spacechimp

Megérkezett a Novation MiniNova. Kipróbáltuk.

4 hozzászólás ebben a témában

A Mininova a Novation új minibillentyűs performace szintetizátora. Előrebocsátom, hogy nem vagyok teljes mértékben elfogulatlan a Novation szintikkel kapcsolatban, a MiniNova nagytestvérét, az Ultranovát nyúzom koncerteken már több, mint másfél éve. A választás egyszerű volt, kellett vokóder, és egy könnyű, jó hangú virtuál-analóg szinti, modern hagszínekkel. Gyakorlatilag ez a MiniNova definíciója is egyben, annyi kiegészítéssel, hogy a gyári hangszínei frissebbek, ha igazán közérthető kifejezéssel kéne leírni, "trendibbek", mint amikkel az Ultranova rendelkezik. Érdekes, hogy másfél év alatt mennyit változtak az elektronikus táncezene hangszínkövetelményei.

post-10-0-87383000-1352229926_thumb.jpeg

Külleméről csak annyit, hogy pici, szép, de masszív hangszer, potméterei elég nagyok, és jók. A kezelőfelület nem csak szépen világít, de jól átlátható, minden elsőre kézre áll. Látszik, hogy elég sokat törődtek a design-nal, a szinte védjeggyé vált kék szín uralkodik, a pitch bender, és a modulációs kerék szintén kék háttérvilágítást kapott, a gombok (az oktávváltó, és az "animate pad"-ek) funkciójuknak megfelelően több színben képesek világítani, a hangszer két oldallapja fa mintázatú. Kijelzője méretéhet képest nagy, és szintén kéken világít (tadamm!).

A Mininova 37 (nem aftertouch-os) minibillentyűvel rendelkezik, ez nem ismeretlen kivitel a piacon, viszonylag könnyen megszokható a játék ezen a formátumon is.

post-10-0-87798500-1352229928_thumb.jpeg

Ha szépen a hátlapra nézünk, találunk egy external input-ot (a bejövő jel effektezhető az effekprocesszoron keresztül, és hullámformának is választható az oszcillátorban), bal, és jobb vonalkimenet, sustain pedál bemenet (ennek kifejezetten örülök, élőben nagyon hasznos), öt pines MIDI ki-, és bemenet, USB port (USB MIDI-hez, valamint a nemsokára elkészülő editor szoftverhez).

A lényeg azonban mégiscsak a "sound". Első benyomásom az volt, hogy jól, és karakteresen szól (ezt az Ultranovánál már megszoktam, a MiniNova hanggenerátora egy az egyben ugyanaz, mint az elődé), másrészt nagyon szórakoztató, és inspiratív hangszer. 256 gyári preset közül lehet válogatni zenei stílus szerint (feltűnt a Dubstep az előlapon), vagy hangszercsoportok szerint, vagy akár az összes hangszínt végig lehet tekergetni.

post-10-0-60947000-1352229930_thumb.jpeg

Meglepően modernek a hangjai, instant használhatóak, főleg mai elektronikus tánczenékhez, a Classic Synth kategóriában található hangok pedig "old school" hangzásokat idéznek naprakész megszólalásban. De minden hangszíncsoportban vannak nagyon jól kitalált hangszínek, elég erősek, és agresszívek a basszusok (igen, a Dubstep bass-hápogás is többízben képviselteti magát tempo szinkronos LFO-val a kifogástalan élmény kedvéért). Minden gyári hangszín "előfőzött, konyhakész" állapotban kerül a kéz alá, a dedikált "animate" gombokkal, és a "tweak" potméterekkel a hangszínre jellemző beavatkozást végezhetünk valós időben, egyes hangszínek a "chord" funkciónak köszönhetően már egy billentyű lenyomásakor is akkordban szólalnak meg (ezek az akkordok programozhatóak), míg mások arpeggiatorral. Elég jók a gyári presetek, egyből inspirálnak. Minden preset felülírható, de van egy üres bank is a mentéshez. A 8 pad-re pedig elmenthetjük kedvenc 8 hangszínünket egy favorite bankba. Ez is elég gyorsan ment, annyi a feladat, hogy kiválasztjuk a hangszínt, a favorite, és a 8 gomb bármelyikét egyszerre tartom nyomva, a kijelző visszaszámol 3 - 2- 1… és kész.

post-10-0-38891700-1352229924_thumb.jpeg

Pár szót a kontrollerekről. A MiniNova performance-szintetizátor, tehát élő előadásra tervezték, ennek megfelelően valós időben szinte minden paraméterbe "beletekerhetünk". Négy potméter található jobbkéz felől, valamint egy kapcsoló, így 24 paramétert állíthatunk összesen. Ezek közül az első nyolc paraméter szabadon választható, ez a "tweak" funkció. Tehát kiválaszthatom, hogy a kapcsoló Tweak 1, illetve Tweak 2 állásában a négy potméter mely paramétereket állítsa (ez lehet akár az hullámforma-váltástól az effektek arányain át tényleg bármi).

