Jump to content
Ménemszól.hu

ÍGY KÉSZÜLT: Lélekdonor (Caramel)


A/D

Recommended Posts

Egy új cikksorozatot indítunk el "ÍGY KÉSZÜLT" címmel, amiről úgy tudom, Magyarországon egyedülállónak számít. Sikeres zenészeket, zeneszerzőket, producereket keresünk meg, hogy meséljék el egyes sikeresebb alkotásaik történetét. Várjuk tovább lelkes olvasóink javaslatait, hogy melyik ismertebb hazai előadó munkájáról szeretnének hasonló értekezést olvasni.

Első alanyunk SZAKOS KRISZTIÁN volt, aki ma igen népszerű, gyakran keresett név a hangszerelők-producerek között. Nem gondoltam volna, hogy ennyire lelkes lesz, mikor megkerestem ezzel az ötletemmel, de pár napra rá ígéretéhez híven döbbenetes írással lepett meg bennünket, még hallgatható mintákat és session fotót is rendelkezésünkre bocsátott (lásd a cikk alján a csatolmány)

Ezzel az exkluzív cikkel ünnepeljük az új Ménemszól? megjelenését, melyet nagy örömmel teszünk közzé. A szóbanforgó dal pedig nem más, mint Caramel "Lélekdonor" c. igen nagy sikert elért remeke.

szakoskrisz1.jpg

Szakos Krisztián, producer


Caramel– Lélekdonor (Tom-Tom Records, 2010)

2009. novemberében egy barátom felhívott, hogy kapotta Caramel-től egy demó cd-t 20 dallal, és talált köztük egy gyöngyszemet.

A barátomról tudni kell, hogy zenei ember, de nem zenész, nem ért a technikai dolgokhoz sem. Intuíciókra hagyatkozik. Amolyan külső fül. Elmondása szerint hiányol a dalból valami pluszt, valami extra ízt. Azért hívott fel, hogy van-e kedvem kipróbálni valami izgalmasabb hangszerelést.

Azt meg kell jegyeznem, hogy ilyen helyzetben a szerző érzékenyen reagálhat, hiszen a szerzemény az ő szemszögéből teljes képet alkot. Gyakorlatilag titokban, Caramel tudta nélkül kezdtem neki. Mivel a mai zenei trendekkel némileg versenyeznie kellett ennek a dalnak, valóban igényelt némi porcukrot a tetejéről.

KONCEPCIÓ:

Kiindulási alapnak kaptam egy 5 perces, egyszál zongorás balladát, szabad tempóban előadva. Legvégén egy szóló hegedű, ami unisono-ban húzta a főszólamot. Mielőtt bármit is csináltam volna, kigondoltam, mit is akarok végeredményként hallani.

Először egy kompaktabb szerkezetet vágtam azeredeti felvételből. Megtartva minden zenei részt, gyakorlatilag rövidebb lett. Ezután elképzeltem a hangulatot, amit kap majda dal, alkalmazkodva a mondanivalóhoz.A zongora mindenképp kardinális pont volt, emiatt veszélyes is. Mivel széles spektrumban szól a hangszer, nehéz „modernül” felépíteni.

A hegedű adta az ötletet a grandiózus vonósok alkalmazására. A nóta alapjaiban egy jól eltalált, ám pofonegyszerű akkordmenetre épül, G moll-ban. A legvégén modulál A moll-ba. Innen jött az ötlet a teátrális csúcspontra.

A dal tempójával sokat bíbelődtem. Koncepció volt, hogy az élő feljátszással járó tempó ingadozást nem szeretném megtartani. A zene „klasszikus” mivoltát akartam ellenpontozni a keményen kvantált dobgépes hangzással. Végül a Nuendo 4 Warp eljárásával betempóztam az eredeti felvételt, és azt átlagoltam. Így kaptuk a 132 bpm-et.

HANGSZERELÉS:

Elsőként a dobokat keresgéltem. Kevés, de jól eltalált hangszínt képzeltem,súlyos, ám mégis meleg lábdobbal. A Roland legendás TR-808-as dobgépének mintáira esett a választásom. Kick, clap, snare, hihats, crash. A zene kissé mély tónusának ellenpontozásakéntsok csilingelő hangot alkalmaztam.

