Jump to content
Ménemszól.hu

Premier előtt: AudioTechnica 5040


silk

Recommended Posts

Ezen írás egy igazán különleges csemege lesz minden Kedves Olvasónak. Történt ugyanis, hogy a múlt héten kaptunk kipróbálásra egy AT5040-es mikrofont a hazai disztribútortól, az Audmax-tól. Rögtön meg is köszönönném ezt az igen kedves és nagyvonalú gesztust nekik. Hogy miért is vagyunk ennyire hálásak? A válasz egyszerü, ez a mikrofon még "nem létezik", azaz kereskedelmi forgalomba legkorábban is csak a hónap végén kerül. Nem beszélve arról, hogy ilyenkor a kezdeti érdeklödés okán a szállíthatóság egy külön mizéria. Szóval az, hogy ezt a mikrofont tesztelhettük, valóban egy nagyon különleges alkalom még itt a Hitspace berkein belül is. Nos, akkor csapjunk is a lecsóba...

 

Elöször is lássuk a technikai részleteket. Az 5040-es egy kardioid (vese) karakterisztikájú, nagymembrános kondenzátor mikrofon. Az elektronikája félvezetös (tranyós) és diszkrét (nincs tokozott elem, nincs IC). Ebböl a "rutinosok" máris levonhatják a következtetést, hogy a mikrofon elektronikailag modern, neutrális megközelítésű tervezés. Ebben még nem is lenne semmi "extra", ilyet már hallottunk/láttunk. Az igazi csemege a kondenzátor kapszula, ez ugyanis nagyon nem "hagyományos". Az alakja...nem kör...hanem TÉGLALAP! Hogy micsoda? Igen, jól olvassátok, négyszögletes. :) Ez miért és minek és mire jó? Nos, itt tegyünk egy rövid kis kitéröt. Nagyon "konyha nyelven" és röviden megfogalmazva a lényeget, a hagyományos kör alakú membránnal (fegyverzet) ellentétben, a négyszög alakú felület esetében egészen más jellegűek a felületen kialakuló "torzítások", azaz egészen másképp reagál a különböző légnyomás változásokra. Ez egy teljesen más típusú "hangzást" eredményez. Ez a technológia már a fegyverzet szintjén lehetövé teszi a tervezők számára, hogy elkerüljék az úgynevezett szibillansz effektust (magas frekvenciás önrezonancia). Értsétek: az "SZ, S" típusú hangok nem "gerjesztik" annyira ezt a membránt, nem csilingelnek, nem sípolnak természet ellenesen. Ezt a problémát a hagyomásnyos kapszuláknál nagyon nehéz megoldani, egy két nagyon high-end mikrofont leszámítva szinte mindegyik nagymembrános kondi miki ettöl szenved. Persze ez nem egészen új keletű technológia. Több gyártó is kisérletezett már vele (Milab pölö). Megépíteni elég nehéz. A kondenzátor mikrofonok esetében a nagyobb felület azt jelenti, hogy sokkal több "energiát" képes a mikrofon felfogni, ami nagyobb érzékenységet jelent (ez jó). Másfelöl viszont, a nagyobb membrán, nagyobb megmozgatandó tömeget jelent, ami csökkenti a magas frekvenciákra és tranzienksekre való érzékenységet (ez a rossz). A technológiák és különböző anyagok fejlödésével a körülbelül 1 inch (2.5cm) átmérő lett az "ipari standard". Természtesen ez nemcsak a hagyományos kör alkú fegyverzetnél érvényes, hanem minden esetben, azaz a négyszögletüt is sújtja. Az AudioTechnica itt tett egy igen komoly és érdekes lépést az ügyben. Az 5040-es membránja ugyanis nem egyetlen öszzefüggö felület, hanem 4 kisebb különálló részböl áll. Ez lehetövé teszi, hogy nagyon vékony (azaz kis tömegü) fegyverzetet használjanak, hiszen ha ezt egyetlen darabból kellene készíteni, akkor vastagabb anyagot kellene használni a mechanikai szilárdság miatt (mivel a membrán ugye csak a szélein van "megtámasztva"), s ez nagyobb tömeget, ergo rosszabb érzékenységet eredményezne. A hátulütöje a dolognak viszont, hogy a négy különálló kondenzátor jelét "egyesíteni" kell, azaz elektronikusan ezt meg kell oldani szépen és jól. Az AudioTechnika mérnökei kitettek magukért, s brutálisan vékony (2 micron!!!), és elképesztöen nagy felületü (több mint 1000 mm2, ez kétszer akkora felület, mint egy hagyományos kapszula esetében) kapszulát fabrikáltak boszorkány konyhájukban. Ennek az igen tekintélyes kapszulának persze a hagyományos kapszulákkal ellentétben még erösebb az irányultsága (szükebb vese karakter). Ennyi technikai hablaty után akkor jöjjön a puding kóstolása...

