Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

FM szintézis?


snaper

Kérdés

Ezt valahogy mindig kerülgettem, nem igazán érdekelt.

Elvoltam a preset hangokkal, ha csavartam, akkor jobbára a szerencsén múlt, hogy lett-e valami belőle.

 

Nem igazán találtam rendes leírást, magyarul meg depláne nem, gondoltam vannak itt okosabban, akik tudják mi fán "terem-az-efem" pontossan. Körvonalakban értem, de mélyebben érdekelne...

 

Mikor, ki, mit, miért, hogyan.

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Üdv!

Sajna ha nem MISS MÁZLI szerű leírást keresel akkor matek az egész.Van egy Berklee tankönyvem ahol csak az FM-ről írnak.(tankönyv!)Ha konyhanyelven kell írni akkor kiválasztod az algoritmust baszkurálod az operátorok paramétereit(tune,eg-k,ahol van waveform,in out táblázat,noise,level). Ez kicsit lekezelően hangzik de ha tovább akarsz jutni muszáj komolyan belemászni a részletekbe. Vagy ha Brian Eno jó cimbi akkor fel kell hívni.(az FM istenek egyike)Holnapra megnézem a könyv címét és posztolom,remélem még beszerezhető mert vagy 15 éve vettem.

Link to comment
Share on other sites

Üdv!

Nálam a miss mázli faktor akkor jött be amikor vettem egy sy 99 -et és az operátorok hullámformáit rövid mintákkal kezdtem helyettesíteni.Na az maga a káosz. Elötte úgy éreztem hogy elég jól kiigazodom az FM be, na egy ilyen hangszer minden koncepciót borít viszont ku..a jó hangok születnek. És a zene szempontjából ez a lényeg.

Link to comment
Share on other sites

habár a témához nem sok közöm van, de a DMP oktatóanyagait kivételesen jónak tartom, ezért jelzem, hogy most már elektronikusan tölthető formában is megvásárolható az FM8 programozásáról szóló, több mint 8 órás (2 DVD-n elterülő) szösszenetük: 
 

Frequency Modulation and Sound Design

Frequency modulation is one of the most complex areas of synthesis but has recently grown to become one of the most creative forms. Offering more sonic capabilities than subtractive synthesis, FM has become a preferable alternative to subtractive for dance musicians who want to introduce a larger sound palette into their productions.

...

We begin with Sessions: a complete tutorial on the FM8, the most influential and preferred FM synthesizer currently available. We introduce and decipher the bewildering array of parameters on offer and relate each parameter to the theory of frequency modulation.

After Sessions, we move onto FM Synthesis Sound Design. Using FFT analysis and oscilloscopes, we explain the principles of sound design for frequency modulation showing the practical applications of programming by walking through and designing different timbres. These techniques can then be translated to any FM synthesizer.
...

http://www.dancemusicproduction.com/dmpshop/index.php?_a=product&product_id=84
 

ha esetleg valaki megveszi, idekanyarinthatna pár szót róla 

Link to comment
Share on other sites

a fenti posztban ezt akartam írni, csak nem sikerült:

 

Az egyik fő különbség a kettő között egyébként (legalábbis zenei felhasználás szempontjából), hogy a moduláció mélységének változtatására, (szemben az FM-el) a PM mindig stabilan tartja a hangmagasságot.

Link to comment
Share on other sites

ha szőrszálat hasogatni, vagy okoskodni szeretnénk akkor megemlíthetjük, hogy a DX7 egyébként nem FM hanem PM (phase azaz fázis moduláció). Ez ugyan hangzásban nem áll messze a lineáris FM-től (legalábbis amíg kevésbé komplex jeleket modulálunk egymással: mondjuk szinusztokat), ennek ellenére sem technikai szempontból, sem a hallható végeredmény tekintetében nem FM.
A hasonlóság miatt a Yamaha mégis FM-nek nevezte el a PM szintetizátorát, ami a mellett, hogy pontatlan, különböző félreértésekhez is fezethet... csak ötleteim vannak, hogy vajon miért tettek mégis így... biztosan jó okuk volt rá :)
 
Az egyik fő különbség a kettő között egyébként (legalábbis zenei felhasználás szempontjából), hogy míg a moduláció mélységének változására szemben az FM-el a a PM mindig stabilan tartja a hangmagasságot.
E mellett természetesen hangzásbeli különbség is lesz a kettő között (a PM-et fényesebbként szoktás jellemezni... ezt saját tapasztalat híjján sajnos nem tudom megerősíteni). De itt érdemes megjegyezni, hogy két különböző FM oszcillátor is máshogyan fog szólni... nyilván, mivel két különböző osztillátor esetén két küönböző áramkörről / dizájnról / algoritmusról beszélünk.
 