Glockenspiel, windchimes, csörgő, shaker, crash-ek. A csettintést, és az aprócska hook-ot, a „sháá” effektet magam képeztem, ezt belenyomtam a mikrofonba kétszer, és szétpanorámáztam fullra. Így hangzik:

A másik apró poén, a Caramel sóhajok glitch-elése volt, megtámogatva a dal lüktetését, így:

A basszust a Roland V-Synth GT-vel játszottam fel, egy gyári hangszínnel. Vonalból vettem fel, egyenesen az öreg EMU 1820m hangkártyám bemenetébe dugva. A szeteró arpeggio szintén a V-Synth-ből kuttyog, kellemes BOSS Phaser-rel megtámogatva.

A vonós dolgokat Az EDIROL Orchestral plugin-nel hangszereltem, az élő felvételt lemodellezvén. A kürtök, fuvola,trombiták, timpanik szintén innen szólnak.

FELVÉTEL:

Elsőként a zongorát rögzítettük, praktikusan. Kardos Norbi játékát végig szem előtt tartva. Ehhez egy Nord Stage EX88 volt a társunk, és Caramel is végig felügyelte a felvételt. Norbi játékát audióban, és midiben is rögzítettem. Az én kívánságom csak annyi volt, hogy ne legyen szétjátszva a dal, bármennyire is megkívánná a szerkezet. A koncepcióm szerint a zongora végig jelen kell, hogy legyen, ám a szimfónikus holmik növelnék majd a hatást.

Emiatt sok-sok sávot felvettünk, mindenféle zsánert kipróbálva. A végső változatot különféle midikből hoztam össze, teljesen szabad kezet kapva a művészektől. Miután összeállt, lejátszottam az összevágott midit, és felvettem a Nord hangját sztereóban, a gyári 01-es hangszínen, melynek neve:Studio Grand2 XL.

Az éneklés Caramel és Szabó Marci közös stúdiójában zajlott, egy Neumann U-87-es mikrofonba, melyet Buzz Audio ARC 1.1 csatornával színeztek kissé. (Érdekesség, hogy az új hangszerelés miatt máshogy énekelte a dalt, ezért a vonósokat újra kellett gondolni, és milyen jó is, mert sokkal jobb lett…)

És eljött a nagy rekording napja, 2009. decembere, a legnagyobb hajtás közepette. Mindez a Tom-Tom D Stúdiójában készült Óbudán, Kurina Tomi hangmérnökkel, Pro Tools HD-re. Pejtsik Péter vezényelt, aki a kották professzionális elkészítésében is segített. A vonósokat a StarHill Szimfónikus Zenekar játszotta, csodálatosan, 40 fővel:

Először a legato-kat vettük fel. Ezután meggyőzödtem arról, hogy azt hallom, amit szeretnék. A másik „réteg” a staccato részek, melyek kicsit komolyabb precizitást igényeltek tempóilag. Szerencsére a zenekar feszesen húzta, atom lett. Ezután haza szállítottam a nyersanyagot, konszolidálva, és szeparáltan.

UTÓMUNKA / EDITÁLÁS:

Apró tempó korrekciót végeztem a soksávos felvételen, és előkészítettem a dalt a keveréshez.

MIX:

Nuendo 4-ben egy vadiúj project-et nyitottam,csak 48kHz, 24 bit-es wav-ok álltak csatasorban. Alap koncepció volt a szövegérthetőség és a hangos dob. Ugyanakkor nehézséget okozott a tartalékok megtartása, hiszen a dal végén óriási dinamikai növekedés történik. Túlnyomó részt az UAD-2-es kártya pluginjeit használtam a keverésnél, és néhány Waves holmit.

Az ének insertje egy Neve 1081 EQ , egy 1176LN, és egy LA-2A kompresszor modell. Majd minimális Waves RVox, legvégén Waves Renessaince De-esser. A PSP 84, illetve a Fabfilter Timeless 2 nevezetű delay visszhangosította a füttyögéseket, amikor kellett.

Zengetésnek és halvány kórusnak az UA EMT 250-est választottam. A dobok egy csoportba lettek vezetve, és UA PultecEQ-val, valamint a UA Neve 33609-es csoda kompresszorral bufláztattam őket. Utána nagyon szolid Waves RBass melegíteni. A legato vonósok enyhe UA Pultec Pro hangszínezést kaptak, leginkább vágtam a mélyközepeket. A stakkato téma UA Neve 1081, szintén középenvágással, kicsi magashegyezéssel. A kürtök, egyéb témák nem kerültek élőben felvételre, itt az eredeti Edirol cuccok mennek egy gruppenbe. Nagyon enyhe Waves C4 vigyáz reájuk. A perkákon Waves C1 kompresszor, minimális zengető. A szinti prütty kicsit hasított, itt tompítottam UA Precision Multiband komresszorral.

