A/D Létrehozva March 15, 2011 Share Létrehozva March 15, 2011 Folytatom cikksorozatomat, melyben az ipar friss híreit magyarázom. A napokban röppentek fel hírek az AVID új belenetéséről, melynek tárgya a címben szereplő termék. Lesz áttörés vagy nem? Megpróbálom megfejteni... Az új érdeklődők kedvéért pár gyors információ, mely szükséges a magyarázat megértéséhez: -A Pro Tools szoftver a mai napig az első számú választása a profiknak audio editálására. Mint az Apple Logic oktatójaént is el kell ismernem ennek megalapozottságát. -A Pro Tools szoftver hardverhez van kötve: Avid (Digidesign) vagy M-Audio hangkártyákkal fut csak. Ezt a zárt rendszert többen kritizálták, jogosan. Véleményem szerint egyik gátja a rendszer szélesebb elterjedésének. -A Pro Tools szoftvernek három változata érhető el: két natív: M-Powered és LE, melyek komoly, értelmetlen megkötésekkel rendelkeznek, pl. alacsony sávszám, nincs plug-in késés kompenzáció, drágán lehet hozzá szinkron és egyéb opciókat megvásárolni. Az I/O csatornaszám a kapható hardverek miatt ugyancsak jócskán korlátos. A harmadik változatot HD-nak hívják, ami alapvetően egy úgynevezett TDM rendszer, melyen DSP chipek ülnek, és azon futnak a külön arra írt pluginek. Persze képes natív plug-ineket is futtatni, de csak a saját RTAS formátumában. Mindennek a tetejébe a HD rendszer PCIe kártyákat igényelnek, melyek egy nagyságrenddel többe kerülnek mint a sima mezei hangkártyák. A TDM rendzerek jellegükből adódóan nagyon kis késéssel tudnak gyakorlatilag realtime digitális keverőként is üzemelni, ami az egyik legfőbb előnyük. <span class='bbc_underline'><strong class='bbc'>MI IS TÖRTÉNT?</strong></span> Bejelentettek egy olyan HD kártyát, amin NINCS DSP, csak natív plugineket futtat. 1: senki nem érti, mit csinált az AVID 2: de mindenki rettentően dühös, mert nem ezt várták és főleg nem ennyiért. <span class='bbc_underline'><strong class='bbc'>MIT VÁRT A PIAC?</strong></span> Pro Tools HD tudást, PCIe kártya nélkül, olcsón. Főleg, hogy a PCIe kárytához szükséges kompjúterek nagyon nem olcsóak (főleg egy Mac Pro ugye) <span class='bbc_underline'><strong class='bbc'>MI ITT A GOND?</strong></span> Az AVID pár dolgot eltolt, de szerintem nem a HD Native-ot. Én nem vagyok nagy AVID rajongó, de szerintem a HD Native sokkal okosabb húzás, mint azt páran elsőre gondolnák. Amit biztosan elcsesztek, az az LE és M-Powered rendszereknek a korlátozásai, amit szerintem érdemes lenne feloldani. Ez nem kannibalizálán a HD Native-t. <span class='bbc_underline'><strong class='bbc'>MI IS EZ A PT HD NATIVE?</strong></span> Szerintem nem más, mint válasz az Apogee Symphony-ra, az RME PCIe interfészére, és persze az SSL high speed kártyájára! Egy olyan rendszer, ami irgalmatlan kis késéssel képes roundtrip audiora magas csatornaszám mellett. Gyakorlatilag az AVID beszállt a fenti triumvirátus alkotta piacra. Ha ebből a szempontból nézem, nagyon okos! Ugyanis egy HD Native olcsóbban jön ki 16 be- 16 kimenettel mint egy Apogee Symphony rendszer a Logic szoftverrel ! (Apogee Symphony 64 + Symphony IO ilyen szinten olyan másfél mila nagyságrendje Logic nélkül, és az nem számít drágának!) <strong class='bbc'><span class='bbc_underline'>MIÉRT VAN PCIe KÁRTYÁHOZ KÖTVE?</span></strong> Az emberek azt hiszik (és ez az egyik oka dühüknek), hogy ez egy idétlen, méregdrága dongle (védelmi kulcs), ami csak gátolja, hogy laptopon vagy imacen bírjanak Pro Toolsozni. De nem az. A fotókon az látszik, hogy ez egy VLSI-szerű megoldás lesz mint a többieké a kis késés és a nagy csatornaszám érdekében. Teljesen igazuk van: ezt a funkciót ilyen megbízhatóságban firewire vagy usb periférián NEM lehet megvalósítani. Gondolok itt 3 ms körüli roundtrip latencyre 192 audio sávon, mert szerintem tudni fogja. EZ PEDIG OLYAN, AMIT A JELENLEGI HD ACCEL SEM TUD. Ez a magyarázatom arra, hogy aki DSP pluginekről beszélget és a DSP-s rendszerekhez hasonlítja, az miért érti teljesen félre a helyzetet. A HD Native felépítése szerintem semmiféle rokonságot nem mutat a DSP-s kártyákkal, így nem tekinthető azok "kiherélt" változatának sem. <span class='bbc_underline'><strong class='bbc'>AKKOR MOST BUKJUK A HEAT-ET?</strong></span> Dragon Tamás kollega (Pro Tools blog) mondta, hogy nem érti, hogy tolják itt az újsütetű szuperplugint TDM-re, amit most szépen a natív HD-n el fogunk bukni. Egy sörben szeretnék vele fogadni, hogy ez nem következik be: natívon is menni fog a Heat! <span class='bbc_underline'><strong class='bbc'>MI TÖRTÉNIK VALÓJÁBAN?</strong></span> Véleményem szerint az AVID megkezdte ezzel a Pro Tools rendszer natívra költöztetését. Tudomásom van róla, hogy a fejlesztőknek már üzentek, hogy a TDM-es pluginjeiket sebesen írják át. Egy ilyen környezetben ugyanis valóban megoldható az, hogy ne legyen késés, illetve akár jobb minőséget érjenek el a TDM tesóknál. Azonkívül ez ügyesen fog tudni menni a többi szoftverrel is (Logic, Live, Cubase stb.), mint ahogy a többi hasonló kártya. Lehetnek még további meglepetések is, pl. nem zárnám ki az Audio Unit támogatást sem. Én szép jövőt jóslok a HD Native-nak a rendelkezésre álló információim alapján. Felrakom a bejelentést tartozó dokumentumot is, ha már a Ménemszól ilyen szépen támogatja ezt. Ha tetszett a cikk, lehet lájkolni <a href='http://forum.menemszol.hu/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=24' class='bbc_url' title=''>View attachment: New_Pro_ToolsHD_Native.pdf</a> Click here to view the _RLS_New_Pro_ToolsHD_Native.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.