Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Amatőr hangstúdió klasszikus hangszerekhez


Aur1n

Kérdés

Sziasztok! Most találtam erre a fórumra, gondoltam felteszem itt is a kérdésemet.

Tanácsot szeretnék kérni tőletek. (Teljesen amatőr vagyok.)

A gyermekeimnek szeretnék összerakni egy olyan rendszert, amivel felvenni is normális minőségben lehet hangszeres előadást és adott esetben továbbítani is (skype, facebook, youtube) mivel most távoktatással taníthatják őket.

A gyerekek zenélnek (hegedű, fuvola, zongora) emiatt fontos lenne a jobb hangminőség a felvételeknél, amiket számítógépre gondoltam rögzíteni. Illetve azon keresztül továbbítani.

Azt hiszem gyakorlatilag valami mini hangstúdióra lenne szükségem.

Gondoltam, hogy talán 2-3 mikrofon, valami usb-s hangkártya, esetleg keverő elég lenne ehhez.
A helység ahol zenélnek 6-12nm.

Max. 500eFt-ra gondoltam, mint keret. Úgy vagyok vele, hogy az egyik mikrofon mindenképpen legyen jobb fajta.

Amit ajánlottak eddig:

  • Focusrite Scarlett 18i8 3rd külső interface
  • Rode M3 mikrofon állvánnyal, kengyellel, kábellel
  • AKG C3000 mikrofon
  • Audio Technica mikrofon (nem volt részletezve)
  • PreSonus R65 monitorpár
  • Akusztikai panel (erről sem hallottam eddig, de a szobát nem szeretném kitapétázni, ha nem muszáj)

 

Ami még nagyon jó lenne, egy Musescore-al kompatibilis zeneszerkesztő program.


Előre is köszönöm a válaszokat.

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Amik nekem nem derültek ki a kérdésből:

1. A gyerek egyszerre játszanak vagy külön-külön? Ha egyszerre játszanak, csak akkor kellhet három külön mikrofon, amúgy elég egy is. (kivétel a zongora, de ez a következő pont).

2. Zongora az valódi "nagy" zongora, vagy pianínó vagy elektromos pianínó? Ha rendes "élő" hangszer (első kettő), akkor azt bemikrofonozni szinte lehetetlen sok jó minőségű mikrofon és tudás nélkül. Akkor inkább javaslom egy olyan hangszer beszerzését, ami digitális és eleve van hangszer kijárata. Olcsóbb is, mint több mikrofon.

3. Csak felvétel lesz és utána lesz feltöltve a megosztókra vagy lesz élő "stream" is? Amúgy nem került szóba, hogy milyen eszközzel lesz rögzítve, és van-e hozzá megfelelő szoftver a hangfelvételhez. Plusz külön videó vágó szoftver is kell, ha kép is készül hozzá.

Alapból egyébként ahány mikrofont szeretnél felvenni egyszerre, olyan hangkártyát kell választani. Pl nem jó a két mikrofon bemenetes hangkártya, ha három mikrofont szeretnél felvenni egyszerre. Ugyanis elé lehet kötni egy keverőt, de akkor már utólag nem lehet arányokat állítani (sem hangszínelvi effektezni). Tehát javasolt mikrofononként külön sávra rögzíteni az utómunka miatt.
Akusztikai panel azért már szerintem is túlzás. Értem, hogy jó minőséget csak úgy lehet vele elérni, de mégsem egy "rendes" stúdiót szeretnétek építeni. Közel mikrofonozáskor (azaz a hangszert veszed közvetlenül mikrofonnal és nem több méterre tőle), akkor nem kell ezzel foglalkozni. Nyilván bele fog szólni így a terem hangja, de házi környezetben ez nem lesz vészes! (Kivéve a zongorát :D, ha valódi nagy zongora.)

Szóval kell egy hangkártya ami a számítógépre/tabletre csatlakozik (tiszta sor). Megoldás lehet olyan is olcsóbb hangkártya, amelynek van 2 mikrofon bemenete + 2 Jack vagy digitális plusz bemenete és hozzá venni kell egy többcsatornás mikrofon előerősítő, amely vagy jacken vagy digitálisan adja át a hangkártyának a hangot. Netán két olcsóbb 2 mikrofon bemenetes hangkártya. Az egyik ebből +2 Jack bemenete is legyen. A másik hangkártya kimenetét rákötni az első Jack bemenetére, majd az elsőt hozzákötni a számítógépez. Így még mindig külön sávra kerül minden mikrofon és nem kell keverő elé.

szerk.:

Ja igen, kelleni fog stúdió monitor, szerintem itt 100eFt / egy pár már egész jó kapható otthoni szinthez. Ugyanakkor ha tényleg egyszerre játszanak fel, akkor szükség lehet egyrészt annyi fejhallgatóra plusz itt már kell egy fejhallgató erősítő is hozzá, amely ki tudja szolgálni a fejhallgatókat egyszerre.