Ettől függetlenül az FM és a PM elég hasonló volt ahhoz, hogy a Yamaha simán elnevezhesse FM-nek a DX7-et. 
 
Egyébként mielőtt bárki megrémülne az FM szintézistől... elsőre valóban bonyolultnak tűnhet, de szerintem azért nem kell túl méllyen beleásnunk magunkat a matekba. Persze érdemes egyszer alaposan utánaolvasni, és értelmezni az alap koncepciókat, de képletekbe nem kell belebonyolódni. Ha a főbb összefüggéseket megértjük, nekiállunk kísérletezni és a fülünkre bízzuk magunkat rá fogunk érezni. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ezt valahogy mindig kerülgettem, nem igazán érdekelt.

Elvoltam a preset hangokkal, ha csavartam, akkor jobbára a szerencsén múlt, hogy lett-e valami belőle.

 

Nem igazán találtam rendes leírást, magyarul meg depláne nem, gondoltam vannak itt okosabban, akik tudják mi fán "terem-az-efem" pontossan. Körvonalakban értem, de mélyebben érdekelne...

 

Mikor, ki, mit, miért, hogyan.

 

ha esetleg még aktuális és nem jutott volna eszedbe ez az opció, a legegyszerűbb, legalábbis a dx7 esetében, ha letöltesz hozzá egy standalone editort és ott előtted van az összes paraméter vizuálisan, ami alapján már tök egyszerűnek tűnik az egész, nulla fm szintézis alapismerettel is remekül el lehet navigálni ilyen módon. nekem legalábbis sokat segített a megértésben és persze összehasonlíthatatlanul gyorsabb is a programozás mintha onboard tennéd. ha nem dx7-ed van, akkor passz, de vélhetően a többi ismertebb fm szintihez is van editor. ha valóban mélyen bele akarod ásni magad, akkor nyilván nem lesz ennyi elég, de az alapok megértését roppantul felgyorsítja/megkönnyíti. 

Link to comment
Share on other sites

Értem én, de a "szubsztraktív" és az "analóg" akkor is "szezon/fazon", ez meg mégis csak valami szakirodalom akarna lenni.

belenéztem már amazon-on hátha mi megyünk félre, és tényleg:

 

...
This book is about analog synthesis techniques—it is not about analog synthesizers. The vast majority of synthesizers available today (including the synthesizers featured in this book) are digital, but still many (probably most) synthesizer sounds are created using traditional analog, subtractive techniques.
Although they are illustrated in this book with two specific synthesizers, these techniques can be applied to virtually any hardware or software synthesizer.
And by the way, this book looks at sounds. It is not "the missing manual" for either of the featured synthesizers (since the synths come with very good manuals). It is about how to create and control sounds, and in that context, it doesn't claim to show you how to use every control on every synthesizer.
Instead, it is intended as a ground-up learning experience, in other words, we'll start creating sounds from first principles rather than deconstructing existing sounds. At all stages I would encourage you to try things out and get your hands dirty: there is no need for precision—get out there and create the sounds that sound good to you!
Understanding Synthesis
Synthesis and sound creation comes in many forms.
A key to creating sound with any synthesizer is to understand the strengths and the limitations of your chosen tool (and by implication, the strengths and limitations of the synthesis techniques available on your chosen synthesizer). There's no point in using the wrong tool for a job.
When it comes to synthesizers, there are three main choices for creating sounds:
analog synthesis
frequency modulation synthesis, and
sample-based synthesis.
Let's briefly look at these in turn.
Analog Synthesis
This book looks at analog or subtractive synthesis. This is the type of synthesis used in many classic synthesizers such as the Moogs (Mini Moog, Moog Modular, Taurus, Little Phatty), the Oberheim synths (OB-8, OB-X), the Rolands (SH-1000, Juno-6, Jupiter-4, and Jupiter-8), Prophet-5 from Sequential Circuits, and the ARPs (ARP 2500, Arp 2600)...

nya :)

ui. bocs az off-olásért ...

Link to comment
Share on other sites

@dchord

Ez a Mr. Simon Cann jól felkészült szakíró lehet, ha egyből úgy indít a szintézis csoportosításnál, hogy "Analog Synthesis - Analog synthesis works by taking a sound source and shaping it with a filter."

ha halat akarsz fogni legnagyobb háló elv , ill. gondolom a SEO miatt (is) :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...