Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Stereo Interleaved


mekunekud

Kérdés

Recommended Posts

Pro tools a stereo savokat ket monokent "tarolja". Azt is amit stereokent huzol be, szetbontja a ket oldalt ket monora.

És vajon gyorsabban tölti be a két monot, mint az egy stereot? Vagy HDD helyet takarít meg vele? Mert ilyesmit még el tudok képzelni, bár kétlem, hogy annyival gyorsabb lenne a dolog, hogy értelme legyen erről 6 percig beszélni egy videoban.

Abban majdnem biztos vagyok, hogy nem szól jobban (szerintem bitről bitre ugyanaz a két megoldás – bár láttunk már logikának első ránézésre ellentmondó furcsaságokat), ha így lenne kussban bontogatná a file-okat, a többiek meg néznének, h ők miért nem tudnak ilyen szépen szólót csinálni.

Ezeket a monoban keverős sztorikat meg hagyjuk már, tényleg. Egyrészt masteringről volt szó az első pillanattól kezdve, másrészt meg kettébontott stereoról.

Link to comment
Share on other sites

egy csomó oka lehet ennek, szerintem az a nagy trükkje az embernek, hogy eltolja a két oldalt egymáshoz 1-2 millisec.-kel ez miatt egyszerűbb dual monoban kérni, vagy beljebb lehet húzni a panorámát, ha elborult az elméje a keverőembernek, de könnyen lehet, hogy mid-side-ban processzálja, oda is jobb a két monó egy sztereó helyett. szerintem, vagy vason összegzi...

Link to comment
Share on other sites

van ilyen technika, kérdés hogy működik, én nem próbáltam. te?

Bizony, Töfi bácsi elfelejtette a szalagos magnót, pedig volt neki :) Rossz lejátszó fej állással digitalizált szalag restaurálásakor 0,38 mm fej állás változást 1 ms késleltetéssel lehet elvileg létrehozni. Egyéb esetben viszont, ha nem fázist kell korrigálni, tényleg marhaságnak tűnik az egyébként jó fázisú oldalak tologatása.

Link to comment
Share on other sites

létező dolog

stereotouch25.jpg

[TROLL]Ezt ugye nem a komplett masterre akartad rátenni? :)[/TROLL]

Mire való ez az effekt? Azt szimulálja, hogy az egyik füledhez később ér a hang, mint a másikhoz, vagyis a stereo két fontos eleme közül (hangerő és késleltetés) pont azt tudod módosítani vele, amit a pan potid (a "standard" sztereó kezelőszerved) nem tud módosítani. Hátránya, hogy garantáltan ellenőrizned kell utána a mono mixed (lásd korábbi postok a topicban), mert fázisproblémád lehet (lesz...).

Gondold végig: ha ráteszed az egész mixre, akkor az egész mix az egyik oldalról fog szólni, kiszámíthatatlan sztereo képpel (az agy keményen dolgozik, és megpróbál sztereo képet alkotni úgy, h. a hangerő és a késleltetés nem egységes), a basszusok fázisolnak, olykor kioltják egymást, a lead vokál nem hajlandó középen lenni, stb.

Ha használni szeretnéd (mert nagyon jó eszköz a sztereo javítására), akkor tedd önálló sávokon (pl. háttérvokál, stb), amit ki szeretnél mozdítani középről, vagy használd multi-band processing-ben: pl. az izotope ozone-ban a stereo résznél találhatod meg ugyanezt, de ők is azt javasolják, hogy mélyekre ne, a többi sávra pedig csak kicsit, és mindegyikre máshogyan - így az egész mixed szélesebb lesz.

Link to comment
Share on other sites

Urak! Tudjuk, hogy miről beszélünk? Én most végre vettem a fáradságot és belehallgattam a nyitóvideóba. Az ember - a George Martin által építtetett Air Studio mastering mérnöke - azt mondja, hogy ő egyszerűen jobbnak, részletesebbnek,stb hallja a nem interleaved, két fájlos sztereót, mint az interleaved, egyfájlost. Kételkedhetünk ebben, de jogosan tesszük-e, amíg nem teszteljük saját magunk? Ez itt a kérdés, erről kék beszélni.

Link to comment
Share on other sites

Ha tényleg így van, akkor pl. szar a lejátszó szoftvere. Legalábbis én ezt továbbra sem tudom értelmezni.

A két verzió tényleges adattartalma tök ugyanaz, tehát egyformán kell szólnia.

Ha nem, akkor valami disznóság van, ami persze digitális technikában aztán bőven akadhat.

Ha netán mégis igaza van, akkor viszont ez miért 20-25 év digitális vackolás után kerül elő?

Ki fogom amúgy próbálni, amint lesz rá időm.

