Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

str

Kérdés

Úgy tűnik, kissé kisajátítottam magamnak a 8bit fórumot, és bár ritkán posztolok, ez mintha azt mutatná, hogy nincs igazán érdeklődés a retro kütyük és zenék iránt. Sebaj, félévente egyszer azért írok ide valamit, mert miért is ne. Kb. a "miértisne" felkiálltással indultam neki egy C64 SoundInterfaceDevice összehasolító tesztnek, miután sikeresen összeharácsoltam 5, azaz öt darab különböző verziójú SID chipet. Ez még önmagában nem nagy szám, biztos másoknak is van belőlük pár darab.

De aztán eszembe jutott - miközben kedvenc zenéimet hallgattam 6581-en, régi kenyértartóba épített SID-del -, hogy a különböző SID verziók másképpen szólnak, hiába ugyanabban a gépben vannak (bár ez így kicsit sántít, mert különböző feszültséggel működnek és nem lehet 6581-et rakni a 8580 helyére mondjuk egy C64 C-ben mert elfüstöl) és hiába ugyanaz a programozásuk és elméletben hangzásuk is, totál másképpen szól egy 6581-en megkomponált zene, mint 8580-on. És persze fordítva is igaz.

Ennek örömére csináltam egy három, azaz 3 részes blogbejegyzést. Először csak egy részesre terveztem, de aztán újabb és újabb dolgok kerültek elő, így kibővült és sokkal hosszabb lett, mint amit egy ültő helyben meg lehet emészteni. Javasolt hideg sört és csipszet bekészíteni és aztán nekiállni az olvasásnak.

Felhasznált gépek: C64 Breadbin SID R2-vel, C64 Ausztrál gyártmány SID R3-mal, C64 C kickstarteres kék házban SID 8580 R5-tel, valamint egy SID 6581 R4 és egy SID 6581 R4AR a Breadbinbe rakva.

Felvételi lánc: C64 direkt kimenet RCA csatlakozóval RME Babyface-be. Nincs effektezés, csak nyers hang.

C64 SID shootout - első rész

C64 SID shootout - második rész

C64 SID shootout - harmadik rész

Angolul tudók előnyben, angolul nem tudók pedig nézegessék a szép hullámformákat és hallgassák a példazenéket. Köszi a figyelmet.

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

  • 0

Köszi :)

Amúgy nem vagyok 100% biztos abban, hogy az 1485-ös számú 6581 tényleg R2. A számozás alapján 1985-ben gyártották, az meg már nem feltétlenül az első sorozat... De a másikhoz képest (ami szintén 1985-ös gyártmány) nagyon másképpen szól, szóval hajlamos vagyok azt hinni, hogy tényleg R2 első szériás darab.

Amúgy létezik még 6582-es SID is, de olyanom nincs és nem is nagyon lehet kapni sehol.

Jó olvasgatást :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

az amiga még egy jó kis témakör lenne, de én mindig is c64-es voltam és nem amigás, csak az elmúlt fél évben lett igazi amigám. mondjuk vicces, de egy rakás .mod-ot csináltam az elmúlt években - amiga nélkül, emulátorban vagy impulse trackerrel, aztán konvertálás s3m-be, onnan meg modba... huhh, macerás volt, de szórakoztató is egyben :)

a c64 és a különböző SID változatok amúgy érdekesebbek, és még rengeteg dolog van a témában, amiről lehetne írni. már gondolkozom a következő dolgon :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Én viszont Amigás voltam, közvetlenül a Spectrum korszak után. :) Amiga 500, 1200, bővítőkártyák és társaik. :)

Soundtracker, Fasttracker, és társai voltak a kedvenceim, ezekkel igyekeztem zenét csinálni. Írtam is egy kis programot valamilyen Pascal fejlesztőkörnyezetben (már nem tudom mi volt), amivel hangmintákat tudtam generálni. :)

Szép idők voltak, a mai napig a Renoise az, amivel a legkönnyebben tudok boldogulni, meg is vettem. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2015. 12. 30. at 21:18 írta vinnui:

Én viszont Amigás voltam, közvetlenül a Spectrum korszak után. :) Amiga 500, 1200, bővítőkártyák és társaik. :)

Soundtracker, Fasttracker, és társai voltak a kedvenceim, ezekkel igyekeztem zenét csinálni. Írtam is egy kis programot valamilyen Pascal fejlesztőkörnyezetben (már nem tudom mi volt), amivel hangmintákat tudtam generálni. :)

Szép idők voltak, a mai napig a Renoise az, amivel a legkönnyebben tudok boldogulni, meg is vettem. :)

Nekem a C64/Amiga vonal sajna kimaradt, egy 486DX 40-esen kezdtem Scream Trackker-rel, majd FT2-vel, de ha emlékeim nem csalnak, úgy '95-től '05-ig kizárólag tracker-eztem. Aztán, ahogy szépen lassan beszivárogtak az első DAW kezdemények, meg az úttörőnek számító megoldások (pl: Rebirth, Generator, Reactor és tsi), jött a windows/dos ugrálgatás és össze-vissza ötvözgetés. :) "The struggle was real", amikor az ember fia/lánya megpróbált egy 1024-es GUS-ba belegyömöszölni egy-két loop-ot, amit az előbb említett szörnyetegekkel két-három éjszaka alatt hozott össze. :) No, a lényeg a lényeg, számomra is irtózatosan nehéz volt átszokni tracker-ről a mai értelemben vett "hagyományos" DAW-kra, pláne, hogy az átállási időszakban engem is őrülten csábított a Renoise. :)

