Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Ha effekt sávra küldök egy sávot miért megy el a panorámája?


M Peti

Kérdés

Sziasztok!

Elnézést az alap, technikai kérdésért, de bárhogy csavarom, nem jutok előre (Cubase)

Adott egy balra panorámázott mono gitársáv, amit elküldenék egy effekt sávra kompresszálni. Azt szeretném kérdezni tőletek, hogy ha egy balra panorámázott gitársávot senddel elküldök egy effekt sávra, és ennek az effekt sávnak az insertjén egy (TDR Molotok) kompresszor van éppen, akkor miért ugrik sokkal beljebb, közép felé a gitársáv panorámája? Ha némítom az effekt sávot, akkor visszamegy szélre a gitársáv, ha bekapcsolom az effekt sávot eljön szélről a gitár.

Tulajdonképpen a kísérőhangszereket szeretném elküldeni egy effekt sávra, ahol együtt kompresszálnám őket, de az elküldött hangszersávok panorámái maradjanak ott, ahol vannak az eredeti sávon. Sajnos az összes szélre panorámázott sáv, az effekt sávra küldés hatására sokkal beljebb jön.

Úgy érzem próbáltam már mindent. Mono sávot küldök, stereo sávot küldök az effekt sávra. Monoként, illetve sztereoként is létrehoztam már az effekt sávot. Bármit csináltam, ha az effekt sáv szól, akkor jelentősen elmászik az összes panoráma, ami az effekt sávra van irányítva.

Mit csinálok rosszul? :)

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

  • 0
1 órája írta M Peti:

Sziasztok!

Elnézést az alap, technikai kérdésért, de bárhogy csavarom, nem jutok előre (Cubase)

Adott egy balra panorámázott mono gitársáv, amit elküldenék egy effekt sávra kompresszálni. Azt szeretném kérdezni tőletek, hogy ha egy balra panorámázott gitársávot senddel elküldök egy effekt sávra, és ennek az effekt sávnak az insertjén egy (TDR Molotok) kompresszor van éppen, akkor miért ugrik sokkal beljebb, közép felé a gitársáv panorámája? Ha némítom az effekt sávot, akkor visszamegy szélre a gitársáv, ha bekapcsolom az effekt sávot eljön szélről a gitár.

Tulajdonképpen a kísérőhangszereket szeretném elküldeni egy effekt sávra, ahol együtt kompresszálnám őket, de az elküldött hangszersávok panorámái maradjanak ott, ahol vannak az eredeti sávon. Sajnos az összes szélre panorámázott sáv, az effekt sávra küldés hatására sokkal beljebb jön.

Úgy érzem próbáltam már mindent. Mono sávot küldök, stereo sávot küldök az effekt sávra. Monoként, illetve sztereoként is létrehoztam már az effekt sávot. Bármit csináltam, ha az effekt sáv szól, akkor jelentősen elmászik az összes panoráma, ami az effekt sávra van irányítva.

Mit csinálok rosszul? :)

Nem jó ötlet send-ben kompresszort használni. Sávonkénti kompresszort ajánlok, és akkor nem lesz ilyen gondod. Az effekt sáv az egy párhuzamos sáv, tehát annak a hangerőjét panorámáját is külön kell(ene) állítani, de azt nem ilyen célra találták ki, sokkal i nkább reverb, delay,stb.. Vagy ha már mindenképp egy kompresszort szeretnél használni erre a célra, akkor minden gitárt, vagy amit szeretnél, hogy egyetlen kompresszorral összepréselj, ezeket küld egy GROUP csatornába, és a GROUP csatorna insertjébe rakd azt a TDR Molotok kompresszort. Group csatorna sztereó legyen! A gitársávok maradhatnak mono-k. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
36 perccel ezelőtt írta Hobkins:

Nem jó ötlet send-ben kompresszort használni. Sávonkénti kompresszort ajánlok, és akkor nem lesz ilyen gondod. Az effekt sáv az egy párhuzamos sáv, tehát annak a hangerőjét panorámáját is külön kell(ene) állítani, de azt nem ilyen célra találták ki, sokkal i nkább reverb, delay,stb.. Vagy ha már mindenképp egy kompresszort szeretnél használni erre a célra, akkor minden gitárt, vagy amit szeretnél, hogy egyetlen kompresszorral összepréselj, ezeket küld egy GROUP csatornába, és a GROUP csatorna insertjébe rakd azt a TDR Molotok kompresszort. Group csatorna sztereó legyen! A gitársávok maradhatnak mono-k. 

Köszönöm!!

