Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Mi a külömbség egy digitális zongora, és egy szintetizátor között?


Jeti111

Kérdés

Ugye vannak a digitális zongorák. Véleményem szerint ezek is a szintik csoportjába tartozik, mert tulajdonképp minden megvan bennük amik egy szintibe. Egy sampler egység, filter, burkológörbe, stb. Csak annyi hogy nem lehet bele hangmintákat töltemi. Szóval az én világlátásomba a digit zongora egy feladatra specializált sampler.

Meg ott van a nord stage. Azt is digitális zongorának csúfolják, közbe meg sokkal több annál minthogy csak zongora legyen.

Szóval mibe külömbözbek? Mik azok amik egyeznek?

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

  • 0
1 órával ezelőtt írta Jeti111:

Ugye vannak a digitális zongorák. Véleményem szerint ezek is a szintik csoportjába tartozik, mert tulajdonképp minden megvan bennük amik egy szintibe. Egy sampler egység, filter, burkológörbe, stb. Csak annyi hogy nem lehet bele hangmintákat töltemi. Szóval az én világlátásomba a digit zongora egy feladatra specializált sampler.

Meg ott van a nord stage. Azt is digitális zongorának csúfolják, közbe meg sokkal több annál minthogy csak zongora legyen.

Szóval mibe külömbözbek? Mik azok amik egyeznek?

A digitális zongora az egy adott feladatra specializált hangszer, ami arra hivatott, hogy abban legyen a legjobb, hogy a használójának a zongorázás élményét adja vissza a legjobban. Ergo ott a zongora minta a legfrankóbb és a mechanika, erre van (jó esetben) kihegyezve a hangszer. Az, hogy mostanság raknak bele másik hangszínt, esetleg már automatikát is, az más kérdés. 

A szintetizátor meg arra, hogy "mindent is" szintetizáljon. Ott nem olyan fontos a mechanikának pl. kalapácsosnak lenni, de tudjon ilyen, meg olyan, meg amolyan szintézist, és lehessen nyúlkálni bele rendesen, ahogy azt írod is fentebb.

Aztán a Nord az egy más téma. Az inkább színpadi zongora, mint digitális zongora kategória, mert a színpadra pl. nem kell hogy zongorának kinézzen a digitális zongora  sőt...(mint egy pianino pl., ez otthon lényegesebb és ettől IS hívják digitális zongorának a digitális zongorát, mert úgy is néz ki) elenben, a mechanikának jónak kell lennie, és még nem árt ha jól szintetizál is. Most, hogy ezt szinti motorral vagy sampler mintákkal teszi, vagy ezzel is azzal is, az már más kérdés. Szóval szerény véleményem szerint valami ilyesmi a digitális zongora/szinti/stage "különbség".

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 órával ezelőtt írta Jeti111:

Véleményem szerint ezek is a szintik csoportjába tartozik

Nem tudom miért lényeges ez a kérdés ennyire mondjuk, de akkor tájékoztatlak, hogy a dig. zongorák még az időtájt léptek porondra a 90-es évek hajnalán, mikor az analóg technikát a hangszerekben is világszerte felváltotta a digitális és kidolgozták a PCM sample playing módszert, meg már valamennyire megfizethető termékké is tudták kovácsolni az első, vagyonokba kerülő samplereket követően mindezt. A memória a hangminták tárolására rendkívül kicsi és még inkább drágább volt, így jellemzően 2-3 hangszínt tudtak csak tárolni a memóriájukban. De a leglényegesebb, hogy a zongorához hasonló klaviatúrával szerelve, eleve a zongorák helyettesítésére készítették.

