Jump to content
Ménemszól.hu

Hivatalosan is immár: Juno X


djuice

Recommended Posts

Még jobban el fog szállni a vintage Junok ára, amikhez mellesleg marha jó modok vannak már. Aranyos tényleg ez a model világ, de közel sem úgy szól, mint az eredetiek. Ezek inkább hasonló, de új hangszerek szerintem, annak viszont nagyon jók.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Juno X vs Jupiter X:

 

Jupiter-X billentyűzete súlyozott, a Juno-X nem.

Mind a Jupiter-X, mind a Juno-X natív modellek kizárólag a hardverükhöz tartoznak.

A ZEN-Core mellett előre feltöltött hangforrás modellek

Jupiter-X: JUPITER-X, JUPITER-8, JUNO-106, JX-8P, SH-101, XV-5080, RD-Piano, Vocoder

Juno-X: JUNO-X, JUNO-60, JUNO-106, XV-5080, RD-Piano, Vocoder

A JUPITER-X: 4 független oszcillátor egyidejű használata több hullámformával, több burkológörbével és hangtervezési lehetőséggel.

A JUNO-X: egy oszcillátor rendelkezik több hullámformával és egy burkológörbével a hangok létrehozásához.

A JUNO-X egyszerűbb felhasználói felülettel rendelkezik / könnyen programozható

(- by Roland support)

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

A hardveres különbségek ebből: a kezelőfelület ("Juno bőr") és a billentyűzet.

A többi mind szoftver, azaz hogy a Roland engedélyezi e egy szoftveres kapcsolóval, hogy egy adott model expansion-t feltölts egy adott hangszerre.

Marad konkrét különbségnek (a legelső két HW ponton felül) a Jupiter-X és a Juno-X modellbővítések, amiket érthető módon nem tesznek elérhetővé a másik hangszeren. Az új 3.0 Jupiter FW-be ráadásul bekerült a Type 3-as Juno chorus is ;)

Szerintem ez csak megerősíti, hogy a Jupiter X és a Juno X között alapvetően nincs nagy különbség - fogalmazzunk úgy, hogy a fejlesztőknek nem volt sok munkája a Juno-X-szel :)

 

Link to comment
Share on other sites

23 perccel ezelőtt írta Szodike:

Szerintem ez csak megerősíti, hogy a Jupiter X és a Juno X között alapvetően nincs nagy különbség

Hát én csak a 4 osc vs 1 esetében is már többet tudtam meg a különbségekről. Mindegy, mert olyan hangszer meg sosem lesz, hogy tessék már nekem csinálni egy ilyen meg olyan funkciójú cuccot.

De inkább fordítva kérdezem: mire vágytál volna a Juno X esetében vagy más hangszert illetően? Lévén a Fantom-0 is megbukott a "memória teszten". :) 

(Csak kérdezem)

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

Rájöttem később, hogy azok a wave expansion-ök, amik miatt hiányoltam a Fantom 0-ban a több memóriát, nem is kellenének nekem.

Sokszor túlpörgök egy bizonyos aspektust, és ez "elhomályosítja" az ítélőlépességemet :)

A lényeg, hogy ezzel a Zen core-ra épülő szoftveres varázslással a Roland alaposan megbolondítja a jónépet, és sajnos én is felszálltam erre a buszra. Kb 2-3 hete vettem egy Jupiter XM-et (amiben szintén csak 256mb ram van a bővítéseknek :D ) és elég jól elvagyunk azóta. Kb eszembe se jut, hogy bármit is rátöltsek pluszban, annyi lehetőség van a hangszerben. A megkötött kompromisszum pedig az, hogy maradt a klasszikus daw, azaz a számítógépemhez vagyok kötve, ha rögzíteni akarok bármit is. De arra is rá kellett jönnöm, hogy minden esetben a PC/Mac előtt kötök ki előbb-utóbb szóval biztosan ez sem véletlen :) 

Tök igazad van amúgy, 99% bizonyossággal egyetlen hangszer sem lesz pont olyan minden teintetben, mint amit elképzelnél, ezt pedig el kell fogadni :) 

 

Link to comment
Share on other sites

21 perccel ezelőtt írta Szodike:

Kb 2-3 hete vettem egy Jupiter XM-et

Ja, hát akkor nincs is ok a panaszra.

