Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Hangszín anomália


M Peti

Kérdés

Sziasztok!

Véleményt szeretnék kérni a kedves csoporttól, hátha tudtok mondani olyat, amit meg tudok valósítani a probléma csökkentésére.

Röviden, a (belépő szintű, Meckie cr3) stúdió hangfalakon a kevert dalocskám és a -nyilván profi- referencia zenék között nem hallok botrányos különbséget. Viszont, a 8 eFt-os Genius PC hangfalakon a saját hangszínbeállítások botrányosan hallgathatatlanok a szintén Geniuson meghallgatott referencia zenékhez képest. Nincs akkora tapasztalatom, hogy megmondjam, hogy pontosan mi a gáz, de szerintem minden, a hangszerek hangszíne is, meg a maszter eq-is.

Azért furcsa ez nekem, mert józan paraszti ésszel azt gondolnám, hogy a stúdióhangfalon kéne hallani az égbekiáltó minőségi különséget a referencia zenéhez képest, de ott nekem élvezhető a saját dal hangszíne (a referencia zenéhez képest). De, ennek az ellenkezője történik, csak a gagyi hangfalakon hallom a nagy különbséget. Átteszem a számot a másik pc-re, és iszonyatos nagy dobozhang-különbség alakul a referenciához képest. Mondhatni hallgathatatlan. Természetesen, ilyenkor a referenciát is a gagyin hallgatom.

A stúdió hangfalam nincs jó helyen a helyiségben, belépő minőségről beszélünk, tapasztalatom sincs nagyon, tehát lehetne mit javítani a körülményeken, tudom. De, vajon ezt a nagy különbséget miért nem hallom a stúdió hangfalakon? Úgy legalább tudnám javítani. Keverjek a kis PC hangfalon? :)

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

  • 0

Ezer oka lehet. Ennyi info csak egy kiindulópont.

Olcsó monitor: nem kritizálom, mert "azon is meg lehet csinálni", ha megtanultad a hangkarakterét. De gondolj bele: ezen a 200Hz pl szól +2 debibelt, egy másik hasonló kategória példánya viszont -4-et. A 6 db különbség már dupla hangerő. Más frekin is lehetnek ha nem is akkora, de kisebb eltérések biztosan, tehát nem is szólhatnak egyformán. Nekem az jön át, hogy a Meckie szájízére kevertél, ami pont nagyon (vagy kevésbé), de eltér egy Genius vagy egy másik pc hangszínétől.

Referencia zene: én nem preferálom. Persze vannak szofverek/pluginek, amivel a két mű frekvenciamenetét egymásra lehet fektetni, és összehangolni majdnem egyformára, de miért is? Most másolunk vagy alkotunk? (Tanuljunk!) 80-as zene: Abbára vagy Modern Talkingra vagy Jacko-ra állítsam? Koto sem rossz (kedvenc) EDM, de miért keressem a frekiket? Még csak hasonló karaktere sem lesz, sőt... hiszen egy teljesen más dal készül, és tuti más hangszerekkel.

Szokás a (fél)kész remekművet meghallgatni máshol, kocsiban, hifi-n stb, ez teljesen jó. Ez már felderíthet bizonyos hibákat.

Hiányolom a kevés mozgástered ellenére egy legalább közepes, de inkább jobb fejes meglétét. (Nem említetted.) Járatni kell, megszokni kell, de később szobaakusztikától függetlenül tudsz döndéseket hozni vele.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 órája írta wolf:

Ezer oka lehet. Ennyi info csak egy kiindulópont.

Olcsó monitor: nem kritizálom, mert "azon is meg lehet csinálni", ha megtanultad a hangkarakterét. De gondolj bele: ezen a 200Hz pl szól +2 debibelt, egy másik hasonló kategória példánya viszont -4-et. A 6 db különbség már dupla hangerő. Más frekin is lehetnek ha nem is akkora, de kisebb eltérések biztosan, tehát nem is szólhatnak egyformán. Nekem az jön át, hogy a Meckie szájízére kevertél, ami pont nagyon (vagy kevésbé), de eltér egy Genius vagy egy másik pc hangszínétől.

