Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Digitális jelszintek


Tetsuo

Kérdés

Nos lehet, hogy egy nagyon evidens dolgon akadtam meg mar megint. Ha igy van, akkor bocs.

Minel tobbet olvasok, annal (2 n-betu ;)) inkabb osszezavarodom bizonyos dolgokban. :)

A 2006-ban publikalt, Bobby Owsinski - The Mixing Engineer's Handbook-ban olvastam (talan Bob Katz konyveben is), hogy a DAW-szoftverek szamitasilag veges osszegzese a digitalis jeleket headroom nelkul nem tudja szepen keverni. (A reszletgazdagsag elveszik a zenebol, vagy ilyesmi. :) Tipikus digit keveres.)

Vagyis, ha csatornankent a majd' legnagyobb jelekre torekedunk (fader allitasanal), akkor tobb csatorna osszegzese eseten mar a hangminoseg latja karat, mert nincs "hely" szamolni, vagy osszeadni a digitalis szavakat.

Az iro es jonehany interjualanya azt tanacsolja, hogy a master fadert allitsuk legnagyobbra, majd a csoportoket kisebbre, mig az egyedi csatornak tolopotmeteret huzzuk meg alacsonyabbra.

Eddig pont forditva csinaltam. Ugyanis arra torekedtem, hogy a leheto legkisebb zajszint mellett rogzitsem a leheto legnagyobb bejovo jelet, igy erjem el a "fenomenalis" dinamikatartomanyt. Tehat ez egy hatalmas ellentmondas.

Az ok, hogy 24 bit az elmeletben egy csomo decibel (144), a hangkarim viszont mar csak (elvileg) 114-re kepes, de barmi, amit rakotok (szintik, instrument jelszinten) es teljes terjedelmeben akarom megszolaltatni, az kb. -88dB zajjal jar, vagyis ahogy neztem, akarmennyire allitom a felvetel bitmelyseget, max 88dB terjedelmem maradt egy bejovo csatornara nezve ugye; (hozzateszem, hogy a hangkari eloerositoje meg nagyobb zajt csinal, ha erosit egy kicsit is) amibol keverhetek nagyobb dinamikat ugye... csakhat nem ertem, hol van itt a 144dB ill van meg a lebegopontos 32 bites.. ha ez a tuti, akkor miert nem alapbeallitas? :S

Nem ertem.

Raadasul a Cubase, Pro Tools stb. allitolag teljesen mashogy csinalja...

Egy atlagos i5-re epulo szamitogepem van, Cubase szoftverrel. Erdemes lebegopontosra allitanom az osszegzo szamitast az eddigi 24bit helyett?

A nagyobb jel-zaj viszonyra valo torekves tenyleg csunya keverest produkal? Esetleg csak bizonyos szamu sav felett?

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

A dither-t sztem felvételkor nyugodtan hagyd figyelmen kívül, igazi jelentősége a master során lehet, ahol a legtöbb dinamikát kell kihozni az anyagból, többszöri dithering általában csak rontja a minőséget, mert az ideálisnál már több zaj van benne.

Igazad van. En nem is ditherezek semmit, csupan olvastam, hogy mar az AD-konverter is ad a jelhez dithert, a jobb felveteli eredmeny miatt.

Link to comment
Share on other sites

Én csak annyit tennÉk hozzá ezekhez, hogy azÉrt a jel-zaj viszony nem feltÉtlen jelent közvetlen És konkrÉt korlátot a dinamika számára, hiszen lÉtezhetnek - vannak is - olyan hangok, melyek halkabbak az alap zajszintnÉl, És mÉgis kihallhatók "alóla"; ugyanis az alapzaj sem statikus És időben állandó valami, hanem folyton változik, És nem elfedi a hangokat, hanem pusztán rájuk telepszik; tehát ha van egy adott, alap zajszinted, attól azÉrt mÉg a dinamika tartománya lehet ÉppensÉggel nagyobb is.

