Jump to content
Ménemszól.hu

A fáziskioltás jó dolog!


gaborvari

Recommended Posts

Néhány nappal ezelőtt megint tanultam egy érdekeset. Elnézést azoktól, akiknek nem mond újat a dolog, hiszen az elv annyira adja magát, hogy valószínűleg egy csomóan maguktól is rájöttek már, de nekem valahogy még nem jutott az eszembe és egy igen kellemes hogy-én-erre-eddig-nem-gondoltam élményben részesített.

A szituáció: hajnali 2 óra, keverés a stúdióban, megunás, továbblépni nem tudás, kimenés a 250%-os páratartalmú 43,5 fokos folyosóra cigizés céljából, de inkább belátogatás a szomszédos stúdióba, ahol az ismerős kolléga éppen csorda-tapsolást vesz fel keményrokk zenéhez. Feltűnik, hogy a srácokon nincs füles - lehet, hogy nincs elég fejhallgató, vagy füleskimenet - cserébe rendesen szól a zene a stúdiómonitorokból, nem fülrepesztő hangerővel, de ahhoz éppen elég hangosan, hogy kezelhetetlen mértékben bennemaradjon a felvételben. Időm sincs megkérdezni, hogy ezt így mégis hogy gondolja a kolléga, mikor kiderül a turpisság.

Mivel csak 2 srác tapsol, a dús hangzás eléréséhez eleve többször veszik vel a tapsokat. Hatszor felvéve, jól szétpanorámázva már olyan, mintha 12-en tapsoltak volna. Igazából százszor is felvehették volna, a lényeg, hogy páros legyen a sávok száma, mert így páronként azonos helyre panorámázva és az egyiken fázist fordítva teljesen ki lehet oltani a felvételbe beszűrődő zenei alapot. Tehát, ha 6 sávunk van, akkor mondjuk kettő megy középre, kettő 75%-kal balra, kettő pedig ugyanennyivel jobbra és minden másodikon fázist fordítunk. Mivel a monitorok és a mikrofon helyzete a teremben és a távolságuk végig változatlan (de csak így működik!!), a fáziskioltás tökéletesen kiszűri a zenei alapot, a duplán felvett (doubled) sávoknál a hasznos hang pedig szerencsére teljesen érzéketlen arra, ha az egyiken fázist fordítunk (Freddy Mercury mondjuk annyira pontosan énekelt stúdióban, hogy a Bohemian Rhapsody három felvett éneksávja konkrétan phase-el, ha együtt szól - na ott lehet, hogy számított volna ez:)). Volt-nincs zaj!

Kicsit tovább gondolva a módszert előjött egy érdekes megoldás ötlete, amit érdemes lenne kipróbálni. Megtehetnénk ugyanezt sávduplázás nélkül is, hiszen nekünk csak a zajt kell kiszűrnünk a felvételből, a duplázás csak a módszerből adódott, illetve abból, hogy eleve valamilyen dús, csordaszerű hatást kellett elérni. De mi van akkor, ha mondjuk egysávos éneket akarok felvenni, de csak egy helyiségem van, és lusta vagyok állandóan mute-olni a monitor kimeneteket és feltenni a fülest a felvételhez, aztán megint levenni, és visszakapcsolni a monitorokat, hogy rendesen halljam az intonációt (én fülesben azért sokkal jobban el tudok tévedni pitch-ben, mint szabad füllel). Megtehetném, hogy felveszem az éneket úgy, hogy közben szólnak a monitorok, aztán elküldeném az énekest egy kóláért és közben felvenném a zenei alapot ugyanazzal a monitorhangerővel és gain-nel, majd ez utóbbi sávon fázist fordítanék.

Biztos vagyok benne, hogy még egy csomó hasznos megoldás születhet ezen az elven. Kíváncsian várom az ötleteket:)

Ebből a bejegyzésből főoldali cikk lett

Link to comment
Share on other sites

Mindenképpen érdekes megoldás! Erre nem is gondoltam, viszont nagyon oda kell figyelni, hogy a hangerő, mikrofon(ok) állása ne változzon. Pont nemsokára akarok éneket felvenni, akkor ki is próbálom ezt a lehetőséget! Köszi!

Link to comment
Share on other sites

Nekem is volt olyan,hogy noise triót kellett felvenni akusztikus+elektromos hangszerekkel,viszont kellett a monitor nekik. Az egyik monitort ellenfázisba kell bekötni(asszimetrikusról volt szó) és akkor kioltják egymást, nem is volt gond a keveréssel.

Link to comment
Share on other sites

Egy régi sci-fi novellában volt egyszer egy olyan történet, hogy feltaláltak egy "hangfordító gépet", ami azt csinálta, hogy a környezetben észlelt hanghullámok ellenfázisait sugározta folyamatosan, így a hatótávolságán belül minden hangot kioltott. A vége talán az lett, hogy valami terroristák használták fel, hogy koncerteket szabotáljanak el vele, vagy valami ilyesmi... :D

Link to comment
Share on other sites

Egy régi sci-fi novellában volt egyszer egy olyan történet, hogy feltaláltak egy "hangfordító gépet", ami azt csinálta, hogy a környezetben észlelt hanghullámok ellenfázisait sugározta folyamatosan, így a hatótávolságán belül minden hangot kioltott. A vége talán az lett, hogy valami terroristák használták fel, hogy koncerteket szabotáljanak el vele, vagy valami ilyesmi... :D

Ez a 90-es évek eleje óta nem scifi, használják az apache-okban is, méghozzá spéci laphangszórókkal. Mit ad isten, ilyen van pont az álmennyezetekhez használt lapok méretében is. 100V-os és ha jól emlékszem 4 Ohm-os is. Ha jól tudom, pl. a schwechati ojjektum körül is van hangszóróerdő, meg reptereket, hangos gyárakat szoktak ilyen módszerrel zajmentesíteni. B)

Link to comment
Share on other sites

Csendgépeket mar joval regebb ota hasznalnak. Tobbnyire forgo berendezek hangcsillapitasara, ami persze nem tokeletes, de egyre jobb.

A forgo berendezesek, mint motorok, generatorok, turbinak.. elvileg egyszeru zajkeltesuek "egyszeru" (azert az is nagyon osszetett) zajkeppel.

A 3D-s zajkepben mas es mas fazisertekek vannak sot, frekifuggoen. Ezert zajkioltasnal ugye konnyen elofordulhat, hogy epp ellenkezo hatast valtunk ki, erosodik a hang valamelyik sarokban vagy iranyban.

Jelenleg nem megoldhato, hogy egy komplex es nem pontszeru hangforrast (vagy egy kornyezetet) teljesen lefedjunk, elcsendesitsunk ellenhanggal, mert nincs az a processzor, ami birná szamolni a sok fuggvenyt raadasul ezt "nagyon rovid" kesessel. (Majd a kvantumszamitogepek! ;) )

Az Amerikai Vedelmi Miniszterium vezetese ala tartozo DARPA a vilag legkomolyabb hadi fejlesztoje ismeretlen koltsegvetessel termeszetesen ezen is dolgozik es meg sok mas hihetetlennek tuno eszkozon is. Ok biztos, hogy elobbre jarnak, mint a civil tudomany.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...