Szerkesztette idioty
Link to comment
Share on other sites

  • 0
4 órája írta idioty:

Amik nekem nem derültek ki a kérdésből:

1. A gyerek egyszerre játszanak vagy külön-külön? Ha egyszerre játszanak, csak akkor kellhet három külön mikrofon, amúgy elég egy is. (kivétel a zongora, de ez a következő pont).

2. Zongora az valódi "nagy" zongora, vagy pianínó vagy elektromos pianínó? Ha rendes "élő" hangszer (első kettő), akkor azt bemikrofonozni szinte lehetetlen sok jó minőségű mikrofon és tudás nélkül. Akkor inkább javaslom egy olyan hangszer beszerzését, ami digitális és eleve van hangszer kijárata. Olcsóbb is, mint több mikrofon.

3. Csak felvétel lesz és utána lesz feltöltve a megosztókra vagy lesz élő "stream" is? Amúgy nem került szóba, hogy milyen eszközzel lesz rögzítve, és van-e hozzá megfelelő szoftver a hangfelvételhez. Plusz külön videó vágó szoftver is kell, ha kép is készül hozzá.

 

Azt írtam, hogy amatőr vagyok, de ez nem is igaz. Inkább laikus... Ez az egész világ teljesen új nekem. 

1. Igen játszanak egyszerre, főleg hegedű+fuvola, de hegedű+zongora vagy fuvola+zongora formációban. 

2. Itthon egy nem túl profi elektromos zongora van (Yamaha NP-V80 Piaggero) 

Akkor azt szerintem elengedem, hogy a Zeneakadémia gyakorló termei egyikében valódi zongorával vegyék fel a felvételt. Mondjuk a zongorás felvételekből lenne a legkevesebb mivel a zongorista nem az én gyermekem,  de próbáltam kicsit előre gondolkodni.

3. A távoktatás miatt lesz olyan, hogy élő stream, de hogy hogyan az még rejtély számomra. Most Skype-on megy az egyéni oktatás, de teszteltük a minőségét, ami szerintem a - aki nem vagyok vájt fülű - bili kategória. 

Hangfelvételhez szoftverek nincsenek, de ahogy olvastam a legtöbb hangkártyához adnak olyat (pl. Ableton Live Lite).

Kamerából van egy JVC GX-PC100. Videó szerkesztő szoftverből: Wondeshare Filmora és Camtasia

A rögzítést/streamelést egy Dell Inspiration 15 Gaming 7577 laptoppal tudom megoldani.

 

Ahogy írtam nekem opció a későbbi bővítés lehetősége, de a hang lenne a legfontosabb.

A gyerekek szerintem nem fognak fejhallgatóban játszani szerintem, hiszen egymást hallaniuk kell és a hangképzéshez a környezeti hangokat is.

Nagyon köszönöm, hogy időt szántok rám!

 

edit: 

ezzel a kamerával most szívásban vagyok, mewrt gondoltam kipróbálom, de mivel régen használtam és új pc-hez kapcsoltam hozzá nincs meg a Mediabrowser for JVC program, ami nélkül a képet nem lehet átvinni a gépre. Letölteni nem lehet a telepítő cd-t már régen kidobtam. 😕 

Szerkesztette Aur1n
kamera update
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Megnéztem a Yamaha billentyűzetet. Specifikációi alapján csak fejhallgató kimenet van rajta. Azt viszont be lehet küldeni a hangkártyába megfelelő kábellel.

Szóval az én javaslatom:
Focusrite Scralett 4i4 https://hitspace.hu/focusrite-scarlett-4i4-hangkartya-3rd-gen-hangkartya.html
(Olcsóbb 30e Ftal kb, de persze ha belefér a büdzsébe, akkor meg lehet vásárolni az eredeti ajánlott hangkártyát. A biztonság kedvéért.)
Hangkártyánál majd figyelni kell, hogy milyen számítógépes csatlakozása van, és a meglévő számítógép csatlakozójával legyen kompatibilis.
A hátsó két bemenetére rá lehet kötni a billentyűt egy 1 Sztereo Jack - 2 Mono Jack kábellel.
A másik két első mikrofon bemenetére rá lehet kötni két mikrofont a maradék két hangszernek. (és így csak két mikrofon kell, nem kell három)

Igen, a fejhallgatót én azért javasoltam, mert általánosan felvételeknél szokott kelleni, de csak és kizárólag akkor, ha már egy meglévő sávra kellene rájátszani. Ha tényleg élőben játszanak és nem történik "utó felvétel", akkor tényleg felesleges a fejhallgató.

Videó/kamera/szerkesztéshez nem tudok hozzászólni.
Meg mikrofonokat sem tudok ajánlani. :)

Viszont a később "élő" streamhez tudom ajánlani az OBS programot, ami ingyenes: https://obsproject.com 
Ez tud youtubehoz, Facebookhoz csatlakozni.