Ez az oldal volt a forrásom és a párhuzamos kompressziót próbálom épp. A dob és a basszusgitár fejezetben is többször elhangzik, hogy senddel küld el több sávot egy másik sávra, aminek az első insertjén van a kompresszor. Ebből én arra következtettem, hogy fx sávra küldi a sávokat. De közben az is elhangzik, valóban, hogy bus sávra kell küldeni mindent, ha több sávot szeretnénk egyben kompresszálni (dob pl)

Tegyük fel a dobsávokat szeretném egyben kompresszálni. Csinálok egy DOB BUS-t, insertre kompresszor és kész. Ez tiszta. De, mi van, ha én a tamoknak is szeretnék külön egy bus-t? Eszerint a TAM 1-et mondjuk két buszra is el kell küldenem. A TAM 1-et el tudom küldeni két BUS-ra is? A TAM BUS-ra és a DOB BUS-ra is?

Másik példa, ha például szeretnék csinálni egy kompressziót a kísérőhangszereknek egyben (bal gitár, jobb gitár, zongora..). De például a ritmusgitárok már eleve egy BUS-ra vannak küldve. El tudom küldeni a bal ritmusgitár sávot egy másik buszra is, hogy ott tudjam kompresszálni a zongorával?

Én azt hittem eddig, hogy csak senddel lehet elküldeni több helyre egy sávot. Ezért is próbálkoztam inkább a sendes megoldással, ha több sávot szeretnék egyben kompresszálni. De, ha egy sávot, akár több BUS-ra is el lehet küldeni, akkor szuper, megoldom így. KÖSZÖNÖM!!

Link to comment
Share on other sites

  • 0
16 perccel ezelőtt írta M Peti:

 

De, mi van, ha én a tamoknak is szeretnék külön egy bus-t? Eszerint a TAM 1-et mondjuk két buszra is el kell küldenem. A TAM 1-et el tudom küldeni két BUS-ra is? A TAM BUS-ra és a DOB BUS-ra is?

 

Húha....ez egy kicsit bonyolult lett számomra, hogy mit miért szeretnél, nem teljesen értem, szerintem túl bonyolítod ezt egy kicsit. Ezért csak az idézett részre reagálnék.
Tamok-->TAMOK Group-->Dobok Group--> Stereo Out
A group csatornákat lehet külön küldeni további groupokra.  (SZERK: Elfelejtettem írni, hogy nem SEND, hanem a group csatornák kimenetét kell küldeni további group csatornákra a mixer fülön a routing abalkban)

Én allábbiak szerint szoktam "keverni" :
 

  • Énekek Group
  • Vokálok Group
  • Dobok Gropup
  • Hangszerek Group

Hangszerek Groupon belül több group pl: 

  1. Basszus(ok) (ha több akkor nyilván ezek is group-ba mennek)
  2. Gitárok Group
  3. Billentyűsök Group
  4. Fúvósok Group
  5. STB. Group

De  úgy csoportosítod, ahogy jónak látod. És akkor csak a Fő groupokat kevergeted, és a Groupok insertjén plug-inezel.

A párhuzamos kompresszor megoldást meg majd nálam okosabbak biztosan elmondják. Én sosem használom.

 

Szerkesztette Hobkins
Link to comment
Share on other sites

  • 0
16 perccel ezelőtt írta Hobkins:

Húha....ez egy kicsit bonyolult lett számomra, hogy mit miért szeretnél, nem teljesen értem, szerintem túl bonyolítod ezt egy kicsit. Ezért csak az idézett részre reagálnék.
Tamok-->TAMOK Group-->Dobok Group--> Stereo Out
A group csatornákat lehet külön küldeni további groupokra.  (SZERK: Elfelejtettem írni, hogy nem SEND, hanem a group csatornák kimenetét kell küldeni további group csatornákra a mixer fülön a routing abalkban)

Én allábbiak szerint szoktam "keverni" :
 

  • Énekek Group
  • Vokálok Group
  • Dobok Gropup
  • Hangszerek Group

Hangszerek Groupon belül több group pl: 

  1. Basszus(ok) (ha több akkor nyilván ezek is group-ba mennek)
  2. Gitárok Group
  3. Billentyűsök Group
  4. Fúvósok Group
  5. STB. Group

De  úgy csoportosítod, ahogy jónak látod. És akkor csak a Fő groupokat kevergeted, és a Groupok insertjén plug-inezel.

A párhuzamos kompresszor megoldást meg majd nálam okosabbak biztosan elmondják. Én sosem használom.

 

Értem, amit írsz és én is így gondoltam eddig. Csak bekavart ez a párhuzamos kompresszálás.