 

Elöre is elnézést kérek, hogy nem posztolok audió mintákat. Ennek egyetlen oka, hogy a mikrofont saját magamon tudtam csak kipróbálni. A limitált idö miatt az történt, hogy senki épkézláb énkes nem ért rá velem összerittyenteni egy kis video/audio anyagot. Szóval meg kell elégednetek az én fülemmel, véleményemmel és izlésemmel, és azzal, hogy hangszeren nem teszteletem. A véleményem kéretik ehhez mérten kezelni. (Ezen kívül a hazai képviselet, az Audmax elég alapos, így könnyedén meg lehet szerezni a mikrofont tesztelésre bármikor. Komoly érdeklődőknek mindenképp javaslom, hogy éljen ezzel a lehetőséggel!)

 

A mikrofon egy igen csinos kis böröndben érkezett. Nagyon csinosban. :) Azért emelem ezt ki, mert sok gyártó erre egyátalán nem "költ", pedig a biztonságos szállíthatóság és tárolás nem egy utolsó szempont. Szóval itt máris egy piros pont az AT-nak. A másik nagyon pozitív dolog a mikrofon kengyele (felfüggesztése). Ennél profibbat még nem is láttam. Komolyan, ezt szabványosítani kellene! Újabb nagy piros pont! A mikrofon maga külsöleg nagyon masszív, s méretihez képest elég súlyos (van benne anyag). Ráadásnak, amit a 40-es széria felett megszokhattunk az AT-nál, minden "made in Japan", ami azért meglátszik. Tökéletes felületek, illesztések, masszív anyagok, precizitás, egy örrökké valóságnak építve (ez manapság sajna nem túl "divatos" :P ). Szóval kivitel csillagos ötös minden szinten, bravó AT! Mivel a mikrofon megelégszik a standard fantom árammal (nem csöves ugye, nem kell fűtő áram), ezért nincs is más a böröndben a miksin és a kengyelen kívül.

Izgatottan szereltem fel és kötöttem be a rendszerbe. Rendszer, nos igen, ez is nagyon lényeges a teszt szempontjából. A legjobb cuccokon teszteltem, ami elérhetö. Elsö körben egy "vintage" láncon: Neve 1081 preamp, Summit F100 csöves EQ, UA LA2A leveler, 1176 kompi. (Megnéztem 1073-al is azért a biztonság kedvéért :)) A modern soundos láncom pedig: BuzzAudio MMA2, 1081 EQ, LA2A, Neve 33609 kompi. Innentöl pedig következzen az én vélemenyem és tapasztalatom...

