Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Házi projektstúdió


Marque

Kérdés

kedves Ménemszól-tagok!

idén ősszel úgy döntöttem, hogy felveszek egy albumot. a hagyományos megoldást (értsd: bevonulok valamelyik normális stúdióba) már akkor eldobtam, mert (1) nem vagyok profi zenész és nagyon bővén sem a pénznek, így elég költséges móka lett volna; (2) mindig érdekelt a „hangszobrászat” és a learning-by-doing. szóval elindult a szobadiszkó-szakkör, ami jelenleg már inkább sufni méretű. a jövő év elején tervezek kivenni egy ~10 négyzetméteres helyiséget a tisztességes körülmények, meg a nyugodt munka érdekében. a tényleges felvételek (tehát ami már nem demó) januártól indulnának egy hangtechnikus ismerősömmel.

jogos kérdés, hogy mégis, mik az igények, tehát a gyerek mire akarja használni a játszóterét, így ezt is leírom: kategórián belül a lehető legelfogadhatóbb minőségű, főleg hangszeres és vokál takek felvételére, egyidejűleg maximum kb. 4 sávon. más szóval gitárok, basszus, (később majd) analóg szintik és ének/vokál felvételek, dob NEM. masterelni, nagyzenekart felvenni, megépíteni a magyar Abbey Road-ot szintúgy nem tervezek. viszont a jövőben a saját zenéimet itt szeretném felvenni és ha igény adódik rá, más hobbistáknak is ki tudjam/kölcsön tudjam adni. hozzátok azért fordulok, hogy egy ilyen projektstúdiónak – ami nyilván nem a nagyokkal akar versenyezni, de szeretne alkalmas lenni tisztességes felvételekre – milyen alapvető eszközparkkal kell rendelkeznie? lejjebb leírom, milyen cuccok állnak rendelkezésre eddig és mikre tervezek még beruházni. kezemet a büdzsé köti meg: amit még kell vennem, arra összesen maximum plusz 200e Ft-ot tudok költeni, utána konyec.

  • a felvételek PC-re mennének, nincs keverőpult. azt hiszem, az AMD Phenom2 X4 @ 3.2Ghz, 4Gb DDR2 RAM, 2x 500Gb HDD @ 7200RPM kellő erőforrást biztosít ehhez a mókához. miért nem Mac? azért, mert nincs most pénzem architektúrát váltani (pedig megtenném).
    • a látnivalókat egy Xerox XM7-24W biztosítaná (http://www.prad.de/e...een.php?id=4609).
      • az interface most egy Line6 TonePort UX2 (lehet nevetni), de azt már én is látom, hogy ezzel nem élek majd meg. úgyhogy a jelenlegi jelölt egy Mackie Onyx 400F.
        • a DAW Ableton 8, bár ezen is hezitálok. warezolni nem szeretnék, ez pedig rendelkezésre áll.
          • a gitárelőfok házi készítésű darab, amit egy hangmérnök barátom rak össze (cső: 12AX7/ECC83).
            • a gitárerősítő egy Marshall Valvestate VS65R, új csövekkel.
              • a basszuserősítő valószínűleg szintén házilag épített kombó lesz (40W, FET-es végfok).
                • a mikrofonokat vagy Alto Alpha MicTube-bal, vagy két ART Tube MP-vel szeretném meghajtani.

                  • dinamikus mikrofonok: Shure SM57 és SM58.

                  [*]a kondenzátormikrofon egy Audio-Technica AT2020 lenne, ezt erősítőre és énekre is szeretném használni.

                  [*]ha lesz a gearben kompresszor, akkor az vagy egy dbx 266XL, vagy egy Drawmer TubeStation TS1 lesz.

                  [*]a közeltéri monitorom egy M-Audio Studiophile AV30 hangfalpár.

                  [*]nagy studiómonitorban még nincs fix koncepcióm, Omitronicokat néztem eddig.

                  [*]fejhallgatónak az Audio-Technica ATH-M40FS-t néztem ki.

                  [*]van egy sampler/kontroller is a játékban, egy Korg KP3.