Nyilván 100-szor többet tud itt mindenki, nálam, de elmondom, hogy nekem miért segített a párhuzamos kompresszió. Ugye ez csak annyit jelent, hogy egy -általában- erősen kompresszált hangzásba visszakeversz x százalék nem kompresszáltat. Így ez a kettő párhuzamosan szól. A kompresszor dry mix potijával lehet visszakeverni bele a kompresszor előtti száraz hangzást. Így sűrű is lesz, mert hallunk egy erősen kompresszált hangot, meg a tranziensek is megmaradnak, mert a kompresszálatlant is belekevered a dry mix potival a kompresszált hangzásba. Én ezt azért kezdtem el használni, mert máshogy nem tudtam eltüntetni az óriási master busz dinamikát, amit amatőr létemre kevertem. Elkezdtem ezt használni és mindjárt kisímítottam a dolgokat, úgy hogy a tranziensek is megmaradtak. Persze nagy esély van rá, hogy a tapasztaltak másképp csinálják, de részemről egyelőre ez látszik megoldásnak.

Szóval, elfelejtem ezt az fx sávra küldést, amin kompresszor van. Az a lényeg, hogy ha egyben szeretnék több sávot kompresszálni, azt BUS-ra küldjöm. A kompresszálási céloknak megfelelően kell kialakítani a BUS rendszert..

Oké, köszönöm a segítséget!!

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 órája írta M Peti:

Értem, amit írsz és én is így gondoltam eddig. Csak bekavart ez a párhuzamos kompresszálás.

Nyilván 100-szor többet tud itt mindenki, nálam, de elmondom, hogy nekem miért segített a párhuzamos kompresszió. Ugye ez csak annyit jelent, hogy egy -általában- erősen kompresszált hangzásba visszakeversz x százalék nem kompresszáltat. Így ez a kettő párhuzamosan szól. A kompresszor dry mix potijával lehet visszakeverni bele a kompresszor előtti száraz hangzást. Így sűrű is lesz, mert hallunk egy erősen kompresszált hangot, meg a tranziensek is megmaradnak, mert a kompresszálatlant is belekevered a dry mix potival a kompresszált hangzásba. Én ezt azért kezdtem el használni, mert máshogy nem tudtam eltüntetni az óriási master busz dinamikát, amit amatőr létemre kevertem. Elkezdtem ezt használni és mindjárt kisímítottam a dolgokat, úgy hogy a tranziensek is megmaradtak. Persze nagy esély van rá, hogy a tapasztaltak másképp csinálják, de részemről egyelőre ez látszik megoldásnak.

Szóval, elfelejtem ezt az fx sávra küldést, amin kompresszor van. Az a lényeg, hogy ha egyben szeretnék több sávot kompresszálni, azt BUS-ra küldjöm. A kompresszálási céloknak megfelelően kell kialakítani a BUS rendszert..

Oké, köszönöm a segítséget!!

Nagyon szívesen!

A párhuzamos kompresszálást meg szerintem old meg egyszerűbben. Pl a sávot duplikálod, és a duplikált sávot kompresszálod, és mellé kevered a nyers hangnak. Igazából ugyanaz, csak nem keveredsz bele a routolásokba. Így hót ziher, hogy ha az eredeti sávot panorámázod a duplikált sáv is ugyanazon a panoráma oldalon lesz, ezt a két sávot beküldöd egy groupba, és ha kell rá reverb vagy bármi más send jellegű FX, akkor a groupot küldöd el az FX-be. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
5 órája írta Hobkins:

Nagyon szívesen!

A párhuzamos kompresszálást meg szerintem old meg egyszerűbben. Pl a sávot duplikálod, és a duplikált sávot kompresszálod, és mellé kevered a nyers hangnak. Igazából ugyanaz, csak nem keveredsz bele a routolásokba. Így hót ziher, hogy ha az eredeti sávot panorámázod a duplikált sáv is ugyanazon a panoráma oldalon lesz, ezt a két sávot beküldöd egy groupba, és ha kell rá reverb vagy bármi más send jellegű FX, akkor a groupot küldöd el az FX-be. 

Ez lesz a jó sokszor, igen. Köszönöm!

Link to comment
Share on other sites

  • 0
4 órája írta deneverstudio:

A legegyszerűbb az lenne, ha olyan buss kompresszort használnál, amin van mix paraméter.

SSL G-Master-em van, amin sajnos nincs mix lehetőség, de megnézem milyen lehetőségek vannak. Ezt az ingyenes TDR Molotok-ot találtam, ami nem tudom milyen minőség, de nekem most tanulásra még túl jó is talán.

Köszönöm a segítséget!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...