Jump to content
Ménemszól.hu

James Holden az új Inheritor című albumról, zenéről, technikáról és sok másról.


emzéperiksz

Recommended Posts

belehallgattam a munkásságába. nekem nem tetszik. olyan, mintha random hangokat dobálna egymásra és ezek ismétlődnek perceken keresztül. nem értem benne a zeneiséget, inkább egy kisebbfajta kavalkádot hallok, amit nem tudok értelmezni. valaki elmagyarázhatná, hogy ez miért jó vagy mi benne a nagyszerű. és ezt most nem trollkodásból mondom, tényleg kíváncsi vagyok arra, hogy az ilyen random hangos monoton valamit miért értékelik úgy az emberek, ahogy.

Link to comment
Share on other sites

A dolog lényege épp ebben a (rendezett?) disszonanciában, diszharmóniában rejlik. Ha akarná, képes lenne tonna számra ontani a "hagyományos", szép, harmonikus melódiákat. De ő ezt a "beteg" hangzásvilágot műveli egyre magasabb/elvontabb (?) szinten. Mindenesetre van egy íve a munkásságának ebbe az irányba. És ugye az is hozzátartozik, hogy saját elmondásaiból is tetemes mennyiségű hallucinogén fogyasztás körvonalazódik, továbbá a zenei karrierje berobbanása előtt/idején Oxfordban épp Matekot hallgatott. Ez nyilván magyarázatul szolgálhat egyre s másra.

Maga az interjú viszont a konkrét zenei anyagtól függetlenül is sok érdekességet rejt.

Link to comment
Share on other sites

köszi, így már egy kicsit világosabb. hallottam már ilyen zenéket, de valahogy nem fogott meg egyik sem. úgy látszik, az én fülemnek jobban tetszenek a hagyományos dallamok és hangzások. mondjuk ez számomra pont olyan, mint amikor egy festőművész elmagyarázza, hogyan ihlette meg a világ zajos körforgása, amikor egy tetőteraszon kávét szürcsölve elmélkedett a felhők sebességének alakulásáról és a madarak pottyantási sűrűségéről. aztán elkészítette élete művét, egy fehér rajzlapon sárga négyzetben kék háromszöget.

Link to comment
Share on other sites

Számomra is igen szimpatikus a munkássága, azt az időszakot vonszolja magával makacsul, amikor az elektronikus zene valamit adni szeretett volna, elképzelhető, hogy csak a kezdeti felfutása miatt, de igazán őszinte, művészi ambíciókkal rendelkezők ólálkodtak a szcéna körül. Manapság egyszerű hétvégi kellékké silányul sok esetben maga a zene, lecsupaszodván igazodik a befogadó réteg igényszintjéhez, sajnos nem nagyobb a jelentősége, mint az adott hely bárpultjainak, vip helység kialakításának és egyéb felületes tulajdonságainak. Mondom ezt úgy, hogy itt Kelet-Magyarországon borzasztóan távol vagyok a kultúrától, nyilván Pesten működnek a dolgok underground szinten, azonban a zenéken tetten érhető a "butulás" érzésem szerint. De jól elkanyarodtam. 

James Holden munkássága pont azért tetszik, mert azon ritka producernek érzem, aki a legkevésbé sem hajlandó megválni elképzelésétől, nem csupaszítja le a hangzást a trendek miatt, az általa megírt zenék van íve, nem egy steril valami, ami random összedobált loopokat tartalmazva pottyan ki a dawból. Mindeközben több alkotás sok esetben kiszámíthatatlan, illetve teljesen ellentétes hangzások/hangulatok működnek egymás mellett (bár én kifejezetten szeretem az ilyen kettősséget a zenékben (keresem azt szót, amit ezt leírja, de eszembe nem jut most, megköszönöm, ha megosztja velem az, akinek igen)). 

Pár munka tőle, ami magán hordozza a zeneiséget: 
Klubhimnuszként tarolt anno, nem mondom biztosra, de nem lenne meglepő, ha ezzel robbant volna be: 
http://www.youtube.com/watch?v=v77gaMxLD2s

Olyan zenei folyamat, amibe személy szerint nem tudok belekötni, annyira tökéletes koncepció:

Egy remix, amit igazán kedvelek tőle: 

Külön szeretem, hogy a remix nem a dobsávok cseréjéből áll, hanem valóban újraértelmezésekről van szó.
 
Egy újabb remix, kultikussá vált ez is:

http://www.youtube.com/watch?v=_voht-3HKvA

Itt igazán tetten érhető, ahogy a minimalista, mély hangzás teljesen kitárul. 

Nothinghoz hasonló irány 2 verzióban: 

 

Újabb kedvenc a kiszámíthatatlansága miatt:


 

A The Idiots are Winning albumról 2 zene: 

A másodiknál leginkább a folyamat érdekes, ahogyan alakul/épül a dallammenet. 

 

Külön tetszik, hogy ezek a bugyogó, fortyogó arp futamok kilépnek a sequencer által diktált rendszerből időnként. Minden összesítve szívesen gondolkoznék úgy a zenéről, ahogy ő. Persze biztos vannak olyan alkotások is nyilván, amik túl öncélúak, én az itt felsoroltak miatt tudom kedvelni azt, amit képvisel. 

Link to comment
Share on other sites

Én a rocker-punk-alternaív útvonal után csöppentem a kilencvenes évek elején az acid party-k világába és azóta szeretem az elektronikus zenéket, bár bevallom, nem követem már annyira, inkább előveszem a régi jól bevált track-eket :)

Nekem az elektronikus zene mindig funkcionális volt... indítsa be a lábaimat, reptessen, lazítson el, adjon extázist. Mint egy drog :) Vicces... drogok nélkül pörögtem végig a partykat. Elég volt a zene, a füst a fények hogy reggelre megszabaduljak néhány kilótól, rengeteg fölös energiától és kipucoljam az agyam :)

Sosem kerestem semmi művészetet benne... kár is lenne. De az tény, hogy vannak emberek, akik jobban értenek a reptetéshez és vannak, akik kevésbé :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...