                  [*]végül, de nem utolsó sorban a "sima" kontroller egy Evolution MK-149 USB MIDI.

                  a saját lemez munkái során Squier Precision Basst, egy Gibson Les Paul Studio 2-t és Ibanez RG Prestige-t fogok használni, valamint ingyenes szoftverszintiket az előfokokon átküldve és visszahúzva. az effektezéshez és a keveréshez is lehetőség szerint mind ingyenes alternatívákat szeretnék használni.

                  ezek után a kérdéseim maradtak hátra:

                  - mit szóltok a szetthez? hiányzik-e valami, vannak-e benne nagy hülyeségek, vagy felesleges darabok?

                  - mik azok a fő kritériumok, hangszigetelési eljárások, amire a kibérlendő helynél figyelnem kell?

                  - kell-e ezen a szinten külső kompresszor, vagy elég lesz a szoftveres?

                  - ha az audio interface alapból jó minőségű preampokkal ellátott, érdemes-e hozzá megvenni az említett csöves előfokokat is?

                  - milyen nagyobb monitorhangfalat tudnátok ajánlani?

                  - mik azok az általatok korrektnek ítélt ingyen elérhető pluginek, effektek, amikkel tisztességes minőségben lehet dolgozni?

                  ha valamiben nem voltam tiszta, kérdezzetek vissza és megpróbálom elmagyarázni. nagyon köszönöm a segítségeteket!

                  üdv,

                  M

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 140
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Ha lehetséges lenne megtettem volna de nem az ..Elutasit mindent ami ezzel kapcsolatos ...továbbá ha el is menne akkor hogy gyakoroljon ?...olyan mintha gitározni tanulnál de nincs gitárod ..

 

Hogyhogy hogy gyakoroljon? Énekeljen. Hangja meg szája van. Nem kell ahhoz stúdió. Így beleölsz egy csomó pénzt a stúdióba, aztán meg lehet, hogy azt is elutasítja.

Szerintem is az énektanár a legjobb megoldás neki. Csak arra kéne rábeszélni, hogy legalább tegyen egy próbát, a kedve menet közben meg fog jönni (ha jó az énektanár)!

Link to comment
Share on other sites

Látom kezdünk elszakadni a témától ..

 

Áruld el nekem ..ha tanárhoz jár 1 év mulva nem ugyan itt vagyok és meg kell vegyem ugyan ezeket a dolgokat ? legyen 2 év ..vagy több ..

 

De a lényeg az hogy elénekel valamit ..felveszem ...elviszem ..megnézik és ha ok akkor érdemes vele foglalkozni ..tanárhoz járni stb ..ha nem akkor megmarad hobbinak ! Nincs veszekés és ami ezzel jár ..Akinek van felesége az tudja ..

 

Anyagilag meg nem költök annyit erre hogy eldobjam az agyam ..1500 euróból max megvan minden ... csak a laptop amije van került 650 euróba ..tehát minden néző pont kérdése ...jövő hónapban lesz a születésnapja ..ez lesz a meglepi ! ....Plusz ami még jobb hogy közös program .. nem kerül semmibe ..ami a legfontosabb hogy én is élvezem ...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm

 

Kezdem rosznak érezni magam ..mármint hogy azt hiszed ....mikor elkezdtem nem is érdekelt ..bementem a szaküzletbe megkérdeztem mit vegyek neki ..erre felsorolt egy tonna dolgot ..drágáltam ..El kell hogy mondjam töredéke annak ahol most állok .Kicsit utánna néztem a netem ..böngésztem ..és azóta rá vagyok kattanva ! ..ennyi lenne

Link to comment
Share on other sites

sziasztok, jó olvasni, merre is ment a topik, mióta indítottam! :)

visszatértem, mert szeretném fejleszteni a kis házi projekt stúdiót, amit a ti segítségetekkel raktam össze.

 

az van, hogy jelenleg nem rossz a rendszer, csak nem is igazán jó és az igényeim is változtak.

