Jump to content
Ménemszól.hu

Egy cet, ami nem úszik...Cranesong Avocet


silk

Recommended Posts

Kedves drága Olvasóink!

 

Jelen cikkünk tárgya egy igen érdekes berendezés, a Cranesong Avocet monitor kontroller.

 

Mi is a monitor kontroller? A feladata látszólag egyszerü, a lehallgató rendszerek (hangfalak) vezérlése, azaz hangeröszabályzás, több lehallgató esetében ezek átkapcsolása. Ezen felül persze rengeteg egyéb funkcióval is felruházzák a különbözö monitor kontrollereket. A legtöbb persze több bejárattal is rendelkezik, van rajtuk MUTE funkció. A komolyabbak már tudnak DIM funkciót, illetve MONO mixet mutatni, esetleg van rajtuk füllhallgató kimenet (erösítövel persze). Az, hogy ez miért jó nekünk, gondolom nem szorul magyarázatra. Idövel mindenki szembesülni fog a monitor kontroller beszerzési probláma körével, hiszen ezek a funkciók vagy nem, vagy csak igen korlátozattan és kényelmetlenül állnak rendelkezésünkre mondjuk egy DAW rendszer esetében. Érdekesség kedvéért megemlítem, hogy a "hagyományos" nagy komoly pultok mindegyike rendelkezik egy igen komoly monitoring résszel. Mi több, a kisebb tesókon is megvan néhány alpvetö funkció. A legegyszerübb, DAW-okhoz készült összegzök többsége is kínál monitoring lehetöséget (némelyik csak nagyon alapot, némelyik egész komolyat). A DAW-okhoz készült kontrollek többségén is akad monitoring szekció. De ez mind természetes, hiszen ezek a funkciók elengedhetetlenül szükségesek a munkához.

 

Mielőtt rátérnénk konkrétan az Avocet-re, végezzünk el egy kis elemzést, hogy milyen paramétereknek kell megfelelnie egy ideális monitor kontrollernek. Az elsö és legfontosabb szempont, tökéletesen neutrális hangzás, azaz nem szabad semmiféle hangzásváltozást elöidéznie. Tudnia kell több bemenet és kimenet között kapcsolgatnia, gyorsan megbízhatóan és zavaró elektromos kisülések nélkül. Tudnia kell hangerőt szabályozni sztereóban, mindenféle jeltorzulás nélkül, tökéletes sztereo pontosággal. Tudnia kell MUTE-olni, szintén mindenféle elektromos kisülés nélkül. Ezek azok az alapvető funkciók, amit MINDENKÉPPEN tudnia kell a berendezésnek, különben nem sok gyakorlati haszna van beépíteni a rendszerünkbe.

 

