STORY 1 - Only the Rain
"Az élethez víz kell" - kezdené az Only the Rain elemzését egy biológiatanár. A dal szövegébe (ld YouTube info rész) valóban belemagyarázható az életet jelentő víz nagy körforgása a könnycsatornától az óceánon át a felhőkig, főleg azért, mert benne is van. De ezzel a dallal enélkül is lehet Eurovíziós fesztivált nyerni, elég ehhez a refrén első sora, amit igencsak nehéz feledni, ha egyszer hallottad. És mondanivalónak ennyi is elég: ha sírsz, ráfoghatod az esőre. Csak az ég felé kell közben emelned az arcod.
A refrén egyébként könnyen elviszi az előadót az ikszfaktorosan-árenbísen hajlított-díszített éneklés irányába (á la KállaySaunders/KirályViktor). Amikor a Koldush a múlt év végén énekest keresett, több jelentkező így is adta elő a dalt. Tius mindeddig ellenállt ennek a kísértésnek.
Élőben rögzítettük az Only the Rain-t, videofelvétellel egybekötve. Ötször adtuk elő. A negyedik take lett a befutó, főleg azért, mert Tius gyakorlatlan énekes, és az ötödik menetre berekedt. Alább a live videó, alatta pedig a belőle készült (állóképes) album mix. Ha képre izgulsz, inkább a felsőt nézd meg, ha hangra, akkor az album verziót. (Az album verzió keverése egyébként szinte csak annyiból állt, hogy dúsítottuk a refrének hangszerelését.)
Ami a technikai hátteret illeti:
Az énekekhez színpadi dinamikus miksiket használunk: Alexandra AKG D5-je nem számít gagyinak, Tius AKG D190-e már inkább. Viszont Tius imád a D190-be közelről énekelni: az így felvett mélyekkel kifejezetten narcisztikus a viszonya. (Valszeg tudja, mit csinál, hisz az Initában 50x drágább miksik is rendelkezésére állnak.) Az éneksávjában egyébként utólagos csere, újraéneklés nem történt.
A fenderzongora szólamhoz Tius egy csöpp, ritka hangszeren, egy Rhodes54-en játszik, ami keveréskor csak egy kis delayt kapott, meg eq-t, elég brutál magasemeléssel: innen a mixben hallható zaj.
Casey előtt egy Elektron Octatrack és egy Moog SubPhatty. Az Octatrack a backing sávokhoz (dobgép, audio és midi), és effekteléshez (reverb), a Moog pedig mindössze egy repetáló "F" hanghoz, amihez a vezérlést az Octatrack-ről kapja. Ez az "F" a dal szinte összes akkordjához stimmel, de ahol mégsem, ott Casey diszkréten atonális tyuppogássá alakítja. Casey tehát a Moog-ot csavargatja szakadatlanul, valamint az Octatrack-be küldött Moog zengését.
Keveréskor és masteringkor a természetes, nem fárasztó, szellős hangzás volt a cél. A mastering lánc: EQ (Yamaha DM1000), SPL Charisma (analóg cső a dúsító roncsolásra, és a mix tüskéinek lecsapására, hogy ne rángassa majd a kompresszort), ismét EQ, és végül TC Dynamizer (Finalizer plugin a Soundscape recorder fedélzetén). Tius a masteringhez referencia-zenéket használ, hogy ne vakrepüljön.
Tius & Casey
- 1
2 hozzászólás
Recommended Comments