 

mit akarok?

egyszerre maximum 2 sávon, vagyis egy sztereó tracken felvenni post-processingre alkalmas száraz gitárt, basszust, néha szintit és éneket.

jószándékú amatőr vagyok, ezen szinten akarok maradni árban és elképzelésben egyaránt (tehát dob, ládamikrofonozás, mastering és hasonlók felejtős).

az all-in-one megoldásokból elegem van. konverter-előfok kombó és jó lehallgatás, akusztikailag polírozott szoba.

 

itt a terv:

- win/osx dualboot / pro tools 11 és live 9 (apropó, a pt11 avid cucok nélkül is fut?)

- pcie kártya jó a-d-a konverterrel - jelöltek: rme hdspe aio, forte, duet

- genelec 8030

- sony mdr-7506 vagy akg 240

- isa one vagy 710 twin finity, később mindegyikből egy-egy

- uad-2 duo core

- rahedli ua, softube, ni és waves plugin

 

a véleményeztetésen kívül van még pár kérdésem:
1.tudok csinálni zero latency monitoringot ebben az elképzelt láncban?

2. kell-e nekem summing mixer, vagy tök felesleges?

3. mikrofonok csak akusztikus gitárra és vokálra kellenének. ár/érték arányban mi a szintlépés a mostaniakhoz képest (AT2020, sm57, sm58)?
5. kell-e nekem monitor kontroller, ha maximum 2 monitor és 2 füles lesz a lehallgatásban?

mint legutóbb, most is köszönök minden segítséget!

Link to comment
Share on other sites

Szia!

A pro tools 11 megy avid hardver nélkül is.

Nekem volt RME hangkártyám. Nagyon erős közép kategória, jó szoftveres támogatással. Szerintem megfelel. 

A genelec-et én nem szeretem, de sokan máshogy vannak ezzel.

A fejhallgatók közül én az AKG-t választanám, mert az félig nyitott kivitelű. Tovább el lehet viselni a füleden. 

Előfokok közül az ISA jobb, szerintem. UAD rendben van:-)

 

1. A latencí monitoringról vagy egy átfogó cikk itt. A/D írta. Nulla nem lesz, de elég alacsonyra tudod vinni, ha szánsz rá egy kis időt. A cikk megértése nélkül nehezen fog menni. 

2. Nem kell summing. Költsd hasznosabb dolgokra azt a pénzt. 

3. Az AT2020-at nem ismerem. SM57-58 nem a legjobb választás az akusztikus hangszerehez. Énekre pedig 6-700Ft-ig majdnem mindegy, hogy mit használsz, csak nagymembrános kondi legyen. Eddig a szintig inkább a garancia és egyéb szempontok számítanak. SM7B-ről sok jót hallottam és megfizethető. 

4. A monitor kontroller két okból hasznos. A fontosabb, hogy nem digitálisan állítod a hangerőt lehallgatáskor. Ha ezt tennéd, akkor becsapod magad és a bitek győznek:-). A másik, hogy több lehallgató rendszert tudj váltogatni. Ez utóbbi funkció neked nem kell, mint látom. 

Van olyan hangkártya, ami a monitor kontroller szerepét is elvállalja és fejhallgató kimenettel is rendelkezik.

Egyébként tudsz jó zenét csinálni monitor kontroller nélkül is, tehát nem feltétlen kell.

Link to comment
Share on other sites

Hamár úgyis uad2 duo, akkor az Apollo Duo nem jöhet szóba? Tudom, hogy azt írtad, hogy az all-in one megoldásokból eleged van, de:

- Az UAD kipipálva.

- Az elején ott csücsül a két gitár bemenet, és a két füles kimenet.

- Zéró latency monitoring kipipálva (legalábbis az UAD pluginek tekintetében, de lehet, hogy azok mellett nem is fogsz sok natívot használni).

