Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Compressor, Maximizer és egyéb


zsole

Kérdés

Sziasztok !

A kompresszor limiter , maximizer stb. használatáról kérdezném a nagyérdeműt.

A kezdeteknél feltűnt, hogy a saját otthoni rendszeremen készre kevert zenéim halkabban szóltak, mint másoké, pedig direkt figyelve erre még kicsit túl is vezéreltem.( nem használtam dinamika növelésére semmit ..) Ezért érdekelne, hogy ki hogy használja a kompresszort , maximizert stb., van e ennek elérhető magyar nyelvű fóruma ahol hangmérnöki végzettség nélkül is megérthető ez a folyamat. Ez nagyon érdekelne... Ha esetleg nincs, ( itt hátha lesznek hasznos hozzászólások... ;) ) lenne kedves valaki érthetően leírni pl. a kompresszor helyes használatát.?

Az is érdekelne még pl. hogy ki mire használja ezeket az plugineket, ( milliós vasakról ne beszéljünk most itt, csak a könnyebben elérhető pluginokról !! )  -úgy értem pl. bass, kick, sávoknál, ...vagy mire egyáltalán nem, esetleg a masterre lehet e használni. ? Az én tapasztalatom szerint nem, nekem pl. elrontja a hangképet, de lehet hogy nem jól használom stb.

Van e értelme láncba fűzni őket?,....esetleg jobb szárazon felvenni mindent audioba és ezután használni az fx-eket?.

Köszönet minden hozzászólónak...

 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

8 órája írta zsole:

Sziasztok !

A kompresszor limiter , maximizer stb. használatáról kérdezném a nagyérdeműt.

A kezdeteknél feltűnt, hogy a saját otthoni rendszeremen készre kevert zenéim halkabban szóltak, mint másoké, pedig direkt figyelve erre még kicsit túl is vezéreltem.( nem használtam dinamika növelésére semmit ..) Ezért érdekelne, hogy ki hogy használja a kompresszort , maximizert stb., van e ennek elérhető magyar nyelvű fóruma ahol hangmérnöki végzettség nélkül is megérthető ez a folyamat. Ez nagyon érdekelne... Ha esetleg nincs, ( itt hátha lesznek hasznos hozzászólások... ;) ) lenne kedves valaki érthetően leírni pl. a kompresszor helyes használatát.?

Az is érdekelne még pl. hogy ki mire használja ezeket az plugineket, ( milliós vasakról ne beszéljünk most itt, csak a könnyebben elérhető pluginokról !! )  -úgy értem pl. bass, kick, sávoknál, ...vagy mire egyáltalán nem, esetleg a masterre lehet e használni. ? Az én tapasztalatom szerint nem, nekem pl. elrontja a hangképet, de lehet hogy nem jól használom stb.

Van e értelme láncba fűzni őket?,....esetleg jobb szárazon felvenni mindent audioba és ezután használni az fx-eket?.

Köszönet minden hozzászólónak...

 

Hello!

Mindjárt találtam neked 3 linket. Egész értelmes összefoglalások ezek, -mindenképpen olvasd el-  csak utána fogod tudni értelmezni a hozzászólásainkat.:

http://musicdivision.hu/kompresszor-alapok/

 

http://www.soundhead.hu/portal/index.php/irasok/technika/mi-az-a-kompresszor-es-miert-kell-egyaltalan-hasznalnunk.html

 

http://globalgitar.hu/dinamikaszabalyzok-a-kompresszor-rol-erthetoen/

Néhány gondolat a bejegyzésedhez:

Kérlek röviden írd le az otthoni rendszeredet. (gép-program-hangkártya-esetleges egyéb analóg berendezés, hangszer)

Gondolom otthon digitális módon készíted és rögzíted , valamilyen számítógép alapú merevlemezes felvevővel (HDR), szoftverrel (DAW) a zenéket.

A megfogalmazásod feltételezi, hogy nem minden feladatot szoftveresen (in the box- a számítógépen belül) végzel el, lehetnek külső hangszereid, berendezésed, esetleg ének, aminek a jelét rögzíted a gépen.

