURZWEIL PC4 lesz a következő.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Válaszolta (szerkesztve)

Hát már a Trinityben is benne volt, ha nem vesszük az M1-et, akkor ő volt az első fullos valóságos WS,amiben benne volt. 

Nem arról írtam ki találta ki, de a Synclavier esetén nem ér a nevem mint WS. 

Egyébként nem értem a a fennakadás okát sem, a miértekre különös válaszokat lehet szerintem adni... ;)

 

 

 

Szerkesztette draco draconis

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
1 órával ezelőtt írta draco draconis:

Szóval én se értem mit nem értesz.

A fél szavakat meg azt, hogy a Kronoson kívül milyen Korg workstation tudta már régóta az FM-et, ha arra gondolsz, hogy számodra "abban lehet a legnagyobb palettát hangzásban átfogni"? A Kurzweilel kapcsolatban meg tán a K2000 óta a VAST architektúra és szabható varható algoritmusok talán azt is lehetővé tették, nem tudom mert sose volt Kurzweilem, de a Korg is a Yamahától "lopta" a szintéziseit, mikor megcsinálta a Prophecy vagy Z1 ccuccait anno, melyek leginkább más adalékot adtak a PCM mellé. Aztán mint tudjuk ez az egész fizikai modellezés hamvába holt utána és más utakon kezdte később újra pályafutását (pl. Roland VK7 orgona emuláció, gitáreffekt szimulációk, SuperNatural szintézis). A Korgnak a Kronos előtt meg a Radias VA-ja volt csak. Amit Csabi említ Oasyst, abban lehet hogy volt pár Kronosba is bekerült modellezés már, de elég keveseknek volt árban is elérhető az PC alapú hangszer, úgyhogy a kihasználtsága is kérdőjeles e tekintetben. Szerintem amúgy pont a Korg nem is a Kronosban élharcos most, hanem a Gadget szoftvereiben. Kérdés hogy a Kronos után lesz-e olyan top vas majd vagy még, ami ezeket esetleg integrálja majd! Más irányban nem is tudom hova fejlesztenének esetleg... hacsak nem a kazettás Volca box, meg ilyen nyalánkságok felé. :D

1 órája írta Koródi Csaba:

Szóvan WS-ben a YAMAHA SY-99 (1991) volt az utolsó YAMI hangszer ami tartalmazott FM szintézist. Az EX5 már ha jól tévedek nem tudta és bővítővel is csak AN, FDSP és VL ment bele.

A Motifokba ehte DX7 kártyák voltak dughatók még később, akár 3 is, viszont hangszínprogramok terén csak 1-et tudott belőlük egy Performanceba vagy Voiceba behívni, azaz nem úgy működött mint az SY99 korában a TX rackek, amiben 8 modul tudott párhuzamosan is futni. :( 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Válaszolta (szerkesztve)
18 perccel ezelőtt írta draco draconis:

Hát már a Trinityben is benne volt, ha nem vesszük az M1-et, akkor ő volt az első fullos valóságos WS,amiben benne volt.

Nade most Te arra gondolsz hogy PCM programok közt volt FM-ről mintavett hangszín is? Mert ezért nem érteni magadban mikre is gondolsz. Az tény hogy voltak Korgokban ilyen PCM hangszínek, sőt a DWGS vagy milyen néven illetett hullámformái se voltak kevesek ehhez hasonlóan, de a Trinitybe rakható Prophecy kártya, majd később V3 kártya a Z1 agyaként sem volt messziről DX7 szintű FM engine, pláne a Korg M1 1988-ban, ami csak hangszínkártyákkal volt még bővíthető!

Kuszák itt az értelmezhető információk nekem a mondókádban, azért is kérdeztem rá ezekre. Más az amire vki magában gondol és csak a 10-edét írja le. :)

Szerkesztette djuice

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Válaszolta (szerkesztve)

A Moss board tudta az FM szintézist, csak nem ez volt a gyerek neve. Az Oasysben sem ez a neve. VPM névvel fut illetve futott. Vagy mi :D

Nem akartam regényt írni. Tán' igény nincs rá.

 

Szóval akkor mégöccör: 1995-ben az első klasszik WS a Korgtól tudta már ezt. Igaz, csak pár polifóniával, de megvolt már akkor. 

Szerkesztette draco draconis

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Aszittem' kapok ezért a nem Wikipédiás infóért egy plecsnit. 

