Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Midi szerkesztési probléma (Cubase, hangszer sequencer stb. felhasználás)


djuice

Kérdés

Egy ismerősöm azt a talányt adta fel, hogyan lehetne megoldani egy hangszer szekijében, hogy egy dobsáv lábcin ütései felváltva legyenek egymást követően jobbra-balra panorámázva?

2 dolog van: mi játszuk be (nyilván ez egyszerűbb eleve 2 külön sávon) és szerkesztjük, valamint meglévő zenében alakítjuk át ezt...

Annyi világos, hogy a note 42 (lábcin) eseményeket szeparáljuk külön sávra, de az hogy oldható meg, hogy minden páros ütés jobbra legyen mondjuk panorámázva? Sűríteni könnyű az ütéseket, mert lemásolom új sávra, eltolom ütemben és annyi, de ritkítani ilyen téren hogy csak minden második ütés maradjon meg a sávon nekem talány. És nem csak arról van szó hogy nyolcadonként vannak tik-tik-tik ütések szabályosan, hanem előkés vagy duplázott ütések is adott helyen vagy szinkópák, triolák stb. ahogy élőként is ütné egy dobos! 

Nyilván szoft editorokkal (pl. Cubase) ez talán könnyebb, de mégis hogy jelölünk ki minden 2. leütést? Vagy egyenként végigmászunk rajtuk? (Sosem csináltam ilyet bennük.)

Az adott rendelkezésre álló hangszerben nincs lehetőség pl. Korg mintájára dobszeteket editálni pl. 2 külön billentyűre tenni a cineket, azok fixek és a kész SMF-ekben 1 hangon vannak felütve a cinek, tehát nem nekünk kell a bevitelt létrehozni, de külön érdekes lenne, hogy ezt vmilyen trükkel esetleg mégis hogy lehetne megoldani?
Velocity meg más dolgokra vannak processz lehetőségek a hangszerben is, törlésre is, de ott adott ütemtől adott ütemig vonatkozik mindenre. Gondoltam arra is, hogy lelassítani a midit és kontroller mozgásokkal realtime felvenni panoráma utasításokat (midi #CC10 – 0, 127), de ez olyan mekk-mester szintű...

Mit mondanátok rá ha érteni a koncepciót egyáltalán?

Köszi!

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
Ekkor: 2019. 06. 14. at 11:20 írta djuice:

Gondoltam arra is, hogy lelassítani a midit és kontroller mozgásokkal realtime felvenni panoráma utasításokat (midi #CC10 – 0, 127), de ez olyan mekk-mester szintű...

Ez nem is hülye ötlet. A mai napig alkalmazom a zenéimben mikor mozgatni akarok egy hangszínt és nem akarom ez miatt számítógépen editálni. Hangszeren sokkal egyszerűbb ezt betekergetni.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2019. 06. 14. at 11:20 írta djuice:

Egy ismerősöm azt a talányt adta fel, hogyan lehetne megoldani egy hangszer szekijében, hogy egy dobsáv lábcin ütései felváltva legyenek egymást követően jobbra-balra panorámázva?

2 dolog van: mi játszuk be (nyilván ez egyszerűbb eleve 2 külön sávon) és szerkesztjük, valamint meglévő zenében alakítjuk át ezt...

...

Velocity meg más dolgokra vannak processz lehetőségek a hangszerben is, törlésre is, de ott adott ütemtől adott ütemig vonatkozik mindenre. Gondoltam arra is, hogy lelassítani a midit és kontroller mozgásokkal realtime felvenni panoráma utasításokat (midi #CC10 – 0, 127), de ez olyan mekk-mester szintű...

Mit mondanátok rá ha érteni a koncepciót egyáltalán?

Köszi!

Én nem real time venném fel mert marha sok felesleges CC keletkezne - lévén "felvenné" a poti teljes útját ide-oda az adott ppm szerint...

Kézzel beírnék kettőt micro edit módban (bal és jobb) majd copy-paste x-szer...
Rengeteg MIDI eseményt megspórolsz vele...

