Jump to content
Ménemszól.hu

Everest...A csúcsok csúcsa (ARCHÍV: 2009.07.31)


silk

Recommended Posts

Nemrég futott be hozzánk a Summit Audio új channelstripje, az Everest. Ádikáék hozták, hogy szerintük említésre méltó versenyző. Pont időben érkezett, ugyanis épp a Rockspace felvételek derekán tartottunk. Ebből kifolyólag, akkor nem volt túl sok időm tesztelgetni a cuccost. Viszont ami késik nem múlik…

Először talán lássuk, mit is fogunk a kezünk között. Ahogy egy jó channelstripnél kijár, van itt minden. Preamp, EQ, compresszor egy dobozban. A Summit Audio elsősorban csöves technológiákat gyárt, így nem meglepő, hogy ez a gép is ezt a sort erősíti. De nem oda Buda! Ugyanis az okos fejlesztők a korral haladva sokkal de sokkal több lehetöséget kínálnak. Nézzük sorjában…

gallery_5_3_33022.gif

Preamp: A gyártóhoz híven, kapunk egy igen igen míves hangú csöves preampot. Van rajta minden, ami ilyenkor illik. Gain pad kapcsoló, hogy a rettenetes bemeneti jelekkel is elbírjon. Egy high pass filter, ami elsősorban a nagymembrános kondi miksik közeltér-effektusából adódó mélyek kordában tartására hivatott, persze nagyon jó hasznát vehetjük pédául gitár, vagy basszus felvételénél is. A fantom táp nyilván alap. A fázis fordító is kötelező ilyen kategóriában. Van mikrofon bemenet, s nagy impedanciájú asszimetrikus instrument csatlakozó is az előlapon, természetesen a gitárok számára. Érdekesség, hogy nem kapcsolóval oldották meg a bemenet választását, hanem ha a jack aljzatban dugó lészen, az megszakítja az XLR bemenetet, okos és parktikus.

Ám az igazán extra csak ezután következik, egy kicsi jellegtelen kapcsoló formájában. Tube/SS…azaz csöves és solid state (tranyós) állás! Magyarul, a preampunk valójában nem csak egy csöves, hanem egy teljes értékű tranyós preamp is egyben. Ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag bármire jó. A cső nagyon jól jön főleg gitárokon meg éneken, illetve bármin, ha szeretjük a rengeteg cső felharmonikust. Nem olyan “öreges”, mint például az UA610-es, de van egy erős csöves karektere, amit lehet szeretni nagyon. Terhelhetőség szempontjából inkább modern, mint vintage, azaz szinte sohase hallani még enyhe torzítást sem. Persze túlhajtani ér, akkor meg szépen hozza azokat a finom torzításokat, amiért egy csöves preampot szokás bizonyos láncokba kötni. A freki átvitele nagyon pöpec. Azaz hozza azokat a “kásás” magasakat amik a cső velejárói, de nagyon kulturáltan teszi. A vintage motyókkal ellentétben itt nagyon transzparens marad a hang, kifejezetten kellemes és mindenkinek tetsző magasakat produkál. Nyugodtan állíthatom, hogy elég különleges hangzása van, a szó jó értlemében. Talán lehetne azt mondani rá, hogy “modern amerikai csöves hangzás” opcionálisan válaszható vintage beütésekkel, csöveket meghazudtoló precizitással, mindez persze a jó izlés határáig.

Most pedig kapcsoljunk solid state állásba de gyorsan! Itt első körben semmi extra se tűnik fel a nagyon tiszta hangon kívül. Kulturális a sound, csak annyira tér el a liniáristól, amennyire ugye a egy Jensen trafós preampnak illik. Igen, jól olvassátok, Jensen transzformátor figyel a jelútban mind a csöves, mind a tranyós állásnál. Ezért van az az enyhe felharmonikus kiemelés, a sweet sound, ami minden hangmérnök álma. A tranyós rész is hibátlan, állítom talán érdekesebb is a maga ketegóriájában, mint a csöves. A trafó miatt nagyon kellemesen “fésüli” meg például a szibillenszes mikrofonok magasait, olyan elsöprő erejü “levegőt” lehet vele kreálni, hogy azon senki fogást nem találhat. Ezt leszámítva viszont semmi “keménység” nincs a hangjában, kicsit úgy szól, mint egy full linear tranyós preamp, mondjuk egy GML, enyhe csöves EQ-val a tetején.