- "...pedig direkt figyelve erre még kicsit túl is vezéreltem."   Ez az első komoly hiba, soha ne vezéreld túl a jelet annak digitalizálásakor!!! A túlvezérelt jel digitálisan torz, ami nagyon károsan befolyásolja a hangminőséget (...már, ha persze nem kifejezetten ez a cél és kifejezetten ezt az effektust akarod létrehozni :-) ) Ez nem analóg rögzítés, itt nem tolerálja a rendszer a túlvezérlést.

A rögzítés előtt ellenőrizd a bejövő jelszintet a programon belül, amit használsz. Egyszerűen fogalmazva a kijelző a leghangosabb résznél ne menjen a maximális érték közelébe, a számok inkább -6db környékén álljanak meg (van aki beengedi -3db környékére, mivel van olyan program- DAW, aminél ennek az értéknek az elérése még nem okoz gondokat)

Amennyiben viszonylag egyenletes dinamikájú hangot rögzítesz, úgy nem lesz nagy gond a jelszintekkel. DE, ha már nagy dinamikatartományt átfogó jelet szeretnél rögzíteni, ott már gondok lehetnek (énekesből általában "meleg levegő jön ki" értsd halkan énekel, de néha meg nagyon kiereszti a hangját..., vagy "puttyogtatsz" egy szintit, a szűrővel és a billentyű leütésével variálsz: ilyenkor is el tudnak szabadulni a lovak) 

És meg is érkeztünk az első problémához, ahol először lép be a körbe a kompresszor használata. Ilyen esetekben kellene használni egy "lusta" kompresszort, ami kordában tartja a jelszintet. Ezt ki lehet váltani manuálisan, de ehhez nagyon jól kell ismerni a forrást (mikor halk és mikor hangos) és annak függvényében kell a potmétereket tekergetni, hogy a jel-zaj viszony (jelszint) ideális legyen az A/D konverterednek. Ez viccesen hangzik, de egy úgynevezett "leveller" pontosan ezt csinálja, csak mondjuk sokkal jobban, mint az ember és még ráadásul alig hibázik :-)

Ha már jól rögzítetted a jeleket, összekeverted a művet persze észreveszed, hogy "halk". Ilyenkor a legegyszerűbb egyetlen eszközt használni egy ú.n. "brickwall limiter"-t, ami jól felhúzza a jelszintet, azután a meghatározott maximum értéken (ami jóóóó hangos..) "megtapossa" azt és megtartja. 

Ilyen pluginek vannak, a maximizer is ezt csinálja (A mindenki által könnyen elérhető Waves pl. tartalmaz ilyet, de egy jobb DAW saját készletében is akad, ami jól megnöveli a hangerőt a masterfader jelútjánál)

Természetesen már a keverésnél is használunk jelkomprimálást. Ez erősen műfajfüggő, mind az adott kompresszor kiválasztása, min pedig azok használata. Ezt persze részletezhetjük, de maradjunk a te anyagaidnál ,aminek majd elárulod a műfaji besorolását...

Az évek során, a berendezések megjelenésével kialakultak bizonyos megszólalások, amiből később divatok lettek és ezzel elvárások is. 

Gondolj bele, (NAPJAINKBAN) alapból adott kettő darab hangsugárzó (sztereofonia), amiből szeretnénk ha minden számunkra fontos közlendő érthetően megszólaljon, a hallgató tudja értelmezni azt. (mindez persze ,-ha lehet- legyen mono kompatibilis is). Ehhez rengeteg kompromisszumra és technikai "trükkre" szükségünk van.

A hangrögzítés nem egy egyszerű feladat, de mi ezért szeretjük! :)))

Bocs, ha hosszú és esetleg pontatlan voltam.

Link to comment
Share on other sites

Nagyon nagy témakörről szól a kérdésed! Kb. olyan, mintha azt kérdeznéd, hogy lehet jó képet festeni. Rengeteg mindentől függ, hogy kell-e dinamika szabályzás, és hogy milyen mértékben, milyen beállításokkal. Ha sokat foglalkozol a dologgal egy idő után már valószínűleg fogod hallani, hogy a dinamikaszabályzás során mi hogyan változik, torzul. Minél többet foglalkozol vele elvileg annál finomabb különbségeket is észreveszel majd. Egyszóval nem lesz rá tipp, hogy tekerd ezt ide azt oda, és jól fog szólni a zenéd!