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 órája írta LiPI:

Kézzel beírnék kettőt micro edit módban (bal és jobb) majd copy-paste x-szer...
Rengeteg MIDI eseményt megspórolsz vele...

Ez nekem is eszembe jutott az egyszerűség és eseményspórolás okán, de sajnos nem szabályos ütéseknél (változó ritmusképlet stb.) ez nem járható.

Közben annyi van, hogy a Cubasebe turkálva, meg szorgosan keresgélve a gépkönyvében, találtam egy logical editor részt. Nagyon okos dolognak tűnik, szinte programozni lehet műveleteket vele, de még azt nem bírtam megfejteni, hogy miként lehet benne pl. minden második note on eseményt leszűrni hogy eléjük beszúrjak midi pan parancsokat. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 órája írta LiPI:

Én nem real time venném fel mert marha sok felesleges CC keletkezne - lévén "felvenné" a poti teljes útját ide-oda az adott ppm szerint...

Kézzel beírnék kettőt micro edit módban (bal és jobb) majd copy-paste x-szer...
Rengeteg MIDI eseményt megspórolsz vele...

Teljesen igaza van Lipinek, ez így temérdek plusz MIDI adatot generál, ha van rá mód és affinitás, érdemes elkerülni.

Én a saját nevemben tudok nyilatkozni és részemről dolgozzon a nyavaja :) Ezt a módszert 1994 óta alkalmazom, akkor a YAMAHA PSR-510 egy SONG-ba kábé 6000 MIDI eseményt tudott rögzíteni aztán kalap, vagyis ha azon elkezdeném ugyanezt csinálni, akkor maximum a szám feléig jutnék és kapnék egy "FULL ERROR" üzenetet... (jópárszor láttam ezt az üzenetet abban az időben :) )
De a mai hangszerek más irdatlan adatot tudnak rögzíteni, főleg ha be sem húzza a SONG-ot, hanem realtime játssza SMF-ből. Én biztosan inkább becsavargatnám tíz perc alatt az egészet, mint végig-másolgatni az üzeneteket kétszer, soronként :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0

 

Van egy mentő ötletem, de ennek van eszköz igénye. Minimum egy iPhone.

Mostanában szoktam rá egyre több kontrolleres probléma megoldására az iPad-es/iPhone-os MIDI DESIGNER Pro-ban. Van egy üres felületed, amire bármilyen kontrollert el tudsz helyezni és bármilyen funkcióra felprogramozni, legyen az toló poti, forgató poti, nyomógomb, XY pad stb. Minden új hangszeremhez szoktam csinálni rajta egy XY pad-ot a FILTER Cutoff és Reso kontrollálására, így bal kéz egy ujjával tudom mozgatni és nem kell potit tekergetni egy vagy két kézzel.

Ebben a programban fel lehet tenni két gombot, amik kiküldenek egy LEFT és egy RIGHT CC panoráma üzenetet. Tekergetés helyett ezt is fel lehet venni és akkor a poti útját megspóroljuk, csak a konkrét szélső panoráma utasítást küldjük ki. Persze ügyesnek kell lenni, de nem kell az üzenetnek hulla pontosan elhelyezkednie, elég ha a leütés előtt van.

 

67184BF3-2672-4D45-89D4-E6444DB801C7.png

 

 

920CD6FF-361B-46D3-A180-3CBF9D25E53B.png

Szerkesztette Koródi Csaba
Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2019. 06. 24. at 12:12 írta Koródi Csaba:

De a mai hangszerek más irdatlan adatot tudnak rögzíteni, főleg ha be sem húzza a SONG-ot, hanem realtime játssza SMF-ből. Én biztosan inkább becsavargatnám tíz perc alatt az egészet, mint végig-másolgatni az üzeneteket kétszer, soronként :)

Ez igaz, de közben nem szabad megfeledkezni arról hogy maga a MIDI egy viszonylag lassú soros átvitel - így ha bele is fér az adott eszköz memóriájába a 42000 MIDI esemény, késleltetheti más esetleg fontosabb esemény megjelenését a "dróton" mivel azon egyszerre csak egy csatorna egy eseménye tud átfutni... Ha még ráadásul sorba is van fűzve 2-3 eszköz MIDI THRU láncon át a probléma hatványozottan jelentkezik és bizony vájtfülűek hamar kiszúrják a késéseket - főleg valamilyen ritmikus csatornán (dob, arp, stb...)

