Jump to content
Ménemszól.hu
  • bejegyzés
    81
  • hozzászólás
    79
  • megtekintés
    59.005

"Első KORG hangszerem" - Pályázat


Koródi Csaba

1.737 megtekintés

A KORG.BLOG.HU 2012 júliusában indított egy kis kedves "KORG Esszé" pályázatot. Az első KORG márkájú hangszerünk történetét kellett megörökítenünk olvasmányos formában, majd a szervezők értékelték az írásokat.

 

 

korg%20essze.jpg

 

 

Mindigis kedveltem azt a mentalitást, amivel igyekeznek a KORG ZÓNA munkatársai kapcsolatot teremteni a KORG felhasználókkal és nem is csak az újdonsült vásárlókkal, hanem bárkivel, aki KORG eszközöket használ. Mindig nyitottak voltak a hétköznapi felhasználó alkotásaira, technikai leírásaira, amit rendszerint ki is aknáztam, így ezúttal is kötelességemnek éreztem, hogy elmeséljem a saját történetemet az "Első KORG hangszerem"-ről.

A Szervezők és Hanuska Gábor, legnagyobb meglepetésemre az én írásomat találták a nyertes alkotásnak, amit ezúttal meg is osztok:

 

Első KORG hangszerem

1992-ben kezdtem ismerkedni a szintetizátorok világával. Abban az időben még jóformán csak a Yamaha automata kíséretes hangszerek voltak ismeretesek és elérhetőek a környékünkön, úgyhogy az első "komolyabb"-nak gondolt eszköz is egy hagyományos PSR modell volt az életemben, amellyel élő zenekarban is bontogattam a szárnyaimat.

1996-ban zenésztársaimmal hatalmas fába vágtuk a fejszénket: több mint 100 fős gárdával nekiálltunk egy színházi darabnak "A Betlehemi Csillag üzenete" címmel. Az eredeti bakeliten a zene telis-tele volt korai analóg szintikkel meg igazi zongorával, én pedig még mindig a PSR szintivel próbáltam helytállni, de derekasan megdolgoztatott az ügy.

Ugyanekkor egyik barátommal megnyitottunk egy hangszerüzletet…, igyekeztünk a régiónk hiányosságait pótolni e téren. Az indulásnál segítségünkre voltak az Atec-es kollegák és a nyitó hétvégére biztosítottak a számunkra több KORG hangszert és egy bemutatót, hogy elkápráztassuk az összehívott érdeklődőket.

Az első káprázat azonban engem ért amikor a nyitás előestéjén megérkeztek a bemutató hangszerek. Azelőtt soha életemben nem láttam KORG szintit. Az érkezett hangszerek egyik legizgibb darabja a KORG X5DR volt… Soha nem felejtem életem első olyan élményét, amikor frissen kicsomagoltam az első KORG hangszert. Hogy ezután a többiek mit csináltak, mit hova pakoltak, arról már fogalmam sincsen, csak arra elmékszem, hogy én fél éjszaka az X5DR-el zenéltem az üzletben. Egy vendéglátós szinti után a KORG hangszínei és a COMBI üzemmód maga volt az ismeretlen, a végtelen lehetőség és a Menyország :D

A bemutatót követően azonnal kikerült az árceti a PSR szintimre és minden követ megmozgattam a szükséges összeg megszerzéséhez. Pár hét türelmetlen toporzékolás után eljött az én időm és megérkezett a KORG X5D, életem első SAJÁT KORG hangszere.

A határtalan örömömet alig volt időm kiélvezni, hiszen egy-két napon belül folytatni kellett a színházi darab próbáit és addig az X5D-ben rengeteg igen összetett kombinációt kellett létrehozni, hiszen már a színdarab intrója is egy hatalmas szinti-eposz volt, amit eztán egyetlen COMBI hangszínnel el is lehetett játszani. Sorra kerültek bele a darabba olyan hangszínvarázslatok amiket addig mellőznöm kellett az eredeti hanganyaghoz képest, de az X5D egész egyszerűen mindent lehetővé tett. Megjelenhettek az elektronikus basszus hangok a balkéznél, míg a szépen úszó szönyegek a jobbnál, egyetlen pedálváltással válthattam zongora hangszínre, előkerült egy addig számomra ismeretlen fogalom, a velocity függő megszólalás, így egyetlen komplex COMBI hangszínben összefoglalhattam olyan hangzásokat, amiket a játék dinamikájával vezérelhettem és azelőtt megszámlálhatatlan hangszínváltással kellett elérnem. Szintén teljesen új fogalom volt számomra a két független effektprocesszor. Mennyei volt ahogyan megmozgathattam a statikus hangszíneket és például elektromos zongorára Tremoló effektet programozhattam a MOD kerék szabályozásával.