Most vizsgáljuk meg a dolgot más oldalról, azaz nézzünk meg, hogy hogyan is lehet a különbözö feladatokat a gyakorlatban megoldani! A be és kimenetek összekötése gyakorlatban passzív kapcsolókkal tökéletesen megoldható "hangminöség" szempontjából ennél jobb nem is lehetne, csak egy bökkenö lesz, kapcsolásnál az eletromos kisülések miatt csúnya pattanásokat fog generálni. Ez csak aktív elektronikával küszöbölhetö ki, de ez azt jelenti, hogy a jelútba kerül néhány elktronikus kütyü, aminek a milyensége azonnal befolyásolja az eredményt. Persze ilyen esetben hab a tortán, hogy a MUTE funkció "pattogás nélküli" verziója is azonnal elérhetö lesz. A hangerö szabályzás szintén felvet néhány problémát. A passzív, azaz változtatható ellenállással müködö szabályzás a legésszerübb megoldás...de van két gond. Az egyik, hogy nagyon nagyon nehéz megoldani, hogy a sztereo jel esetében teljesen koherens maradjon a két oldal, azaz 0.01 dB alatt maradjon a két oldal különbségének pontossága. Ezt általában úgy oldják meg, hogy a folytonos potméter helyett, elöre kalibrált, tökéletesen bemért ellenállás sorokat kapcsolunk lépcsözetesen. Ez persze elég költséges, mind alkatrész, mind megépítés szempontjából, ezért olcsó cuccokon ilyennel soha sem fogunk találkozni. Mi több, a legtöbb komolyabb cuccon M/S mátrixban végzik el a müveletet, így az eredmény tökéletes, csak újabb komoly alkatrészeket igényel.  A második probléma, hogy a mivel váltóáramot kell szabályoznunk (zene), ezért az impedancia változása befolyással lesz a frekvencia és dinamika menetre, ez pedig az ellenállás változása miatt minden esetben áll. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a különbözö hangerö szinteken más és más frekvencia menetet hallunk. Ezt csak aktív erösítö beépítésével lehet megoldani, ami persze a megfelelö minöségben azonnal egy másik komoly költség növelö tényezö. Az egyéb extra funkciók közül, kiemelkedöen fontos még a MONO gomb, azaz a mono mix meghallgatásának lehetösége. Ezt sajnos csak egy összegzö erösítö beiktatásával lehet megvalósítani normálisan, ez pedig szintén komoly elektronikát (és pénzt) igényel, ezért "jó mono gombbal" nem fogunk összefutni az olcsóbb kategóriában. Ezek fényében most lássuk mit is tud a mi kis madarunk! (Az avocet magyarul gulipánt jelent, ez egy gólyához hasonló madárfaj. A Cranesong cuccok valami madárról vannak elnevezve általában, mert mr. Dave Hill nagy madár rajongó :D  )

 

Lássuk mit is kapunk az Avocet-tel. Van 3 pár analog bejáratunk (1,2 és AUX az elnevezésük). Van 3 pár kijáratunk (azaz 3 sztereo hangrendszert akaszthatunk rá). Van 3 digitális bement is (DAW, digi1, digi2 néven) ami AES szabványú, de az elsö tud SPDIF is lenni! Ez azt feltételezi, hogy a cuccban van egy komplett D/A konverter...hát igen. Nem is akármilyen konverterröl beszélhetünk, ez itt kérem a csúcsketegória minden szempontból, igazi mestermü, azt adja vissza, ami belemegy. Extra az extrán, hogy a D/A konverter upsamplingel és gyakorlatilag jitter mentes, azaz mindent az elérhetö legjobb minöségben hallgathatunk vissza. (Vetekszik a legkomolyabbakkal, Apogee, Prism, Weiss stb, szóval no compromise!). Van egy beépített fülhallgató erösítö, ami szintén nem piskóta. Nagyon komoly hangja van, s elég nagy teljesítményü is. Itt kell megemlítenem, hogy a füles kimenetre "mixet" is készíthetünk, akár több bemenet hangját is rákeverhetjük egyszerre, s ez sokszor kapóra jöhet felvétel készítésénél. Aztán van itt kérem dedikált talkback bemenet a távirányítón. Fantomot ugyan nem ad, de egy dinamikus mikrofonnal akár közvetlenül is hajtható (vagy preampon bármivel). Persze ez is "mixelhetö" a fülesre. Természetesen van MUTE funkció. Külön a bemenetre (teljes mute), vagy akár egyenként az egyes kimenetekre is (mute-olható akár bármelyik hangfal egyenként is!) Aztán persze a DIM funkció (aki nem tudná: DIM = gyakorlatilag egy azonnali pad kapcsoló a kimenetre, két dologra használják föként, elsö, mikor a talkback mikrofonba beszélünk, automatice leveszi a hangeröt a hangfalakról, hogy ne ordítson a zene és a saját hangja vissza az énekes fülébe a mikrofonon keresztül, illetve használhatjuk a/b kapcsolgatásnak halk/hangos összehasonlításokhoz pölö mixingnél, ez inkább kényelmi funkció, nem kell tekergetni :D  ) Mono gomb...hát persze, az elmaradhatatlan. Phase/polarity gomb, ez is hasznos ám nagyon, mert megforditja az egyik oldal polaritását. Két esetben tuti, részint csekkolhatjuk vele a fázis problémákat több mikrofon esetében...illetve, a MONO gombbal együtt aktiválva megmutatja nekünk a zenénk "S", azaz különbségi összetevöit. Ez mixnél és masteringnél is igen hasznos tud lenni! Aztán van még egy szokatlan funkció gomb, a 16bit feliratú. Ez gyakorlatilag egy 16bites konverzó, azaz meg tudjuk hallgatni milyen lesz a CD-n az anyag (ez persze csak a digit bemenetekre él, csak ott van értelme ugyanis). Ezeken felül, van egy METER csatlakozó, ide köthetjük be a külsö analyzer-t. Illetve egy ACCESORY csatlakozó ami olyankor jó, ha külsö füles erösítöt akarunk használni a belsö helyett, vagy lábkapcsolós talkback, vagy akarunk állandó mono kimenetet és egyébb nyalánkságok. Szóval a ki/be járatokban nem szükölködünk. :)