Hangszínszabályzó: Első ránézésre nagyon egyszerá kivitel. 3 szabályozható sáv. Ebből a két szélső kapcsolható shelvingbe. Diszkrét frekvincia választás, racsnis megoldással. +/-12dB-es erősétési tartomány. Ami viszont kívülröl nem látszik, az itt lényeg. Ez egy passzív csöves EQ. Annyira zenei, annyira imádni való, hogy azonnal meg lehet szeretni. Nem is ragozom tovább a milyenségét, magamhoz híven csak annyit mondanék “csavard meg és be fogsz sz…ni!”. Mindent tud, ami egy csöves EQ-tól elvárható. A magasai mint a vaj úgy simulnak a füledbe. Egyszerűen nem bír hars lenni.

Hangszínszabályzó: Első ránézésre nagyon egyszerá kivitel. 3 szabályozható sáv. Ebből a két szélső kapcsolható shelvingbe. Diszkrét frekvincia választás, racsnis megoldással. +/-12dB-es erősétési tartomány. Ami viszont kívülröl nem látszik, az itt lényeg. Ez egy passzív csöves EQ. Annyira zenei, annyira imádni való, hogy azonnal meg lehet szeretni. Nem is ragozom tovább a milyenségét, magamhoz híven csak annyit mondanék “csavard meg és be fogsz sz…ni!”. Mindent tud, ami egy csöves EQ-tól elvárható. A magasai mint a vaj úgy simulnak a füledbe. Egyszerűen nem bír hars lenni :) A közepei jó öregesek, aki nem hallot még csöves EQ-t, annak nem is tudom elmagyarázni. A mélyei meg megfoghatatlanok. Áttetszőek, puhák, semiképp nem agresszívek, kiválóak mindennemű zenei hangra. Az egész EQ jó organikus, szaturál mint az állat. Annyira emberi és annyira puha, hihetetlen dolgokat lehet vele művelni. Persze azért hátrány is van. Ahová nem kell a puhaság, ott nem túl szerencsés. Pédául doboknál, gyakorlatilag csak cineken domborít, ott persze nagyon, viszont lábra meg pergöre elég “érdekes”. :)

Dinamika részleg: Hát igen…a kompresszor! Tudjátok, hogy én nagyon szeretek kompresszorozni. :) Nálam ez nagyon fontos. Ennek a kompinak viszont baja nincsen. Úgy műxik, mint a zsír. Tranzisztoros, s nagyon jó karakterisztikája van. Két üzzemódja is rendelkezésre áll. Az egyik a “classic”. Ez egy soft knee típusú “hüppögős” mód. Nagyon flottul csinálja, megfelelő állásnál levelingre is kiváló. De ennél persze “tömörebbet” is tud ha kell. Szinte mindenre hibátlan, tökéletesen lehet vele felvenni. A másik állás a “tight”. Ez amolyan hard knee állás. Sokkal erőszakosabb, sokkal harapósabb mint a soft, épp ahogy elvárjuk. Kiváló kompresz effektus gyártható vele, akár megkockáztatom, van olyan gyors, hogy sound design-ra, azaz durva burkológöbre gyártásra is alkalmas. Az attack/release beáálítás mindig gondot okoz, főleg kezdök esetében. Némely gépeken nagyon nehéz ezeket jól eltalálni, ezért sokan az ilyeneket nem is szeritik. Ebben az esetben ez nem áll, azaz a paraméterek nagyon toleránsak, nagyon zeneien működnek, könnyű öket beállítani jóra. Ergo, kezdők örülhetnek, mert nem lehet rajta “tévedni” nagyot. Maga a kompesszor iszonyat zajtalan, még nagyon durva bellítások esetében is. No és persze rendelkezik stereo link funkcióval, hogy két Everest esetén tudjunk gyönyűrüen sztereóban működni.