- FireWire nem tudom mennyiben korlátozó tényező a PCIe-hez képest, illetve, hogy a Thunderbolt opció játszik-e. Konverterek téren eddig nekem az jött le azoktól, akik meg tudják ítélni (pl. A/D), hogy a Symphony-é ugyan jobb, de azért ez is high-end kategória. A Symphony konverterei ráadásul a DUET-énél is jobbak, úgyhogy azt kétlem, hogy az Apollo azt a szintet ne hozná, ami alternatívákat a PCI kártyákból felsoroltál. Emellett többen írták, hogy akkor kell igazán a jó konverter, ha többször küldözgeted a gépből ki-vissza a jelet a vasakon keresztül, ami nálad az elmondottak alapján nem áll fent. Úgyhogy azt mondanám a magam amatőr módján, hogy a PCI kártya is kipiálva (akár egy PCIe-s FW kártyával).

- Azt sem tartom kizártnak, hogy még az előfoka is hoz egy olyan szintet, hogy az ISA One sem feltétlen szükséges, de ezt majd a hozzáértők megmondják.

Ha ezt a hármat kiváltja az Apollo, akkor árban közel ugyanott vagy (Apollo azért valamivel még így is több), viszont van pl. több ki/bemeneted (amit ugye írtál, hogy nem kell, de sosem árt, ha van).

Link to comment
Share on other sites

Na közben újra belenéztem Sellyei Mester Apolló bemutatójába http://www.youtube.com/watch?v=8If-bxIgbTU

 

Az kimaradt az előbb, hogy az Apollóval a monitor kontroller is maradéktalanul ki van pipálva, amennyiben jól értelmeztem, és a 2 monitor az egy pár sztereo kimeneti csatornát takar. Kisebb impedancájú fejesekhez (amilyen az általad írt Sony/AKG is pl) pedig a fejhallgatóerősítő rész is pöpec. 

 

A bemutatóban elhangzottak alapján a konverterek még jobbak is, mint az általad említett kártyákban, és a pre-ampok tekintetében sem mondtam akkora ökörséget. Arra amire írtad, úgy látom, hogy bőven megfelel.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

 

Kérlek, adjatok tanácsot a következő ügyben: gitárt és basszusgitárt (passzív pickupokkal) szeretnék rögzíteni számítógépen (ESI MAYA 44 PCI hangkártya), jelenleg az erősített és bemikrofonozott jelet rögzítem, ezzel nincs is semmi gond. Viszont szeretném a gitárjelet - a bemikrofonozott mellett, annak sérelme nélkül - közvetlenül is felvenni, esetleges későbbi reampolás/effektezés céljából. Az eddigi utánaolvasás alapján, ha jól értem, szükségem lenne egy DI boxra és egy előfokra? A DI box aktív vagy passzív legyen? A hangkártyán van mic bemenet, vagyis elvileg jó megoldás lehet, ha pl. egy passzív DI boxból kijövő szimmetrikus jelet ráküldök egyből a hangkártya mic bemenetére, ezzel "megúszva" az előfokot? Abban tudnátok tanácsot adni, hogy milyen eszközöket érdemes venni? Mivel otthoni zenélésről/kísérletezésről van szó, nem szeretnék százezres nagyságrendben költeni, de nyilván a szuper gagyi megvásárlása sem cél. Van értelmes kompromisszum?

 

Előre is köszi a segítséget!

Link to comment
Share on other sites

A legolcsóbb megoldás, ha kipróbálod a gitárt egyenesen a hangkártya mikrofon bemenetére. Még az is lehet, hogy működik:-)

Nehézség akkor adódik, ha felvétel közben a gitár erősítő is kell és a nyers gitár jelet is használni akarod, egy időben.

A reampra itt egy leírás és az eszközöket is megtalálod:

http://www.agota.hu/reamp_szet.html

Link to comment
Share on other sites

Jó di box, jó pickup, jó kábelek, jól beállított gitár, jó húr, jó pengetés, jó szintezés. Ez a minimum feltétele a reampnak. A bementi jelszint ne legyen nagyobb -2 -3 dBfs nél, az átlag -5 -6 dBfs körül legyen. A hangok rendesen legyenek kipengetve, a húr ne legyen túl laza, és főleg ne régi. Di boxként ISA one verhetetlen, de one way electronics is jó pl. Csak ne behringer, meg a többi szuper pro legyen. Kábelen ne spórolj! Minimum laboga, de inkább vovox, bár a vovox elég drága, viszont nagyon megéri.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok, Otthoni házistúdióról van szó, ami most készülődik. Szeretnék a szobában(panel) éneket és klasszikus gitárt felvenni, de nem tudom, hogy ezt hogyan oldjam meg. Duett 2-őm van.  A számítógép gondolom másnál is ugyan abban a helységben van, viszont akkor annak a zaja gondolom bele fog kerülni a felvételbe, vagy ti hogyan csináljátok ezt?

