Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Full album csak Elektronnal?


almpepe

Kérdés

Sziasztok,

Nem régóta Elektronozom, pár hónapja lett egy Model:Cycles-om, és beleszerettem! Imádom! 🙂

Azon gondolkozom, hogy csak erre az egy hangszerre építenék egy produkciót Szerintetek mennyire lehet csak ebből a hatsávos grooveboxból egy egyszerű de jó elektronikus zenei albumot csinálni?

Esetleg tudtok bármilyen előadóról aki hasonlóan minimalista szemmel (egy grooveboxal) alkotott egy teljes albumot?

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

  • 0
16 órája írta almpepe:

Sziasztok,

Nem régóta Elektronozom, pár hónapja lett egy Model:Cycles-om, és beleszerettem! Imádom! 🙂

Azon gondolkozom, hogy csak erre az egy hangszerre építenék egy produkciót Szerintetek mennyire lehet csak ebből a hatsávos grooveboxból egy egyszerű de jó elektronikus zenei albumot csinálni?

Esetleg tudtok bármilyen előadóról aki hasonlóan minimalista szemmel (egy grooveboxal) alkotott egy teljes albumot?

Szia!
Itt két dolgot említesz: produkció és album.

Albumot szerintem mindenképpen lehet csinálni egy darab Model:Cycles-el, csak bátorítani tudlak... hallottam én már full albumot egyetlen KORG Monotronnal is :) nyilván multitracking-ről beszélek. És hát tegyük szívükre a kezünket: sokszor nem azért van egy halom hangszerünk, mert amúgy nem tudnánk zenélni egy eszközzel, hanem mert... csak, jó birtokolni őket. Magához az alkotói folyamathoz szerintem nem sok köze van annak hogy hány hangszeren készül. Aki ügyes a készülékén és szereti, szerintem simán elboldogul vele amíg egy teljes albumot összerak.

A produkcióval már egy kicsit más helyzet. Szerintem sokkal melósabb, sokkal nagyobb körültekintés, előrelátás és rengeteg programozási munka kell hozzá. Viszont szerintem ez is megvalósítható. Egy projektben 64 darab pattern lehet... szerintem ennyiből ki lehet bontakoztatni egy dalt, aztán jöhet a következő projekt. A 6 PART pedig csak egyén-függő, hogy elég-e... a parameter lock funkciónak köszönhetően a 6 PART akár egy kánaán is lehet :)

Sajnos most példát nem tudok felhozni, de amúgy én is hasonló helyzetben vagyok... én egy Model:Samples-el szeretnék összeállítani és levezényelni zenei alapokat. Persze az élő rájátszás plusz hangszerrel azért szükséges.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
12 órája írta almpepe:

Azon gondolkozom, hogy talán nem túl "steril" a csak és kizárólagos FM szinti hangzás...

Egy zenész barátommal azt a kifejezést szoktuk használni, hogy "szónikusan" nem árt ha minél több jellegű hangforrás van. Ez nem kérdés, nyilván minél többféle hangforrást tudunk alkalmazni, annál sokszínűbben tudunk gondolkozni. De ez szerintem nem kizárólagos. Eleve, minél több a cucc, annál nehezebb összetenni őket egy platformra, hogy melyik hol, hogyan szóljon ki a mixből. Természetesen ez egy nagyon-nagyon hosszú folyamat... ha az ember albumban gondolkozik én azt gondolom, hogy eleve DAW-ban vágunk bele, és onnantól kezdve még ha egy hangszert is használunk, akkor is sávonként teljesen eltérő, - a mindenkori funkciónak megfelelő - processzálást alkalmazunk. Ez szerintem elkerülhetetlen és innentől kezdve mindegy, hogy mi, vagy mennyi volt a hangforrás. Ennél sokkal fontosabb, hogy téged milyen hangforrás inspirál.

Ha viszont fordítva indulunk el és először egy produkcióban gondolkodsz, vagyis az egészet létre akarod hozni és előadhatóvá tenni a Model:Cycles-en, akkor szerintem nem fontos, hogy "steril"-e vagy sem, vagy hogy mennyire "szónikus". Ott szerintem az a fontos, hogy előre gondolkozz, egyrészt az előadhatóság gyakorlati megvalósításában, másrészt hogy az esetleges hangosításnak milyen gyengeségei vagy erősségei lehetnek, hiszen előadás közben nem fogsz tudni EQ-hoz vagy kompresszorhoz nyúlni sávonként.