Teltek múltak az évek és a technológia fejlődött, olcsóbb lett, a piacnak meg egyre szélesebb köre igényelt különféle megoldásokat. A klasszikus zongora vagy a pianínó  jellegű, állványos bútor formák is megmaradtak ugyan (cabinet style), de pl. elkezdtek karcsúsított, kevés helyet igénylő "slim" kiviteleket is készíteni, ami mondjuk nem foglal el egy teljes nappalit és elég egy iskolába vagy garzon-lakásba is gyakorolni.
A másik igény a színpadra lépő zenészek felől érkezett, akik nem otthon a nappaliba állítva örültek csak a hangszereiknek, hanem kellett a még könnyebben szállítható, hurcolható "stage" kivitel. A gyártók tehát mellőzték a lábat a klaviatúra alól, ellenben ha már a digitális technika mást is tud, miért ne raktak volna bele olyan hangszíneket is, amik jellemzően egy koncerten szükségesek egy zenésznek. Persze bizonyos hangokon nehéz egy kalapácsmechanikás hangszeren úgy játszani, mint egy könnyű, rugós billentyűzetű szintetizátoron, de ez már más kérdés.

Summa summarum: ami alapvetően zongora kategóriának szánt termék (mint egy Nord Stage is), de vannak benne egyéb, szintikre jellemző hangok és funkciók (ma már egyre inkább), nem sorolhatók alapvetően szintik kategóriájába, mert más az elsődleges funkciójuk. 

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

  • 0
10 perccel ezelőtt írta djuice:

Nem tudom miért lényeges ez a kérdés ennyire mondjuk, de akkor tájékoztatlak, hogy a dig. zongorák még az időtájt léptek porondra a 90-es évek hajnalán, mikor az analóg technikát a hangszerekben is világszerte felváltotta a digitális és kidolgozták a PCM sample playing módszert, meg már valamennyire megfizethető termékké is tudták kovácsolni az első, vagyonokba kerülő samplereket követően mindezt. A memória a hangminták tárolására rendkívül kicsi és még inkább drágább volt, így jellemzően 2-3 hangszínt tudtak csak tárolni a memóriájukban. De a leglényegesebb, hogy a zongorához hasonló klaviatúrával szerelve, eleve a zongorák helyettesítésére készítették.

Teltek múltak az évek és a technológia fejlődött, olcsóbb lett, a piacnak meg egyre szélesebb köre igényelt különféle megoldásokat. A klasszikus zongora, pianínó formák megmaradtak ugyan, de elkezdtek karcsúsított, kevés helyet igénylő "slim" kiviteleket is készíteni.
A másik igény a színpadra lépő zenészek felől érkezett, akik nem otthon a nappaliba állítva örültek csak a hangszereiknek, hanem kellett a még könnyebben szállítható, hurcolható "stage" kivitel. A gyártók tehát mellőzték a lábat a klaviatúra alól, ellenben ha már a digitális technika mást is tud, miért ne raktak volna bele olyan hangszíneket is, amik jellemzően egy koncerten szükségesek egy zenésznek. Persze bizonyos hangokon nehéz egy kalapácsmechanikás hangszeren úgy játszani, mint egy könnyű, rugós billentyűzetű szintetizátoron, de ez már más kérdés.

Summa summarum: ami alapvetően zongora kategóriának szánt termék (mint egy Nord Stage is), de vannak benne egyéb, szintikre jellemző hangok és funkciók (ma már egyre inkább), nem sorolhatók alapvetően szintik kategóriájába, mert más az elsődleges funkciójuk. 

Na jól van, megnyugodtam, hogy nem írtam óriási baromságot :D ! 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
15 órája írta Jeti111:

Azért kérdeztem mert nem tudtam hogy most mi a külömbség a hangszerek közt, hogy mibe másabb, miért külön kategória egy digit zongora egy szintitől.

Nem akarom elbagatelizálni a kérdésedet, de szerintem manapság nincs jelentősége. Annyira széles körűek a hangszerek szolgáltatásai és olyan sok az átfedés, hogy talán tényleg leginkább az határozza meg a megítélését, hogy mire használják. Nézzünk például egy KORG KROSS2-őt, Yamaha MX-et, vagy egy ROLAND Juno DS-t... mindkegyikből van 61 billentyűs szinti és 88 billentyűs, kalapácsmechanikás változat... akkor az most szinti, vagy digitális zongora ha a zenetanárom kiteszi és egy darab zongora hangszínen jazz-t játszik rajta? Mi a különbség ha egy 88-as kalapácsos hangszernek 3 vagy 300 hangszíne van, de egy zongorista használja zongorázni?