A Zencore tehát ad modellezési VA lehetőséget, meg egy 3000 hangszínes valamilyen (többnyire hagyaték) pcm területet minden kompatibilis eszközbe, de típusoktól is függő bővítésilehetőségekkel. Ez valóban némi uniformizálásnak is betudható, igazából bármi Rolandot veszünk, minden ugyanúgy fog szólni. :) Majd az idő eldönti ez mire elég. Az biztos, hogy minden gyártó csak a múltjából él, na de sok fiatalnak ez mind újdonság lesz, ez a piaci trükk valószínű. 

Link to comment
Share on other sites

22 órája írta djuice:

Hát én csak a 4 osc vs 1 esetében is már többet tudtam meg a különbségekről.

Ez nekem azért sántít, mert a ZEN-CORE eleve 4 TONE-os (oszcillátoros). Ámbátor valószínűleg a Juno-106 emulációs rész lehet hogy 1 oszcillátor, de ettől még a ZEN-CORE blokk 4 oszcillátoros.

12 órája írta Balázs:

Biztosan csak 1 oszcillátora van?

A Juno-106 blokk (emuláció? kezelőfelület?) lehet 1 oszcillátoros, csak mixerben be lehet húzni több hullámformát, meg SUB-ot, meg Noise-t, de ettől még nem lesz kettő vagy több egymástól elhangolható oszcillátora. Ahogy az SH-101-en is látható. Szerintem.

 

21 órája írta djuice:

A Zencore tehát ad modellezési VA lehetőséget, meg egy 3000 hangszínes valamilyen (többnyire hagyaték) pcm területet minden kompatibilis eszközbe, de típusoktól is függő bővítésilehetőségekkel.

Én ezt az egészet a következőképpen látom:
Van ez a ZEN-CORE. Az egyes oszcillátorai szabadon lehetnek VA hullámformák, vagy a multisample készletből bármi. Az alap tök ugyanaz, mint amit eddig is láttunk, vagyis van 4 TONE, amihez lehet LEFT és RIGHT wave-et választani, vagy a legújabb esetben VA hullámformákat, köztük például Super SAW-ot. Az összes többi paraméter ablak TMT, PITCH, PITCH EG, TVF, TVF EG, TVA, TVA EG, OUTPUT, LFO 1-2, STEP LFO és a MATRIX CONTROL tök ugyanaz, mint amit már eddig is ismertünk az összes 4 TONE-os PCM Roland szintiből. A nagy változás a WAVE ablak, ahova bekerültek a VA hullámformák és pár olyan modulációs lehetőség, amit VA hullámformákkal meg lehet tenni, multisamplékkel viszont nem (például pulzusszélesség állítása).

Ez a fent felsorolt paraméterhalmaz alkalmas arra, hogy mi magunk lemodellezzük akár egy Juno-106 működését, csak ki kell osztanunk a 4 TONE-ra a megfelelő VA hullámformákat és hozzányúlni a megfelelő paraméterekhez ebben a hatalmas paramétererdőben. Csak képben kell lenni, hogy mit tudott egy Juno-106 és azok a paraméterek hogyan szólíthatóak meg és állíthatóak be helyesen a ZEN-CORE-ban. Nyilván ez a nehézsége a dolognak, például kioszthatom én a 4 TONE-ra a SQUARE, SAW, NOISE és SUB hullámformákat, de nem lesz hozzájuk SOURCE MIXEREM a hangszer kezelőfelületén, ahogyan az a Juno-X felületén viszont látható. És ugyanez a helyzet az összes többi paraméterrel, hogy hiába lehet a ZEN-CORE paramétererdejében programozni mondjuk a pulzusszélességet, de nincs rá dedikált potim a hangszeren.