Amit elvártam elsö körben, az azonnal be is igazolódott. A mikrofon gyakorlatilag teljesen nélkülözi a szibillansz effektust, ami azért nagyon jó dolog. Bátran lehet tekergetni az EQ-t, elképesztö mértékben lehet magasat emelgetni, mert szép természetes marad a magas tartománya. Ráadásul a megszokottnál sokkal magasabb frekvenciákon is megszólal a mikrofon (12-15K felett is van értelmezhetö jel), már már vetekszik egy kismembrános mikrofon átvitelével. A mikrofon nagyon nagyon "gyors". Azaz a tranzienseket precízen és pontosan viszi át, amit szintén elvártam, ha már félvezetös és ennyire magas az érzékenysége. Ez szintén jó pont, mert az ének érthető marad a legbrutálisabb zenei környezetekben is. Szintén elvárható, de azért számomra megelepö dolog az iránykarakterisztika. Ez nagyon szűk. Ahogy kimozdulok egy kicsit is az akusztikai tengelyböl, azonnal változik a hangszíne. Ez bizonyos esetekben lehet jó, de éneknél nem egy elöny, mert sajnos centiméterek is durván számítanak. Azaz nagy figyelmet kiván a pozició precíz megtartása éneklés közben, ami plussz teher az énekesnek, és a gyakorlatban szerintem kivitelezhetetlen. Szóval ez nekem negatívum. A "sound" dinamikája szintén az általam elvártnak mondható, pontos és elég nagy. Precízen átviszi a legkisebb nüanszokat nagy hangnyomás (értsd üvöltös éneklés) közben is, ami szintén csak a high-end mikrofonok kiváltsága, s mondhatom hibátlanul bírja is a nagy hangnyomást. Ez kicsit azért meglepö, hiszen a nagyon nagy membrán felületböl adódóan ezt azért nehéz lehetet kihozni a miksiböl (AT újabb piros pontot kap ezért). Persze a "légmozgást" nem díjazza, azaz popfilter kötelezö! (De ennek így is "kell lennie", a nagy felület miatt.) A mikrofon nagyon zajtalan, azaz az alap "súgás" gyakorlatilga nem létezik, ami szintén piros pont. Most pedig jöjjön a "fekete leves"...

 

Ahogyan feljebb is írtam, a magasai szépek és precízek, meg természetesek is, de valahogy mégis "fedett" hatása volt számomra a soundnak. Föleg prezensz nincs (5K környéke), ezt sajnos a széles magas spektrum nem tudja ellensúlyozni számomra. Engem nem érdekel a rengeteg 12k-s magas, mert zenében ennek semmi jelentösége. Ráadsául, az emberi hangból adódóan, jobb, ha ez a tartomány kissé "torz", idealizált, hogy szépen fogalmazzak (csöves elektronika über alles). A közép tartománya szintén "túl természtes" énekléshez, amitöl kissé "döglött, élettelen" érzésem volt, valahogy nem "hasít", az irgalmatlan dinamika ellenére (ráadásul a vintage Neve preamp is ezt tolta, s még így se), sem az EQ, sem a kompi nem sokat segített. A mélyek is érdekesen alakultak. Sajnos a prokszimációja nem túl kellemes (pontosabban nem vintage, ami éneknél súlyos hiba). Nagyon sok a középmély tartománya (300Hz környéke), s csúnyán "puffog". A mélyei pedig egyátalán nem dinamikus érzetűek ettöl. Erösen "olcsó" hatása van, figyelembe véve, hogy 3000 dollár a mikrofon ára, ez bizony súlyos hiányosság. Az igazi megmérettés persze az, ha az ember a/b teszteli a hasonló kaliberű mikrofonokkal. Technikailag a Wunder CM7 FET-je áll vele pariban (tranyós, nagymembrán), de árban már a CM67-tel konkurál. Már a CM7 FET is sokkal kellemesebb ének soundot produkál, kicsit ugyan szibillanszosabb, de az még kezelhetö, viszont prezenszben, középben és mélyben is csúnyán kalapálja. A CM67 meg egyértelmüen jobb, minden tartományban, kivéve a 12K fölötti részt, de ez engem hidegen hagy. Ráadásul, a vintage mikrofonok jellemzö összes "dögös" effektus hiányzik az 5040-böl (mivel nem vintage), ami azért valjuk meg követelmény a mai ének trendekben. A természetes dinamika se számít túl sokat ének szempontból, mert ami dinamika kell, azt mindkét Wunder böven hozza, tehát még ezt sem mondhatom egyértelmű elönynek, a sok dinamika processz után meg úgyis tök mindegy. (Nem mérni akarok a mikrofonnal, hanem jó soundot felvenni.)

