Jump to content
Ménemszól.hu

500, azaz ÖTSZÁZ


A/D

Recommended Posts

Itt az ideje egy cikknek a témáról. Óriási az érdeklődés világszerte, itthon is kis késéssel követjük ezt a trendet. Ez nem is akkora szégyen, Európa is csak most éledezik 500-ban. Ez egy lassan, de biztosan felfele ívelő műfaj. Az 500-as formátum eredetileg a Neumann lemezvágó konzolából származik, majd egy időre elfelejtődött, és az Automated Processes INC (API) nevű cég hozta megint divatba. Specifikálta szabványt (VPR), és lehetővé tette külső gyártók számára hogy ehhez kereteket és modulokat gyártsanak. A reneszánsz Amerikából indult, sokáig nem volt érdemleges fejlesztés erre a platformra, az API saját moduljai toronymagasan a legjobbak voltak, mivel pont ugyanazt adták, mint a klasszikus vasakban.

neumannn20.jpg

Fotó: a Neumann N20-as pult, az 500-as modulokkal az ősidőkből!

Majd egyre több jó név kezdett fejleszteni. Véleményem szerint a dolog onnan indult robbanásnak, mikor az AMS-Neve bejelentette a klasszikus 1073-as modul 500-as változatát, mely minden idők legnépszerűbb mikorofon előerősítője.

De nézzük meg mi is ez az 500! Az 500 egy keretformátum: lehet egy doboz, melyben szabványos nyílások és táp van, vagy lehet egy pult, amibe szabványos 500-as modulokat rakhatunk. Remek példa erre az API 1608 (igaz, ez csak preamp+eq modulokat fogad valamilyen oknál fogva).

Az 500-nak van pár sajátossága, mely jelentősen befolyásolja a fejlődését. Az egyik az, hogy PICI. Mivel az API csak disztrét berendezéseket csinál, ezért ők magasról tettek arra, hogy hogy fognak ebbe majd elektroncsövek beleférni. A mai napig egyetlen csöves modul (annak van két változata) létezik a platformra a LaChapell nevű cégtől, ők is úgy oldották meg a kérdést, hogy két nyílást foglal el a modul, ráadásul friss fejlesztés, nemrég jelent meg. Hogy a Universal Audio vagy a Summit nem érkezett meg 500-as formátumba, annak ez lehet az egyik oka, hiszen ők nagyon érdekeltek a csövekben. Szintén sajátossága a platformnak a sokszínűség, de ez perpillanat a preampek és az eq-k széles választékát jelenti elsősorban, kompresszorból nem túl jó a helyzet!

Ami további extrém szituációt idéz elő, hogy két legenda is kapható 500 formátumban, ami más módon csak nagyon nehezen elérhető: a Helios pult preampja és EQ-ja és a Harrison. Ezekhez nekünk nem volt szerencsénk az 500-as előtt, bár az UAD-2-n levő szimulációkból sejtettük, hogy bombákról van szó. A félelmünk be is igazolódott, amit most nem részleteznék, de maradjunk annyiban hogy ezek, illetve a Great Dane, ma XQP nevű cég nagyon komoly érv az 500 mellett! Az Electrodyne szintén nem marginális, sajnos azt még nem hallottam. A nagyok közül még Aphex, Empirical Labs és az SPL is jelen van.

Most nézzük meg az 500-at gyakorlati szempontból!

Bárki, aki egy 500-as rackre vagy pultra ránéz, ugyanúgy magas pulzuson fogja újraélni az első szerelem érzését. Az 500-as modulok ŐRÜLTEN CUKIK, nem tudok jobb kifejezést rá. Mindenki azonnal akarja, szinte hallja, hogy hogy szól, még mielőtt bekapcsolná. Aztán elkezd számolni… Akinek a matek jól megy, hamar rá fog döbbenni, hogy az 500-as alapjában luxus. A mérete azt sugallná, hogy olcsó, de ez nem igaz sajnos. Egy pár modulig lényegesen többe van, mint egy sima rackes berendezés, főleg ha az egy channel strip. Ezt adjátok össze azzal, hogy kevés a jó kompresszor, és máris jön a kérdés, hogy "akkó meg minek?". És itt olyan alternatív szemléletek jelennek meg, amik az 500-as előtt nem voltak! Lássuk az érveket tehát:

1: HELYKIHASZNÁLÁS

Az 500-as formátum nagyon helykímélő. 11 nyílás 3U rackben elfér. Ez akár 11 bármit jelenthet, amit a júzer tetszés szerint konfigurálhat. Ha multitrack felvételhez sok egyforma preamp kell, akkor azt rak bele. Ha az a cél, hogy minél színesebb hangszínpalettát kapni, akkor sokféle modult rak bele ugyanabból a fajtából. Ha pedig full processz kell, akkor sok fajta modult rak bele. Rakjatok össze rackből 11 EQ-t mondjuk, szép konténer lesz belőle, itt meg csak 3U! Egy ekkora ház megoldja egy kisebb együttes színpadi igényeit stúdióminőségben úgy, hogy ugyanezeket a berendezéseket a stúdióban is használhatják a legkisebb minőségi kompromisszumok nélkül!

2: SOKSZÍNŰSÉG

Iszonyatosan sokféle modul létezik. A világ legjobb előfokai és EQ-i. Elképesztő arzenál, de tényleg. A LunchboxHero nevű weboldalon szép listát láthattok. A csúcs az, hogy ebből nagyon sok van a Hit Space-ben is!