Link to comment
Share on other sites

- "Az is érdekelne még pl. hogy ki mire használja ezeket az plugineket,"

Ha már elolvastad a linkeket és megosztod velünk milyen stílusú, műfajú zenét rögzítesz és milyen berendezéseket, szoftvereket használsz, akkor beszélgessünk a lényegről!

(Itt fontos leszögezni, hogy én nem vagyok electro expert ezért minden ilyen hangguru jöjjön és ossza az (észt) igét!!!)

- "Az én tapasztalatom szerint nem, nekem pl. elrontja a hangképet, de lehet hogy nem jól használom stb..."

Valóban, kompresszort elsőre nehéz jól beállítani. Alap, hogy agyba-főbe nem feltétlenül szükséges mindenre plugint rászúrni, csak azért mert azt úgy kell. Lehet, hogy inkább rontani fog az egészen, mint javítani. Ha jó mintákat használsz, azok önmagukban megállják a helyüket a mixben. Legyen minél egyszerűbb, kevés összetevős a hang. Ami magában szólva, kiszólózva rettenetesen "mutatós" (taknyos, mindent beterítő basszus, űrben úszó lábdob) az biztosan el fog vérezni a mixben.

Csatolj példákat, úgy könnyebb segíteni. nem kell félni, a normálisabb értelmesebb fórumozók nem a kompozíciót fogják minősíteni, hanem mutathatnak irányt neked!

 

- "Van e értelme láncba fűzni őket?,....esetleg jobb szárazon felvenni mindent audioba és ezután használni az fx-eket?."

Na ehhez tényleg jó lenne tudni milyen szoftver(eke)t használsz, mert itt fogalmi kérdések vetődnek fel!

 

- "...esetleg a masterre lehet e használni. ?"

A masteringet ne keverjük most még ide, gyakorlatilag az első hozzászólásomban a limiter tekintetében kitértem erre.

A mai értelemben vett mastering gyakorlatilag már a keverésnél elkezdődik. Alapvető, eredeti célja műszaki alapú illesztés volt, amiből mára hangdizájn (is) lett.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Köszönöm a linkeket, meg fogom őket nézni, kb. ilyeneket kerestem.

Kérdezted a cuccaim , leírom - bár nem szeretnék senkit ezzel untatni.

A berendezésem semmi extra, hiszen hobby szinten zenélek.

-dell 2magos pc ( sajnos csak 4gb RAM) win7 64bit

-yamaha ex5

Cubase 5, és 7

Delta 44

- a lehallgató rendszer ( na ez sem az, ami a nagy könyvben meg van írva , pedig szerintem ez a legfontosabb akár ) ezen most nincs lehetőségem változtatni.

szoba 3.1x2.8 , a deltából megy a jel egy sa-2030e keverőbe, onnan kétfelé megy - egyik egy oristerbe, amire pár egy aiwa sx-nav65 van kötve monitornak, a másik vonalon a jel egy EV (electrovoice) xp200 crossoveren keresztül két db studiomaster 600b végfokon keresztül megy 1 pár EV sx200 és 1 pár EV sb120

Zenei irányzat elég vegyes, de kedvenceim pl. Cretu, Froese, Jarre, Vangelis, és ciki nem ciki, pl Chicane munkássága is, vagyis inkább elektronikus , és ezek "keverékével" próbálkozom..bár mostanság érdekelni kezd az Epic-Trailer vonal ,ahol szintén fontos a dinamika.

vst-i-ket használok már csak szinte, a vasakat eladtam anno ( az ex5 már csak masterkbd.)

- native instruments ,-u-he, tone2, spectrasonics termékek és az általában a népszerű pluginek és könytárak.

Maximizer tekintetében közben "megállapodtam" a Dotec audio Deemax pluginnel, ez egyenlőre nekem megfelelőnek tűnik.

A compressor ügyében mégegyszer köszi a linkeket, hamarosan nézem is őket...