 

Összességében én inkább "érdekesnek" találtam az 5040-et, mint jó vokál mikrofonnak. A teszthez használt "láncokból" persze a modernebb (Buzz+UA+Neve kombó) messze jobban állt a mikrofonnak, mint a klasszik vintage. El tudom képzelni, hogy bizonyos dolgokra kiváló. Mondjuk voice over, dob overhead, zongora, hárfa. Bár a szük vese karakter minden ilyen esetben kényelmetlenséget jelentene. (Ennek studión kívul lenne szerintem csak elönye.) Az árát a gyakorlati használhatóság szemszögéböl túl magasnak itélem. Persze technikailag indokolt, nem kicsit lehet drága egy ilyen bonyolultságú kapszula gyártása. De senki se technikai "csodát" keres egy mikrofonban, hanem soundot. :)

 

+ gyakorlatilag szibillansz mentes

+ természetes dinamika

+ tranziens átvitel

+ nagyon alacsony önzaj

+ masszív, precíz kivitel

+ kiváló kengyel

+ börönd kivitele:)

 

- nincs "dögös" sound

- prezensz kevés és "csúnyácska"

- csúnya, kezelhetetlen prokszimáció

- nagyon irányérzékeny

- ár túl magas

 

post-1-0-18506200-1363707357_thumb.jpeg

post-1-0-09491300-1363707367_thumb.jpeg

post-1-0-34629100-1363707378_thumb.jpeg

post-1-0-86811600-1363707379.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nagyon jól néz ki a fényképen az 5040.

Lehet, hogy megint beigazolódik, hogy ének felvételre nem szabad jó (értsd: lineáris átvitelű, torzításmentes) mikorfont csinálni, mert nem azt várja az emberke. 

Volt szerencsém a Wunder CM67-et kipróbálni. Nem hallottam még mikrofont, ami a közelébe érne. Olyan hangot csinál, amivel bármit tehetsz, egyszerűen nem lehet elrontani.

Valószínű, hogy sokkal inkább pszihológiai alapja van annak, hogy mit hallunk jónak. A fizika és hertzek csak megtévesztenek.

A fenti cikknél a HS online-on mefogalmazott leírás tetszik csak jobban:-)

Link to comment
Share on other sites

Nagyon jól néz ki a fényképen az 5040.

Lehet, hogy megint beigazolódik, hogy ének felvételre nem szabad jó (értsd: lineáris átvitelű, torzításmentes) mikorfont csinálni, mert nem azt várja az emberke. 

Volt szerencsém a Wunder CM67-et kipróbálni. Nem hallottam még mikrofont, ami a közelébe érne. Olyan hangot csinál, amivel bármit tehetsz, egyszerűen nem lehet elrontani.

Valószínű, hogy sokkal inkább pszihológiai alapja van annak, hogy mit hallunk jónak. A fizika és hertzek csak megtévesztenek.

A fenti cikknél a HS online-on mefogalmazott leírás tetszik csak jobban:-)

Hogyne lehetne elrontani? :-D Hamisan kell felénekelni... :-D
Link to comment
Share on other sites

Ezt nem értem...lehet nem hamisan is? :-)

Akkor minek vannak az intonátor szoftverek? :-))))

Nyilván egy Wunder CM67-be már hamisan sem lehet bele énekelni. Ezt is kijavítja! :-D :-D :-D

No de nem off-olok tovább, csak kihagyhatatlan volt (az első).

Ugyanakkor egy komolyabbnak szánt kérdés.

Ha már ekkora részletességgel és dinamikatartománnyal bír ez az AT miksi, mennyire gyilkolná szét mondjuk, ha az ember a pergőkre meg tamokra rakná? (Elméleti kérdés!)

Nagyon szűk a karakterisztika, így az áthallás is (gondolom) kisebb lenne. Vagy egy pergő megütésénél felfeküdne a kapszula?

Link to comment
Share on other sites

Nem hiszek abban, hogy azt a hangnyomást "kibírja" a kapszula. Másfelöl meg, ennyire széles spektrumra és érzékenységre semmi szükség egy pegönél, azaz a felvétel után a jel 50%-a gyakorlatilag megy a kukába, ami nem igazán tenné "hatékonnyá" ezt a kombót.

Ahogy írtam is, overhead mikrofonnak kipróbálnám. Oda jó a széles spektrum, meg a magas érzékenység. Söt még talán a szük karakterisztikát is elönyére lehetne fordítani. Ki kellene próbálni...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...