kibortz Létrehozva March 15, 2011 Share Létrehozva March 15, 2011 Meleg van, a gazdaság romokban, az árfolyamok az egekben; nem csoda, hogy a zenészek a fröccsözés után megmaradt gázsijukat is inkább olcsó, egyszerű, de ötletes kis cuccokba (gadgets) fektetik, a gyártók pedig egyre nagyobb számban rukkolnak elő ilyenekkel. Jó példa erre a nemrégiben érkezett Zoom R 16. A Zoom az utóbbi években elég ügyes dolgokat fejleszt, a H2, H4 mobilfelvevő nagyon nagy siker, a H1, és a Q3 érdekesnek ígérkezik, az R16-tal pedig régóta szemezek, de mint minden all-in-one cuccal, ezzel is egy kicsit szkeptikus voltam. Miért all-in-one: a gyártó szerint egyszerre HD (pontosabban SD)-recorder, keverőpult, effektprocesszor, hangkártya és MIDI-kontroller, ráadásul beépített mikrofonnal, metronómmal, és még elemről is megy; hiszem, ha látom! Az R 16 sokmindenre jó lehet, mégis nekem elsősorban próbatermi, vagy egyéb élő szituációban használható, majd később egyszerűen számítógépes DAW rendszerbe integrálható eszközként nyerte el a tetszésem. A szituáció a következő: zenekar ún. ötletelős próbát tart, tehát fontos rögzíteni a zenei ötleteket, ha nem is stúdió minőségben, de mindenképp soksávon, majd otthon nyugodtan áttekinteni és nyirbálni az egyes sávokat. Tehát zenekar bevonul, R 16 kibont, pillanatok alatt bebootol, zenekar ledug, begainel, és megszólal - a próbahely tulajnak itt jut eszébe először, hogy le kellene cserélni az eléggé kiszolgált kis Spiritet egy R 16-ra. Az ének, szintik és a gitár közvetlenül csatlakoznak a Zoomhoz, a basszus és a dob felvételére pedig a két kiváló minőségű beépített mikrofont használjuk - gondos gain beállítás után, mivel eléggé érzékenyek. A felvétel folyamata: új projekt létrehoz, sávok felvételre kijelöl, rec gomb megnyom, a végén stoppal megáll - úristen, ez lehet ilyen egyszerű? Bár használhatnánk hangkártyaként, notebookkal összekötve is az R16-ot, mégis, összehasonlíthatatlanul jobb érzés a türelmetlen, részeg, felajzott zenészek vegzálása közepette csak a record gombot megnyomni, mint előszedni a gépet, új project, sávok létrehozása, latency, etc, etc... (ráadásul elkerülhetjük a legendás notebookra lépős, vagy sörrel leöntős sztorikat). Ha még áramforrásba is lusták vagyunk bedugni, akkor használhatjuk elemről, így jobban is lehet pozícionálni a kábelek között (rálépéspara!). A beépített effektek kiválóan használhatóak, mint ahogy a metronóm is hasznos cucc, bár ebben a szituációban egyiknek sem volt jelentősége. Számítógéphez csatlakoztatva, és zeneszerkesztővel tovább dolgozva célszerű először kártyaolvasó üzemmódban bebootolni az R16-ot, ekkor projektekként könyvtárba rendezve, sávonként megtaláljuk az audio fájlokat (itt jegyezném meg, hogy MP3 fájlokkal, ellentétben a kisebb Zoom rögzítőkkel, nem dolgozik az R16, tehát érdemes nagy SD kártyákkal dolgozni, vagy sűrűn archiválni). Mivel a cucc USB2-n csatlakozik, ezért 8 sávot simán beolvas és lejátszik bármilyen zeneszerkesztővel; viszont figyelem, nem működik egyszerre kártyaolvasóként és hangkártyaként, tehát ha az R 16-ot akarjuk hangkártyaként használni, akkor át kell másolnunk először a felvett anyagot. DAW kontrollerként Mackie Controlként látja az erre alkalmas zeneszerkesztő, de ez már csak a hab a tormán. Mindent összevetve, rég láttam ennyire jól kitalált gadget-et, tehát aki próbatermét ezentúl "demóstúdió" elnevezéssel és felárral akarja üzemeltetni, bátran ruházzon be egyre:). Ebből a bejegyzésből főoldali cikk lett Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.