Biza, szép idők voltak.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2015. 12. 30. at 20:28 írta str:

az amiga még egy jó kis témakör lenne, de én mindig is c64-es voltam és nem amigás, csak az elmúlt fél évben lett igazi amigám. mondjuk vicces, de egy rakás .mod-ot csináltam az elmúlt években - amiga nélkül, emulátorban vagy impulse trackerrel, aztán konvertálás s3m-be, onnan meg modba... huhh, macerás volt, de szórakoztató is egyben :)

a c64 és a különböző SID változatok amúgy érdekesebbek, és még rengeteg dolog van a témában, amiről lehetne írni. már gondolkozom a következő dolgon :)

Klassz írások! Álmomban nem gondoltam, hogy ilyen sok eltérés volt a különböző verziók között. No meg azt, hogy egyáltalán ma még vannak, akik ezekkel a jószágokkal harcolnak. :) Épp a napokban merengtem azon, hogy újra be kellene szerezni egy Enterprise 128-ast, mert én meg annak a hangchip-jébe voltam szerelmes. :) Más kérdés, hogy bennem nincs meg a kurázsi, hogy belevágjak, holott ha leülök zenélgetni, a mai napig gyakran előfordul, hogy a Moog-on vagy Nord-on totál natúr négyszögjelekkel játszadozom órákig. :) Hiába no, a gyökereink. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0

chiptune-ra születni kell, nem lehet csak úgy minden egyéb nélkül élvezni :D

bár manapság amilyen zenéket csipzene néven csinálnak és kiadnak a kezükből emberek... na az már nekem is sok. amikor jön pistike a gameboy lsdj-vel és három random hangot összepötyög az amúgy is nagyon magas kvalitású gameboy hangcsippel... na, de ebbe nem feltétlenül akarok belemenni :)

 

gergely: elég durva modokat csinálnak még a régi gépekhez, menő lett a retro. itt van pl ez: https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/product/c64-reloaded.html

meg super nintendohoz, megadrivehoz mindenféle kiegészítő... hiába régi kütyük, nagy a rajongótáboruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2016. 01. 12. at 19:12 írta str:

chiptune-ra születni kell, nem lehet csak úgy minden egyéb nélkül élvezni :D

bár manapság amilyen zenéket csipzene néven csinálnak és kiadnak a kezükből emberek... na az már nekem is sok. amikor jön pistike a gameboy lsdj-vel és három random hangot összepötyög az amúgy is nagyon magas kvalitású gameboy hangcsippel... na, de ebbe nem feltétlenül akarok belemenni :)

 

gergely: elég durva modokat csinálnak még a régi gépekhez, menő lett a retro. itt van pl ez: https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/product/c64-reloaded.html

meg super nintendohoz, megadrivehoz mindenféle kiegészítő... hiába régi kütyük, nagy a rajongótáboruk.

Volt szerencséd esetleg a Spectrum/Enterprise vonalon a Race Ace nevű játék zenéjéhez? No, az valami eszetlen jó. Nagyon egyszerű, de fél órán keresztül is képes vagyok loop-ban hallgatni. Szívesen meghallgatnék belőle egy SID portolást. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0
10 órája írta str:

Rob Hubbard mindkét platformon?

Szerintem az általad küldött változat vastagon színvonalasabb, mint az Enterprise-os. Bár valóban érződik a kettő között némi áthallás, de hát lássuk be, akkoriban egy "F1 szimulátorban" nem nagyon lehetett sok eltérést mutatni. Amiben lehetett, abban el is tér a kettő. Az EP változatban a lényeg a tükrökre lett terelve, mert ugye lehetett látni a mögötted érkezőt - igaz, nagyon gagyi módon. :) Itt meg ráadásul sokkal "okosabbnak" tűnnek az ellenfelek, plusz eleve pro feature, hogy volt scroll-os háttér. EP-n erre esély sem volt.

Egyébként a Spectrum változatot egy ún. Mastertronic nevű cég követte el még 86-ban (akiknél valóban tevékenykedett Rob Hubbard), míg az Enterprise 64-eset 85-ben az Artifical Intelligence Product Inc, tehát egy évvel korábban. Hogy most a tyúk vagy a tojás volt-e előbb, illetve hogy a Rob féle Speccy-s változat alatt melyik zene szólt, azt sajna nem tudom.

Érdekesség egyébként, hogy míg C64-en a játékok alatt is szólhatott a zene, erre EP-n megint csak esély sem volt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2015. 12. 30. at 18:12 írta str:

Köszi :)

Amúgy nem vagyok 100% biztos abban, hogy az 1485-ös számú 6581 tényleg R2. A számozás alapján 1985-ben gyártották, az meg már nem feltétlenül az első sorozat... De a másikhoz képest (ami szintén 1985-ös gyártmány) nagyon másképpen szól, szóval hajlamos vagyok azt hinni, hogy tényleg R2 első szériás darab.

Amúgy létezik még 6582-es SID is, de olyanom nincs és nem is nagyon lehet kapni sehol.

Jó olvasgatást :)

 

Nekem van egy 8565 R2 az számít? Meg még több is mert készül egy szinti belőle ;) A többi számát nem tudom mert nincs itt kéznél.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...