Output stage: Na ez meg mi ez??? Ez egy olyan fícsör, ami nincs ám minden cuccoson! Egy független kimeneti erősítő modul, amit mi állítgathatunk. Mire is jó ez? Hát ha kell egy kis kimeneti szint, akkor ugye egyből jó. Ilyen máshol is volt már, mi az extra? Az extra kéremszépen az, hogy kapcsolható és túlhajtható!!! A kapcsolhatóság azt jelenti, hogy van egy teljes értékű tranyós, s van egy fullos csöves kimeneti ampunk. Mindkét esetben van egy olyan lehetőségünk, hogy ezeket az ampokat túl tudjuk hajatani (overdrive). Ez amolyan overdrive. Ha küldöd, szaturál, torzol meg minden, ahogy az elvárható. A hangja igen übertáp, mivel nem holmi 3 forintos alkatrészekböl áll. A csöves részét pédául egy dual 12AX7A hajtja. A tranyókat meg nagyfeszültségü tranyók képviselik. Mindkét rész különleges felharmonikus és szaturációs effekteket állít elő, amik igyencsak egyedivé varázsolhatjkák az amúgy slampos digit csörömpéléseinket. Használhatjuk bármire persze. Énekre opcionális, elég jó kis rockkos hasítást kreál, meg persze jó erőszakos éneket lehet vele felvenni. Vonal basszusra kötelező, mert nem csak az alap hihetetlen jó soundot kapjuk, hanem ezzel a “kosszal” még “fazont” is. Mi több, ezzel a kis overdrive funkcióval tulajdonképpen egy tökéletes gitár vagy basszus preampot kapunk, amit nyugodtan használhatunk a normál erősítőnk elé!

Routing részleg: Persze ha nem lenne itt is valami kis extra, meg se említeném. Viszont ezt figyeljétek. A gép egyes részeit természetesen sokféle konfigba lehet kacsolni. Az, hogy ezt mér nem normál kapcsolókkal teszik, hanem elektronikus relékkel, annak két oka van. Egyik az, hogy a relék tökéltesen szólnak, ellentétben más elektronikus kapcsolókkal (pölö MOS). A másik, hogy mivel a relék a jelutakban vannak, ezért magát a jelet nem kellet keresztbe kassul utaztani a gépen belül, mintha a kapcsolók az előlapon lennének, hanem a lehető legrövidebb vezetékzéssel, a zavaró dolgoktól (pölö táp egység, betáp kábelek, vezérlő jelek) legmesszebbre tehették, így a lehető legminimálisabb szintre szorítva az önzajt.

Összeségében egy nagyon nagyon jó kis cucc ez az Everest. Extraként még megemlíteném, hogy az egyés modulok hátul független ki/be járatokkal rendelkeznek. Azaz használhatjuk őket egyidőben több különböző dologra. (Pölö: pream+EQ megy az éneken, miközben a kompresszor vigan dolgozhat mondjuk a basszuson stb.) A másik, hogy a gép két független tápegységgel rendelkezik. Egyik az audio részehez, a másik pedig a ledek, mérőműszer, vezérlési elektronika ellátására hivatott, ezzel is minimalizálva zajt. Mindezek a dolgok, a kompromisszum mentes és sokszínűhangzással, a rugalmas felépítéssel és a könnyű kezelhetöséggel karöltve igen komoly befutávó teszik még első vásárlás szempontjából is, nemcsak a profik számára.

Ebből a bejegyzésből főoldali cikk lett

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...