Referencia zene: én nem preferálom. Persze vannak szofverek/pluginek, amivel a két mű frekvenciamenetét egymásra lehet fektetni, és összehangolni majdnem egyformára, de miért is? Most másolunk vagy alkotunk? (Tanuljunk!) 80-as zene: Abbára vagy Modern Talkingra vagy Jacko-ra állítsam? Koto sem rossz (kedvenc) EDM, de miért keressem a frekiket? Még csak hasonló karaktere sem lesz, sőt... hiszen egy teljesen más dal készül, és tuti más hangszerekkel.

Szokás a (fél)kész remekművet meghallgatni máshol, kocsiban, hifi-n stb, ez teljesen jó. Ez már felderíthet bizonyos hibákat.

Hiányolom a kevés mozgástered ellenére egy legalább közepes, de inkább jobb fejes meglétét. (Nem említetted.) Járatni kell, megszokni kell, de később szobaakusztikától függetlenül tudsz döndéseket hozni vele.

Van egy ATH-M20x-em és azon is rendben hallom a dolgokat, nagyjából. A meckie-n is, nagyjából. De gyengébb minőségű cuccokon, amin szerintem az átlag felhasználó hallgatja, nagyon necces a dolog. Referenciához csak azért hasonlítom, mert tudom, hogy gyenge a monitor, nincs jó helyen a helyiségben, és tapasztalatlan vagyok. Én amúgy úgy érzem, hogy rendkívül jól hallom a hangszíneket, de hát, ez, mint halljuk nincs így :). Ezért próbálok egyelőre a referenciákhoz is hasonlítani. Egyébként folyamatosan próbálom ezt az "okos" eq-t, ami bármilyen referenciára ráhúzza a dalom, hát, nem érzem nagy segítségnek.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Az okos EQ-t én a rezonancia (ha van) eltávolítására használnám, kézzel más eq-val is megoldható ez, sokszor hatékonyabban. Ha "gáz" a mix, én visszanéznék a sávokra is még a mixing folyamatában, mert a nem odavaló frekvenciák is tudnak nagy kárt okozni, főleg alul. Ha ez is rendbe van téve, rengeteg headroom tartalék nyerhető.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
15 órája írta wolf:

Az okos EQ-t én a rezonancia (ha van) eltávolítására használnám, kézzel más eq-val is megoldható ez, sokszor hatékonyabban. Ha "gáz" a mix, én visszanéznék a sávokra is még a mixing folyamatában, mert a nem odavaló frekvenciák is tudnak nagy kárt okozni, főleg alul. Ha ez is rendbe van téve, rengeteg headroom tartalék nyerhető.

Biztos, hogy van mit javítani a mixen, csak tényleg azt nem értem, hogy a relatíve "jó" hangfalon és fülesen nem hallom a hatalmas problémát, az 5 eFt-os hangfalon meg igen.

A mélyekről olvasgattam már. Magam módján meg is csináltam. Tulajdonképpen a nem basszus hangszerek hangjait lehúztam a mély tartományból. Szerintem egyébként felül nem tudom szétválasztani jól a dolgokat. (sehol sem, de felül egyáltalán).

Lehet, hogy (még pár hét maszírozás után) megkérdezlek titeket, hogy ki dolgozna a maszter hangszínnel egy kicsit, nem ingyen természetesen. Viszont ezen már lesz kompresszor, meg limiter.. . Nem tudom, hogy így nem-e vezérlődik túl, ha belenyúl egy tapasztalt az eq-ba. 

Szerkesztette M Peti
Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2021. 12. 12. at 11:12 írta M Peti:

Viszont ezen már lesz kompresszor, meg limiter..

Limiter lehetőleg ne legyen. Exportálj a DAW-ból 32 biten, így ha egy (vagy több) tranziens esetleg túlszalad(na), az még 100%-ban menthető.