Link to comment
Share on other sites

No, addig huztatok vettem a faradsagot es kiprobaltam. :)

Egyreszt Pro Toolsban nem lehet allitani hogy a behuzott stereo anyagot ne bontsa ket monova, dual-monoval dolgozik.

Ezert az csinaltam, hogy egy keverest felvettem egy stereo savra, ami ugy eredetileg dual-monoban rogzul. Ezt exportaltam egy stereo interleavedbe. Egy masik DAW-ban ami kulon tudja kezelni a kettot, behuztam es egymas melle raktam. En nem hallok kulonbseget, sot, a jo oreg fazisforditos modszer, is ezt igazolja (mute). Innentol reszemre eldontve a dolog :)

Link to comment
Share on other sites

Én sem hittem el sokáig de egyszer kipróbáltam hogy monoban kevertem le egy zenémet és besz@rsz milyen jól fog utána szólni stereoban illetve nem csak az hogy jobban szól hanem egyből hallani fogod a hibákat, monoban sokkal egyszerűbb a dolgod mert csak egy hang szól, sztereóban viszont kettő aminek az a hátránya hogy ha túl sok a különbség a kettő között akkor ütköznek vagy kioltják egymást monoban vagyis amikor egy mixedet monoba kapcsolod vagy eltűnik egy egy hang kompletten vagy gerjedni fog és ezek a hibák stereoban is jelen vannak ám csak akkor nem veszed annyira észre, amit nagyon tud fejleszteni a mono-ban keverés az az eq-zás stereokép állítás főleg arra kell rájönnöd hogy nem kell mindent szarrá layerezni, csak lazán egy két szélesebb hangot adni vagy effekt jeleggel, frekvencia izoláció az aminek nagyon jónak kell lennie akkor jobb lesz a kompresszió is illetve akkor kevésbé márkás kompival is jobb az eredmény ha monoban dolgozol mivel akkor egy egyszerűbb program* kompi is jó

*nem úgy program kompi hogy vst csak nem mastering szintű stereo kompi

Link to comment
Share on other sites

Szerintem nem igazán érted az alapállást. Az illető azt mondta, hogy amikor mesterelni küldenek neki zenét, nem stereo file-okat kér, hanem két mono file-t: egyet a bal, egyet a jobb csatornához, és ez mérhetetlen mértékben javítja a munkájának a minőségét. Én meg tökre nem értem mitől szólna jobban, elvileg bitről bitre ugyanaz a kettő.

Őszintén szólva a te módszered esszenciáját sem sikerült megragadnom, főleg az előtt állok értetlenül, hogy a monoban keverés hogy fejleszti a stereoképet. (A frekvenciaizoláció pedig egy szó, ezt már Erzsi néni is megmondta.) grammar-nazi.png

Link to comment
Share on other sites

mastering az egy olyan dolog amiben mindenki a másnak a vermét ássa :) most magyarázhatnám neked én is hogy a crest factorokról szóló szabályokat hogy kéne alkalmazni de mindenki tojik rá a loudness war óta vagy Silk pl elmondása szerint soha nem használt excitert mások meg élni nem tudnak nélküle köztük én sem , van aki arra esküszik hogy csak a vas van aki vst párti nincs örökérvényű megfejtés ha neki ez jön be hogy mono splitből munkálkodik mert esetleg így 3db-vel nagyobb jelszinten kapja meg a stereo pan law beállítások miatt a cuccot akkor ő ott találja meg azt a plusz 3dbt van aki eq-zásban esetleg egy jó vas brickwall limiterrel vagy simán torzítással de hallottam olyat is hogy kinormalizálod 0db-re és utána emelsz rajta még 3dbt simán

mindenki a saját setupot ismeri úgy hogy tudjon vele trükközni

monoban keverést szerintem próbáld ki mert nehéz beszélni róla érezni hallani kell a különbséget de valahogy úgy tudnám még körül írni hogy amikor szélesítesz egy hangot vagy ha úgy tetszik panorámázod vagy háttérbe teszed több szinonímát nem tudok rá akkor a jel fázis fordított részét kevered hozzá az eredetihez és mint tudjuk fázisban erősítik egymást fázison kívűl gyengítik egymást a jelek no de amikor ezt a kettőt összegzett monora akkor olyan mintha összednád az egyenletet pl

fogok egy padot és szélesítem 300-500Hz ig 0,2Ms késleltetéssel és alkalmazom ezt az effektust 25%osan az eredeti jelhez keverve akkor monoban az a hang 25%al halkabb lesz

de mondjuk ismerek olyan csávót aki direkt mindent monoban vesz fel és csak azt teszi sztereoba amit szeretne úgy hallani én mondjuk ettől lábrázást kapok de neki vannak kiadott zenéi szóval mint mondtam mindenkinek rá kell találnia a saját receptjére

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...