Jump to content
Ménemszól.hu

Lexicon 224-es zengető UAD-2-re


A/D

Recommended Posts

Az Universal Audio a mai napon kiadta legendás Lexicon 224-es digitális zengető UAD-2-es modelljét. Ha ez beválik, az nagyon komoly hiánypótló lehet a piacon, mivel a szoftveres zengetők különösen nagy mértékben el vannak maradva a vasaktól, még a leggyengébb hardverekkel sem igen tudnak versenyezni a jelenlegi megoldások. Igen borsos áron, 350 dollárért lehet megvásároni a store-ból. Ez mondjuk elég combos összeg UA viszonylatban is (az EMT zengetőket együtt odaadják ennyiért). Két okból se rohandjunk azonban vásárolni: 1) az UA mindig akciózik valamit, vannak és lesznek olyan kombinációk, amikor ezt ugyanennyiért meg lehet venni. 2) 14 napig ingyen lehet próbálni: töltsük le előbb, és győződjünk meg róla, hogy tényleg megéri a pénzét!

Most pedig egy kis mese: a 224-es zengető 1978-ban látott napvilágot, a buja lecsengésével, távirányítós megoldásával gyakorlatilag azonnal klasszikus lett. Egy elismert fizikus/mérnök tervezése, akit Dr. David Griesingernek hívnak. A készülék minden idők legnagyobb példányszámban eladott digitális stúdió zengetője, kb. egymaga meghatározta egy korszak hangázsvilágát, de a mai napig igáslóként használják minden rendes helyen. A távirányítót ott láthatjuk minden nagy pulton. A 224-es Concert Hall A programja minden idők legjobb zengetőjének számít, a plate program pedig annyira volt meghatározó, hogy a 80-as évek dobsoundját fel sem ismernénk enélkül.

lexicon_224_hq.jpg

Az UAD-2-es modell mind a 8 reverb programot és a chorus programot tartzalmazza az eredeti masina 4.4-es firmware verziójából. És ahogy azt az UA-tól elvárhatjuk, nem lehet a szimuláció teljes anélkül, hogy ne modellezné az eredeti bemeneti trafók és a korai 12 bites AD/DA step gain átalakítókat. Az UAD-2 model -ellentétben az IR-es megoldásokkal- minden eredeti paramétert enged állítani, testreszabható. Emelett lehetőségünk nyílik kikapcsolni a berendezés működésének nem kívánatos velejáróit, pl. a paraméterek változásával járó "zippering" zajt, ésatöbbi. Egy speckó funkció révén kalibrálható a bemeneti gain szabályzójának állításakor fellépő hatás, a pitch shift, és kiválasztható egy "Bug Fix" mód is, ami titja/engedélyezi a korai változatokra jellemző hibák javítását a Hall B és chorus programokban.

Az UA szerint ez a létező legprecízebb modellje ennek a berendezésnek. Töltsük le hamar, a demó alapján brutál.

Még valami: az UAD-2-es kártyák a pluginkjeikkel nem csak megvásárolhatók, de ki is próbálhatók pl. a Hit Space-ben!

Link to comment
Share on other sites

Keveréshez már régóta nem használok vas zengetőt, mert ami elérhető árban volt számunkra,

azokat szerintem már régen lekörözte az UAD a Dreamverb-bel, az EMT 250-nel meg főleg.

Most meg ezzel a Lexiconnal is.

Persze ha tudnék venni egy 480-at, vagy egy Bricasti-t, azt nyilván el tudnám viselni vasban. :)

Silknél van 480, meg Quantec, majd ő jobban meg tudja mondani, hogy milyen ez a 224.

Link to comment
Share on other sites

Hát érdekes, én egy laptop hangszóróin hallgattam a demó videót, de még ott is nagy a különbség a vas és a szoftver között (főleg az ének mintánál), kb. annyi, mint a vas 1081EQ és az UAD 1081 plugin között. Ami egyébként nem probléma, mert a vas némileg drágább. Van egy videója az UA-nak, ahol a vas Helios-t hasonlítják össze a pluginnel, az még viccesebb, pedig biztos, hogy mindent megtettek azért, hogy a legkevésbé lehessen hallani a különbséget. :) Egyébként meg szerintem egy Lexicon MPX-1 is jobb, mint az UAD-os zengetők, de ez szubjektív vélemény.

Link to comment
Share on other sites

Hát érdekes, én egy laptop hangszóróin hallgattam a demó videót, de még ott is nagy a különbség a vas és a szoftver között (főleg az ének mintánál), kb. annyi, mint a vas 1081EQ és az UAD 1081 plugin között. Ami egyébként nem probléma, mert a vas némileg drágább. Van egy videója az UA-nak, ahol a vas Helios-t hasonlítják össze a pluginnel, az még viccesebb, pedig biztos, hogy mindent megtettek azért, hogy a legkevésbé lehessen hallani a különbséget. :) Egyébként meg szerintem egy Lexicon MPX-1 is jobb, mint az UAD-os zengetők, de ez szubjektív vélemény.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem amúgy nem nagy a különbség a videóban dehát ez szubjektív, meg én amúgy is elfogult vagyok. :)

Nekem olyan, mintha legalább 10-20-szor annyi DSP kellene, mint amennyi van. Se térérzet, se részletesség. Sajnálom! Én is UAD-ozom, tényleg nagyon jó plugineket csinálnak, de a vastól olyan messze vannak, mint a guminő az igazitól.