Link to comment
Share on other sites

Így ebben a formában ez nem lesz jó. Az rms átlag hangerőt jelent nem dinamika tartományt. Pl ha az rms-ed -10 db a peak-ed pedig 0 db, akkor nem 10 db-s dinamika tartománnyal dolgozol, mert a leghalkabb részek az rms-től lentebb lesznek, tehát a dinamika tartományod több lesz mint 10 db.

igaz valóban, persze a kiállás -80 dB-éhez képest valóban kihasználódik a dinamikatartomány egy része, de közel sincs annyira szükség a végterméknél, mint amit a hangkártyák tudnak.Ismerünk egy-két egészen jól sikerült szalagra készült felvételt, ott pedig garantáltan nincs több 55 dB-nyi dinamikatartománynál...

Link to comment
Share on other sites

van itt egy kis fogalomzavar szerintem, a hangkártyád 114dB-es dinamikatartományát sem használja ki semmilyen hangszer sem, sőt, ha ütős végterméket akarsz,akkor ezt a dinamikatartományt le kell csökkentened 10-14 dB környékére vagy még lejjebb, és itt jön be a félreértés: a dinamikus és az ütős fogalmak nagyjából ellentétes értelműek és - tévesen - szokás felcserélve használni őket.erre rájöttél volna magadtól is, ha egy neked tetsző felvétel beimportálnál a cubase-edbe és tenél a masterre egy level meter plugint, az megmutatja a dinamikatartományt(RMS) és akkor lenne mihez kötni a számokat.

ezt csak olvasgatással soha nem fogod megérteni, nem is lehet...

Így ebben a formában ez nem lesz jó. Az rms átlag hangerőt jelent nem dinamika tartományt. Pl ha az rms-ed -10 db a peak-ed pedig 0 db, akkor nem 10 db-s dinamika tartománnyal dolgozol, mert a leghalkabb részek az rms-től lentebb lesznek, tehát a dinamika tartományod több lesz mint 10 db.

Link to comment
Share on other sites

Nos lehet, hogy egy nagyon evidens dolgon akadtam meg mar megint. Ha igy van, akkor bocs.

Minel tobbet olvasok, annal (2 n-betu wink.gif) inkabb osszezavarodom bizonyos dolgokban. smile.gif

A 2006-ban publikalt, Bobby Owsinski - The Mixing Engineer's Handbook-ban olvastam (talan Bob Katz konyveben is), hogy a DAW-szoftverek szamitasilag veges osszegzese a digitalis jeleket headroom nelkul nem tudja szepen keverni. (A reszletgazdagsag elveszik a zenebol, vagy ilyesmi. smile.gif Tipikus digit keveres.)

Vagyis, ha csatornankent a majd' legnagyobb jelekre torekedunk (fader allitasanal), akkor tobb csatorna osszegzese eseten mar a hangminoseg latja karat, mert nincs "hely" szamolni, vagy osszeadni a digitalis szavakat.

Az iro es jonehany interjualanya azt tanacsolja, hogy a master fadert allitsuk legnagyobbra, majd a csoportoket kisebbre, mig az egyedi csatornak tolopotmeteret huzzuk meg alacsonyabbra.

Eddig pont forditva csinaltam. Ugyanis arra torekedtem, hogy a leheto legkisebb zajszint mellett rogzitsem a leheto legnagyobb bejovo jelet, igy erjem el a "fenomenalis" dinamikatartomanyt. Tehat ez egy hatalmas ellentmondas.

Az ok, hogy 24 bit az elmeletben egy csomo decibel (144), a hangkarim viszont mar csak (elvileg) 114-re kepes, de barmi, amit rakotok (szintik, instrument jelszinten) es teljes terjedelmeben akarom megszolaltatni, az kb. -88dB zajjal jar, vagyis ahogy neztem, akarmennyire allitom a felvetel bitmelyseget, max 88dB terjedelmem maradt egy bejovo csatornara nezve ugye; (hozzateszem, hogy a hangkari eloerositoje meg nagyobb zajt csinal, ha erosit egy kicsit is) amibol keverhetek nagyobb dinamikat ugye... csakhat nem ertem, hol van itt a 144dB ill van meg a lebegopontos 32 bites.. ha ez a tuti, akkor miert nem alapbeallitas? :S

Nem ertem.