És szerintem pontosan ez történik a Model expansion-okban, hogy a ZEN-CORE 10 000 elérhető paraméteréből kiragadják azt az 50-et, ami pont azokat a paramétereket pont úgy mozgatják, ahogy jelen esetben egy JUNO-106 utánzásához szükséges. A Juno-X esetében tehát a JUNO-106 Model expansion szerintem pontosan ezt teszi, hogy a hangszeren kialakított fizikai kezelőszervekhez hozzárendeli a ZEN-CORE azon paramétereit amik ezt a működést valósítják meg. De ettől még a hangforrás maga a ZEN-CORE.

És akkor így tudom elképzelni azt is, hogy a JUNO-106 expansion működésében 1 OSC van a MIXERBEN betolható 4 hullámformával, míg a ZEN-CORE motorban ugyanez a 4 TONE a 4 sztereó oszcillátor.

Aztán egy hozzáértő erősítsen, vagy cáfoljon meg :)

Szerkesztette Koródi Csaba
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 perccel ezelőtt írta Koródi Csaba:

ettől még a hangforrás a ZEN-CORE.

Az következne ebből meg, hogy a szinusz, fűrész stb. alap jelalakokhoz képest bármit is betehetnék oda (sampleres Rolandból még akár a saját kapunyikorgásomat is), nem?

Link to comment
Share on other sites

21 perccel ezelőtt írta djuice:

Gondolom külső midi kontrollerre azért engedi a mod matrixból címezni?

Emlékeim szerint a ZEN-CORE-ban 4 darab szabad CTRL source van, ami mondjuk egy MC-101 esetében a 4 potival megfeleltethető. Ezekhez a potikhoz lehet szabadon célokat rendelni. Hogy egy JUNO-106 paraméterkészletét kiosszuk egy külső kontrollerhez CC-k alapján... hááát, erre nem mernék megesküdni. Mindenesetre iszonyat pepecs meló lenne, tekintve hogy nem elég a paramétereket rácímezni, de ismerni kell behatóan egy Juno-106-ot és a paramétereket is ahhoz igazítani... Mármint ha hűen akarjuk utánozni... ami speciel nálam nem döntő, hisz' az eredeti Juno-106-ot sem ismertem és ha hangszínt csavargatok, akkor nem azt nézem hogy mennyire megy ugyanabba a tartományba a szűrő rezonancia, hanem azt nézem, hogy milyen hangszínre van épp szükségem.

Apropó... ez a JUNO-106 annyira brutál jó hangszer volt? Annyira hiánypótló dolog csinálni rá egy 700 ezer forintos digitális replikát? Nem lenne izgalmasabb valami FANTASY model expansion-t fejleszteni, ami ugyanabból a ZEN-CORE-ból építkezik ugyanilyen elvek mentén, de olyan felülettel és olyan befolyásolhatóságokkal rendelkezne, amitől az egy új felfogású hangszer lehetne, amilyet még nem látott senki?

Szerkesztette Koródi Csaba
Link to comment
Share on other sites

12 perccel ezelőtt írta djuice:

Az következne ebből meg, hogy a szinusz, fűrész stb. alap jelalakokhoz képest bármit is betehetnék oda (sampleres Rolandból még akár a saját kapunyikorgásomat is), nem?

A ZEN-CORE pont erről szól. Éppen ezt teheted vele. Választhatsz egy "oszcillátornak" sztereó jobb és bal multisampléket a hangszer gyári készletéből, vagy az EXP bővítőkből, vagy adott esetben, amelyik hangszer alkalmas rá, WAV fájlból a saját kapunyikorgásodat. De választhatsz oda VA jelalakot is. És mivel 4 sztereó "oszcillátorról" beszélünk, egy hangszínen belül egyszerre keverheted a VA, a PCM és a saját kapunyikorgásodat.