Link to comment
Share on other sites

Ez így szerintem túl általános kijelentés.

Az én színpadi gitárcucomban például van egy eredeti Roland Dimension D.

Elég alapos teszteket végeztem és gyakorlatilag 100%-os az egyezés a szoftverrel.

Sőt a szoftver jobb, mert nem zajos.

Hogy őszinte legyek eléggé meg voltam lepve, mert ezzel ellentétes

várakozásaim voltak a teszt előtt.

Egy zengető persze más történet, az EQ-k és kopresszorok pedig főleg,

de ez a teszt azt mutatja, hogy elvileg lehetséges nagyon jól lemodellezni valamit,

max nincs hozzá teljesítmény, ahogy te is mondod.

Nincsenek valahol tesztfájlok, ahol ezt a Lexicont össze lehet nézni a vassal?

Nem Youtube videóra gondolak, hanem letölthető wavra.

Link to comment
Share on other sites

Ez így szerintem túl általános kijelentés.

Az én színpadi gitárcucomban például van egy eredeti Roland Dimension D.

Elég alapos teszteket végeztem és gyakorlatilag 100%-os az egyezés a szoftverrel.

Sőt a szoftver jobb, mert nem zajos.

Hogy őszinte legyek eléggé meg voltam lepve, mert ezzel ellentétes

várakozásaim voltak a teszt előtt.

Egy zengető persze más történet, az EQ-k és kopresszorok pedig főleg,

de ez a teszt azt mutatja, hogy elvileg lehetséges nagyon jól lemodellezni valamit,

max nincs hozzá teljesítmény, ahogy te is mondod.

Nincsenek valahol tesztfájlok, ahol ezt a Lexicont össze lehet nézni a vassal?

Nem Youtube videóra gondolak, hanem letölthető wavra.

Jó lenne egy elfogulatlan, szakember által készített teszt, de hát kinek van 224-ese? :) Biztos vagyok benne, hogy az UA többet költ marketingre, mint fejlesztésre, ezért nekem nem kérdés, hogy a bemutató videóiban is arra törekszik, hogy minél jobban hasonlítson a termékük a vasra :) "Hallgass a füledre" (kedvenc szlogenem, persze másik gyártótól), csak hát tudjuk-e, hogy mit kell hallanunk? Az A/B tesztek nagyon veszélyesek - pl.: ha a kék napszemüveged leveszed, minden kék lesz egy ideig - pedig nem az, csak olyannak látjuk - így működik az agyunk...

Link to comment
Share on other sites

Köszi a mintákat! Kár, hogy a száraz jelet nem rakták fel mellé.

Valóban nem egyforma, de ez a különbség szerintem a töredéke a kettő közti árkülönbségnek.

Legalábbis a magam részéről bőven elfogadom kompromisszumként.

Főleg, hogy disznó jól szól mixben.

Ezt a fajta zengetést mással nemigen tudom előállítani.

És mint a legtöbb UAD cuccal, ezzel is csak az a bajom, hogy eddig egész jól el voltam nélküle,

de most nagyon meg kéne venni! :)

A legtöbb ember amúgy még tízszer ekkora eltérést sem hall meg, de persze nem ebből kell kiindulni.

Meg hát manapság a legtöbb keverésnél nem az lesz a fő probléma,

hogy "csak" 95%-ban lehetett lemodellezni ezt a zengetőt, hanem sok egyéb más.

Amúgy az akusztikus gitár zengetése pont az egyik legkényesebb dolog.

Nyilván nem véletlenül ezzel teszteltek.

Más dolgokon valószínűleg kevésbé jön ki a különbség.

Link to comment
Share on other sites

Na szóval: az UAD Lexicon 224 gyengébb mint a vas, ez nem kérdés (szerintem sokkal, de ez most mellékes).

A probléma az, hogy egy 1978-as digitális zengetőről beszélünk, amikor még azt sem tudtam mi az a számítógép, nemhogy digitális :) Azóta rengeteget fejlődött a világ (illik is neki több mint 30 év alatt). Akkoriban azt hittem, mint sokan mások, hogy 2000 után már az űrben fogunk lakni.....

Ehelyett mi történt???? Örülünk a csak DSP-n (mert a legmodernebb számítógépek teljesítménye kevés) futó eredeti dokumentációk alapján készült gyenge másolatnak....