Raadasul a Cubase, Pro Tools stb. allitolag teljesen mashogy csinalja...

Egy atlagos i5-re epulo szamitogepem van, Cubase szoftverrel. Erdemes lebegopontosra allitanom az osszegzo szamitast az eddigi 24bit helyett?

A nagyobb jel-zaj viszonyra valo torekves tenyleg csunya keverest produkal? Esetleg csak bizonyos szamu sav felett?

van itt egy kis fogalomzavar szerintem, a hangkártyád 114dB-es dinamikatartományát sem használja ki semmilyen hangszer sem, sőt, ha ütős végterméket akarsz,akkor ezt a dinamikatartományt le kell csökkentened 10-14 dB környékére vagy még lejjebb, és itt jön be a félreértés: a dinamikus és az ütős fogalmak nagyjából ellentétes értelműek és - tévesen - szokás felcserélve használni őket.erre rájöttél volna magadtól is, ha egy neked tetsző felvétel beimportálnál a cubase-edbe és tenél a masterre egy level meter plugint, az megmutatja a dinamikatartományt(RMS) és akkor lenne mihez kötni a számokat.

ezt csak olvasgatással soha nem fogod megérteni, nem is lehet...

Link to comment
Share on other sites

Az elozo hozzaszolasban, konkretabban pl. a Blofeld alapbol halk es akarok olyan reszeket, amikor csak belole szol egy hangszin.. es ha azt erositem ugye, akkor felemelkedik a zajszint. Nem mondom, hogy szar, hanem ilyet egy CD-n sem hallani vagy egy jobb klubban erosen hallahato lehet...

Ilyenkor a zajt probalom eltuntetni ugye, kisebb-nagyobb eredmennyel.

ha a felvett kis jelet digitálisan erősíted, akkor nem romlik a jel/zaj viszony, lásd normalizálás címszó alatt a többit...

a jel/zaj viszony jobbá tétele miatt az analóg technikát kell kihajtani - már,ha szalagra rögzítesz, de legalább kipróbálhatnád ahelyett, hogy csak beszélsz róla.

az megint más dolog,hogy ha van egy kicsit zajos jelforrásod,annál el lehet rontani a jel/zaj viszonyt kompresszorral, de ez nem lesz máshogy akkor sem, ha jól megküldöd a konverter bemenetét, annyit érsz csak el vele, hogy esetleg betorzít...

én pl. durva metált rögzítek általában, jól betekert gain állásokkal a gitároknál - kevés zajosabb dolog van egy csöves gitárerősítőnél.

Link to comment
Share on other sites

Az elozo hozzaszolasban, konkretabban pl. a Blofeld alapbol halk es akarok olyan reszeket, amikor csak belole szol egy hangszin.. es ha azt erositem ugye, akkor felemelkedik a zajszint. Nem mondom, hogy szar, hanem ilyet egy CD-n sem hallani vagy egy jobb klubban erosen hallahato lehet...

Ilyenkor a zajt probalom eltuntetni ugye, kisebb-nagyobb eredmennyel.

Link to comment
Share on other sites

Ok, de a legmagasabb jel-zajra kell torekedni, foleg egy minimal zenenel, ahol sokszor egyszerre csak egy hangszer szol (nehany effekttel), ami egy -10dB es jellel foleg egy nem atomdraga cuccbol eleg szar lesz, marmint az eredo jel-zaj. Ja igen, ilyenkor jonnek a trukkok.. probalkozok, probalkozok. :)

Az eredendő jel-zaj miatt ne aggódj túlzottan: ha csak a gain visszavétele miatt lett több zaj a rendszerben, akkor a forrásnál van a probléma: negyed hangerőn (-12dB) csak a nagyon vintage dolgok szoktak zajosodni, de azt amúgy is ezért használod :)

A te problémád szerintem nem a felvétel, hanem inkább a keverés részét képezi: a minimál zenékben maximálisan fontos az EQ, az (esetleges) kompresszálás és a jó keverés (hangerőfader-tologatás).