3: A BÉRLÉS ÉS CSEREBERE ELŐNYEI

Az 500-as modulokat nagyon könnyű elkunyizni. Mi is tervezzük, hogy bérelhetők a nálunk levő modulok. Szimplán behozod a saját modulodat kaúciónak, és elvihetsz helyette valami mást. Egyszerű, nem?

4: ÉRTÉKÁLLÓSÁG

Ugyanígy, az adásvétel is nagyon leegyszerűsödik, amennyiben itthon lesz elég 500-as felhasználó. Ezek értékben elég közel esnek egymáshoz, amennyiben hasonló a szolgáltatás (pl. egy preamp + eq nyilván drágább lesz egy sima preampnál, de egy másik preamp kb ugyanannyi lesz).

5: PULT 500-AS ALAPOKON.

Így, ahogy mondom: fullos keverőpult építhető belőle!. Ha az ember vesz mondjuk 16 csatorna 1073-as Neve modult, az egyrészt töredéke a klasszikus változaténak, másrészt azokat egy sima digit DAW elé kötve vintage pultot ad, sokkal inkább mint egy analóg összegző! És bár nem lesz olcsó, de mihez képest, ugye!

6: A JÖVŐ

Egy trendet látunk, ami azt jelenti, hogy 500-as házba ruházni biztosan megéri, hiszen most jön még csak az 500-as kínálat java! Kedves szülők! Ha a feltörekvő gyerkőc azt állítja, hogy ebbe kell rakni a pénzt, az nem feltétlen az akkor szerzett rossz érdemjegyét próbálja leplezni, nagyon is elképzelhető, hogy igazat beszél!

Mondom az ellenérveket is hamar:

1: "DINAMIKÁTLANSÁG" (vigyázat, nem szó szerint értendő wink.gif

Kompresszorból még van mit fejlődni. A 19"-es rack LA-2A, LA-3A, Trakker, 33609, 2254-hez, 1176-oshoz hasonló cucc nem létezik 500-ban, márpedig ezek miatt "megáll a villamos". Vannak, akik próbálkoznak, de sajnos kevesek még. Vannak jó hangú levellerek, maradjunk ennyiben. Hogy mik a jók, arról majd egy másik cikkben értekezünk smile.gif Mastering cucc pedig 500-ra nem létezik, ami azért faramuci, mert eredetileg ugye lemezvágó konzolokhoz tervezték

2: AMIT A PÉNZEDÉRT KAPSZ

Ár-teljesítmény viszonyban egy jó channelstripet nem tud überelni az 500. A channel strip ebben igazán jó.

3: KEZDETI NEHÉZSÉGEK

Az 500-at elkezdeni költséges. Egy Lunchbox (6-os ház) is 142ezer forint, és abban még nincs semmi. Igaz, után a modulokat már jelentősen olcsóbban kapja az ember, de mint tudjuk, minden kezdet nehéz. Egy dolog biztos: 500-asba ruházni NEM PÉNZKIDOBÁS. Egyrészt, mivel nem jelent kompromisszumot és nem is lesz kompromisszum. Amit ma megvesz az ember ebből, az 5 év múlva is point ilyen jónak fog számítani. És közben gyakorlatilag anyagi veszteség nélkül csereberélhet, amit más termékekkel sokkal nehezebb megoldani. Az 500-as tehát egy jóval értékesebb jelenség, mint azt eredetileg gondoltuk: segít a pro audio kultúra elterjedésében, melyeket egyre inkább a home/projektstúdiók vesznek át feladatként. Ennyit tehát a háttérről. És hogy lássátok, hogy az 500 valóban virágzik, arra az a bizonyíték, hogy hamarosan ezen modulok tesztjét olvashatjátok itt a hasábunkon! Akit érdekel ez a megoldás, bátran keressen meg bennünket az üzletben, demót, próbát, kölcsönzést meg tudunk oldani. Jó csavargatást addig is!

Csatolt képek: a Hit Space 500-as demó rackjei 2011. áprilisában.

Csatományok megtekintése: bae62.jpg

Csatományok megtekintése: 500v1.jpg

Csatományok megtekintése: bae111.jpg

post-1-0-93969300-1304167827_thumb.jpg

post-1-0-21640000-1304167836_thumb.jpg

post-1-0-20793700-1304167837_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Az már beigazolódott, hogy az 500-as 1073 pre és eq egyenértékű a klasszikus változattal?

Az EQ sajnos még nem érkezett meg, de a preamp minden várakozást igazolt. A hangszínszabályzóval sem lesz ez másképp, ez teljesen biztos. A preamp és az EQ modul pedig hátul összeköthető, tehát a Classic-al megegyező gain struktúra érhető majd el (preamp input stage---›EQ---›preamp output stage).

Link to comment
Share on other sites

Indi, ha egy 759 eurós kompresszor nincs bent nálunk (ami igen olcsónak számít a kompresszorok közt!) és nincs agyonhypeolva, akkor szerinted az milyen lehet? :) Sajnos a rackes változat is elég uncsi volt...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Indi, ha egy 759 eurós kompresszor nincs bent nálunk (ami igen olcsónak számít a kompresszorok közt!) és nincs agyonhypeolva, akkor szerinted az milyen lehet? smile.gif Sajnos a rackes változat is elég uncsi volt...

Tény. Alapvetően a kompresszor meg az EQ minimum haladóknak de inkább profiknak való eszköz, és nem az ára miatt, hanem mert érteni kell hozzá. Minden kezdőt megóvnék attól, hogy egyáltalán kompresszorhoz nyúljon: abból még nem volt baj, ha ki van kapcsolva.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...