Jump to content
Ménemszól.hu

Korg KingKORG - megjött, beköltözött, kipróbáltuk.


spacechimp

Recommended Posts

A Korg az ötvenedik születésnapjára az MS20 mellett egy virtuál analóg performansz szintivel gazdagította a piacot, ez a KingKORG. Egy példányt már elhozott hozzánk a forgalmazó az áprilisi szintiklubra, mostantól már kapható, a HitSpace-ben pedig ki is próbálható.

 

Első blikkre is szimpatikus, áttekinthető, szép és könnyű hangszer, 61 billentyű, három kijelző, jó nagy, és nagyon jó tapintású potméterek (az effektek potméternyomásra ki-, bekapcsolhatók), pezsgő-arany szín, világító cső, háttérvilágításos gombok, joystick, CV-Gate kimenet, mi kell még? Minden paraméter egyből tekerhető, dedikált kontrollerrel, vagy shift lenyomás plusz kontrollermozgatással, ugyanezek menüből is előhívhatók, de elsősorban élő előadásra kitalált virtuál analóg hangszer, szinte tökéletesen elrendezett felülettel.

post-10-0-15452700-1370881959_thumb.jpg

Végignézegetve a preseteket úgy tűnik, hogy a KingKORG egy kicsit mindent akar egyszerre. A klasszikus szintihangoktól a modern dubstep-basszusokon át egészen a fúvósokig zongoráig, orgonáig minden van, mégis nyilván a modellezés az erőssége. A "Stab" , a "Lead", és a basszus valamint a szintifúvós hangszínek a legerősebbek benne, nagyon jó a vokódere, és annyi hullámforma van benne, hogy jó eséllyel szinte bármi kitekergethető belőle, ami jól áll a szokványosan fémes, precíz, pregnáns, de nem túl meleg tónusú "korgos" hangkarakterének. 

 

Tökéletesen alkalmas a mostanában divatos elektronikus tánczenében únásig forszírozott hangszínek előállítására.

Jó ötlet, hogy a PCM rész tartalmaz klasszikus mintákat, mint a zongora, vagy vonós, és a szokásosak, önmagukban mégsem ezek lesznek a kedvencek, de jó lehetőség becsempészni őket és a DGWS hullámformákat egy-egy oszcillátorba.

  

Középen egy két soros, soronként 16 karakteres kijelző, és ezt jól körülépítgették gombokkal,  a kijelző alatt a kategóriák ebben a 200 hangszín, balra a program, favorite bank, ahová 40 kedvencet gyűjthetjük össze, a mentés gomb (ez is pofon egyszerű), egy shift (a kezelőfelületen zárójellel jelölt funkciók hívhatók elő a nyomva tartásával), az elengedhetetlen data entry forgópotméter jobbra, Timbre A - B gombok, a Split (shift-tel kiválasztható a split point), és arpeggiator (shift-tel tap tempo). 

 

A gépkönyv éjszakákba nyúló bújása nélkül ránézésre kiderül az architektúra: A, és B "timbre" (más gyártóknál layer, slot, part, ahogy tetszik - ), három - három oszcillátorral. "Single" mód, amikor egy "timbre" szól, "Layer" mód, amikor kettő, és "Split" mód, amikor meghatározott ponton a billentyűzeten a két "Timbre" el van választva. Az A és B rétegnek saját MIDI csatornája is van, és hozzájuk a háromféle effekt külön címezhető, saját potméterekkel rendelkeznek, gyakorlatilag külön patch-ek.  Ha a menüben parmétereket állítunk egyszerűen csak megnyomjuk a "Timbre A, és B" gombokat, így egyből válthatunk a két elem beállításai között. 

post-10-0-18926900-1370882556_thumb.jpg

Ránézésre látható, hogy az oszcillátor szekció egyes összetevői mire is valók. Az oszcillátor felirat alatt van egy TYPE potméter, ezzel választjuk ki a hullámformát, zseniális ötlet az OLED kijelző, lehetetlen lett volna amolyan VA szintis megoldásként a kezelőfelületre felbiggyeszteni cirkalmas ábrákkal mind a 127 féle hullámformát. A Type potméter megnyomásával (!) válthatunk az analóg, a DWGS, a PCM, és a mikrofon bemenete kategóriák között, a megfelelő kategória neve pirossal világít az adott hullámforma alatt. Átlátható, egyből világos, hogy milyen hullámformát gyúrunk éppen.

post-10-0-14922400-1370882211.jpg

A kijelző alatt van egy "Control" potméter, itt behatároltan kizárólag értelmes beavatkozást végezhetünk az adott hullámformán (pulzusszélesség, detune a duál hullámformáknál, gain a mikrofonnál, stb), nincs teljes szabadságunk tehát, csak azt babrálhatjuk, amit enged a gép. 

 

A hullámforma választó poti mellett van a select gomb, így az egyes, kettes, hármas oszcillátornak tudunk hullámformát adni, van egy portamento ki-be, és az oszcillátor hangolása (ami shitft nyomva tartása közben az adott oszcillátor hangerejét adja meg). 

Itt, az osczillátor szekcióban áll össze a hang. Nagyon egyszerűre vették a paraméterezést, hangolást, hullámforma választást, ez mindenféleképpen a legnagyobb előnye a KingKORG-nak, az egyik legkiválóbb bevezető a szintézis világába az ilyen típusú hangszer, szinte azonnali sikerélmény, elronthatatlanul kialakul egy értelmezhető hangszín, amin könnyen változtatni is lehet. 