Egy egyszerű módszer, amit én is használni szoktam: ha a dinamikára koncentrálsz (hogy a váltások és tranziensek szépen a helyükön legyenek és kiemelkedjenek) a natúr volume helyett, szerintem egyszerűbb lesz keverni: ne az egyes blokkokat hallgasd loopolva, inkább a blokkok közti átmeneteket próbáld jóra keverni :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, de a legmagasabb jel-zajra kell torekedni, foleg egy minimal zenenel, ahol sokszor egyszerre csak egy hangszer szol (nehany effekttel), ami egy -10dB es jellel foleg egy nem atomdraga cuccbol eleg szar lesz, marmint az eredo jel-zaj. Ja igen, ilyenkor jonnek a trukkok.. probalkozok, probalkozok. :)

Link to comment
Share on other sites

igen, felvételkor a hangkártyából már fixpontosan érkezik a jel, ezért ha nincs a láncban analóg kompresszor, akkor érdemes bőven helyet hagyni neki (én általában megkérem az énekest, hogy kiabáljon hangosan, és azt próbálom -6 -10 dB környékére tenni, a lényeg, hogy biztosan ne menjen 0 fölé.

A dither-t sztem felvételkor nyugodtan hagyd figyelmen kívül, igazi jelentősége a master során lehet, ahol a legtöbb dinamikát kell kihozni az anyagból, többszöri dithering általában csak rontja a minőséget, mert az ideálisnál már több zaj van benne.

már csak azért sem érdemes felvételnél peak-ben -10dB fölé menni,mert az egyes hangkártyák jelzint monitorozása is megbízhatatlan lehet, jobb a békesség, utólag büntetlenül fell lehet hangosítani,mert a daw-ok nem adnak hozzá zajt(a meglévőn kívül) erősítésnél.

Link to comment
Share on other sites

Koszi. Felvetelnel gondolom az interface ADC-je hatarozza meg, milyen algoritmus szerint es hogy fog tulvezerlodni, aminel raadasul egy dither is beiktatodik valahol. Ugye?

Megaztan a bouncingnal is es a felvetelnel is, sok helyen azt javasoljak, hogy a limitet kb. vagy mondjuk -0.2dB-re allitsuk. Na ezzel utkozott az elso hsz-ban, konyvbol idezett praktika.

igen, felvételkor a hangkártyából már fixpontosan érkezik a jel, ezért ha nincs a láncban analóg kompresszor, akkor érdemes bőven helyet hagyni neki (én általában megkérem az énekest, hogy kiabáljon hangosan, és azt próbálom -6 -10 dB környékére tenni, a lényeg, hogy biztosan ne menjen 0 fölé.

A dither-t sztem felvételkor nyugodtan hagyd figyelmen kívül, igazi jelentősége a master során lehet, ahol a legtöbb dinamikát kell kihozni az anyagból, többszöri dithering általában csak rontja a minőséget, mert az ideálisnál már több zaj van benne.

Link to comment
Share on other sites

IMHO:

A jel-zaj viszonyban gondolkodás az analóg pultok öröksége. Ott a bennük lévő erősítők miatt mindig volt a sávoknak egy "alapzaja", a magasabb jelszint azért kellett, hogy minél kissebb legyen ez a zaj a jelhez képest. És amikor a jel túlment az erősítő felső tűréshatárán, az torzítani kezdett. Ez a torzítás annyira szépen szólt pl. egy Harrison konzolon, hogy ettől szolt a konzol "Harrison"-osan. Az analóg "summing" ezeknek az erősítési tökéletlenségeknek a szimulálása.

Röviden: analóg esetén hajtod, mint az állat, mert akkor lesz alacsony a zaj (a jelhez képest), és ráadásul szépen torzít.