 

Link to comment
Share on other sites

Nehéz kérdés a compressor. Szét kell válogatni hogy mi a célja vele az embernek. Vannak hangszerek melyek jellegükből adódóan olyanok hogy könnyebben beilleszthetőek a hangképbe kompresszált formában, a basszusgitár tipikusan ilyen hogy "nem kell" annyi dinamika amennyi van neki. Aztán van az a fajta kompresszió amikor a csúcsokat szándékozol megfogni tipikusan egy ének esetében. Persze énekből van az úgynevezett "arcba szólós" verzió. Aztán vannak az effekt jellegű kompresszálások.

Számomra a legnagyobb fejlődést a kompresszorhasználatban az UA 1176 hozta. Fontos tényező az attack-release megfelelő megválasztása, amit a dobok szemléltetnek legjobban. A 1176-nál a leghosszabb attack idő átengedi a tranzienst, ez egy lábdobnál úgy mutatkozik meg hogy "nem nyesi meg a magasát", a másik véglet meg amikor "összeesik" a lábdob hangja. Release-ra egy dob group jó példa. Ha hosszúra hagyod akkor az első pergőütés hangos, de a második nem lesz már az, tehát fontos szempont hogy visszoldjon a kompresszor a következő ütésre, nyilván effekt jelleggel lehet játszani ezzel.

Véleményem szerint nem szerencsés klasszikus értelemben vett limitert használni, kivétel mastering végén.

Láncba fűzni például standard megoldás éneken egy LA-2A után berakni még valamit, legyen akár 1176 vagy 33609 vagy más.

Én csatornára elég sok mindenre szeretem a 1176-ot, vannak dolgok ahol egy LA-2A nagyon jól működik, masteringre G-bus (igaz vasban), de általános compressornak például tök jó a FabFilter.

Link to comment
Share on other sites

Ha már a témánál vagyunk, engem az érdekelni, hogyan lehet megvalósítani egy sidechain kompressziót sidechain kompresszor nélkül :) Tudom elég hülyén hangzik a kérdés, sokat gondolkoztam rajta, nem jutottam megoldásra és gondoltam hátha nem kell feltalálnom a spanyol viaszt :) Konkrétan a basszus vs. kick dolgot szeretném megvalósítani.

Link to comment
Share on other sites

12 órája írta Csuzlee:

Ha már a témánál vagyunk, engem az érdekelni, hogyan lehet megvalósítani egy sidechain kompressziót sidechain kompresszor nélkül :) Tudom elég hülyén hangzik a kérdés, sokat gondolkoztam rajta, nem jutottam megoldásra és gondoltam hátha nem kell feltalálnom a spanyol viaszt :) Konkrétan a basszus vs. kick dolgot szeretném megvalósítani.

Az érdekes (vagy hülye) kérdés érdekes választ szül:

1. komponáld meg a dalt úgy, hogy a lábdob meg a basszus ne szóljon egyidőben

2. hangold a lábdobot nagyon mélyre, a basszust meg magasra, hogy ne ütközzenek (vagy fordítva, de az... is lehet érdekes)

3. ha elektronikus zene, akkor a lábdobbal egyidőben megszólaló basszus felfutását állítsd magasra (és kicsit maradjon is le), ha akusztikus, akkor ne pengetve legyen a basszus, hanem vonóval szólaltasd meg (lassan - nyilván)

Egyik sem saját ötlet, és nem spanyol viasz. Az első 2 megoldásra tudok példát mondani az elmúlt 30 évből, a 3.-ra nem, de nem csoda. :)

Ha kimondottan a sidechain ducking effektjét akarod, akkor a legjobb és legegyszerűbb a sidechain. Manapság már szaros pluginekkel is meg lehet csinálni. Csak tudnám minek, de meg lehet és kész.

 

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2016. 02. 25. at 21:06 írta zsole:

- native instruments ,-u-he, tone2, spectrasonics termékek és az általában a népszerű pluginek és könytárak.

 

 

Mivel elektronikus cuccokat használsz, abból is a lehető legkönnyebben kontrollálhatót (szoft), ezért szerintem neked maximum effekt jelleggel lehet szükséged kompresszorra, mert a zenei anyag dinamikáját tökéletes precizitással tudod kontrollálni. Például egy élő dobfelvételnél a pergőből ki kell vasalni (komprimálni) az életet, ahhoz hogy konzekvensen, egyenlő hanegerővel szóljon, de egy VSTi esetében erre semmi szükség. Ha akarod minden leütés pontosan ugyanolyan hangerővel szól. Ha más a cél, akkor azt valósítod meg.