Egyébként ahogy néztem maga a zongorának is van USB-s hangkártya funkciója, de akkor nem lehet használni a külső hangkártyát, azaz vagy egyik vagy másik. Ezt csak érdekesség éppen írtam.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Elképzeltem magamban a kihívást.

idioty állásfoglalása egyébként helyes, senki nem köthet bele. Én egy teljesen más irányból közelítek...

Hangkártya: Pl. Rode Rodecaster Pro. Hogy miért? Igazodva a feladathoz/funkcióhoz. Home stúdió szintnek majdnem megfelel, a többsávos recording-nak szintén, továbbá azok a feature-k vannak benne, amivel pont a feladathoz, postcast-hoz, élő videóhoz stb. is jól jöhetnek. Viszont a hátrányai mellett se menjünk el: az ára,  és ennyiért illett volna bele minimum a négy vonalbemenet is, akár kombi csatlakozóval. A max 48 kHz otthonra szerintem elég. Azt a Yamaha cuccot ezért másképp kell megoldani, de meg lehet. Két videót találtam, amivel esetleg képben lehetünk, de csak linkelem, hogy ne szemeteljem össze ezt a szálat: RODECaster Pro review | Easy-to-use podcast production studioRodecaster Pro Multitrack Recording Tutorial and Demo.

Yamaha NP-V80 Piaggero: én is utána néztem. Audió kimenet terén nem csúcs, viszont midi billentyűzetként lehet hogy az. A DAW-ban nyitva neki egy midi csatornát, olyan piano hangszerként szólalhat meg, hogy beszarás. Nem bonyolult, csupán illeszteni kell a cuccot mint midi <-> usb. (Mindez csupán erre a hangkártyára vonatkozik, amin se midi, se vonal.)

Mikrofon: fentebb lett ajánlva/említve az Audio Technika, típus nélkül. Nos, a típus az AT 2020. Azért emlegetik, mert nem annyira rossz mikrofon az (nekem is van), mondjuk a százezres kategóriáig partiban van a többivel. Jó, egy Rode NT1000-el nyilván nem, de harmad annyiba kerül. Legfőbb ereje az ár/érték aránya, sztereó felvételekhez meg pláne. Erősen kihangsúlyozom, hogy hangszer mikrofonokban nem vagyok otthon.

DAW miatt nem kell aggódni, pl. a Live 10 Lite bárki számára hozzáférhető. (Ne ez miatt válasszunk kártyát.)

Hangfal: a helyiség mérete miatt én az 5 collos kategóriában nézelődnék, márkától függetlenül, az akusztika miatt.

A videó kezeléséhez majd hozzászól egy ahhoz értő. Szerintem a 1080p bőven elég, és ezt a mai telefonok is tudják.

Bocs, hogy szóltam, csak felvázoltam a végtelen variációk egyikét. Természetesen lehet jó a többi megoldás is. Nem szabad kapkodni, sőt, lehetőséget kell keresni, hol van hasonló összeállítás, ahol esetleg ki is tudsz próbálni cuccokat, hogy tapasztalatokat szerezz. Aztán jöhet a döntés.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
38 perccel ezelőtt írta wolf:

Elképzeltem magamban a kihívást.

idioty állásfoglalása egyébként helyes, senki nem köthet bele. Én egy teljesen más irányból közelítek...

Hangkártya: Pl. Rode Rodecaster Pro. Hogy miért? Igazodva a feladathoz/funkcióhoz. Home stúdió szintnek majdnem megfelel.

Erre a linkre nekem az Avast dobott egy malware detect hibát. Szerintem feltörték. Pár napja éjszaka már szintén megállt az oldal too many redirection-nel, ami szerintem a hackelés miatt volt.

Futtattam rajta egy online malware scannert: https://sitecheck.sucuri.net/results/https/hitspace.hu/rode-rodecaster-pro.html

Szerintem a gépedet ellenőrizd te is.

Node, az elképzelés eléggé adja. Most még csak rápillantottam a termékre, de ha ez egyben hangkártya is akkor talán okosabb kezdésnek ezt megvenni. Viszont ezt podcastokhoz ajánlják.   Ez nem gond a zene felvételénél? A büdzsébe belefér ez is a rode mikrofon meg mondjuk a másik. 

Érdemes esetleg később ez elé berakni egy hangkártyát? Vagy otthoni környezetben úgyis csak demó minőséget lehet összehozni, teáht ahhoz bőven elég.

(Nagyon érdekes világ ez. Kár, hogy most nem lehet sehova sem elmenni közelebbről megnézni ezeket az eszközöket.)

Nagyon szépen köszönöm!

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Másik link: Rode Rodecaster Pro. Az ár, leírás ugyanaz. Igen, ez egy hangkártya. (A hangfalat is ebbe kell dugni.) Két hangkártya sorban nem opció, Ha váltás lenne, akkor bizony csere. Csak egy hangeszközt lehet kiválasztani. (Trükközni persze lehet, de ebben az esetben semmi értelme.)