A digitális más jószág: a DAW-ok belsejében ún. "lebegőpontos" matek megy, ami kis túlzással azt jelenti, hogy nem lineárisan, hanem nagyságrend szerint tárolja a hangot. Ergo nagyon nehezen tudsz kifutni headroom-ból, mert a túlvezérléskor nem torzít, hanem csak a "dinamikai részletessége" csökken. Azaz pl. egy +36dB kiabálás esetén a jel torzítása helyett valószínűleg a háttérben lévő -50dB-es cin tűnik el. Az egyetlen probléma a lebegőpontos számításokkal, hogy ha nem DAW-ban akarod lejátszani, akkor vissza kell konvertálnod fixpontosra.

A fixpontos a klasszikus (16, 24bit int PCM) formátum, van egy bitmélységtől függő alja (pl -144dB) és egy teteje (0 dB). Ami nem fér be közéjük, azt digitálisan clipeli (torzítja). Ez a koverzió a kritikus pont, ezért célszerű egy limitert berakni export előtt a lánc végére, és/vagy visszahúzni a master fadert annyival, amennyivel túllőtte a szám során.

Ha ez aggasztóan komolyan hangzik, akkor koncentrálj a következő két dologra:

- felvétel során soha ne menj a bitmélységed teteje fölé (mert a DAW-ok 99%-ban fixpontosban vesznek fel, ami torzít 0 felett), inkább maradj sokkal alatta - a hangerőt majd a keverés fogja megadni.

- bounce-oláskor ne hagyd a mastert 0dB fölé menni (fixpontos-ba menti, ha túlvezérled, torzít), inkább maradj sokkal alatta - a hangerőt majd a master fogja megadni.

és egy kis extra:

- lebegőpontosnál a NAGYON durva dinamikus eltéréseket kerüld, ha később NAGYON agresszíven akarod kompresszálni. Ez szinte csak sound design-nál számít, normál zenei környezetben jelentéktelen IMHO.

Koszi. Felvetelnel gondolom az interface ADC-je hatarozza meg, milyen algoritmus szerint es hogy fog tulvezerlodni, aminel raadasul egy dither is beiktatodik valahol. Ugye?

Megaztan a bouncingnal is es a felvetelnel is, sok helyen azt javasoljak, hogy a limitet kb. vagy mondjuk -0.2dB-re allitsuk. Na ezzel utkozott az elso hsz-ban, konyvbol idezett praktika.

Link to comment
Share on other sites

Nos lehet, hogy egy nagyon evidens dolgon akadtam meg mar megint. Ha igy van, akkor bocs.

Minel tobbet olvasok, annal (2 n-betu ;)) inkabb osszezavarodom bizonyos dolgokban. :)

A 2006-ban publikalt, Bobby Owsinski - The Mixing Engineer's Handbook-ban olvastam (talan Bob Katz konyveben is), hogy a DAW-szoftverek szamitasilag veges osszegzese a digitalis jeleket headroom nelkul nem tudja szepen keverni. (A reszletgazdagsag elveszik a zenebol, vagy ilyesmi. :) Tipikus digit keveres.)

Vagyis, ha csatornankent a majd' legnagyobb jelekre torekedunk (fader allitasanal), akkor tobb csatorna osszegzese eseten mar a hangminoseg latja karat, mert nincs "hely" szamolni, vagy osszeadni a digitalis szavakat.

Az iro es jonehany interjualanya azt tanacsolja, hogy a master fadert allitsuk legnagyobbra, majd a csoportoket kisebbre, mig az egyedi csatornak tolopotmeteret huzzuk meg alacsonyabbra.

Eddig pont forditva csinaltam. Ugyanis arra torekedtem, hogy a leheto legkisebb zajszint mellett rogzitsem a leheto legnagyobb bejovo jelet, igy erjem el a "fenomenalis" dinamikatartomanyt. Tehat ez egy hatalmas ellentmondas.