Hallottam olyanról, hogy lehet venni vagy csinálni egy kis telefon fülke  szerü kuckót, amit körbe lehet szigetelni szivaccsal és akkor visszhang is kilőve. Erről mit tudtok?

Link to comment
Share on other sites

Talán félre érthetően írtam. Nem az erősítő lenne zárt dobozban, hanem maga a felvétel készülhetne egy kis kuckóban. Nem tudom létezik e ilyen kis kuckó.

A számítógép  amúgy szigetelt házban van, de a ventilátor zaját szerintem egy jó mikrofon biztosan felveszi majd.

 

Link to comment
Share on other sites

Igen erre én is  gondoltam, de a szobák elhelyezkedése miatt ez nem igazán megoldható, ráadásul a 18 nm-es szóbát, akkor meg  akusztikailag is kezelni kéne, ami szintén nem kis feladat. Ezért javasolta valaki a kis felvelő kuckót.

 

A rossz mikrofon is felveszi.

Rakd ki a  gépet a másik szobába.

Az sokkal egyszerűbb.

Link to comment
Share on other sites

Talán félre érthetően írtam. Nem az erősítő lenne zárt dobozban, hanem maga a felvétel készülhetne egy kis kuckóban. Nem tudom létezik e ilyen kis kuckó.

A számítógép  amúgy szigetelt házban van, de a ventilátor zaját szerintem egy jó mikrofon biztosan felveszi majd.

 

Így keress rá: vocal booth

Link to comment
Share on other sites

A rossz mikrofon is felveszi a számítógép zajt.

Rakd ki a  gépet a másik szobába.

Az sokkal egyszerűbb.

 

Ez azt jelenti, hogy a mikrofon kiválasztásánál a számítógép zaj szempontjából tök mindegy, hogy milyet választok(ének gitár), mert mindegyik ugyan úgy fel fogja venni a zajt? Tehát például nincs ilyen, hogy csak ami előtte van azt veszi fel ami mögötte azt nem?

Link to comment
Share on other sites

Ez azt jelenti, hogy a mikrofon kiválasztásánál a számítógép zaj szempontjából tök mindegy, hogy milyet választok(ének gitár), mert mindegyik ugyan úgy fel fogja venni a zajt? Tehát például nincs ilyen, hogy csak ami előtte van azt veszi fel ami mögötte azt nem?

Nyilván egy EV-RE-20 kevésbé érzékeny a mögötte történő dolgokra, mint egy kondis miki. Mindenesetre a gépet el kell dugni! :-)

Link to comment
Share on other sites

Nyilván egy EV-RE-20 kevésbé érzékeny a mögötte történő dolgokra, mint egy kondis miki. Mindenesetre a gépet el kell dugni! :-)

 

ok, azt értem, hogy a gépet jobb kivinni, de a mikrofonoknál maradva pl. ez a EV-RE-20 miért kevésbé érzékeny a mögötte l évő dolgokra? csak mert kéne egy mirofont is választanom és nem tudom még egyenlőre hogy eszik e vagy isszák :)

Link to comment
Share on other sites

ok, azt értem, hogy a gépet jobb kivinni, de a mikrofonoknál maradva pl. ez a EV-RE-20 miért kevésbé érzékeny a mögötte l évő dolgokra? csak mert kéne egy mirofont is választanom és nem tudom még egyenlőre hogy eszik e vagy isszák :)

Mondhattam volna a Shure SM7B-is. Dinamikus mikrofon, amely egy rossz hangzású helyiségben is használhatóbb, mint egy kondis miki. Sokkal kisebb az érzékenysége, cserébe normális előfok kell, ami meghajtja rendesen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...