Visszagondolva fogalmam sincsen, hogyan tudtam olyan kevés KORG-os programozási ismerettel olyan gyorsan felépíteni a teljes műsor hangkészletét, de ez is egészen biztosan a KORG szintik rendkívüli programozhatóságának és áttekinthetőségének volt köszönhető.

A gitáros társaim is megirígyelték ezt a hangzásszabadságot és mindketten beruháztak egy-egy KORG AX30G gitáreffektre. Ez a színházi munka egyúttal mindannyiunk számára egy érdekes betekintés is volt a KORG eszközök világába, melynek kapcsán örökre megfertőződtem a márkával.

A színházi darabbal több teltházas előadást adtunk és fantasztikus élményekkel lettünk gazdagabbak. Többek között az volt számomra a legnagyobb élmény, hogy valódi billentyűsként kezdtek kezelni…, olyan hangzásokat prezentáltam az X5D-vel amire sokszor a fél darab felépült és a néptáncosok is az én basszusmenetemre táncoltak, így nem kellett többé vendéglátós zenészként meghúzódnom a háttérben. Az előadássorozat végére az X5D elismerést hozott a számomra és én is méltón tudtam demonstrálni a KORG hangszerek minőségét, ami pedig ezután a hangszerüzletben is hasznosnak bizonyult hiszen a megszerzett tudást évekig kamatoztattam amíg hozzám jártak a fiatalok ismerkedni az új hangszerekkel.

Itt még nem ért véget az X5D kalandja. A zenekarommal a színház után visszatértünk az eredeti profilunkhoz és egyre újabb country zenéket dolgoztunk fel, amelyek egyre rockosabbak voltak, amihez szintén remekül illett az X5D. Míg a színházi előadás előtt épp csak bontogattam a billentyűs szárnyaimat, addig az előadás után a KORG-nak köszönhetően már magabiztosabban térhettem vissza a countryrock zenéhez. Egyre nyersebb zongorákat és orgonákat kevertem ki benne. A csúcspontját akkor érte el a kis hangszer, amikor kapott maga alá egy kalapácsmechanikás billentyűzetet, amire az X5D COMBI programozhatóságának köszönhetően egy külön MIDI csatornán csak és kizárólag zongorahangszín került, míg az X5D saját billentyűzetén csak orgonákat hajtottam, amelyek hangszínét a pitch és modulációs kerekek mozgatásával tudtam rétegezni, modulálni…, a pitch funkcióját kiváltottam és felváltottam további regiszterek hangerejének beúsztatásával, vagy épp elhalkításával, a Control-pedál segítségével pedig Rotary speaker effekttel vadítottam meg az orgonát. Emlékszem, 1998 környékén mennyien kérdezgették tőlem a színpad mellett hogy ezt vagy azt mivel csináltam... hááát mindent az X5D-vel :)

Remek időszak volt ez és nagy KORG rajongóvá tett. A zenekari koncertek mellett otthoni szinti zenék megalkotására is sarkallt, amelyekkel ma is élek kedvenc időtöltésként a szabadidőmben, és időről időre igyekszek megosztani a fórumokon a KORG-os közösséggel.

Az X5D nyomán azóta járt már nálam NS5R, M3R, 05R/W, X3, MicroX, X50, Trinity és jelenleg egy MicroStation-al, egy Prophecyvel, egy Monotronnal és egy SOS rögzítővel bűvöljük egymást :)

 

Az X5D-vel 1996-ban kezdőtött a közös történetünk, de még 2006-ban is így nézett ki a szobám. Azt hiszem ez mindent elárul hogy milyen mély nyomot hagyott bennem az "Első KORG találkozás":

 

 

 

korgs.jpg

 

 

A nyertes alkotásért járó díj pedig egy KORG Monotron Delay volt, melyet megtisztelő kedvességgel Hanuska Gábor személyesen nyújtott át nekem. KÖSZÖNÖM!