Én a korábbi zenekaromban zongoráztam a hangszereimen. Függetlenül attól hogy 61 vagy 88 billentyűs hangszer volt a kezem alatt, én zongoristának, vagy billentyűsnek neveztem magam, mert nem szinti szólókat játszottam, hanem zongorajátékot..., azt a tényt pedig ignoráltam, hogy az 1 darab felhasznált zongora hangszínen kívül még 1000 szinti hangszín bújt meg a háttérben... én akkor ott zongorának használtam... szóval ha egy 88 billentyűs ROLAND szintin zongorázva engem valaki le-szintisezett, akkor én is megsértődtem :)... de 61 billentyűn sem szintisnek gondolom magam, hanem inkább billentyűsnek... máig... egyrészt egó is, másrészt amit csinálok, tényleg nem szintizés.

Valószínűleg ez lehetett a gond az említett zongorista esetében (is).

Szerintem egyébként a digitális zongora már csak abban a termékkategóriában él, aminek pianino-szerű formája, fa felépítése van, vagy rászerelhető lába, 4-5 hangszínnel és otthonra szánja az ember bútornak. Minden mást stage piano-nak neveznék... azon már nem is méláznék, hogy a NORD-ban a zongorán kívül mennyi hangszín van. Abban helyes a meglátásod, hogy így-is úgy is digitális hangszerek multisample lejátszásáról van szó.

Szerkesztette Koródi Csaba
Link to comment
Share on other sites

  • 0
4 órája írta Koródi Csaba:

Nézzünk például egy KORG KROSS2-őt, Yamaha MX-et, vagy egy ROLAND Juno DS-t... mindkegyikből van 61 billentyűs szinti és 88 billentyűs, kalapácsmechanikás változat

Erre én se gondoltam most, de azt tudom, hogy az első ilyen trió asszem 1990-ben a Korg T szèria volt (T3, T2, T1). A T1 volt a szinti-zongora (na ezt kapd ki Béla!) :) És jellemzően ezek a 3x akkora monstrum mamut súlyú gépek, a 88 kalapácsmech. billentyűzet mellett extra zongora mintát is kaptak a kisebb oktávszámú, eleve szinti testvéreihez képest.

287700_t12.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ha nagyon sarkítom a témát, akkor alapvetően azt kell mondjam, hogy minden digitális zongora szintetizátor, de nem minden szintetizátor digitális zongora. Úgyhogy a "zongorista" alaptalanul sértődött meg, hogy "leszintizted" a digitális zongoráját. A digitális zongora hangmintából "szintetizálja" a hangot.  De még az is lehet, hogy "fizikai modellezéssel". Vagy valamilyen "hibrid" módon... (pl. ha jól tudom, akkor a mostanában divatos húrrezonancia egyfajta hibrid: az alap egy hangminta, és arra "szintetizál" valamilyen fizikai modellezésen alapuló egyéb "trükköt".) 

Másrészt a digitális zongora lényege, fundamentuma a fizikai felépítés. 88 teljes méretű zongora billentyű, kalapács mechanika. (Nagy jóindulattal a hajdani súlyozott mechanikásokat is digitális zongorának nevezték, de azért ott elég erős volt az a jóindulat.) Sokkal kevésbé meghatározó, hogy milyen a "doboz"; zongorát imitál, vagy stage piano, illetve hogy van-e saját hangszórója, vagy csak külső hangrendszerrel működik. Ha ez utóbbi két szempontot is figyelembe vesszük, akkor a stage pianók már kiesnek a körből. De szerintem azok inkább a "határeset, most az egyszer elfogadom" kategória.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...