Hiába no, lehet hogy regényt kellett volna írnom, akkor olyan szagértőnek tűnt volna... :D

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
1 órája írta draco draconis:

A Moss board tudta az FM szintézist, csak VPM névvel futott...

De ugyanúgy operátorokkal és választható szegmens elrendezésekkel? Ill, alapból a MOSS kártya monofonikus volt. A V3 is tán csak 6 hang polit tudott, de azt elismerem, hogy a Z1-ben pl. már volt e.piano és reed e.piano modellezés.

Summa summárum, ha valaki FM hangokat keres, nem Korgot fog kutatni ma sem, hanem DX7-est stb. vagy vesz egy Montaget vagy majd ezt az új PC4-et. :) Én inkább amúgy a Kurz. utóbbi időkben látott minőségi problémáitól tartok ismét leginkább!

  • Like 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Én manapság aki überalles FM szintézist keres saját mókolásra, annak bizony a Korg Oasys/Kronos vonalat ajánlom. Nem véletlenül. Akinek kell az analóg szűrő és elég pár poli annak jó lehet Prologue is. 

Éppen ezért vagyok kíváncsi, mit készítenek Kurzék, ha a Korg és Yamaha vonalat überelni akarják. Bár az új Montage FM nekem unknown zone. 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Válaszolta (szerkesztve)

Szerintem a DX7-ET jócskán meghaladja egy Oasy/Kronos pusztán FM részben. 

Egy hangban akár két külön szintézis motor mehet 6 operátor - azoknak 101 waveshape oszcillátor! - +pcm kapcsolásban, plusz ennek unisono és ezerféle effektjei, 100 polifónia mellett. A modulációs lehetőségek is felsorolhatatlanok. Utána ugye ebből is lehet 16 darab combi módban. Lehetetlen szolgáltatás hegyekkel. Plusz a PCM és egyéb szintézisekkel való kombináció és ezek combi módban. 

Igazából nem is tudom végig sorolni. 

Szerkesztette draco draconis

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Válaszolta (szerkesztve)
1 órája írta draco draconis:

Lehetetlen szolgáltatás hegyekkel. Plusz a PCM és egyéb szintézisekkel való kombináció és ezek combi módban. 

Na pont ez ami elbonyolítja és használhatatlanná teszi szerintem. Volt M3-am és csak a Karma olyan elbonyolított volt benne, hogy gyakorlatilag az idő nagy részét a hangszínek közti bolyongás töltötte ki inkább, mint a Karma megértése (pedig nekifutottam párszor Kay videói alapján is). De dettó igy voltam anno a Trinyóban a MOSS kártyával is. Kiindultam egy gyári hangszínből, picit eltekertem ezt meg azt és olyan katyvaszt kaptam eredményül, amin a compare gomb sem segített utána már (nem tudta ua. gyári megszólalást sem visszaálltani). :) 

Nem mondom hogy az FM ettől nem lenne bonyolultabb pláne a DX7-ben amin se kijelző, se egy alap FX proci sincs mint mai elvárás, de arra még nagyon kíváncsi vagyok, hogy intuitív alapon terveznek ezen szintézisekben hangszíneket vagy a véletlen kísérletek aranymosáshoz hasonló csak ritkán felszínre kerülő gyöngyszemei az értékelhető eredmények?

Csak egy példa FM-re az alapok szintjén, mennyi paraméterrel lehet basic szinten is játszani:

Hasonló a Montage/MODX olvasatában:

A Kronossal nekem meg az a bajom amúgy, ami az Oasyssel is volt: egy qrva drága Intel Atom PC! Kvázi nem látom értelmét + NEKEM feleslegesen el van bonyolítva is ahogy említettem...

Szerkesztette djuice

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Én amióta megvan az Oasys ennyi hangszínt még soha nem gyártottam. Ilyen rövid idő alatt. Könnyen használható, csak annyi lehetőséged van hogy egy Mesterséges Intelligencia robot kéne aki mindig mindennel számolni képes lenne. 

Az M3 Karma szokás kérdése, én folyamatosan gyártom a saját KARMA dolgokat per hangszín. Jó nem minden hangszínhez, de elég sokhoz. 

Szerintem csak szokás kérdése, és el kell döntened, hogy mire akarod a KARMA-t használni. És csak annyit használj, az is bőven sok lesz NEM LENNE AMÚGY SE ENNYI MINDENRE IGÉNYED. 