Ami formátumában újdonság, de az Ultranovában is már megvolt, az az "animate" funkció. Míg az Ultranovánál érintésérzékeny potméterekkel, addig a MiniNovában 8 háttérvilágításos gombbal indíthatunk el egy modulációs mátrixot, ami ijesztő nevét onnan kapta, hogy egyszerre a programozásnak megfelelően egy gomb lenyomásával komplex modulációt hozhatunk létre. Nagyon szórakoztató, és látványos a megfelelő pillanatban (vagy egyáltalán nem akkor) lenyomni egy világító gombot, miközben a hangszín kifordul önmagából. Ez a nyolc gomb azonban nem csak modulál, hanem az arpeggiatort is ugyanezek vezérlik, ilyenkor más színnel világítanak ezek a gombok, a mellettük található kapcsolót kell "arpeggiator"-ra állítani (az egyes step-ek ki-, és bekapcsolhatók).

Ez így egyben leírva rémítő, használva pofon egyszerű, ezért ezt nem is taglalom tovább, tessék kipróbálni.

A hanggenerátor specifikációit egy laza "copy-paste"-tel átugornám, minden szava igaz: "A MiniNova wavetable (36 féle), és virtuál analóg szintézist használ, három oszcillátorral, két szűrőtípussal, hat burkológörbével, három LFO-val. Öt effekt slot-tal rendelkezik, tehát egyszerre öt különböző effektet használhatunk, ezeket a hátlapon található bemenetre is alkalmazhatjuk, ahová bármilyen külső jelforrást köthetünk, de ugyanígy a vokóder mikrofon bemenetére is."

A MiniNova vokódere szerintem jobb, mint az Ultranováé. Ez a kijelentés azonban úgy pontos, hogy sokkal jobb vocoder-preseteket írtak hozzá, mint az Ultranovához. Valahogy már a bemenő jelszint alap beállítások is kapásból jók. Plusz, egy új effektel, a Vocal Tune-nak becézett a gyakorlatban real-time AutoTune-ként működő algoritmussal is bővült. Tehát beállíthatjuk, hogy a vokóder mikrofonba énekelve énekhangunkat milyen módon igazítsa egy adott skálához. Lehet sima félhangonkénti korrekció, a lejátszott hangok szerinti korrekció, illetve adott hangnemhez kapcsolódó. Meglepő hatásokat lehet vele elérni, Auto Tune-t színpadon nyilván érdemes céllal használni, rengeteg mostani zenében alkalmazzák, a MiniNovában pedig annyi a dolgunk, hogy kiválasztjuk a megfelelő presetet, és ki-ki tehetségéhez mérten szól a mikrofonba, ő pedig teszi a dolgát (ha mindehhez arpeggiatort is kapcsolunk, teljesen kitekerhetjük az emberi hangot, ritmikusan). Ez az effekt Ultranovában még nem volt, a vokódere annak is elég jól szólt, de ezt például nem tudta. Egyszerűen sokkal jobb presetek születtek a MiniNovához.

Amint rövid idő alatt megbarátkoztam a hangszerrel, nyilván mint minden szintetizátoros elméjén átlibbent a kérdés miszerint ez mind szép, de hogy fogok hangszínt szerkeszteni?

Belefogtam, egyetlen lassító tényező csak a nagy méretű, de kevés karaktert megjeleníteni képes kijelző volt. Hogy értsük: teljes körűen szerkeszthető a kezelőfelületről, és még a menürendszere is kiválóan átlátható, és logikus (ez ritka), annyi a kompromisszum, hogy a paramétereket nem látjuk egyben, lapozni kell. Mindezek akkor igazak, ha teljesen új hangszínt akarunk írni, az alap szerkesztések elvégezhetők a 4 potméterrel is (főleg, ha az első 8 "tweak" helyhez tetszés szerint számunkra kedves paramétereket rendelünk). Szerencsére az "on board" szerkesztés könnyen megszokható, de lesz egy editor, és hangszínrendszerező szoftver nemsokára. Az Ultranovához tartozó szoftver zseniális, meggyőződésem, hogy a MiniNováé is az lesz. Fontos, hogy a két hangszer az azonos gyökereknek köszönhetően teljesen kompatibilis lesz egymással - gondolom ezt bizonyítandó van hangszín a MiniNovában az Ultranovából.

Ha már itt tartunk, és sok karakter esett az összehasonlításról, le kell szögezni, a két jelenleg futó Novation szinti nem egymás vetélytársai. Mindkettő kapható, nincs generációváltás. A MiniNova egy minibillentyűs virtuál-analóg szintetizátor vokóderrel. Az Ultranova többet tud, mert profi midikontroller (Automap-pel), még hangkártya is, DAW szoftverekbe integrálható, és van digit kimenete.