Az ok, hogy 24 bit az elmeletben egy csomo decibel (144), a hangkarim viszont mar csak (elvileg) 114-re kepes, de barmi, amit rakotok (szintik, instrument jelszinten) es teljes terjedelmeben akarom megszolaltatni, az kb. -88dB zajjal jar, vagyis ahogy neztem, akarmennyire allitom a felvetel bitmelyseget, max 88dB terjedelmem maradt egy bejovo csatornara nezve ugye; (hozzateszem, hogy a hangkari eloerositoje meg nagyobb zajt csinal, ha erosit egy kicsit is) amibol keverhetek nagyobb dinamikat ugye... csakhat nem ertem, hol van itt a 144dB ill van meg a lebegopontos 32 bites.. ha ez a tuti, akkor miert nem alapbeallitas? :S

Nem ertem.

Raadasul a Cubase, Pro Tools stb. allitolag teljesen mashogy csinalja...

Egy atlagos i5-re epulo szamitogepem van, Cubase szoftverrel. Erdemes lebegopontosra allitanom az osszegzo szamitast az eddigi 24bit helyett?

A nagyobb jel-zaj viszonyra valo torekves tenyleg csunya keverest produkal? Esetleg csak bizonyos szamu sav felett?

IMHO:

A jel-zaj viszonyban gondolkodás az analóg pultok öröksége. Ott a bennük lévő erősítők miatt mindig volt a sávoknak egy "alapzaja", a magasabb jelszint azért kellett, hogy minél kissebb legyen ez a zaj a jelhez képest. És amikor a jel túlment az erősítő felső tűréshatárán, az torzítani kezdett. Ez a torzítás annyira szépen szólt pl. egy Harrison konzolon, hogy ettől szolt a konzol "Harrison"-osan. Az analóg "summing" ezeknek az erősítési tökéletlenségeknek a szimulálása.

Röviden: analóg esetén hajtod, mint az állat, mert akkor lesz alacsony a zaj (a jelhez képest), és ráadásul szépen torzít.

A digitális más jószág: a DAW-ok belsejében ún. "lebegőpontos" matek megy, ami kis túlzással azt jelenti, hogy nem lineárisan, hanem nagyságrend szerint tárolja a hangot. Ergo nagyon nehezen tudsz kifutni headroom-ból, mert a túlvezérléskor nem torzít, hanem csak a "dinamikai részletessége" csökken. Azaz pl. egy +36dB kiabálás esetén a jel torzítása helyett valószínűleg a háttérben lévő -50dB-es cin tűnik el. Az egyetlen probléma a lebegőpontos számításokkal, hogy ha nem DAW-ban akarod lejátszani, akkor vissza kell konvertálnod fixpontosra.

A fixpontos a klasszikus (16, 24bit int PCM) formátum, van egy bitmélységtől függő alja (pl -144dB) és egy teteje (0 dB). Ami nem fér be közéjük, azt digitálisan clipeli (torzítja). Ez a koverzió a kritikus pont, ezért célszerű egy limitert berakni export előtt a lánc végére, és/vagy visszahúzni a master fadert annyival, amennyivel túllőtte a szám során.

Ha ez aggasztóan komolyan hangzik, akkor koncentrálj a következő két dologra:

- felvétel során soha ne menj a bitmélységed teteje fölé (mert a DAW-ok 99%-ban fixpontosban vesznek fel, ami torzít 0 felett), inkább maradj sokkal alatta - a hangerőt majd a keverés fogja megadni.

- bounce-oláskor ne hagyd a mastert 0dB fölé menni (fixpontos-ba menti, ha túlvezérled, torzít), inkább maradj sokkal alatta - a hangerőt majd a master fogja megadni.

és egy kis extra:

- lebegőpontosnál a NAGYON durva dinamikus eltéréseket kerüld, ha később NAGYON agresszíven akarod kompresszálni. Ez szinte csak sound design-nál számít, normál zenei környezetben jelentéktelen IMHO.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem ez egyrészt egy kicsit túl van dramatizálva, és egy picit talán Te is félreérted.

A lényeg az, hogy ugye elméletileg a mai natív világban mondhatni végtelen headroomunk van. De azt érdemes észben tartani, hogy ez a headroom tényleg csak elméletileg végtelen. A hallható anyagnak mindenképpen vissza kell alakulnia pl. 24bit fixre. Tehát, ha egészséges headroommal dolgozol - úgy, mint analógban - akkor semmi probléma nem lesz.