Én ritmus generátornak használom, meg modulációs generátornak, amire magamtól nem lennék ilyen gyorsan kepes. Nem akarom élőzésre használni pölö. Szerintem az a legnehezebb, nem is biztos hogy arra alkalmas lenne. 

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
Válaszolta (szerkesztve)
1 órája írta draco draconis:

Én amióta megvan az Oasys ennyi hangszínt még soha nem gyártottam.

Akkor mégse Kronosod van? Ez is jól kiderül a végére. :) 
És initial prog/combi szintről építkezel vagy átírsz egy gyárit? Mert csak a zónák paramétereinek beállítgatásától is minden kedvem elmegy egy ilyen hangszeren. Másütt van egy dedikált split vagy layer gomb és csak a hangot kell kiválasztani. Itt meg mindent adminisztrálni kell a Korgnál, az effekt routingig bezárólag. Nem! Erre 2010-ben is már előremutatóbb megoldás kellett volna + miért nem testreszabható már egy akkora kijelző, hogy a magadnak kiválasztott dolgokat láthasd, mint mondjuk egy smart phone home screenen? Kőkorszak! Az M1 óta ua. a sablon: menük, almenük, kattingatás... Kicsit könnyített rajta a touch view display, annyi de nem több.

1 órája írta draco draconis:

Szerintem csak szokás kérdése, és el kell döntened, hogy mire akarod a KARMA-t használni.
Nem akarom élőzésre használni pölö. Szerintem az a legnehezebb, nem is biztos hogy arra alkalmas lenne. 

A drum track pl. nagyon statikus a Korgban. Karmában lehetett volna benne megoldani azt, mint a Yamahák arpeggiator váltásai a kijelző alatti okosan kitalált soft gombokkal, de akkor buknak más dolgok. Szóval Kay rengeteg példát bemutatott az élő játék elősegítésére vele, csak ehhez min 1 órás előkészület és programozás is kellett + hogy ő értette mit akar és ahhoz mit kéne csinálni, nyilván mert ő találta ki az egész Karmát. Látványos volt a természetes, nem midi ízű hárfa glissando vagy gitár strumming, csak mire azt utánacsinálta valaki leprogramozásilag, kinőtt a szakálla.

Úgyhogy pont a spontán játékra, ami ihletet adna nem jó szerintem ezen funkciókkal a Korg. Stúdiós hosszas agyalásokra lehet a legmegfelelőbb, de Csabival nekünk pont ez a vesszőparipánk, hogy ha elszáll a pillanat ihlete a gépészkedések miatt, inkább eladjuk a hangszert. :) Tulkép egy gitárost is ha megnézünk, nem attól boldog mikor hangolja, húrt cserél vagy az effektjeivel bíbelődhet, hanem mikor jár az ujja és jönnek az ötletek.

De ha már itt tartunk, egy tutorial videót szívesen megnéznénk a munkamódszeredről, mert lehet hogy mi nem tudunk vmit a hatékonyság növeléséhez, komolyan! ;) És amúgy szinti hangokat gyártasz vagy akusztikus leképzéseket az Oasyson?

Szerkesztette djuice

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
11 órája írta djuice:

Akkor mégse Kronosod van? Ez is jól kiderül a végére. :) 
És initial prog/combi szintről építkezel vagy átírsz egy gyárit? Mert csak a zónák paramétereinek beállítgatásától is minden kedvem elmegy egy ilyen hangszeren. Másütt van egy dedikált split vagy layer gomb és csak a hangot kell kiválasztani. Itt meg mindent adminisztrálni kell a Korgnál, az effekt routingig bezárólag. Nem! Erre 2010-ben is már előremutatóbb megoldás kellett volna + miért nem testreszabható már egy akkora kijelző, hogy a magadnak kiválasztott dolgokat láthasd, mint mondjuk egy smart phone home screenen? Kőkorszak! Az M1 óta ua. a sablon: menük, almenük, kattingatás... Kicsit könnyített rajta a touch view display, annyi de nem több.