Ekkor: 2021. 12. 12. at 11:12 írta M Peti:

nem-e vezérlődik túl, ha belenyúl egy tapasztalt az eq-ba

Nem.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2021. 12. 12. at 11:12 írta M Peti:

Biztos, hogy van mit javítani a mixen, csak tényleg azt nem értem, hogy a relatíve "jó" hangfalon és fülesen nem hallom a hatalmas problémát, az 5 eFt-os hangfalon meg igen.

A mélyekről olvasgattam már. Magam módján meg is csináltam. Tulajdonképpen a nem basszus hangszerek hangjait lehúztam a mély tartományból. Szerintem egyébként felül nem tudom szétválasztani jól a dolgokat. (sehol sem, de felül egyáltalán).

Lehet, hogy (még pár hét maszírozás után) megkérdezlek titeket, hogy ki dolgozna a maszter hangszínnel egy kicsit, nem ingyen természetesen. Viszont ezen már lesz kompresszor, meg limiter.. . Nem tudom, hogy így nem-e vezérlődik túl, ha belenyúl egy tapasztalt az eq-ba. 

Hali,

Ha kulso segitseget akarsz kapni, akkor, plane eleinte, mindenkeppen savonkent kuldjed a motyot, es az is segit, ha a nyers felveteli savot is, es az altalad jonak gondolt megdolgozott savot is kuldod mindenbol. A nyers felvetel adott, az exportalt mixelt savokat meg limiter nelkul*** klipp-mentesen kuldjed. (***: nyilvan ha maganak a sound-nak a lenyege a limiter, akkor legyen rajta, persze, lasd pl SSL talkback "kompresszoros" cuccok, ami egyebkent egy hardlimiter, de alap esetben semmikeppen ne legyen limitalva)

Azert erdemes, plane eleinte, igy kuldeni, mert ugy a segitod sokkal reszletesebb tanacsokat es segitseget tud adni. Pl lehet, hogy mar ravilagit, hogy a felvetelben mi nem jo, es hogyan tudnad a technikai kereteid kozott jobba tenni, aztan meg az altalad jonak gondolt savokrol is tud ertekezni, hogy mit csinaltal rosszul, vagy tul jol. Meg nyilvan konnyebben ki tudja hallani, hogy az adott bumszlit eppen mi(k) okozhatja(k).

Semmikeppen ne csak sztereo mixdown-t kuldj, mert ugy csak a nagyon trivialid hibakra tudja felhivni a figyelmedet egy jobb hangmernok, a gyengebbek meg meg arra sem.

Amugy a kishangszoron kijovo hiba egyaltalan nem ritka, ugyanis azoknak a muanyag fosoknak nincsen meg az a dinamikatartomanya meg frekiatvitele, ami a monitoroknak megvan. Most csak 1 pelda: a zenedben iszonyatosan tul van tolva a 40-60Hz kornyeke, ami neked a monitorodon annyit mutat, hogy milyen jo meleg alja van, a kishangszorobol meg kifordul a membran es csak csorges-csattogas marad.

+1: a tapasztalt ember ha belenyul az EQ-ba, akkor biztos, hogy nem vezerlodik tul. Errol ismerszik meg a tapasztalt ember. :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 órája írta DutchFlowers:

Hali,

Ha kulso segitseget akarsz kapni, akkor, plane eleinte, mindenkeppen savonkent kuldjed a motyot, es az is segit, ha a nyers felveteli savot is, es az altalad jonak gondolt megdolgozott savot is kuldod mindenbol. A nyers felvetel adott, az exportalt mixelt savokat meg limiter nelkul*** klipp-mentesen kuldjed. (***: nyilvan ha maganak a sound-nak a lenyege a limiter, akkor legyen rajta, persze, lasd pl SSL talkback "kompresszoros" cuccok, ami egyebkent egy hardlimiter, de alap esetben semmikeppen ne legyen limitalva)

Azert erdemes, plane eleinte, igy kuldeni, mert ugy a segitod sokkal reszletesebb tanacsokat es segitseget tud adni. Pl lehet, hogy mar ravilagit, hogy a felvetelben mi nem jo, es hogyan tudnad a technikai kereteid kozott jobba tenni, aztan meg az altalad jonak gondolt savokrol is tud ertekezni, hogy mit csinaltal rosszul, vagy tul jol. Meg nyilvan konnyebben ki tudja hallani, hogy az adott bumszlit eppen mi(k) okozhatja(k).