 

Ami nekem nagyon tetszik, -és bevallom saját Korgom még nem volt- az az "Original Value" (eredeti érték) funkció, zseniális. A lényege, hogy az elmentett paramétereken ha bármit változtatunk (bármely paraméter, ami kontrollerrel mozdítható) látszólag nem történik semmi, de amint ugyanazon paramétert visszaállítjuk a mentett program eredeti értékére a kis LED kigyullad. Tehát, ha eltekerem a szűrőt például bármely irányba, de vissza szeretnék találni a mentett program eredeti beállításához, addig tekerem, amíg a kis LED ki nem gyullad. Teljesen jó ötlet, sötétben is látható. (Más gyártóknál általában van "compare" funkció, és szinte mindegyik jelöli, hogy változás történt, de ennél a szintinél pont így van értelme.)

 

Megvan tehát mind a hat oszcillátor, vagy ahányat szükségesnek tartunk megszólaltatni, ezután jön a szintén OLED kijelzővel, és saját dedikált potméterekkel bíró FILTER szekció.

A kijelző alatti gombbal 18 szűrőtípus közül választhatunk, három kategóriában: aluláteresztő, felüláteresztő, és sávszűrők, ezen belül pedig szűrőmodellek, mint a két saját szűrője a KingKORG-nak, Moog szűrő modell, Prophet 5 szűrő modell, Oberheim, MS-20, és az Acid (TB-303). Egészen érdekes karakterek, érdemes végigtekergetni őket, és meg is kell hallgatni, ilyesmit nem lehet leírni. 

Van tempó szinkronozható pitch, és filter LFO is, valamint a burkológörbét is ebből a szekcióból lehet paraméterezni.

 

Az effekt-szekció bal kézhez került, a mikrofon hangerővel, és a főhangerővel együtt. A sorrend picit fura, de menjünk jobbról balra: zengetők/delay (depth, és idő paraméterrel, az utóbbiak tempóra szinkronozhatók), modulációs effektek szintén 6 (kórus, phaser, flanger, rotary, tremolo, U-Vibe, két saját potméterrel bíró paraméterrel), majd a PRE FX szekció, amiben torzítót, gitár, és elektromos zongora erősítő szimulátort, ringmodulátort találunk egy drive/frekvencia potméterrel. 

Az effektek meghallgatandók, ízlések, és pofonok viszonylatában dől el, hogy kinek melyik hogy, és milyen hangszínre tetszik. A lényeg viszont, hogy jó gitáros gondolkodásmóddal az effektválasztó nagy potikat benyomva bypass-olhatjuk az adott effektet. Más gyártónál is kifejezetten bevált módszerrel az A, és B (majdnem slot-ot írtam) timbre valamelyikére választható ki egy adott effekt layer módban. 

post-10-0-16428100-1370882607.jpg

Mindezek végén találunk egy "jól láthatósági" csövet a torzítóhoz, ami ki-, és bekapcsolható, van egy "Boost" gomb, hogy még torzabb legyen a hang, és egy Drive potméter, ami feltekeréskor a hangszínnek torzítást, a "csőnek" vészjósló vörös háttérvilágítást kölcsönöz. Van egy Master EQ mindennek a legvégén, magas, és mély paraméterrel. A probléma csak az, hogy az EQ folyamatosan aktív, mint ahogy a cső, és a torzító is bekapcsolva marad programváltástól függetlenül. Ez a megoldás nem feltétlenül színpadbarát, viszont kétségtelen, hogy folyamatos figyelmet igényel ez a két dolog (EQ, Drive), a negyedik - ötödik torzítva maradt hangszín miatti sűrű bocsánatkérés után majd elmegy a kedvünk, hogy csak úgy fefelőtlenül Hűbele Balázs módjára szintetizátorozzunk félvállról a vakvilágba. VIccet félretéve ez a megoldás szokatlan, de végülis a maszter eq az legyen az, ami. 

 

A csatlakozók teljesen egyértelműek a KingKORG-on, a vokóderhez XLR csatlakozót tettek.

 

post-10-0-73930400-1370882812_thumb.jpg

 

Összegezve a KingKORG egy nagyon jó hangszer, elég közkedvelt lesz, egyszerű kezelni, jó kiegészítő szintetizátor, jó beavató szinti a nagyok, vagy az analóg szintetizátorok világába. Barátságos, pofon egyszerű programozni, picit keveslem az 1db arpeggiátort, és hiányolom az aftertouch-ot. Nem bújkálós, elég karakteres, jól átszóló hangja van, aki szereti már a Korgot, annak eleve tetszeni fog. Néhány sajátossága még sok szintetizátor használata után is megszokást igényel, illetve van egy pár "fícsör", aminek kényelmét egy varázspálcával még beletenném a hangszerbe, de rögtön rá kell jöjjek, ebben az árkategóriában ez az egész teljesen kerek. Ha árban keresünk vetélytársakat, ebben a sávban sok egymással össze nem hasonlítható hangszer kapható (Kurzweil PC361, PC3LE6, Nord Lead 2X, Korg KROME stb…), de jobb, ha karaktert keresünk adott feladatra, pláne, ha ekkora a választék. 

 

A Korg KingKORG kipróbálható a HitSpace-ben.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Most jutottam újonnan egy ilyen KirályiKORG-hoz!

És...:

 

Egy percet tekergettem, de meglepett, kerek, meleg!

Rettenetesen gyermekdeden kezelheted, de MEREDEK.Nem egy kezdetleges eme zeneegyed.Felejthetetlen effektek, remeken remek zeneterepen.

Remek egy szerkezet ez!Vegyetek egyet!!!Hehehe...! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...