A drum track pl. nagyon statikus a Korgban. Karmában lehetett volna benne megoldani azt, mint a Yamahák arpeggiator váltásai a kijelző alatti okosan kitalált soft gombokkal, de akkor buknak más dolgok. Szóval Kay rengeteg példát bemutatott az élő játék elősegítésére vele, csak ehhez min 1 órás előkészület és programozás is kellett + hogy ő értette mit akar és ahhoz mit kéne csinálni, nyilván mert ő találta ki az egész Karmát. Látványos volt a természetes, nem midi ízű hárfa glissando vagy gitár strumming, csak mire azt utánacsinálta valaki leprogramozásilag, kinőtt a szakálla.

Úgyhogy pont a spontán játékra, ami ihletet adna nem jó szerintem ezen funkciókkal a Korg. Stúdiós hosszas agyalásokra lehet a legmegfelelőbb, de Csabival nekünk pont ez a vesszőparipánk, hogy ha elszáll a pillanat ihlete a gépészkedések miatt, inkább eladjuk a hangszert. :) Tulkép egy gitárost is ha megnézünk, nem attól boldog mikor hangolja, húrt cserél vagy az effektjeivel bíbelődhet, hanem mikor jár az ujja és jönnek az ötletek.

De ha már itt tartunk, egy tutorial videót szívesen megnéznénk a munkamódszeredről, mert lehet hogy mi nem tudunk vmit a hatékonyság növeléséhez, komolyan! ;) És amúgy szinti hangokat gyártasz vagy akusztikus leképzéseket az Oasyson?

Ja, Oasysos vagyok. És mindig init EXi programból készítek hangot. Hasonlítgatom a gyáriakhoz, amelyek szét vannak effektezve igen gyakran, és nem találok olyan alap hangszíneket, mint amit legyártok néha effekt nélkül nulla vagy dupla vagy tripla unisonoval.

De nem értek valamit: mit kell adminsztrálni a Korgnál mindent? Nem volt még Kronosom, Kronoson ez van?

Hát abban egyetértünk hogy 1995-ben úttörő volt a Trinity az érintőkijelzős rendszerével. Ahhoz képest most 2019-ben amikor OLED meg ki tudja milyen gyártó hegyek állnak sorban hogy 20 forintért érintős displayt gyártsanak, illetve az ehhez szükséges vezérlő hardver sem kétmillió forint, ehhez képest egy ilyen display, ami ráadásul nem is sokkal tartósabb mint a szokásos - lásd Korg M3 - egy vicc kategória a Kronosnál.

Drum tracket nem használok Oasysben, mert nekem egy Analog Rytm-hez képest kevés a hangja. Azaz ritkán és kiegészítőnek használom inkább.

A KARMA esetén van az hogy a kész KARMA rutinokat írogatom át, nekem pont megfelel az a bonyolultság, amire ez képes. Dobra ezt sem használom.

A másik kollégával is azt beszéltük hogy stúdió hangszer az Oasys és a Kronos is, szerintem színpadra azok vigyék, akik egyébként stúdióznak állandóan, de néha azért live is villantani akarnak, és érthetően ezen vannak a saját megfejtéseik. Mert egyébként inkább a stage cuccok azok amik oda valók.

Egyébként a Montage a Yamahától jó irány, habár vannak akik olyanokat írnak, hogy "nem értik mire jó egy ilyen cucc" Rájöttem, hogy nem kell vitatkozni velük,  mert elhiszem hogy nem értik... :D

"De ha már itt tartunk, egy tutorial videót szívesen megnéznénk a munkamódszeredről, mert lehet hogy mi nem tudunk vmit a hatékonyság növeléséhez, komolyan! ;) És amúgy szinti hangokat gyártasz vagy akusztikus leképzéseket az Oasyson?"

Hát jópofa lenne, már gondoltam rá, Analog Fourral csináltam már ilyen videót, de itt még nem jutott eszembe, mert nekem tökéletes pihentető valami a patch készítés. Persze pont az FM-nél előfordul amikor kuka lesz,  amit csináltam mert kissé túlbonyolódik és roncsolódik a hang. Az FM-nél könnyű az "ződerdőbe" menni.

De az ilyen videóknak az a lényege hogy "kissé" rá kell készülni, mert kb. 4 percbe mindennek bele kellene férnie, hogy az initből hogyan lesz kész patch. Különben nem nézi meg más.

Ezek a videóim vannak most éppen, az elsőn csak két Oasys pad hangszín demo, de sajnos rájöttem nekem nincs túl sok időm videókat készíteni, úgyhogy nem toltam tovább, pedig az volt a terv hogy mindefélét készítek:

 

  • Thanks 1

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...