Export to Audio.

MASTERING:

Én személy szerint külön projectben szeretek maszteringelni, ám valaki arra esküszik, hogy a mix kimenetére már ráhajigálnak ezt-azt. Eldönteni úgysem lehet, melyik a jobb módszer… Caramel dalánál az UAD Precision szériáját használtam, EQ, Multiband Compressor, valamint a Maximizer szerepelt a láncban. Előttük egy Pultec Pro, nagyon enyhe állásban.

A Nuendo beépített UV22HR nemtom milye készítette a végső 16bites, CD-re szánt változatot.

A TAPASZTALAT

    [*]jó dalt kell írni

    [*]jól kell előadni, énekes, és hangszeres szinten is

    [*]hangszerelésnél kevés, jól válogatott mintákkal, hangszerekkel dolgozni

    [*]lehetőség szerint törekedni alázatos muzsikusok alkalmazására

    [*]ezt majd könnyű lesz összekeverni

    [*]nem kell a maszteringgel varázsolni, mert a dal „élni” fog.

    Kapott még egy pompázatos videóklipet, és a közönség szerencsére nagy szeretettel hallgatja máig is.

    ">
    " type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355">


    © 2011 Ménemszól? / Absolute!

    /index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=73">Csatományok megtekintése: lelekdonorsession.png

    post-1-0-77798600-1300297436_thumb.png

post-1-0-77798600-1300297436_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Tök jó cikk, meg ötlet az egész sorozat, jobb dallal nem is lehetettt volna nyitni.

Egy apró észrevétel, hogy a basszus mintánál a hangfájl az vmi szintiprünygyögést tartalmaz.

Indi, nagyon köszönjük a lelkes kommentet!

A cikket én szúrtam el sajnos, mivel az eredeti írás Word-ből érkezett, és ezer hiba keletkezett a cikk átemelésekor (a jó ég tudja miért), amit irgalmatlan munka árán tudtam kijavítani még ennyire is(!!!)

Az egybeírási hibák is ebből származnak (ismétlem, ez nem Krisztián hibája, átemeléskor keletkezett valahogy), ki akartuk nyitni az oldalt még este mikor nem jön látogató, és tolvajtempóban kellett a cikket supportálnom, hogy ez ilyen szépen tudjon itt megjelenni (néhány link kikeresése az érdeklődők komfortjáért...)

Kérdésedre: egy sor hiányzott a leírásból, azt odaraktam, így érteni fogod a basszusra vonatkozó részt.

Mindemellett szeretném aláhúzni, hogy ez egy KÖZÖSSÉGI portál. Mindenkire szükségünk van, aki hibát talál, aki értelmes kritikát fogalmaz meg. Még ennél is jobban szeretnénk, ha többen segítenék a közösséget a fejlődésben oly módon, hogy pl. korrektúrázzák a fontosabb írásokat (szívesen adok moderátori jogot akár többeknek, akik átlagon felüli helyesírással és nyelvérzékkel rendelkeznek!), akik nem sajnálják megosztani a tudásukat az erre kiképzett tudásbázisban, vagy lelkes programozókra, grafikusokra, akik szintén segítenék a "közös ügy" előmenetelét.

Ahogy eddig is, mi mindent megteszünk hogy a publikációk minden hibájuk ellenére tanulságosak és szórakoztatóak legyenek.

Mindenkinek köszönjük a rengeteg lájkot, hihetetlen érzés volt ezt megtapasztalni egy ennyire friss oldalon. A Krisztiánnal is beszéltem, és ő is úgy érezte, hogy nem volt hiábavaló az igyekezete. Mi meg tesszük a dolgunkat, javítjuk a felmerülő issúkat, és "toljuk a kontentot" ;)

Link to comment
Share on other sites

De jó írás :) Szintén jó ötletnek tartom ezt a sorozatot...

Ami pedig a Lélekdonor-t illeti, a nagyon bejövős így elsőre. (igen, elsőre, mivel nem hallgatok rádiót, csak az autóban vált magától a fejegység a közinformra CD-ről) Főleg a dob, mert imádom a TR-808 hangzását (még ha csak minták is, nem az eredeti vas) és basszus fogott meg.

Egy helyesírási hiba eléggé szúrja a szemem:

UV22HR nemtom milye
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...