Semmikeppen ne csak sztereo mixdown-t kuldj, mert ugy csak a nagyon trivialid hibakra tudja felhivni a figyelmedet egy jobb hangmernok, a gyengebbek meg meg arra sem.

Amugy a kishangszoron kijovo hiba egyaltalan nem ritka, ugyanis azoknak a muanyag fosoknak nincsen meg az a dinamikatartomanya meg frekiatvitele, ami a monitoroknak megvan. Most csak 1 pelda: a zenedben iszonyatosan tul van tolva a 40-60Hz kornyeke, ami neked a monitorodon annyit mutat, hogy milyen jo meleg alja van, a kishangszorobol meg kifordul a membran es csak csorges-csattogas marad.

+1: a tapasztalt ember ha belenyul az EQ-ba, akkor biztos, hogy nem vezerlodik tul. Errol ismerszik meg a tapasztalt ember. :) 

Köszönöm a véleményt!

Értem, átgondolom.

Amit lehet, hogy félreérthetően írtam, hogy nem az a problémám, hogy a gagyi hangszórón, doboz hangja van. Ez egyértelmű. Gagyi hangfal=gagyi hangzás.

A furcsa anomália az, hogy a gagyi hangfalon a referencia mégsem lesz gagyi, az én dalom pedig csúnyán dobozzá változik. Vagyis óriási minőségi különbség lesz gagyi hangfalon egy normál közeli eq-zás és az enyém között. Jó hangfalon pedig nem érzem ezt a nagy különbséget a referencia és a saját között.

Önmagában nem az a baj, hogy gyengén szól a gyenge hangfalon. Ez nyilvánvaló, ezt tudom.

Nem szeretném tovább ragozni, mert értem, hogy ez így nem információ. Hallani kell, szakértelem kell...

Köszönöm a hozzászólásokat!!

Szerkesztette M Peti
Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 órája írta M Peti:

A furcsa anomália az, hogy a gagyi hangfalon a referencia mégsem lesz gagyi, az én dalom pedig csúnyán dobozzá változik. Vagyis óriási minőségi különbség lesz gagyi hangfalon egy normál közeli eq-zás és az enyém között. Jó hangfalon pedig nem érzem ezt a nagy különbséget a referencia és a saját között.

Alapbol is ertettem a problemat, a gagyi hangszoros mar csak olyan "amugy" folytatasa volt a dolognak. A logika valtozatlanul fent all szerintem, mert azokat a monitoron nem nagyon feltuno eltereseket, leven, hogy a monitor siman kikohogi, a te fuled meg gyorsan raal, vagy akar meg tetszik is neki, a gagyi kishangszoro ugy fogja leforditani, hogy szetesik. Az eleg egyertelmu, hogy valami gond van a mixszel. Ha azt a gondot nem hallod a monitoron, az altalaban nem a monitor hibaja bizonyos, viszonylag alacsony szint felett. Altalaban inkabb ful, hozza nem ertes, valamilyen szinten az akusztika, sot... hibas prekoncepcio.