Szerkesztette Koródi Csaba
Link to comment
Share on other sites

19 perccel ezelőtt írta Koródi Csaba:

Apropó... ez a JUNO-106 annyira brutál jó hangszer volt? Annyira hiánypótló dolog csinálni rá egy 700 ezer forintos replikát?

Nem lenne izgalmasabb valami FANTASY model expansion-t fejleszteni, ami ugyanabból a ZEN-CORE-ból építkezik ugyanilyen elvek mentén

Szerintem a Rolandnál pont ez itt a fantasy része a 106/Juno X tekintetében, tehát megcsinálták. :D 

Érdekes dolog ez, mert ugye a 90-es években indult a PCM sample alapú hangszerek vonala "minden legyen digitális" jelszóval, meg jöttek a fizikai modellezések, aztán szépen visszatértek pár év múlva a hangszín bankok és ROM méretek hizlalási divatjához. (Ma már meg sem említik hány giga hangminta van egy cuccban pl.) És most megint itt vannak a modellezési házassággal születő hibrid dolgok. 
Végiggondolva, sztem befutották a kört és rájöttek, hogy ezektől nagyobb trúvájt nem lehet vért izzadva sem kitalálni. Közben az analóg korszak emberei megöregedtek, most meg itt vannak a mindig újratermelődő fiatal "zenészek", akiknek a régi divatokat is el lehet adni, kicsit megkutyulva, akár egy mobiltelefonra is. A marketinget meg ismerjük, hogy egy fos hangra is képesek bármikor szétájulni magukat emberek, na aztán még ha mondják is nekik, hogy "haver, ilyen szinuszt még nem hallottál mi? ugye milyen fantasztikus!". :lol:

 

1 osc vs 4

Akkor én itt csak arra tudnék gondolni, hogy a Juno X architektúrája 4 tonet enged kezelni ott az osc / part level potikkal, de csak 1 lehet belőle VA, ami a Juno 106 modellbe pl. beül. De megkérdezem nektek pontosan...

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

37 perccel ezelőtt írta djuice:

de csak 1 lehet belőle VA, ami a Juno 106 modellbe pl. beül

A ZEN-CORE mind a 4 oszcillátora lehet VA, ez tuti. Max a JUNO 106 esetében van az, hogy ugyan 1 OSC van, de annak van SQUARE, SAW, SUB és NOISE hullámformája. Ez pedig éppen 4 VA oszcillátort igényel a ZEN-CORE-ból.

De most hogy ránéztem a Juno-X képére is, azért az is elég árulkodó, hogy a JUNO-106 4 oszcillátora alul 4 PART-nak van feliratozva. Szóval rímel :)

Szerkesztette Koródi Csaba
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 perccel ezelőtt írta Koródi Csaba:

Max a JUNO 106 esetében van az, hogy ugyan 1 OSC van, de annak van SQUARE, SAW, SUB és NOISE hullámformája. Ez pedig éppen 4 VA oszcillátort igényel a ZEN-CORE-ból.

De ez azt takarná, hogy adott hullámformát csak bizonyos partokhoz kötve lehet aktiválni, de ha mindet akarod használni, akkor mind a 4 partot erre kell ellőnöd?

Mert az érthető, hogy egy analóg 106-osban mindennek külön fix cél áramkör kellett, de digitália korában ez nem volna mindegy? Vagy ennyire szögről szögre másolni akarták?

Amúgy a logikám a Korg Trinity + MOSS board kapcsán jött, hogy a monofón Prophecy modult is csak 1 program tudta használni, de combiban meg lehetett 8 pcm part is vagy 7 pcm + 1 Prophecy. Nagyon sánta hasonlat, de csak a logikát vettem belőle...

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

58 perccel ezelőtt írta djuice:

De ez azt takarná, hogy adott hullámformát csak bizonyos partokhoz kötve lehet aktiválni, de ha mindet akarod használni, akkor mind a 4 partot erre kell ellőnöd?