 

 

 

 

monotron_delay.jpg

 

 

 

5 hozzászólás


Recommended Comments

Teljesen át tudtam érezni olvasás közben, amiről írtál.:) Én az M1-el éltem át hasonlókat annak idején. Aztán -persze- később az X3-mal, Trinity-vel. Jövőre talán a Krome-mal!:)

Link to comment

Teljesen át tudtam érezni olvasás közben, amiről írtál. :) Én az M1-el éltem át hasonlókat annak idején. Aztán -persze- később az X3-mal, Trinity-vel. Jövőre talán a Krome-mal! :)

Köszi! Hát igen, ezek az időszakok meghatározóak mindannyiunk életében. Az M1 annó egy haverom jóvoltából volt nálam pár órát kölcsönbe... eredetileg a Bonanzáé volt és egy nóta még benne is volt a szekvenszerében. Csak lestem micsoda megoldásokkal születtek azok a zenék. Jövőre a Krome miatt irígyelni foglak! Nekem most kimarad pár év a hangszercsereberében :)

Link to comment

Na én most jutottam idáig hogy megtaláljam ezen írást. (egyre átláthatatlanabb lesz ez az új fórum is).

Elsőre nekem, ne haragudj az kezdett derengeni, hogy ezt felkérésre írta valaki a Korg.hu fényezéséhez, különösen az emlegetett Atec-es támogatói szálakkal. (Nekem van ismerősöm, akit sajnos nagyon galádul csúnyán átvertek). Aztán a történet közepénél átfordult a story és komolyan hihetővé vált. Elkezdtem gondolkozni, hogy nem olyannak ismerlek írásaid alapján, aki érdekből leírna ilyesmiket. Számomra az a fantasztikus, hogy Te elérted 1 hangszerrel, amit és sosem az összes eddigiekkel amik nálam voltak, hogy minden lehetőséget ki tudtál használni, amire még a tervezői sem gondolhattak. Pl. pitch kerékre layer volume-ot programozni :) Szerintem olyan szinti-polihisztor lehettél az X5D-n, mint egy ismerősöm egy gitáreffekten. Megkérdezte a gyártót, mikor egy ilyen cucc demózása alkalmával nem értették milyen berendezések és hol vannak még eldugva, amivel olyan földön túli hangzásokat állít elő, hogy: "Uraim, önök biztosak benne hogy tudják mit találtak fel ezzel az effekttel?!" :)

Egy dolog nem világos! Az X5D idején már kellett jönni a Trinitynek! Azt hogy nem láttad akkor? Én mikor ilyen Korg bemutatón voltam, mondjuk már előtte volt szerencsém a márka elsőre komolyságot és tekintélyt parancsoló darabjaihoz, mint 01/W, Wavestation stb., de a Trinity bemutatásakor néztem úgy rá a haveromra aki ott volt, hogy akkor ez most tényleg így szól, vagy csak playback? És utána megtudtam, hogy a volt Korg Szalonos értékesítő küldött egy demo kazettát postán, amire felvették a Trinity gyári demóit érdeklődésem jeléül, mikor még csak képeken láttam a cuccot. Attól kezdve mondanom sem kell, hogy sorban álltak nálam kazetta másolásért a cimborák. :D Szóval nekem akkor a Trinity volt a lórúgás a köbön, amit sajna én is csak a Triton kiadása után tudtam jelentős családi anyag segítséggel elhozni bemutatódarabként leértékelve...

Link to comment

Na én most jutottam idáig hogy megtaláljam ezen írást. (egyre átláthatatlanabb lesz ez az új fórum is).

Elsőre nekem, ne haragudj az kezdett derengeni, hogy ezt felkérésre írta valaki a Korg.hu fényezéséhez, különösen az emlegetett Atec-es támogatói szálakkal. (Nekem van ismerősöm, akit sajnos nagyon galádul csúnyán átvertek). Aztán a történet közepénél átfordult a story és komolyan hihetővé vált. Elkezdtem gondolkozni, hogy nem olyannak ismerlek írásaid alapján, aki érdekből leírna ilyesmiket. Számomra az a fantasztikus, hogy Te elérted 1 hangszerrel, amit és sosem az összes eddigiekkel amik nálam voltak, hogy minden lehetőséget ki tudtál használni, amire még a tervezői sem gondolhattak. Pl. pitch kerékre layer volume-ot programozni smile.png Szerintem olyan szinti-polihisztor lehettél az X5D-n, mint egy ismerősöm egy gitáreffekten. Megkérdezte a gyártót, mikor egy ilyen cucc demózása alkalmával nem értették milyen berendezések és hol vannak még eldugva, amivel olyan földön túli hangzásokat állít elő, hogy: "Uraim, önök biztosak benne hogy tudják mit találtak fel ezzel az effekttel?!" smile.png