Ha teheted kevertesd meg az anyagot valami hozzaertobbel, nyers savonkent add neki az anyagot, es akar arra is megprobalhatod rabeszelni, hogy savonkent kuldje vissza "0-ra keverve"***, vagy ha ugyanazt a daw-ot hasznaljatok, akkor mondjuk csak beepitett effkteket hasznalva project file-t kuldjetek egymasnak, es kerdd meg, hogy keverje minel hasonlobbra a referenciahoz. Ha ezt sikerul elintezned, abbol eleg sokat tanulhatsz, mert ossze tudod vetni sav szintjen, hogy az ove hogyan szol a tiedhez kepest. Ha netan ott tudsz mellette ulni, amikor kever, es netan magyarazatra is ra tudod beszelni, akkor meg hirtelen nagyon sokat tanulhatsz. Ha a te savjaid is ott vannak, es velemenyezi, akkor meg meg tobbet. (***: 0-ra keverve alatt azt ertem, hogy a savokat egy szuz projektbe berangatva, minden volume fader maradhat 0-n)

Referencia melle keverni, plane kello tapasztalat nelkul egyebkent konnyen bevisz az erdobe. Hallasz egy komplett, masterelt mixet, es nem tudod, nem tudhatod, hogy ahhoz milyen ut vezet(het). Ezt ertettem fentebb hibas prekoncepcio alatt. Hallod, hogy (pelda) a kick mintha az agyadbol kicuppanva rugna veszettul gyomorba iszonyatosan keresztulszolo melyekkel, de ez egesz mixben tunik ugy. Egyebkent ha szoloban hallanad, akkor lehet elszornyednel milyen ergyan (vagy milyen nem kick szeruen) szol. Csak ugye megfelelo hangolas, rafkos tranzies, hozzaerto EQ, trukkos zengetes, finom szaturacio, stbstbstb, eredmenyezte, hogy ABBAN A TRACK-ben az a kick azt az elmenyt adja. Igazabol mar annyi is, hogy ha a referencia mas hangnemben van, okozhat olyan hibas beavatkozasokat, amik monitoron nem fogjak kiszurni a fuledet, ha nem tudod mire figyelj. Erre irta Wolf, hogy meg kell tanulni a monitort, es azt is, hogy mire is kene figyelned. Tanulj, gyakorolj, es plane eleinte kerj segitseget. Na nem feltetlenul forum-posztban, hanem mondjuk massal megkevertetni, meg ilyenek.

Nomeg, hasznald a kis szaros hangszorot is rendszeresen, amikor keversz, ha azon hallod az elbaszast, akkor vadassz azon az elbaszasokra. Vegtere is a legendas NS-10M-re is sokan mondjak, hogy azert hasznos, mert ami azon a szaron jol szol, az mindenen jol szol.

Szerkesztette DutchFlowers
Link to comment
Share on other sites

  • 0
15 órája írta DutchFlowers:

Alapbol is ertettem a problemat, a gagyi hangszoros mar csak olyan "amugy" folytatasa volt a dolognak. A logika valtozatlanul fent all szerintem, mert azokat a monitoron nem nagyon feltuno eltereseket, leven, hogy a monitor siman kikohogi, a te fuled meg gyorsan raal, vagy akar meg tetszik is neki, a gagyi kishangszoro ugy fogja leforditani, hogy szetesik. Az eleg egyertelmu, hogy valami gond van a mixszel. Ha azt a gondot nem hallod a monitoron, az altalaban nem a monitor hibaja bizonyos, viszonylag alacsony szint felett. Altalaban inkabb ful, hozza nem ertes, valamilyen szinten az akusztika, sot... hibas prekoncepcio.

Ha teheted kevertesd meg az anyagot valami hozzaertobbel, nyers savonkent add neki az anyagot, es akar arra is megprobalhatod rabeszelni, hogy savonkent kuldje vissza "0-ra keverve"***, vagy ha ugyanazt a daw-ot hasznaljatok, akkor mondjuk csak beepitett effkteket hasznalva project file-t kuldjetek egymasnak, es kerdd meg, hogy keverje minel hasonlobbra a referenciahoz. Ha ezt sikerul elintezned, abbol eleg sokat tanulhatsz, mert ossze tudod vetni sav szintjen, hogy az ove hogyan szol a tiedhez kepest. Ha netan ott tudsz mellette ulni, amikor kever, es netan magyarazatra is ra tudod beszelni, akkor meg hirtelen nagyon sokat tanulhatsz. Ha a te savjaid is ott vannak, es velemenyezi, akkor meg meg tobbet. (***: 0-ra keverve alatt azt ertem, hogy a savokat egy szuz projektbe berangatva, minden volume fader maradhat 0-n)