Ez nem stúdió, hanem otthoni kategória. Árban is. Jó felvételeket azért ezekkel is lehet csinálni. Kapsz más kártyát ennél sokkal olcsóbban is, ami megfelel az igénynek. Lehet hogy csak két mikrofon bemenet lesz (ami elég is lehet), de lesz mellette vonal/hangszer input is. Sőt akár midi. Vagy négy mic input. Szerencsére van választék. De spórolni is lehet ezen a vonalon.

Az említett Scarlett jó választás. Költséghatékony. De ha minőségről van szó, léphetünk egy osztállyal feljebb. Pl. Focusrite Clarett 2Pre USBFocusrite Clarett 4Pre USBAudient iD22. Itt már minden van mi szem/szájnak ingere, Jobb minőség, több szolgáltatás. Még mindig sokkal olcsóbbak vagyunk mint a Rode. Ott a ficsőröket kell megfizetni, viszont podcast-olni ezekkel is lehet. Itt meg is állhatunk, mert van még néhány osztály felfele, amire most még nincs értelme áldozni (ebben a projektben). A megtakarítással viszont több a lehetőség az egyéb eszközök átgondolására. Ne kapkodjunk.

 

Szerkesztette wolf
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Hát alaposan fel van adva a lecke. :) Már zsong a fejem a sokféle bemutató videótól. Érdekes dolog, hogy számomra - laiukusként - a drágább=a jobb kategóriával. De ezek szerinte ez nem így van.

Ha ezen utóbbiak jobbak hang minőségben és szolgáltatásban, akkor lehet, hogy ez lenne a jobb irány. Ugyanakkor az a rode rodecaster is izgatja a fantáziámat... :D

Viszont meg kellene találni a megfelelő hangszeres mikrofonokat. Egy hegedű hangja azért teljesen más, mint egy gitáré. Fuvoláé dettó. A zongorát -mivel elektromos- ez esetben el is lehet engedni, hiszen azt szinte mindenhez csatlakoztatni lehet a fentiek alapján.

Tehát akkor a jelenlegi állás szerint elegendő 2db mikrofon. Úgy láttam, hogy a laptop támogatja a Thunderbolt 3 Type-C csatlakozást. Ez érdekes lehet a hangkártya választásnál?

Egyébként a felvett alkotás visszahallgatása is a hangkártyán keresztül történik? 

Illetve az jutott még eszembe, hogy érdemes-e mondjuk több mikrofon csatlakozós kártyát venni gondolva egy esetleges későbbi szükségletre, vagy akkor már úgyis jobbra akarom cserélni az eszközt?

Szerkesztette Aur1n
kiegészítés
Link to comment
Share on other sites

  • 0
5 órája írta wolf:

A DAW-ban nyitva neki egy midi csatornát, olyan piano hangszerként szólalhat meg, hogy beszarás.

Én úgy láttam a specifikációban, hogy nincs Midi kimenete a hangszernek. Bár az USB csatlakozóknál megmondom őszintén, hogy elsőre hangkártyaként gondoltam, de lehet igazad van és valószínűleg azzal Midi hangszerként lehet használni. Ha ez működik, akkor tényleg nincs szükség 4 bemenetre, hanem elég 2 mikrofon bemenetes hangkártya is és akkor a zongora tényleg mehet a DAW-ból.

Viszont itt van egy fontos kérdés: a szoftver hangszer (zongora) késéssel fog megjelenni a felvételkor. Ez pár milisec, ugyanakkor ez pont elegendő ahhoz, hogy pontatlannak tűnjön a játék. Ilyenkor azt lehet csinálni, hogy azt a pár miliseckel előrébb kell húzni az adott sávot, vagy a többit Delay-jel késleltetni vagy hasonló megoldások. Konkrétan megesett velem, hogy élőben játszottam évekig szoft zongorával. Majd legalább 5 év játék után igazi stúdióban igazi zongorán vettük fel a dalt. Felvétel során éreztem, hogy "halál pontos" vagyok. Mikor visszahallgattuk, elszörnyedtem, hogy én nem így hallottam. Kellett egy kis idő, mire rájöttem mi is történt. Ez csak azért írtam, hogy bár olcsóbb megoldás szaft szintivel mégis lehetnek hátrányai, főleg ha nem lesznek utómunkálatok.

1 órája írta Aur1n:

Tehát akkor a jelenlegi állás szerint elegendő 2db mikrofon. Úgy láttam, hogy a laptop támogatja a Thunderbolt 3 Type-C csatlakozást. Ez érdekes lehet a hangkártya választásnál?

Igen, a Thunderbolt 3 hangkártya sokkal kevesebbet fog késni, mint a sima, tehát érdemes azt venni, ha lehet.