Szerkesztette LiPI
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Nem akarok új témát nyitni, úgyhogy megkérdezem itt a dolgot. Cubase és Nuendo alatt van egy nagyon régi MIDI probléma, amire sajnos a Steinberg sem tudja a megoldást, de marhára meg kellene oldani. Arról van szó, amikor egy MIDI fájl gondol egyet és sehogyan sem akar megszólalni. Mondjuk instrument sávon van és rá van rakva egy Kontakt. Általában úgy történik ez, hogy először még megszólal, aztán elhallgat és semmivel sem lehet rábírni, hogy szóljon. Néha segít az, hogy Copy+Paste egy másik sávra, de most pl. az sem. Összes controller ki van törölve, tehát elvileg semmi sem kavarhat be.

Most azt vettem észre, hogy amikor elhallgat, akkor a Kontakt hangerejét letekeri nullára. Ezért nem szól. Ha feltolom megszólal, de amint újra elindítom a eljátszást, megint elhallgat. Szóval elég értelmezhetetlen a dolog. Kérdésem, hogy mi olyan lehet egy MIDI fájlban, amit nem látok sehogyan sem, de mégis hatással van a Kontakt hangerő gombjára?

Szerkesztette deneverstudio
Link to comment
Share on other sites

  • 0
12 órája írta deneverstudio:

Nem akarok új témát nyitni, úgyhogy megkérdezem itt a dolgot. Cubase és Nuendo alatt van egy nagyon régi MIDI probléma, amire sajnos a Steinberg sem tudja a megoldást, de marhára meg kellene oldani. Arról van szó, amikor egy MIDI fájl gondol egyet és sehogyan sem akar megszólalni. Mondjuk instrument sávon van és rá van rakva egy Kontakt. Általában úgy történik ez, hogy először még megszólal, aztán elhallgat és semmivel sem lehet rábírni, hogy szóljon. Néha segít az, hogy Copy+Paste egy másik sávra, de most pl. az sem. Összes controller ki van törölve, tehát elvileg semmi sem kavarhat be.

Most azt vettem észre, hogy amikor elhallgat, akkor a Kontakt hangerejét letekeri nullára. Ezért nem szól. Ha feltolom megszólal, de amint újra elindítom a eljátszást, megint elhallgat. Szóval elég értelmezhetetlen a dolog. Kérdésem, hogy mi olyan lehet egy MIDI fájlban, amit nem látok sehogyan sem, de mégis hatással van a Kontakt hangerő gombjára?

Én ezt úgy oldottam meg, hogy az első pár hangnál levágom, és újra bejátszom. Jártam már én is így, és azt gondolnám, hogy valami van bent a midiben, ami a a kontakt volume-t lenullázza. Ha megnyitod a kontaktot, azonnal látszik, hogy melyik taktusnál megy nullára. Addig le kell vágni, ha más megoldás nincs.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

De írta, hogy az összes kontroller ki van törölve.

Én is jártam már ilyen furcsasággal, Alicias Keys zongorával. Minden leütés után volt valami furcsa, nagyon halk zaj a hangjában. Kiderült, a Sustain pedál volt automatizálva, hullámszerűen. Azért érdekes ez, mert én mindig kézzel (egérrel) írom a midit...  :-)  Szóval parajelenségek bárhol előfordulhatnak.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 órája írta Hobkins:

Én ezt úgy oldottam meg, hogy az első pár hangnál levágom, és újra bejátszom. Jártam már én is így, és azt gondolnám, hogy valami van bent a midiben, ami a a kontakt volume-t lenullázza. Ha megnyitod a kontaktot, azonnal látszik, hogy melyik taktusnál megy nullára. Addig le kell vágni, ha más megoldás nincs.