A harmadik verzió, hogy ugyan produkcióban gondolkozol, de azt nem színpadra tervezed, hanem szobában, esetleg YouTube videóra... Hááát én ebben az esetben elkészíteném a teljes produkciót úgy mintha színpadra készülne és a YouTube minősége miatt nem nagyon paráznék azon hogy mennyire steril-e a hangzás. Legfeljebb csinálnék a produkcióról egy olyan verziót is, amit viszont DAW-ba rögzítenék sávonként és azt meg ugyanúgy megkeverném és megprocesszálnám, mint egy album verziót.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
14 órája írta almpepe:

Esetleg van bárkinek javaslata, hogy mivel párosítható jól a Cycles?

Ez szerintem sokkal összetettebb kérdés. Én nem abból indulnék ki, hogy más mit tud javasolni, hanem hogy nekem mire van szükségem. Amikor a Model:Cycles-el készítesz egy zenét, akkor mi az ami hiányzik? Egyáltalán mid van a Cycles-en kívül? Van más hangszered, hangforrásod, billentyűd? Használsz DAW-ot, vagy teljesen számítógép-mentesen a Cycles-el szeretnél mindent megoldani?

Ha a számítógép szerepel az eszköztáradban, akkor lehet hogy az ég világon semmire nincs szükséged, hiszen a számítógépen annyi VST-d lehet, amennyit nem szégyellsz, akár ingyenesek is... Sőt, lehet hogy egy-két értelmesebb ingyenes VST teljes elsajátításával hatékonyabban lehet dolgozni, mint halmozni a fizetősöket, de igazából a bőség zavara miatt egyiket sem rendesen kitanulni.

Akár így, akár úgy, egy MIDI billentyű mindenképp hasznos lehet a Cycles mellé is, de a számítógép mellé is..., hacsak nincs már eleve MIDI billentyűd?

Ha már MIDI billentyű, akkor én biztosan tartanék egy olyan alap hangszert, ami MIDI billentyűzetként és plusz un. Bread and Butter hangforrásként is szolgálhat, hiszen élő hangszeres játék a Cycles mellé sem árt... hacsak nincs már eleve valamilyen szintid?

Felmerül bennem az a kérdés is, hogy a Cycles mellé technikai értelemben, vagyis workflow kiegészítésként szeretnél valamit párosítani, vagy elsősorban csak hangforrásként? A Cycles-el meg akarod hajtani a párosítandó eszközt (mint egy hangmodult), vagy szinkronban, de önállóan futó eszközt akarsz? Szeretnél-e nagy, normál szintin játszani, vagy elég pár oktáv, csak hogy hozzá lehessen játszani kicsit, illetve megkönnyítsd Cycles-re a hangjegyek feljátszását?

Szóval lenne itt sok olyan kérdés, ami alakítaná a javasolható eszközök sorát.

Én most így ha belegondolnék, hogy csupán egy darab Cycles-em lenne és szeretnék egy komplex előadásra alkalmas setupot köré kerekíteni, akkor az alábbi setupban gondolkoznék: Model:Cycles + Model:Samples + KORG Wavestate. Később még kifejthetem hogy miért így gondolnám ha érdekel :)

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2021. 11. 08. at 21:05 írta almpepe:

Esetleg tudtok bármilyen előadóról aki hasonlóan minimalista szemmel (egy grooveboxal) alkotott egy teljes albumot?

Igen, készült egy hangszerrel egy teljes album. Igaz, a vas egy Korg Kronos volt. Oké, teljesen más liga, de a projekt elve ugyanaz. (Azért a Kronos sem a világ teteje, a benne lévő Choir-t inkább hagyjuk, azt végül cserélnem kellett.) Ennek már sok éve.

Album készítése egy vassal mi sem egyszerűbb: kell hozzá egy PC, egy DAW és egy MIDI képes hangkártya (plusz kontroller, ha nincs a vason). Hogy a vas ad e ki USB-n digitális hangot vagy sem, innentől ez tök mindegy. Viszont ha képes rá, célszerű azt használni.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
7 órája írta Koródi Csaba:

Én most így ha belegondolnék, hogy csupán egy darab Cycles-em lenne és szeretnék egy komplex előadásra alkalmas setupot köré kerekíteni, akkor az alábbi setupban gondolkoznék: Model:Cycles + Model:Samples + KORG Wavestate. Később még kifejthetem hogy miért így gondolnám ha érdekel :)

Hmmm a Model:Samples-t értem. Miért pont egy Wavestate? (nincsen nekem, de videók alapján nem kifejezetten "meleg" a hangzása, amit komplementerként el tudnék képzelni a Cycles FM-je mellé...?)

