Jump to content
Ménemszól.hu

Wolfgang Palm új szinusz+zaj modellező szintetizátora


A/D

Recommended Posts

Wolfgang Palm, akit a digitális szintézis úttörői közt tartunk számon új dologgal hozakodott elő.

A hír az, hogy egy szinusz+zaj alapú szintézis evleit dolgozta ki, melyek az utóbbi évek kisérleteinek eredménye. A saját weboldalán tette közzé a hírt.

Ezt mondja: "2003-ban kezdtem fejleszteni egy ilyen rendszert, és az évek során finomítgattam. Ezt most eladtam a Waldorfnak. A piaci megjelenés az év későbbi részében várható.". (Szerk: Wolfgam Palm-nak a cége a PPG volt, mely utódcégének tekinthető a Waldorf).

post-1-0-65155300-1333072253_thumb.jpg

A szinusz+zaj modellezés előnyei:

  • Bármely audio jel újraszintetizálható
  • Minden parciális szinusz hullám hangerő kontúrja egymástól függetlenül szerkeszthető
  • Az idő/hangmagasság tényezők széles skálán változatható
  • Teljesen különböző hangok egymásba történő morfózisa válik lehetővé
  • Tetszés szerinti szűrés a frekvencia tartományban

A szintetizáror 3D megjelenítést alkalmaz, ezzel könnyen szerkeszthetők az audio komponensek.

Három videó róla:

http://www.myspace.com/video/vid/107493809

http://www.myspace.com/video/vid/107514334

http://www.myspace.com/video/vid/107514231

Link to comment
Share on other sites

Talán a kezdőkhöz szólva is kellene egy változat ebből a cikkből...

Mert fogalmam sincs, hogy ez miért olyan "nagy szám"!

Ha nem érted, és még nem is hallod, akkor végülis mindegy. Ezt most nem pejoratív értelemben mondom, minden hangszer akkor jó, ha meghallod benne a lehetőséget. A többi csak marketing.

A kulcsszó amúgy az újraszintetizálás, tán elkerülte a figyelmed.

Link to comment
Share on other sites

Nekem nagyon tetszik, csak nem tudom, hogy hol tart a konkurencia ill. mihez kell hasonlitani.

Mindig is erdekelt az, hogy hogyan lehet ket teljesen eltero hangbol eloallitani egy koztes hangot. A koztes hang pedig nem matematikailag kell, hogy koztes legyen ill. az nem eleg, hanem az emberi hallasra merten, intelligensen modosuljanak a parameterek. Ezt jol, komoly minosegben meg nem hallottam. Ez a kis plug-in talan kozel van hozza, bar nem tudom, hol a hatar... mi a vege annak, amit tud.

Az ujraszintetizalas onmagaban is nagyon jol hangzik. Ha jol gondolom, tipikus FM-hangokat mondjuk hullamtablasitjuk vagy fazis-torzitasos hangzast atvezetunk egy fizikai modellezesu szintezisen, igy teljesen uj hangzasokat kapva.

Link to comment
Share on other sites

Valóban nem értem, mivel olyan fogalmak vannak a cikkben, amiket nem ismerek.

Pl.: mi a "nátha" az az újraszintetizálás?

Újraszintetizálás alatt azt értjük, ha egy adott hangot mintavételezve, azt felharmónikusaira bontva szintézis útján újra előállítjuk. Tehát fogsz egy mondjuk gitár-sample-t, a program FFT vagy más analízis útján "szinti-programmá alakítja", és te utána ezzel a programmal dolgozol, ezzel kiküszöbölve a mintavételezés hátulütőit újakat teremtve a helyükbe. Maga az eljárás szerintem nem olyan újkeletű, mint azt szeretnék beállítani, mert véleményem szerint az eddigi összes additív és sokoperátoros FM szintit így programozták a gyárak, vagy tényleg lelketlen robotokat alkalmaztak, viszont az újdonság, hogy egy szinti engine-t építettek köré. A videókból számomra nem derült ki, hogy akkor ez most additív motort használ-e, vagy valami mást, de érdekes kütyü. A hangminőségről sajnos semmit nem tudtunk meg a videók alapján, de várom nagyon az első audio demókat.

Mindenesetre nyakamat teszem rá, hogy pl a KAWAI gyárában már minimum 20 éve porosodik valami ehhez veszettül hasonló jószág: K5000 valaki? :)

ui: a szűrők viszont elég ratyinak tűnnek így tecső videón... :P

ui2: a szöveges részből kitűnik, hogy additív a drágaság, vagy valami ahhoz hasonló elgondolás.

Link to comment
Share on other sites

az a rész, hogy ő dolgozta volna ki ezt a megközelítést egy félreértés miatt kerülhetett a szövegbe: a sine+noise illetve a transient+sine+noise évtizedekre visszamenőleg alkalmazott és ismert szintézis-, tömörítési és feldolgozási eljárás (ld. Xavier Serra, Julius O. Smith és a '80-as évek CCRMA-s publikációinak nagy részét, de nálunk Európában is rengeteget dolgoztak rajta, arról nem is beszélve, hogy a mai "fizikai modellezés" reklámszóval eladott rendszerek egy része is ezen alapszik, nem egy hangszer fizikai hangképzésének modelljén). de akár még régebbre is vissza lehet menni az elv alapján (ld. phase vocoder), de egyes jó minőségű time-stretch programok is ezen alapulnak.

igazából egy rengeteg sinus oszcilloszkópos szintetizátorként kell elképzelni az egészet, ahol nem egyesével kell beállítani az oszcik relatív hangerejét, hanem pl. valós felvételek alapján a program teszi ezt (itt jön be általában az FFT). a morph-olás ezeknek megfelelően a hangok természetesebb értelmezési tartományában, a frekvenciatérben történhet (ezek lennének azok a 3D-s grafikonok, az idő tengelye távolodik tőlünk, a frekvencia pedig oldalra nő), a harmonikusok egymásba mosása a zajkomponensek megfelelő kezelése mellett sokkal "természetesebb" hangátmeneteket tud létrehozni. de ez csak egy előnye, _óriási_ potenciál van ebben a hangszintézis modellben szerintem (persze nem dolgoznék ilyeneken, ha nem ez lenne a véleményem :) ), de ezek a demók ebből nem mutatnak meg semmit.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...