Mert az érthető, hogy egy analóg 106-osban mindennek külön fix cél áramkör kellett, de digitália korában ez nem volna mindegy? Vagy ennyire szögről szögre másolni akarták?

Sztem a 106 modell eseteben igen. Az igazi 106-osban egyebkent sztem hangonkent egy oszcillator IC volt, ami egyszerre outputolta az osszes hullamot, es igazabol a modellezett verzioban sem szabad, hogy ez maskepp legyen, hiszen hiaba eskuszol meg beccsszora, hogy nem fogod sem a subot sem a zajt felhuzni, a poti ott van es barmikor felhuzhatod. Nem tudom sikerult-e erthetore faragnom. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 órája írta djuice:

De ez azt takarná, hogy adott hullámformát csak bizonyos partokhoz kötve lehet aktiválni

Ezt nem igazán értem :) De láttad a JUNO DS menüjét. Van ott egy PROGRAM hangszín, abban 4 TONE, a 4 TONE-hoz szabadon választhattál multisamplét... A ZEN-CORE-ban ugyanez a helyzet, csak szabadon választhatsz bármelyik TONE-hoz VA jelalakot a multisample helyett... nem aktiválás meg kötöttség kérdése... ugyan annyi erővel lehet bármelyik TONE hangja VA oszcillátor, mint SAW multisample.

 

1 órája írta djuice:

Amúgy a logikám a Korg Trinity + MOSS board kapcsán jött, hogy a monofón Prophecy modult is csak 1 program tudta használni, de combiban meg lehetett 8 pcm part is vagy 7 pcm + 1 Prophecy. Nagyon sánta hasonlat, de csak a logikát vettem belőle...

A hasonlat azért nem stimmt, mert a Prophecy board egy fizikai hangmodul volt, így az csak "azul" tudott szólni és csak egy helyen lehetett rá hivatkozni (aktiválni). A ZEN-CORE ebből a szempontból nincs megkötve, bármelyik TONE lehet VA... A JUNO-106 fizikai felület pedig csak a rengeteg paraméter közül csokorba fogja a 106-nak megfelelőeket. Ja, szóval a JUNO-106 module expansion esetében tényleg fixen vannak beállítva a TONE-ok... hisz ahogy írtad, ennyire szögről szögre akarták leutánozni.

Lehet, hogy csak a PART mint elnevezést még nem értem a JUNO-X-en. 5 PART-os a hangszer, azt még meg kell néznem, hogy mind a 4 PART lehet-e JUNO-106 vagy csak egy.

Szóval azt hiszem ez a mondatom félreérthetővé tette az egészet és azt hiszem nem is lehet a 4 PART-ot párhuzamba hozni a 4 TONE-al... ezt írtam félre:

1 órával ezelőtt írta Koródi Csaba:

De most hogy ránéztem a Juno-X képére is, azért az is elég árulkodó, hogy a JUNO-106 4 oszcillátora alul 4 PART-nak van feliratozva. Szóval rímel :)

 

Szerkesztette Koródi Csaba
Link to comment
Share on other sites

1 órája írta Koródi Csaba:

5 PART-os a hangszer,

Igen, mert 4 hangszín part (tone) + 1 a doboknak. Szóval az az osc szekció kettős értelmű sztem. Editáláskor (106 mód) osc mixer (fent vannak a jelalak szimbólumok), normál üzemben meg a 4+1 level arány piszkálható.

Szerkesztette djuice
Link to comment
Share on other sites

A kiválasztott model expansion-tól függ, hogy hány oscillator (va) vagy partial (pcm) használható egy hangszínnél.

Az új Jupiter-X esetén pl 4 oscillator aktív. JX8 és Jupiter8 esetén csak 2 oscillator. Érdekes módon juno 106-nál ismét 4...

A zen core hangszín pedig, ahogy Csabi is írta 4 oscillator/partial tetszőleges keveréke lehet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...