Összegezve: a MiniNova egy profi performance-szintetizátor, nagyon jó a hangja, csinos, és olcsó (de nem látszik annak). Pusztán a gyári hangszínekből képes arra, hogy modern popzenéhez erőteljes kiegészítő szintetizátor legyen, az új vokóder pedig teljesen egyedivé teszi. Sok szintetizátor van a piacon ebben az árkategóriában, és hasonló kivitelben, de ez kilóg a sorból, nem hasonlít megszólalásban semmihez, rugalmas, közkeletű rövid szóban sommázva: "cool". Aki e sorok olvasása közben, vagy már előtte is olcsó kiegészítő szintetizátor vásárlásán törte a fejét, mindenképpen hallgassa meg, tekergesse, és próbálja ki. Furcsán hangozhat, de hallva a MiniNova új hangjait felértékelődött a szememben az Ultranovám.

A MiniNova kipróbálható a HitSpace-ben, terméklapja itt található.

Utólagos kiegészítés! Mától elérhető a Librarian szoftver a Novation oldalán, innen letölthető.

Az Ultranova elmentett hangjait az Ultranova Librarian-ből áthúztam a MiniNováéba, és lássunk csodát, valóban kompatibilis! Ehhez annyi kellett, hogy frissíteni kellett az OS-t, ezt a fel is ajánlja a szoftver egyből, fontos, hogy a frissítéskor a tápegység legyen bekötve, valamiért nem elég az USB tápellátás.

post-10-0-41412400-1352284458_thumb.jpg

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Sziasztok! Azt szeretném kérdezni, ezzel az Ultranova-Mininova kompatibilitással kapcsolatosan, hogy pl. ha van egy Ultranovám, akkor a Vocoder-preseteket is át lehet tölteni a Mininovából? Esetleg a Vocal Tune-t is?

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Válaszolta (szerkesztve)

"Ami formátumában újdonság, de az Ultranovában is már megvolt, az az "animate" funkció. Míg az Ultranovánál érintésérzékeny potméterekkel, addig a MiniNovában 8 háttérvilágításos gombbal indíthatunk el egy modulációs mátrixot, ami ijesztő nevét onnan kapta, hogy egyszerre a programozásnak megfelelően egy gomb lenyomásával komplex modulációt hozhatunk létre. Nagyon szórakoztató, és látványos a megfelelő pillanatban (vagy egyáltalán nem akkor) lenyomni egy világító gombot, miközben a hangszín kifordul önmagából. Ez a nyolc gomb azonban nem csak modulál, hanem az arpeggiatort is ugyanezek vezérlik, ilyenkor más színnel világítanak ezek a gombok, a mellettük található kapcsolót kell "arpeggiator"-ra állítani (az egyes step-ek ki-, és bekapcsolhatók). "

A beépített "animációk" mondjuk elég gagyik, igazából parasztvakításnak mondanám, de mivel állítólag lecserélhetőek illetve editálhatóak (én ezt még nem próbáltam), inkább nem szólok. Egyébként tényleg cukiklafa kis gép, vannak hibái vagy inkább hiányosságai, de részben ezért az árért nem tekinthetőek súlyosnak, részben pedig sok ilyesmi editálható, lecserélhető és pótolható benne, és hát ugye miért vesz egy nem profi """"""zenész"""""" szintit, ha nem azért, hogy kísérletezzen, editáljon és fejlesszen. Ha az ember szem előtt tartja, hogy elsősorban kiegészítő szinti (tehát kell hozzá egy másik, és/vagy, szekvenszer, na meg hangszóró stb. hogy teljes értékű élményt nyújtson), akkor nem okoz csalódást. A minap csavargatva a tekerjeit, és tekergetve a csavaróit, gyakorlatilag teljesen véletlenül reprodukáltam rajta a Tangerine Dream "Thief" c. lemezén hallható basszus alap hangszínt, előző este meg az arpeggiatorral szórakozva, Gary Numan "Random" (vagy az Engineers?) c. dalában a fúrógépre hasonlító basszust (sajnos nem emlékszem és mentettem el). Azóta még jobban szeretem a kicsikét.

Szerkesztette Mészáros Nándor
1 személy kedveli

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

"lesz egy editor, és hangszínrendszerező szoftver nemsokára." - már ismét letölthető, egy kisebb ünnepi honlapkarbantartási szünet után.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Szólj hozzá! Ehhez regisztrálj, vagy jelentkezz be!

Regisztrált tagság szükséges a fórumon való részvételhez.

Tagság szerzése

Igényelj tagságot a közösségünkben! Mindez pofonegyszerű!


Regisztráció

Jelentkezz be!

Már regisztrált tagunk vagy? Itt jelentkezhetsz be!


Bejelentkezés