Köszi, kipróbálom.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
19 perccel ezelőtt írta wolf:

De írta, hogy az összes kontroller ki van törölve.

Én is jártam már ilyen furcsasággal, Alicias Keys zongorával. Minden leütés után volt valami furcsa, nagyon halk zaj a hangjában. Kiderült, a Sustain pedál volt automatizálva, hullámszerűen. Azért érdekes ez, mert én mindig kézzel (egérrel) írom a midit...  🙂 Szóval parajelenségek bárhol előfordulhatnak.

Érdekes. Nálam mindig csak feljátszott MIDI-vel van ez. Kézzel írttal soha.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
53 perccel ezelőtt írta deneverstudio:

csak feljátszott MIDI-vel van ez. Kézzel írttal soha

Ácsi!

Min van feljátszva? Annak bármilyen  gombja, potija nem hibás? Gumi kontakt a billentyűk alatt? Haveromnak volt ilyen, hogy egy szar kiszakadt gumiharangnál (amit átraktak a felső oktávban nem gyakran használt hangokra), a grafitpötty randomszerűen kontaktált a többi billentyűn való játéktól való rezgésekre meg valahogy aftertouch üzeneteket is generált hozzá a hangszere.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
20 órája írta djuice:

 

Közben kiderült, hogy miért mászkál a Kontakt hangerő.
Több dal van egymás után a projectben és az elején lévőkből nem voltak kitörölve a kontrollerek, csak a harmadikból, amivel éppen foglalkoztam.
Úgyhogy amikor a harmadik dalt néztem, akkor azért nem szólt, mert a második vége nullára volt kifadelve a Volume kontrollerrel.
Ez mondjuk nekem egyáltalán nem volt eddig világos, hogy ez nem event alapon működik, hanem úgy, mint egy audio sáv automatikája
és nem is vagyok róla meggyőződve, hogy ez jól van így.

Szóval ez a része megoldva, viszont amikor kitöröltem a többiből is a kontrollert, akkor azonnal előállt az ősi probléma és az első két dal nem szól, a harmadik meg igen. A Kontakt most már fixen áll, nem az kavar be.
Viszont a MIDI szerkesztőben a billentyűket nyomogatva szól mind, tehát csak a MIDI noteokról nem vesz tudomást ilyenkor.
Ez az a probléma, amire a Steinberg sem tudja a választ 20 éve, hogy mi okozza, így az okára nyilván mi sem fogunk rájönni.
Az lenne a kérdés, hogy hogy lehet a MIDI-t kijavítani, hogy megszólaljon.

 

Szerkesztette deneverstudio
Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 órája írta deneverstudio:

Az lenne a kérdés, hogy hogy lehet a MIDI-t kijavítani, hogy megszólaljon.

Ideje átállni másik programra. :D 
De amúgy nem értem. A Note ON események ott vannak az event listben és semmi? Bezárva - újra megnyitva mit történik esetleg?
A midis kolléga azt mondja amúgy hogy kérdeztem, ilyen problémával nem találkozott, de pl. Cakewalk csinált neki olyat a 9-es verziónál, hogy minden egyes szerkesztési lépés után 1-el eltolta az ütemet. Persze az sem mindegy hogy legál vagy tört verziót használ vki, de ha ez már 20 éve probléma a Steinbergnél, azóta millió verziót kiadva, akkor tényleg nem értem miért nem váltottatok másra.

???

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 perccel ezelőtt írta djuice:

Ideje átállni másik programra. :D 
De amúgy nem értem. A Note ON események ott vannak az event listben és semmi? Bezárva - újra megnyitva mit történik esetleg?
A midis kolléga azt mondja amúgy hogy kérdeztem, ilyen problémával nem találkozott, de pl. Cakewalk csinált neki olyat a 9-es verziónál, hogy minden egyes szerkesztési lépés után 1-el eltolta az ütemet. Persze az sem mindegy hogy legál vagy tört verziót használ vki, de ha ez már 20 éve probléma a Steinbergnél, azóta millió verziót kiadva, akkor tényleg nem értem miért nem váltottatok másra.