1 órája írta Aur1n:

Egyébként a felvett alkotás visszahallgatása is a hangkártyán keresztül történik? 

Igen, az összes hangkártyának ami szóba került van kimenete, ami 100%, hogy mérföldekkel jobb, mint ami alapból szokott lenni a számítógépekben. Nagy, azaz 6.3 Jack kijáratuk van. Itt fontos, hogy ha lehet, akkor "szimmetrikus kijáratuk" legyen. Szinte az összes stúdió monitor bemenete szimmetrikus. Szimmetrikus összeköttetéskor a vezetéken nem vesz fel zajt a rendszer.

1 órával ezelőtt írta Aur1n:

Illetve az jutott még eszembe, hogy érdemes-e mondjuk több mikrofon csatlakozós kártyát venni gondolva egy esetleges későbbi szükségletre, vagy akkor már úgyis jobbra akarom cserélni az eszközt?

Ez egy óriási dilemma! Vannak olyan hangkártya márkák, amik tényleg drágák, de jók is. Pl Apogee, Motu, Presonus, Universal Audio, csak hogy egy párat említsek, de biztos több van. Pl. Focusrite hangkártyák régen közép kategória közé tartoztak. Nekem még FireWire-es Focusrite hangakártyám van, az alkatrész és összeszerelés minőségben csalódtam, hangja állítólag közepes - azaz otthoni környezetben tökéletes amúgy, szolgáltatásai nagyon jók. Volt Presonus hangkártyám is, használtan vettem, ütött-kopott volt, de a csatlakozói és kialakítás kiváló minőségű. Sokkal jobbak voltak a csatlakozói használtan is, mint a Focusritenak évekkel később. Hangminősége ugyanaz volt, mint a Focusrité (szerintem). Többit amit írtam még nem próbáltam, róluk csak jókat hallottam.
Lényeg a lényeg, hogy én is max 2 mikrofont rögzítenék magamnak itthon egyszerre, plusz szinti. Így én inkább beruházok majd egy jobb Apogee hangkártyába vagy lehet Universal Audioba (bár ott már más előnyök is vannak). De olyan hangkártyát veszek majd, aminek van optikai bemenete. Az optikai bemeneten általában tudnak 8 plusz csatornát fogadni a hangkártyák. És lehet kapni mikronon előerősítőt, akár 8 csatornásat és abból olyat vennék, amelynek van optikai kimenete és úgy rá tudom kötni a hangkártyára. Így lehet, hogy ugyanúgy drágább több csatornás hangkártya árát fogom rákölteni a két cuccra, de valószínűleg jobb minőséget el fogok tudni érni vele így, mint ha egyben vennék sokkbemenetes hangkártyát.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Azt a két midi csatlakozót benéztem, nézzétek el nekem. De az USB to Host akármi is lehet, azt majd a kérdező tudja megerősíteni.

Mikrofonok: a témához illik ma is Silk régebbi videója, érdemes megnézni. A preampokat, ribbont persze felejtsük el. Ribbon van még elérhető árban is, de a nyolcas karakterisztika miatt ilyen kis szobában értelmetlen. Zenei Baleseti Helyszínelők E04

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ez a késés dolog gondolom szoftveresen kezelhető, amit majd ki kell tanulni.

Ha jól emlékszem évekkel ezelőtt - amikor vettük - akkor összekötöttük a számítógéppel. Van rajta hátul egy USB to Host kimenet és egy Phones / Output (lásd csatolmány). Szerintem utóbbival csináltuk a számítógép mikrofon bemenetét használva. De ez már vagy 5-6 éve lehetett. Ha találok olyan kábelt, akkor kipróbálom, hogy a laptop felismeri-e usb-n.

Most nézem éppen Silk hangkártya ajánlóit és most jön a mikorfonos. Ennek az elejány kitért még az Universal Audio X szériás kártyáira. Mondjuk ott árakban jóval magasabbakat említett megnéztem és láttam egy ilyet Universal Audio Apollo Twin X DUO Thunderbolt. Ez még a megfizethető kategória lenne, bár ebben optikai bement van csak és nem kimenet. Ez az a család, amiról Silk beszélt? Mert ez "csak" 300e Ft.

Mikrofonnál láttam egy Rode NT5-MP stúdió mikrofon párt, amit hegedűhöz írtak. Mondjuk az nem világos, hogy ez a pár egy hangszerhez tartozik-e.

zongora_01.jpg

zongora_02.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 órája írta wolf:

Mikrofonok: a témához illik ma is Silk régebbi videója, érdemes megnézni. A preampokat, ribbont persze felejtsük el. Ribbon van még elérhető árban is, de a nyolcas karakterisztika miatt ilyen kis szobában értelmetlen. Zenei Baleseti Helyszínelők E04

Ez nagyon tanulságos videó volt! Köszi! Kicsi a jelenlegi szoba, de ha kell kirakjuk a nappaliba (kb. 24nm). Kell valami ribbon mikrofon. Megmutattam a fiamnak a hegedűs felvételt és bár a hegedűnek magának doboz hangja volt a felvétel szerinte nagyon jó volt. Ez alapján hangszerenként kell a 2 mikrofon, akkor min. 4 bement kelleni fog.