Egy dolog nem világos! Az X5D idején már kellett jönni a Trinitynek! Azt hogy nem láttad akkor? Én mikor ilyen Korg bemutatón voltam, mondjuk már előtte volt szerencsém a márka elsőre komolyságot és tekintélyt parancsoló darabjaihoz, mint 01/W, Wavestation stb., de a Trinity bemutatásakor néztem úgy rá a haveromra aki ott volt, hogy akkor ez most tényleg így szól, vagy csak playback? És utána megtudtam, hogy a volt Korg Szalonos értékesítő küldött egy demo kazettát postán, amire felvették a Trinity gyári demóit érdeklődésem jeléül, mikor még csak képeken láttam a cuccot. Attól kezdve mondanom sem kell, hogy sorban álltak nálam kazetta másolásért a cimborák. biggrin.png Szóval nekem akkor a Trinity volt a lórúgás a köbön, amit sajna én is csak a Triton kiadása után tudtam jelentős családi anyag segítséggel elhozni bemutatódarabként leértékelve...

 

 

Szia LP Filter! Köszönöm az írásodat! No, én meg most vettem észre a Te hozzászólásodat :D

 

Először reagálnék az ATEC-es vonatkozásra. Tényleg nem írnék le dolgokat tisztán érdekből, minden megnyilvánulásom mögött meggyőződés áll. Tény, hogy a haverommal 1996-ban fillérekből tudtuk elindítani a hangszerüzletünket... abban az időben a KORG nagykerből rengeteg segítséget kaptunk... KORG hangszereket, komoly Epiphone gitárokat hoztak el nekünk az indító bemutatóra, amik jó részét ott is hagyták nálunk XY ideig hogy legyen miből megtennünk az első lépéseket. Esélyünk nem lett volna akkor, hogy raktárkészletet tartsunk az akkor legújabb KORG X5D-ből, I5S-ből, X5DR-ből, csodás Epiphone basszusgitárból, vagy egy Epiphone Les Paul Standard szólógitárból, majd pedig ingyen és bérmentve lehozták nekünk Jankai Bélát, aki bemutatta a Trinity-t és a Prophecy-t egyszerre és élőben. Ezek után évekig járhattam ingyen a Workshopokra, amikor megtanították nekünk az akkori ALESIS QS szintik effektalgoritmusait, vagy épp a Prophecy fizikai modellezésének a lényegét. 1998-ban elvittek magukkal a Frankfurti Music Messe-re, ahova együtt utazhattam Jankai Bélával és Benkő Lacival, akiknek a szorijaitól zengett a busz... ja és hazatértem kb. 20 kg katalógussal és demó CD-vel, többek közt a legeslegelső NI szoftverszintinek a GENERATOR-nak az 1.0-ás demo floppy lemezével, aminek használatával akkor Tatabányán teljesen egyedülálló voltam. Sőt, akkor láttam Frankfurtban azt a LeKey nyeles szintit, aminek a mintájára készíttettem el a sajátomat. Aztán nálunk szervezték meg nem is tudom melyik évben az Omega tehetségkutató verseny egyik állomását, aminek a helyi előválogatására engem kértek fel, így több független zsűritagot kellet zeneiskolai és rádiós közegből kerítenem akik lezsűrízték a névtelen kazettákat, majd a helyi művelődési házban Benkő Laciék lebonyolították a helyi elődöntőt is. De náluk készült a zongora ládám is 1999-ben ami a zenekarom első kemény ládája volt, és amit a mai napig koptatunk. Talán soha nem volt alkalmam mindezeket a meghatározó élményeket megköszönni, így az az egy nyúlfarknyi említésem bőven megalapozottnak tekinthető :D

 

Ami az X5D-t illeti, köszönöm amit írtál, tény hogy nagyon szerettem és jócskán megalapozta az egész mai zenei hozzáállásomat a vasakhoz.

 

Az egyetlen dolog ami "nem világos" tulajdonképpen meg is válaszoltad: Te is a Triton megjelenése után jelentős családi segítséggel hoztad el Trinity-ből a bemutató darabot leárazva... na, nálunk akkor jelent meg a Trinity 500 ezer Ft fölötti áron... esélyem nem volt rá. Az egyetlen amiért kaparni tudtam, az az X5D volt, hogy legalább egy picike szeletem lehessen a Trinity-ből.

 

Azt ugyanis a leírásomban nem részleteztem, hogy az említett ATEC-os bemutató abból állt, hogy eljött Jankai Béla, óvatosan kipakolta a Trinity-t és a Prophecy-t egy-egy tokból és ott helyben olyant játszott velük hogy megálltunk a fejlődésben :D

 

Szóval láttam akkor a Trinity-t :D És hozzád hasonlóan 15 évvel később is meg kellett hogy szerezzem :)

Link to comment
Guest
Szólj hozzá...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...