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 órája írta almpepe:

Miért pont egy Wavestate? (nincsen nekem, de videók alapján nem kifejezetten "meleg" a hangzása, amit komplementerként el tudnék képzelni a Cycles FM-je mellé...?)

Természetesen ez a választás az én ízlésemet tükrözi.

Egyrészt azért, mert totálisan más mint egy FM. A Wavestate PCM alapú, és szerintem "szónikusan" távolabb áll az FM-től, mint mondjuk egy VA.

Másrészt azért, mert nagyon sokféleképpen lehet rá tekinteni: ha akarom, akkor használhatom alapvető hangzásokra, sima egyenes hangokra mint egy Bread and Butter hangforrást (EP, zongora, gitár, basszus, sima szinti hangok stb.). Viszont ha akarom, akkor elkezdhetek belemenni, és létre lehet hozni saját, kicsit összetettebb hangokat, akár egy SAW multisampléből kiindulva simán lehet belőle szerkeszteni meleg, analóg jellegű hangzásokat, szőnyegeket, leadeket, polykey hangszíneket, vagyis még mindig egyenes hangokat, de már sokkal érdekesebb, változatosabb, organikusabb modulációkkal. (Itt említem meg, hogy nem kötött modulációs mátrixa van, hanem magunk hozhatunk létre újabb és újabb modulációs célokat és forrásokat.) Ha ennél elborultabb vagyok, akkor elkezdhetek belemászni a waveszekvenciába is, ahol lehet egészen hagyományos józan paraszti logikával is hatásos hangszínmozgásokat készíteni, de ha matek zseni lennék, akkor egy hangszín legutolsó porcikáját is szénné mozgathatnám benne. Vagy épp ellenkezőleg: ha egyáltalán nincs affinitásom a hangszín szerkesztéshez, akkor használhatom a több száz gyári, vagy mások által készített hangszíneket, anélkül hogy valaha is mélyebben beleásnám magam a hangszerbe. Röviden és tömören, az egyszerű preset-használattól az atomfizikáig mindenre lehet használni és olyan összetettségű hangszíneket kapunk vele, amit egy statikus hangszerrel nem. Ráadásul már saját multisampléket is készíthetünk rá saját WAV fájlokból, és nem csak egy mintát oszt ki hangmagasságokra, hanem ténylegesen multisamplét készíthetünk, akár billentyűnkénti leosztással.

Harmadrészt pedig mert kicsi, könnyen kezelhető a mérete, akkor is jó, ha nem akarok egy nagyobb 5 oktávos hangszert és akkor is jó, ha már rendelkezek egy 5 oktávossal és nem akarok még egy nagy szintit, hanem megelégednék egy kisebb méretű kiegészítővel... miközben nem mini billentyűi vannak, hanem normál méretűek.

Az én felfogásomban és ízlésemben egy monofón PART-os Model:Cycle vagy Model:Sample (de leginkább mindkettő) mellé a Wavestate egy izgalmas multitimbrális és polifónikus, többfunkciós, de kezelhető méretű hangszer.

Bizonyára lehetnének még más ötleteim tele pénztárcával, de magamból kiindulva egy még megugorható, ár/érték arányban jó hatásfokú eszközt választottam, ami polifóniában, timbralitásban és hangszínválasztékban is a kihozható legtöbbet tenné egy Model összeállítás mellé.

Egyébként van Wavestate-em, így nem csak belelátom amit gondolok, hanem tapasztalatként írtam.

Szerkesztette Koródi Csaba
Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2021. 11. 08. at 21:05 írta almpepe:

Sziasztok,

Nem régóta Elektronozom, pár hónapja lett egy Model:Cycles-om, és beleszerettem! Imádom! 🙂

Azon gondolkozom, hogy csak erre az egy hangszerre építenék egy produkciót Szerintetek mennyire lehet csak ebből a hatsávos grooveboxból egy egyszerű de jó elektronikus zenei albumot csinálni?

Esetleg tudtok bármilyen előadóról aki hasonlóan minimalista szemmel (egy grooveboxal) alkotott egy teljes albumot?

Hello, ezt az albumomat 95%-ban Elektronnal (Digitakt, Digitone, Analog4) csináltam: 

ezt 90%-ban

Mind a két esetben ugyanaz volt a workflow: az Elektronokon megírtam a szekvenciákat, majd élőben felvettem őket (egy csipetnyi Nord Modulart adtam csak hozzá) 

DAW-ban csak EQ-ztam, mastereltem

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...