Megnézve Silk másik videóját a mikrofon+preamp páros fontosabb, mint a hangkártya. 

Hát urak, ez sokkal komplexebb feladat, mint ahogyan azt én elképzeltem...

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Én magam szeretek tényleg gyorsan dönteni, s általában mindig visszatérek az első elgondolásokhoz, de most a nemzetközi helyzet fokozódik... :D

Az a baj, hogy olyan mikrofont nem fogok tudni venni egyet sem, ami pl. az utolsó videóban volt. No meg itt szóló hangszerek voltak önmagukban. 

A fentiek alapján ti mit gondoltok? 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Én csak a hangkártyához tudok hozzászólni és a zongora felvételhez.

Ez a hangkártya legalább egy kategóriával jobb a korábban említettek közül. Ha a zongora szoftver zongoraként lesz rögzítve (azaz működik a Host kimenet) és nem gond a késés miatti utómunka, akkor mindenképpen ezt a hangkártyát javaslom az eddigiek közül. Az, hogy csak optikai bemenete van és kimenete nincs, az nem gond, mert alapból ezt a hangkártyát szeretnéd használni a DAW-ban hangkártyaként. És esetleges további mikrofon előerősítőt erre a hangkártyára szeretnéd kötni. Szóval nem kell, hogy rendelkezzen optikai kimenettel. Ellenben csak 2 Mikrofon bemenetet látok rajta és nincs további bemenete. Azaz a zongorát nem lehet majd rákötni analóg módon a hangszerek mellett. Persze ahogy írtuk, ha szoftver zongora lesz a végső, akkor nincs is gond ezzel.

A késést pedig a DAW szoftverben akár szemre is ki lehet javítani. Ugyanis a hanghullámok és a Midi sáv (szoftver zongora sávja) alapján látszik, hogy hova kell húzni a Midi sávot. Bár a sáv késleltetése (Delay) azért lenne jobb, mert azt csak egyszer kell kikísérlezni melyik érték jó, utána már minden felvételnek be lehet azt állítani.

Hozzáteszem azt is, hogy az UAD (Így rövidítik általában az Universal Audio cuccokat) hangkártya már szerintem túlmutat azon a célon, mint amit az első hozzászólásban írtál. Persze ha van rá keret és később gondolkodtok a komolyabb minőségű felvételeken, akkor jól jön ez a hangkártya. Ugyanakkor ahhoz már tényleg nem mindegy milyen mikrofont használtok. Akkor már nem mindegy milyen monitorokon hallgatjátok, azt hogy helyezitek el. És ott már fontos a szoba kezelése is akusztikus szivacsokkal. Tehát azt akartam ezzel írni, hogy bár a hangkártya tényleg egy kategóriával jobb, mint a korábban említett hangkártyák, de valószínűleg nem lehet jobb minőséget kihozni belőle anélkül, hogy a többi eszközből is profibb minőséget vennétek. Persze a legfontosabb tényező a profi cuccokhoz a profi szakember is, szóval érteni is kell hozzá, hogy mit hogyan kell csinálni. Ez utóbbi megtanulható hosszú évek során, és valahol el kell kezdeni.

Összességében én is megvenném azt a hangkártyát ha tehetném még annak ellenére is amit az előbb írtam. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Elvicceltük a dolgot. Bocs érte. De azt jó látni, hogy mint laikus gyorsan fejlődsz. Régen (ami nagyon régent jelent) ez nem így volt. Internet sem volt, digitális technika sem, éppen ezért bármilyen fejlesztés nekünk anno sokkal többe került.

Reset.

Felelősséggel kijelenteni azt, hogy mit vegyél, nem lehet. Ahány ember, annyi vélemény, a "jó" összeállítás mindenki szerint más. És ehhez hozzáadódik még a Te elképzelésed, anyagi lehetőséged és a körülmények.

Első körben a több mikrofonos megoldást (hangszerenként) kerülném. Miért? A live stream miatt. A fázis hiba nagy káoszt tud okozni, amit utómunkával korrigálhatsz, de élőben más lesz. Több mikrofonra persze futja majd a büdzséből (ribbonra is), és azok felhasználhatók akár több variációban is a házi saját felvételhez, kísérletezésekhez.

Home stúdió ellenére nem lesz a minőséggel problémád. Az akusztika legalább annyit számít, mint a cucc, amit megveszel. A felvételen jól kihallható majd a szoba akusztikája, rezonanciája, gyengéje. (Kezeletlen szoba esetén.)