Magyarul, rendkívüli módon leegyszerűsítve, hiába van 32-64bites jelfeldolgozású daw, ugyanúgy normálisan kell dolgozni, nem clippeltetni, nem 0dBFS-re kihajtani mindent, és akkor semmi baj nincs. A Bobby Owinsky könyv is elég régi, azóta ez a dolog is sokat fejlődött már.

Lényegében nem különbözik egyetlen daw összegzése sem. Ez tényleg durva matematika. Nyilván, ha különféle analóg emulációkkal játszunk, akkor már változik a dolog, de alap esetben szinte hallhatatlan a különbség ma már.

Egy egyszerű példa:

1. felvétel legyen kb. -18dB rms, így a peak bőven lehet -10dBFS körül

2. keverés dettó, nem kell mindent 0dBFS-re tolni

3. végeredmény így nem fog clippelni, nem szaladsz ki a headroomból, a masteringnél majd ki lehet tolni 0dBFS-ig

Röviden kb. ennyi.

Koszi, bar a miert is erdekel, de ok, nem kattogok ezen.

Link to comment
Share on other sites

És ha szintit rögzítesz,tedd ezt bátran digitben(spdif),javít a jel-zaj viszonyon!

A 32bit azért nem alapbeállítás,hogy el tudd dönteni mekkora fileokat akarsz csinálni! A 24bit sem azért 24 bit,mert a 144dB átfogást szeretnéd rögzíteni,de pl a compressorok sokkal szebben számolnak 24biten mint 16on! De itt jegyezném meg,hogy pl a szinkronban,még most is 16biten rögzítenek!

Link to comment
Share on other sites

Lemeze válogatja szerintem! A részletgazdagság megtartása mellett,azért valóban nem árt,ha nem -9RMSre masterel az ember,de az összeírásnál,ha megtartasz némi mozgásteret (akár lehet ez -1 peak) akkor nagyot nem veszthetsz. Nyilván nem mindegy milyen program ír össze,ha valamelyik "félprofesszinális" (nyilván a protools HD farmokkal elég szépen ír össze),akkor szebbet lehet egy egyszerű visszamintázással csinálni,de mesterlövész legyen aki meghallja a különbséget! De nem véletlenül gyártanak külön analóg összegzőket.....De nem lesz aki kifizeti.... :-D

Link to comment
Share on other sites

Szerintem ez egyrészt egy kicsit túl van dramatizálva, és egy picit talán Te is félreérted.

A lényeg az, hogy ugye elméletileg a mai natív világban mondhatni végtelen headroomunk van. De azt érdemes észben tartani, hogy ez a headroom tényleg csak elméletileg végtelen. A hallható anyagnak mindenképpen vissza kell alakulnia pl. 24bit fixre. Tehát, ha egészséges headroommal dolgozol - úgy, mint analógban - akkor semmi probléma nem lesz.

Magyarul, rendkívüli módon leegyszerűsítve, hiába van 32-64bites jelfeldolgozású daw, ugyanúgy normálisan kell dolgozni, nem clippeltetni, nem 0dBFS-re kihajtani mindent, és akkor semmi baj nincs. A Bobby Owinsky könyv is elég régi, azóta ez a dolog is sokat fejlődött már.

Lényegében nem különbözik egyetlen daw összegzése sem. Ez tényleg durva matematika. Nyilván, ha különféle analóg emulációkkal játszunk, akkor már változik a dolog, de alap esetben szinte hallhatatlan a különbség ma már.

Egy egyszerű példa:

1. felvétel legyen kb. -18dB rms, így a peak bőven lehet -10dBFS körül

2. keverés dettó, nem kell mindent 0dBFS-re tolni

3. végeredmény így nem fog clippelni, nem szaladsz ki a headroomból, a masteringnél majd ki lehet tolni 0dBFS-ig

Röviden kb. ennyi.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...