 

Ami fontos, hogy TÖBB gép is összekapcsolható, azaz több Avocetböl némi jumperelgetéssel konfigurálhatunk komplett 7.1-es monitor vezérlöt is. (A 3 rack unit ilyenkor 1 távvezérlöröl egyetlen gépként müxik!)

 

Látható, hogy az Avocet egy igen körültekintöen tervezett berendezés funkcionális szemszögböl, szinte minden igényt kielégít. Most essen pár szó a "hangminöségéröl" és technológiájáról. A cucc természetesen full szimetrikus jelutakkal dolgozik, "A" osztályú csúcsminöségü erösítökkel. Mindent relékkel kapcsol, természetesen a "hangerö poti" ellenállás-sorát is! Ez biztosítja a tökéletes kontaktust (a relék nem korrodálnak mint a sima kapcsolók). Az impedanciája állandónak tekinthetö (az aktív áramkörök miatt), ezért a freki menet minden hangerö állásnál ugyanaz. Az alkalmazott alkatrészek minösége és az összeszerelés tökéletes. Gyakorlatilag ez eddig a legjobb monitor kontroller amit hallottam. (pontosítva "nem hallottam", mert ugye semmit se csinál :D  ) A konvertere is maximális pontszámot kap nálam. (Én az Apogee Symphony-val tettem össze, amivel lazán állta a versenyt.) Minden funkciója perfekt (DIM, MUTE, MONO, PHASE) minöségileg is. A füles erösítöje is elég komoly, tökéletesen elég mindenre (talán egy két dedikált über füles erölködö elveri, de nem teszteltem még a/b, fülre hibátlanul szólt)! Minden bementén van finom gain szabályzás, tökéletesen kalibrálható (természetesen). Másfelől az egyes bementeket tudjuk kábé +/-10dB határig kalibrálni a távirányítóról is szoftveresen, amit a cucc megjegyez. Ez olyankor jó, ha pölö két különböző hangerön lévő dolgot akarunk a/b monitorozni, mondjuk master előtt/után stb...ez nagyon hasznos és kényelmes, sokat gyorsít a melón.

 

Személy szerint én nagyon rövid idö alatt megkedveltem. Iszonyatason tiszta transzparens hangja van és villámgyors. A fázisfordítós/monó gomb kombó pedig nagyon meggyorsította a mastering melóm, eddig ezt csak körülményesen tudtam megoldani. Kis hangerön sokkal "jobban" szól mint az eddigi full passzív kontrellerem (ami szintén elég über volt: ColemanAudio MP3), funkciókban pedig messze többet nyújt. Szóval mindenkinek nyugodtan ajánlom, aki komolyan gondolkozik ilyesmin...

post-5-0-66840500-1373234120_thumb.jpg

post-5-0-57718700-1373234128_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...