Ne az iskola miatt ruházz be nem csekély összeget, hanem magadnak, a családnak. Nem az iskola fizeti. A távoktatás csak egy formája az iskolapadnak. A befektetés viszont felfogható hobbiként is, és a gyerekek fejlesztésében is segít. Sokat tanulhatnak abból, ha utólag visszahallják magukat.

Az UAD szerintem is ágyúval verébre. Nekem pl azért nincs, mert TB. Én még USB vonalon vagyok. Azt szeretem, hogy bedugom akármibe, és megy. Ne ők mondják már meg nekem, hogy milyen pc-t vegyek. (A Win 10 a másik mumusom.) UAD alatti (de profi) kategória pl. az RME. Még ezt is kicsit túlzásnak tartom (árban) egy teljesen kezdőnek.

Építkezzünk inkább az aljáról. Két mikrofonnal számolva az "alsó" kategóriában számomra az Solid State Logic SSL2+ a nyerő. Nem lehet vele mellé lőni. (4 miki: fentebb a Clarett.) Jön hozzá hangfal az 5 collos kategóriából: ízlés szerint. Eddig kb 200-nál járunk. Mikrofonok: hangszerek terén nem vagyok képben, énekre használtam többet a legkülönbözőbb helyeken. Csak példákat mondok. Audio-Technica AT 2020. Ebből a márkából ennyi. Az ár/érték legjobbja, a drágábbakban az a kapcsoló feleslegesen sokba kerül.  :-)  AKG P120, P220, P420... Használtam templomban (férfi ének), semmi baj vele. C214... nem kell több, kapcsolgatni ezt sem akarjuk. Rode NT1 (nem NT1A), NT1000... ennél sem kell jobb. A kisebb kondis hangszer mikrofonokat mellőzöm, mert nincs ismeretem. Írtad, hogy nem tudsz ribbont venni. Dehogy nem, legfeljebb nem olyat. Golden Age Project R1 MK3. Ez nyolcas karakterisztika, azaz két oldalról vesz, a visszaverődésekre jobban oda kell figyelni. Vannak még a (szimmetrikus) kábelek, erre sokan nem gondolnak anyagilag, 20-30 ezer körül ezekkel is számolni kell.

Rodecaster Pro: ez egy kicsit drága játékszer, arra jó, hogy összedug, bekapcsol és megy. Akár pc nélkül. Arról nem találtam infót, hogy az sd-re a sávokat is rögzíti e, vagy csak a mastert.

Kellemes további időtöltést az infógyűjtéshez...   :-)

Szerkesztette wolf
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Kedves Aur1N!
 

Nem akarok senkinek a mondandójához hozzászólni, egyéni mérlegelésre bízom. Csak a saját véleményem írom le.

Szerintem nagyon túl van pörgetve ez a dolog. A legelső felvetés alapján nem egy profitábilis stúdióról van szó, hanem három gyerkőc tanulásáról. Én ehhez vennék max. 2 darab AudioTechnika AT2020-as mikrofont az akusztikus hangszerekhez, a Yamaha Piaggero adott, ahhoz csak egy kábel kell, és bedugnám őket egy USB-s mixerbe, például: https://www.muziker.hu/studiomaster-c2s-2-usb

A videó konferenciához nem tudok hozzászólni, de gondolom bármilyen telefon jó, vagy a laptop beépített kamerája. De nehezen tudok elképzelni bármi olyan platformot, amin keresztül élőben lehet együtt játszani, ez szerintem esélytelen. Live stream-el lehet zenélgetni az online közösségnek, de a fogadó oldalnak nem számít hogy hány másodperc múlva érkezik meg a hang... ha onnan egy zongorát vissza akarnánk küldeni, akkor szerintem értékelhetetlen késést kapnánk.

Ha pedig igen komoly, de ingyenes zene szerkesztőt szeretnél, javasolom a Presonus Studio One Prime-ot. Természetesen vannak korlátozásai, de szerintem bőven lehet élni vele, és a Presonus oldaláról bármikor elérhető eszközvásárlás nélkül is.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2020. 03. 19. at 9:25 írta Aur1n:

Kamerából van egy JVC GX-PC100. Videó szerkesztő szoftverből: Wondeshare Filmora és Camtasia

...

ezzel a kamerával most szívásban vagyok, mewrt gondoltam kipróbálom, de mivel régen használtam és új pc-hez kapcsoltam hozzá nincs meg a Mediabrowser for JVC program, ami nélkül a képet nem lehet átvinni a gépre. Letölteni nem lehet a telepítő cd-t már régen kidobtam. 😕 

