Jump to content
Ménemszól.hu

HANGERŐHÁBORÚ 2009 (ARCHÍV: 2009.01.29)


A/D

Recommended Posts

Megint naívnak bizonyultam a korábbi cikkemmel, azt hittem, ezt már nem lehet tovább fokozni: az új Metallica album (Death Magnetic) és a Madonna/Timberlake-féle 4 Minutes viszont újra rávett arra, hogy körülnézzek mi a szituáció: volt-e javulás, visszaesés, valami…Nos, ha eddig pár lemezre azt mondtuk, hogy gusztustalanul össze vannak nyomva, akkor ezekre már nincs kifejezés. A “loundess wars”-t jelenleg pont a mainstreamek produkciók folytatják, hiszen ők megtehetik – az ő lemezüket a nevük adja el, egyszerűen nincsenek versenyhelyzetben. Rajongóik bármit meg fognak venni (a nagy részét meg úgyis letöltik). A Death Magnetic kimeríti a hallgathatatlan kategóriáját: VÉGIG torz, a level méter folyamatosan a pirosban áll, már vicc, hogy meg se moccan. Ez pont olyan értelmetlen, mintha azt gondolnánk, egy rockszám attól keményebb, minél gyorsabb, miközben megfeledkezünk róla, hogy számunkra ötszáz BPM-en hatvannegyedes lábdobokat pergetni zeneileg nem értelmezhető. Ez nem mehet tovább, gondoltam, mert torz felvételt már csak nem fognak kiadni. ÉS DE! Civilizált kultúrákban ennek megálljt kell parancsolni. Nem kéne például bálványozni azt, aki szart csinál, csak azért, mert sikeres, ha arról meg vagyunk győződve, hogy ízléstelen. Mert művészi kifejezőeszközként bemutatni a dinamika hangerőre való átkonvertálást elég komoly hiba lenne (a popzenében legalábbis).

Pont ma kaptam kérést egy stúdiós ügyfelünktől, hogy olyan kompresszort szeretne, ami olyan büntető hangosat csinál mint a 4 Minutes-ban hallható, mert az ügyfelek azt szeretik (igazából limiterre gondolt). Ezt a dalt amúgy nem minősíteném, se a kompozíciót, sem a hangszerelést, sem a mixet: bárki otthon jobbat tud csinálni, ebben biztos vagyok. Szóval azt mondta a tisztelt ügyfél, hogy nem hiszi hogy ilyet itthon tudna bárki is csinálni, melyre tájékoztatásul közöltem, hogy a nem akar (mert nem vállalható be) és tud itt feltétlen megkülönböztetést érdemel.

Érdemes megfigyelni, hogy vannak olyan szakmák, ahol az ügyfelek szoktak hallgatni azokra, akikhez járnak (pl. fodrász, orvos, stb.). Stúdióban is meg lehet beszélni, hogy mi az ami jól állna, mi az ami nem. Itt megint sok érdekes sztori lenne, de inkább bemásolom a dicső Bob Ludwig kommentjét:

Tuesday, November 25, 2008

from Bob Ludwig:

On Sunday, November 23rd the new Guns ‘N Roses record Chinese Democracy was finally released after many years of waiting and many millions spent making it. 14 different recording studios are credited. I was thrilled to have been chosen to master the album.

In October, when I first heard some of final mixes which were incredibly multi-layered and dense, I was surprised by two things: The mixes were so finally honed that doing the smallest move sounded like I had done a lot and also that adding the typical amount of compression used in mastering these days took the life and musicality out of the recordings in a big way.

The trial disc I submitted to the producers had 3 versions: The one I personally liked had no compression that was used just for loudness, only compression that was needed for great sounding rock and roll. Then, knowing how competitive everything is these days, I made two more masterings, one with more compression and another with yet more compression, but even the loudest one wasn’t remotely as loud as some recent CDs. Hoping that at least one of these would satisfy Axl and Caram Costanzo, the co-producers of the record, I was floored when I heard they decided to go with my full dynamics version and the loudness-for-loudness-sake versions be damned.

I think the fan and press backlash against the recent heavily compressed recordings finally set the context for someone to take a stand and return to putting music and dynamics above shear level.

The dynamics vs. volume trade-offs include the act of simply turning your playback volume clockwise a little. True, when shopping the iTunes store your song may not blast out as loudly as other songs. When trying to impress the radio station PD it may be an issue if you don’t have the guaranteed attention this record deserves, however level on the radio broadcast is NOT an issue. As I have been lecturing to people for years, the radio stations are all in competition with each other and they all have devices to make loud things soft and soft things loud and indeed, I heard a critic’s review of Chinese Democracy on NPR and the song examples they played screamed over my portable radio. Even with the radio station compression you can still hear detail in the car… amazing!

I’m hoping that Chinese Democracy will mark the beginning of people returning to sane levels and musicality triumphing over distortion and grunge. I have already seen a new awareness and appreciation for quality from some other producers, I pray it is the end of the level wars.

Forrás: gatewaymastering.com

és végül egy érdekes cikk a WSJ-ben a témáról

(a szövegben szereplő “drawn flak” kifejezést azt jelenti, “kritikát kapott”)

Ebből a bejegyzésből főoldali cikk lett

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...