Jump to content
Ménemszól.hu

Fülzsíroldó: EQ shootout (ARCHÍV: 2007.09.20)


silk

Recommended Posts

Szinte minden évben fellángol egy egy vita szakmai fórumokon arról, hogy natív vagy dsp, analóg vagy digitál stb. A legtöbb esetben a dolog meddö vita, mert olyan emberek vitatkoznak, akiknek se tapasztalatuk, se hátterük, se semmijük nincs az adott kérdéskörben az olykor szenvedélyes elfogultságukon kívül. Sajnos, az okos olvasó sem lehet “bölcs” a posztokat olvasva, a fentebb említett referendumok hiányában, illetve vannak dolgok, amiket nem lehet leírni vagy megfogalmazni. Ebböl az okból kifolyólag, készítettem egy “hirtelen” field tesztet, hogy mindenki levonhassa a következtetéseit. Natív/RTAS (tehát a számítógép processzorát használó megoldások), DSP/TDM (dedikált jelfeldolgozó processzort használó megoldás, jelen esetben egy Pro Tools HD3) és egy analóg EQ (ellenállások, kondenzátorok, stb.) került be a tesztbe, körülbelül hasonlóra paraméterezve. Mindegyiken 10KHz körüli shelving magas emelést próbáltam forszírozni. Eleve olyan szoftokat választottam, amik több platformosak, azaz natív és TDM-es változatuk is létezik, ugyanazokkal a beállításokkal az adott pluginen belül természetesen. Részletesen ezek: Digidesign Protools “gyári” EQ, Focusrite D2 plug-in, Waves Renaissance Equalizer illetve egy analóg vas: Maselec MEA2. A processing minden esetben az adott plugin maximális bitmélységén történt, s csak utólag lett lekerekítve 16 bit-re, ugyanazzal az algoritmussal. Ez alól persze a MEA2 kivétel, mert ott 16 biten tápláltam az EQ-t, és 24 biten vettem fel (tehát volt a láncban még egy plussz D/A/D konverzió és bit truncate is!, ergo a “legrosszabb quality-t” céloztam vele:)). Javasolt felhasználás: letölteni a file-okat, bearkni őket valami többsávos felvevőbe (Cubase, Logic, Nuendo, bármi), és a Solo/Mute gomb használatával A/B hasonlíthatók. Elsősorban a magas frekiket figyeljük meg (minthogy mindegyik anyagon azt emeltük), hogy milyen spektrális torzulások lépnek fel az egyes hangszereken, mennyire marad a dolog “hiteles”, mennyire tűnik természetesnek a módosítás. Direkt olyan alapanyagot választottam, amikben csak “megszokott” hangszerek szólnak, hogy még könnyebb dolga legyen a rutintalanabb hallgatóknak is. A különbségek első közelítésben kicsinynek tűnhetnek, de ez senkit se tévesszen meg: egy mix szempontjából ezek vízválasztó eltérések. Egy jótanácsnak pl. annyit, hogy hallgasd meg egész halkan, s brutál hangerőn is a dolgot, mert ebböl is sok minden kiderül. A többit rátok bízom…jó szórakozást.

Digidesign Digirack EQ RTAS

SW_DEQN.wav

Digidesign Digirack EQ TDM

SW_DEQTDM.wav

Focusrite D2 EQ RTAS

SW_FFN.wav

Focusrite D2 EQ TDM

SW_FFTDM.wav

Waves Renaissance EQ RTAS

SW_REQN.wav

Waves Renaissance EQ TDM

SW_REQTDM.wav

Maselec MEA-2 (analóg)

SW_MEA.wav

Ebből a bejegyzésből főoldali cikk lett

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...