Ha a leírttal ellentétben valójában GC-PX100 a kamera típusa, érdemes innen szedni hozzá szoftvert (csak az eszköz gyári számát kell megadni hozzá):

http://www.pixela.co.jp/oem/jvc/mediabrowser/e/

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Köszönöm, hogy kicsit visszahúztál a földre... ;) Ugyanakkor ez nekem egy játék is. Új világot fedezek fel, új dolgokat tanulok stb. S mivel az eredeti cél a normális minőségű felvétele a hangszeres előadásnak, ezt én így is szeretném megoldani. Az egyik gyermekem tényleg nagyon komolyan tanul zenélni (napi 6-8(!) órát gyakorol a hangszerén pedig még csak 15 éves). Ennek megfelelő a hangszeres játéka és a hangigénye is. Plusz mivel van benne egy jó adag zeneszerzői hajlam is, én ezt szeretném, ha megmaradna és nem a Musecore-féle midi hangzásban tudná meghallgatni a műveit. (Emiatt is szúrtam be az első posztom végére a Musecore kompatibilis zeneszerkesztő programra irányuló megjegyzésemet.)

Köszi a StudioOne ajánlásodat, már töltöm le a programot. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 órája írta HUGO:

Ha a leírttal ellentétben valójában GC-PX100 a kamera típusa, érdemes innen szedni hozzá szoftvert

Igen elírtam a típusát. Viszont a linkelt oldalról nem lehet csak upgrade-t letölteni. Már felvettem a kapcsolatot a magyarországi szervízzel és azt mondták, hogy egyedi licenszes a program, ami ehhez a kamerához jár. De úgy néz ki, hogy DVD-n meg tudom majd venni tőlük. Egyből rakom is fel valemelyik felhőbe, mert egy baromság eza  DVD ami világban...

Link to comment
Share on other sites

  • 0
7 órája írta Aur1n:

Az egyik gyermekem tényleg nagyon komolyan tanul zenélni (napi 6-8(!) órát gyakorol a hangszerén pedig még csak 15 éves). Ennek megfelelő a hangszeres játéka és a hangigénye is.

Megkérdezhetem, ez melyik hangszerre értendő?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Alapvetően az a probléma egy "stúdió" felépítésénél, hogy a legrosszabb komponens határozza meg a stúdió minőségét. Ez így hülyén hangzik leírva, de:

Hiába van "felsőkategóriás technika", ha maga a hangszer nem az. Hiába van "felsőkategóriás" hangszer, ha aki játszik rajta nem az, stb...

Tehát ha jól értem a hangszeres tudás megvan a magas minőséghez. Ha a hangszer is magas minőségű, akkor szerintem jó mikrofon kell elsőként ahhoz, hogy rögzíteni lehessen magas minőségben. Tehát hiába van jó hangkártya, ha mellette a mikrofon gyenge. És szerintem jobb minőséget lehet elérni egy gyengébb ~50-100eFt os hangkártya + minőségibb mikrofonnal, mint fordítva. És aztán hiába van felsőkategóriás hangszer, hangkártya és mikrofon, ha a lehallgató rendszer, azaz stúdió monitorokon nem hallod ki azt amit kell. És persze tudni is kell kihallani és kezelni a felvételeket (hangmérnök vagy hosszú évek tanulása) + a jó minőséghez a kezelt felvevő szoba is társul.

Ugyanakkor a minőségi felvételhez valahol el kell indulni. Tehát pénztárca függvényében kell gondolkodni. Én alapból mindenből "közepes" minőségű cuccot vennék, a leírtak alapján bele fog férni a keretbe. Aztán ilyen sorrendben cserélném le időközben a cuccokat: mikrofon, monitor, hangkártya.
Tehát ha belefér az elején a jobb minőségű mikrofonok vásárlása, akkor azzal kezdeném. Majd lecserélném jobb monitorokra a visszahallgató rendszeremet. És a legvégén ruháznék be minőségibb hangkártyába, ugyanis a közép és felső kategóriás hangkártyák között nincs akkora különbség, hogy az hallható legyen egy közepes minőségű monitoron.

Pl az én esetemben: van egy olcsó akusztikus gitárom és egy nagyon olcsó mikrofonom. Elgondolkodtató, hogy jobb minőségű gitárt vegyek először vagy inkább mikrofont. Aztán ha jobban belegondolunk hiába veszek jobb mikrofont, ha a hangszer minősége még mindig gyenge. Szóval valószínűleg először jobb minőségű gitárt veszek, amúgy is sokkal többet játszok, mint amit rögzítek :). Persze lehet ez nem a legjobb döntés. De nehéz ügy. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ez tökéletesen így van. Még a húrok fajtája/minősége is adhat egy teljesen más eredményt.

Amit még fontosnak tartok, az a  live stream minősége. Csak emiatt felesleges drágán beruházni, hiszen a másik oldal semmit sem hall abból, ami ezen az oldalon történik technikai értelemben. Elég elképzelni, milyen a tanárok műszaki felszereltsége ebből a szempontból. Nem ők a hibásak, de én még belegondolni sem merek...

A saját érdeklődés, és a tudás fejlesztése az más, ott már lehet gondolkodni. De a lépcsőfokot mindenképpen végig kell járni.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...