Uraim! Jobbnak kellene lennie, nem rosszabbnak! Ez a vicces! Meg az, hogy a legnagyobb amerikai stúdiók is a 70-80-as években (vagy korábban) készített-tervezett technikával dolgoznak.

Persze vannak modern (10-20 éves) eszközök is, de csak azért, mert a zenészek már nem tudnak zenélni, és nem lehet szalagra rögzíteni a zenét :). Na ez a XXI. század. Egy mű világ.

Link to comment
Share on other sites

Na szóval: az UAD Lexicon 224 gyengébb mint a vas, ez nem kérdés (szerintem sokkal, de ez most mellékes).

A probléma az, hogy egy 1978-as digitális zengetőről beszélünk, amikor még azt sem tudtam mi az a számítógép, nemhogy digitális :) Azóta rengeteget fejlődött a világ (illik is neki több mint 30 év alatt). Akkoriban azt hittem, mint sokan mások, hogy 2000 után már az űrben fogunk lakni.....

Ehelyett mi történt???? Örülünk a csak DSP-n (mert a legmodernebb számítógépek teljesítménye kevés) futó eredeti dokumentációk alapján készült gyenge másolatnak....

Uraim! Jobbnak kellene lennie, nem rosszabbnak! Ez a vicces! Meg az, hogy a legnagyobb amerikai stúdiók is a 70-80-as években (vagy korábban) készített-tervezett technikával dolgoznak.

Persze vannak modern (10-20 éves) eszközök is, de csak azért, mert a zenészek már nem tudnak zenélni, és nem lehet szalagra rögzíteni a zenét :). Na ez a XXI. század. Egy mű világ.

Az a fene nagy baj,hogy igazad van.Most elszomorodtam. :-(

Link to comment
Share on other sites

Na szóval: az UAD Lexicon 224 gyengébb mint a vas, ez nem kérdés (szerintem sokkal, de ez most mellékes).

A probléma az, hogy egy 1978-as digitális zengetőről beszélünk, amikor még azt sem tudtam mi az a számítógép, nemhogy digitális :) Azóta rengeteget fejlődött a világ (illik is neki több mint 30 év alatt). Akkoriban azt hittem, mint sokan mások, hogy 2000 után már az űrben fogunk lakni.....

Ehelyett mi történt???? Örülünk a csak DSP-n (mert a legmodernebb számítógépek teljesítménye kevés) futó eredeti dokumentációk alapján készült gyenge másolatnak....

Uraim! Jobbnak kellene lennie, nem rosszabbnak! Ez a vicces! Meg az, hogy a legnagyobb amerikai stúdiók is a 70-80-as években (vagy korábban) készített-tervezett technikával dolgoznak.

Persze vannak modern (10-20 éves) eszközök is, de csak azért, mert a zenészek már nem tudnak zenélni, és nem lehet szalagra rögzíteni a zenét :). Na ez a XXI. század. Egy mű világ.

Link to comment
Share on other sites

Persze ez mind igaz és nekem aztán tényleg tele van a tö..m ezzel az egész mai mű világgal. De ki a fene engedhet meg ma itthon magának vas Lexicon-t? Mármint ilyen nagyobbat. Meg egyáltalán egy full analóg mixet komoly külső cuccokon. Mert egy Lexicont önmagában még nyugodtan a hajunkra kenhetünk. Nagyon kevesen tudják ezt ma megtenni. Ma sokszor annyi pénzből akar egy zenekar lemezt csinálni, amiből nyugaton a dobbeállás se nagy jön ki. Szóval ezért az árért én egy nagyon hasznos kis cuccnak tartom. Persze én is szeretnék az igazival dolgozni, mint bárki más, de jelenleg ez nem megy. Mindemelett én is használok vasakat a mixeimhez, de ilyen komolyabb cuccokat manapság nagyon nehéz kitermelni. Egyszer talán összejön egy 480.

Link to comment
Share on other sites

Sok dologban egyet értek veled Bertold.Valami azonban elgondolkodtató.Ami 1978-ban flagship high end cuccnak számított azt szeretnék ma gyakorlatilag konzumerré tenni, és egy dsp felületen sok ember számára elérhetővé varázsolni, az eredeti ár töredékéért.Vetítsük ezt le egy másik iparág termékére.Egy 1978-as Ferrarit ma sem veszel meg egy Suzuki árából és egy mai Suzuki még mindíg nem képes elérni azokat a menetteljesítményeket amiket 1978-ban a Ferrari mérnökei már implementáltak az autóikba.Ugyanakkor a Lexiconnak ma is van flagship terméke, ma is ugyan úgy high end és ma is ugyan úgy drága:) Nehéz kérdés ez..

Természetesen részben igazad van. De a Lexicon 224 a digit zengetők egyik legősibb változata, mint pl. a Ford T-modell. Arra azért kíváncsi lennék, hogy most mennyiből lehetne egy ilyen tudású és technikai színvonalú autót kihozni :) '78-ban az autóipar már nem éppen gyerekcipőben járt. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...