Referencia melle keverni, plane kello tapasztalat nelkul egyebkent konnyen bevisz az erdobe. Hallasz egy komplett, masterelt mixet, es nem tudod, nem tudhatod, hogy ahhoz milyen ut vezet(het). Ezt ertettem fentebb hibas prekoncepcio alatt. Hallod, hogy (pelda) a kick mintha az agyadbol kicuppanva rugna veszettul gyomorba iszonyatosan keresztulszolo melyekkel, de ez egesz mixben tunik ugy. Egyebkent ha szoloban hallanad, akkor lehet elszornyednel milyen ergyan (vagy milyen nem kick szeruen) szol. Csak ugye megfelelo hangolas, rafkos tranzies, hozzaerto EQ, trukkos zengetes, finom szaturacio, stbstbstb, eredmenyezte, hogy ABBAN A TRACK-ben az a kick azt az elmenyt adja. Igazabol mar annyi is, hogy ha a referencia mas hangnemben van, okozhat olyan hibas beavatkozasokat, amik monitoron nem fogjak kiszurni a fuledet, ha nem tudod mire figyelj. Erre irta Wolf, hogy meg kell tanulni a monitort, es azt is, hogy mire is kene figyelned. Tanulj, gyakorolj, es plane eleinte kerj segitseget. Na nem feltetlenul forum-posztban, hanem mondjuk massal megkevertetni, meg ilyenek.

Nomeg, hasznald a kis szaros hangszorot is rendszeresen, amikor keversz, ha azon hallod az elbaszast, akkor vadassz azon az elbaszasokra. Vegtere is a legendas NS-10M-re is sokan mondjak, hogy azert hasznos, mert ami azon a szaron jol szol, az mindenen jol szol.

Köszönöm a véleményt! Oké, akkor értjük egymást. Tényleg néha az az érzésem, hogy a kis szutyok hangfalon -is- kéne keverni. Vicces adalék a témához, hogy a dobozhangzású hangfalat átdugtam a DAW-os gép hangkártyájába és szépen szólt :) Tehát valószínűleg a nem daw-os gép gyári hangkártyája miatt szól borzasztóan a hangfal. De, ugye továbbra is fent áll a dolog, hogy akkor a referencia miért nem esik szét a nem daw-os gép hangkártyájától. De, értem, és köszönöm a válaszokat!

A tapasztalt emberek megbízásával kapcsolatban az a helyzet, hogy én csak egy régi projektet szeretnék megcsinálni demo szinten és pont. Nincs nagyon tétje a dolognak jelenleg. Ezért nem költenék rá nagy összegeket. Tulajdonképpen azt szeretném kideríteni ennek a pár számnak a keverésével, hogy tudok-e olyan demot összerakni, ami akár hallgatható, majd esetleg, később olyan irányba elvihető, amikor érdemes szakemberekkel dolgozni. Egyelőre csak itthoni barkácsolás a cél. És lehet, hogy ez így is marad.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2021. 12. 11. at 19:52 írta M Peti:

csak azért hasonlítom, mert tudom, hogy gyenge a monitor, nincs jó helyen a helyiségben, és tapasztalatlan vagyok. 

Ezzel el is mondtál mindent. Ám egy elismerten bevált monitorral biztos vagyok benne, hogy "tapasztalatlanságod" ellenére olyat tudnál keverni, ami mindenhol úgy szólal meg, ahogy te keverted. Főleg, hogy referenciát is használsz. Nehéz ügy, mert ilyenből nincs sok. 

Írta DutchF. a kis hangszórós keverést, igen. "Nagy stúdiókban" is meghallgatják kis vacak hangszórókon is az anyagot, ha muszáj.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...