Sok esetben még az effekt jellegű kompresszor-használat is kikerülhető a szoftokkal, mert magát a burkolót is tudod úgy szabályozni, ahogyan csak akarod. A pergő példánál maradva az ingyenes drumatic-ban is olyan burkolót rajzolsz, amilyet akarsz, ezzel tökéletesen "emulálhatod" a mögötte lévő kompresszort.

Úgyhogy én a helyedben inkább annak esnék neki, hogy hogyan programozzam le a megfelelő hangokat a szoftokban, és soha nem lesz szükséged kompresszorra, amíg ének, vagy egyéb akusztikus/természetes hangszer sávjával nem kell bíbelődnöd.

Ha színezni akarod a hangot 1-2 klasszik vas hangjával az más kérdés, de igazán komprimálni akkor sem kell egy jól megoldott szoftver hangot.

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta DutchFlowers:

Az érdekes (vagy hülye) kérdés érdekes választ szül:

1. komponáld meg a dalt úgy, hogy a lábdob meg a basszus ne szóljon egyidőben

2. hangold a lábdobot nagyon mélyre, a basszust meg magasra, hogy ne ütközzenek (vagy fordítva, de az... is lehet érdekes)

3. ha elektronikus zene, akkor a lábdobbal egyidőben megszólaló basszus felfutását állítsd magasra (és kicsit maradjon is le), ha akusztikus, akkor ne pengetve legyen a basszus, hanem vonóval szólaltasd meg (lassan - nyilván)

Egyik sem saját ötlet, és nem spanyol viasz. Az első 2 megoldásra tudok példát mondani az elmúlt 30 évből, a 3.-ra nem, de nem csoda. :)

Ha kimondottan a sidechain ducking effektjét akarod, akkor a legjobb és legegyszerűbb a sidechain. Manapság már szaros pluginekkel is meg lehet csinálni. Csak tudnám minek, de meg lehet és kész.

 

Ez nagyon beteg :-)  

Link to comment
Share on other sites

3 órája írta DutchFlowers:

Az érdekes (vagy hülye) kérdés érdekes választ szül:

1. komponáld meg a dalt úgy, hogy a lábdob meg a basszus ne szóljon egyidőben

2. hangold a lábdobot nagyon mélyre, a basszust meg magasra, hogy ne ütközzenek (vagy fordítva, de az... is lehet érdekes)

3. ha elektronikus zene, akkor a lábdobbal egyidőben megszólaló basszus felfutását állítsd magasra (és kicsit maradjon is le), ha akusztikus, akkor ne pengetve legyen a basszus, hanem vonóval szólaltasd meg (lassan - nyilván)

Egyik sem saját ötlet, és nem spanyol viasz. Az első 2 megoldásra tudok példát mondani az elmúlt 30 évből, a 3.-ra nem, de nem csoda. :)

Ha kimondottan a sidechain ducking effektjét akarod, akkor a legjobb és legegyszerűbb a sidechain. Manapság már szaros pluginekkel is meg lehet csinálni. Csak tudnám minek, de meg lehet és kész.

 

Csatlakozom Wheelhez és meg is köszönöm a hozzászólásod, hiszen időt szántál rá és ez minden képen értékelendő :)

Link to comment
Share on other sites

Srácok!

Találtam egy igen vicces plugin-t, már a neve is találó: Lazy Kenneth. Nesze neked negyedelő szeletelés! :) 

http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Lazy_Kenneth&id=1372

Pont azt csinálja, amit Csuzlee szeretne. Ducking sidechain nélkül. Et voilá. Mehet a pumpálás.

Az előző (beteg) hozzászólásomból kimaradt 4. opció: programozd le a basszus faderét. Ha repetitív a muzsika, akkor egyszer kell megcsinálni, aztán copy-paste. A kompresszor is pont ugyanazt csinálja.

Na jó zenélést!

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...