???

Igen, ott van a Note On és nem szól. Copy-Paste néha segít, de sokszor az sem, csak ha újraírjuk kézzel.
Egy évben egyszer van feljátszott MIDI, amikor ez a probléma jelentkezik, ezért nem fogunk újratanulni egy másik szoftvert.
Arról nem beszélve, hogy a többivel meg van más baj.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 órája írta wolf:

Már arra kezdek gyanakodni, hogy milyen kontrollerrel (vagy hangszerrel?) volt feljátszva. A nem régi sustain problémámról is kiderült, nem kézzel írtam, hanem fel lett játszva.

Igen, ez a probléma mindig hangszerrel feljátszott dolgoknál jön elő. Sajnos teljesen értelmezhetetlen a jelenség.
Látszólag semmilyen különbség nincs a feljátszott és a kézzel beírt hangok között, mégsem szól az egyik, míg a másik igen.
Az igazán aggasztó, hogy a programozók 20 éve nem tudják megoldani és ők sem tudják az okát.
Bár ez még hagyján, csak legalább lenne rá megoldás, hogy megszólaljon.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
8 órája írta deneverstudio:

átrakta másik DAW-ba, majd visszaküldte. Így megy.

De akkor ezt boncolgassuk már tovább a közös okulkás végett, hogy milyen DAW-ba pontosan és hogy csak behívta aztán elmentette és visszaküldte? Vagy editált is rajta vmit?

Valami nem jogvédett ilyen hibás midit (akár pár lepötyögött hangot) én is kérhetnék, mert megnézném a Cubasemben? (Van legális meg tört portable is. Marhára kíváncsi volnék melyik mit csinál...) drink_mini.gif

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Nos, a DAW Ableton Live. Mindegy melyik verzió erre a feladatra. A 9-est imádom, viszont az nem látja a 10-hez kapott 70+ gigás "csomagot"... nem érdekes.

1. Import midi. 3 sávot tartalmaz. Itt jegyezném meg, hogy az említett probléma nálam nem jelentkezett, azaz minden ok volt (Kontakt-al). Szerintem ez fontos.

2. Innentől egyenként kezeltem a sávokat. Mivel nagyon hosszúak (az időre igazítás végett az eleje üres), kivágtam az "üres" részt. Abletonban ehhez nem elég a del gomb, mert a tartalma ott marad, csak nem látod. Alul látod, csak inaktív.. Itt a megmaradt részen nyomni kell jobb klikkel egy "Crop Clip"-et, ezzel végleg eltávolítod az elején esetleges benne ragadt utasítást. (Bár végig néztem az elején egyenként, semmit nem találtam benne.)

3. Export midi, egyenként.

Nem csináltam meg, de illene: a kitörölt rész helyére beteszel egy üres midit, majd mindet kijelölve ctrl+j-vel egyesíted, megmarad az eredeti hossza, nem kell tökölni az időbeni elhelyezéssel.

Szerkesztette wolf
Link to comment
Share on other sites

  • 0
22 órája írta deneverstudio:

viszont amikor kitöröltem a többiből is a kontrollert, akkor azonnal előállt az ősi probléma és az első két dal nem szól, a harmadik meg igen. A Kontakt most már fixen áll, nem az kavar be.

Másik haver válaszolt:

"Nekem is voltak ilyen tapasztalataim, de nálam logikusan működik a dolog. (Nuendo)

Mindig az utolsó utasításra (előző part) ugrik vissza akár a volume, akár a prg.change, bármit is váltogatok lejátszás alatt. Aztán rászoktam hogy minden egyes partban mindent beírok a hangok elé, prg.change, volume, sustain, ha kell mod, reverb stb így nem ér meglepi..."
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...